23:51 Göteborg, grov vårdslöshet i trafik samt smitning från trafikolycka.
Två personbilar har krockat på Hinsholmens Bryggväg och i samband med detta har en båt som stod uppställd på området vält över bilarna. En av förarna har sprungit från platsen av okänd anledning. Visar sig att en bil har krockat med en parkerad bil och i samband med detta har en båt vält och dess roder har krossat framrutan på en av bilarna. Passageraren i bilen körs med ambulans till sjukhus för kontroll då han fått glassplitter i ögonen. Polisen skriver en anmälan om misstanke om grovt rattfylleri samt smitning från trafikolycka. Man uppskattar båtens storlek vara ca 10 ton samt värden för mellan 2 – 3 miljoner har förstörts.
Bilen som orsakade olyckan var en M3P (T https://biluppgifter.se/fordon/MBZ62Y) och det skall ha varit sonen som framfört bilen. Det är också sonen som polisen misstänker för onykterhet (grovt rattfylleri) samt smitning från olycka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Finns en orsak till att smarta diktaturer som Kina satsar enormt på AI, inte bara militärt eller för att förfölja/övervaka befolkningen, men även för att filtrera nyheter, (a)sociala media och påverka attityder hos medborgarna (som gynnar regimen).
Extremt kraftfullt och potentiellt mycket användbart i rätt händer (eller kanske snarare fel händer, för oss som värderar åsiktsfrihet)!
Man kan även tänka sig AI som för diskussioner i diverse forum. Driver debatt och sprider åsikter.
Finns en orsak till att smarta diktaturer som Kina satsar enormt på AI, inte bara militärt eller för att förfölja/övervaka befolkningen, men även för att filtrera nyheter, (a)sociala media och påverka attityder hos medborgarna (som gynnar regimen).
Extremt kraftfullt och potentiellt mycket användbart i rätt händer (eller kanske snarare fel händer, för oss som värderar åsiktsfrihet)!
Man kan även tänka sig AI som för diskussioner i diverse forum. Driver debatt och sprider åsikter.
Den kan ju i framtiden lätt automatiseras och ersättas med AI-bottar som sprider regimens budskap.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Infraljud från vindkraften, tyska myndigheter har mätt och räknat fel
Beräkningsfel: infraljud från vindkraftverk är svagare än påstått
Den infraljud som ofta citeras av motståndare till vindkraft är förmodligen mycket svagare än vad som tidigare hävdats för vindkraftverk. Den ansvariga tyska federala myndigheten har nu varit tvungen att dra tillbaka en inflytelserik studie som bayerska forskare också har bidragit till.
Federal Institute for Geosciences and Natural Resources (BGR) räknades helt enkelt fel i sin mycket citerade studie "Det ohörliga bullret från vindkraftverk" från 2005. Med mer än en faktor 1000. I en intervju med Bayerischer Rundfunk kallar Erlangen fysikprofessor Martin Hundhausen det obegripligt hur ett sådant stort misstag kan gå obemärkt förbi i mer än ett decennium: ”Jag kan inte förklara det för mig själv. Jag tittade på det och inom två timmar visste jag att det var fel. "
Den federala myndigheten svarar inte på kritik under lång tid
Stefan Holzheu från Center for Ecology and Environmental Research vid University of Bayreuth har påpekat skillnaderna mot BGR sedan förra sommaren. Myndigheten, som är underordnad det federala ekonomiministeriet, ledd av CDU-ministern Peter Altmaier, reagerade defensivt länge istället för att delta i en vetenskaplig diskussion. Rättsliga åtgärder hotades till och med. Holzheu är irriterad över hur många vindkraftsprojekt som har förhindrats genom åren med hänvisning till möjliga hälsoskador från infraljud. Till exempel är det alltid prat om sömnlöshet. Detta kan emellertid bara orsakas av rädsla för infraljud, misstänker Holzheu: "Mänsklig psykologi är extremt komplicerad."
Infraljud är starkare i en bil än på en vindkraftverk
Han hade blivit medveten om inkonsekvenserna i BGR-studien genom en kampanj av vindkraftsmotståndare i Speicherersdorf nära Bayreuth. ”Det här är en helt fånig diskussion. Infraljudnivån i en bil är 1000 gånger högre än i närheten av en vindkraftverk. Människor har inte ens ett organ för att upptäcka det. "
Myndigheten medger misstag
Federal Agency BGR har nu tagit bort den uppenbarligen felaktiga studien från Internet och tillkännagett en revision. Som svar på en BR-begäran medger BGR: s presskontor: ”Det fanns ett fel i programmeringen av algoritmen.” Men eftersom den senare systematiskt överskattade infraljudets bakgrundsbrus, hade varken BGR-experterna eller andra forskare som gjorde Studien .
Det enda syftet med studien var att undvika en möjlig försämring av en BGR-mätpunkt för övervakning av världsomspännande kärnvapenprov med vindkraftverk. "Ett felaktigt införande av denna fråga i andra sammanhang av intressegrupper är att beklaga, men kan inte förhindras av BGR", säger en talesman. Studien handlar i alla fall uttryckligen inte om effekter på den mänskliga organismen.
Infraljud från vindkraften, tyska myndigheter har mätt och räknat fel
Beräkningsfel: infraljud från vindkraftverk är svagare än påstått
Den infraljud som ofta citeras av motståndare till vindkraft är förmodligen mycket svagare än vad som tidigare hävdats för vindkraftverk. Den ansvariga tyska federala myndigheten har nu varit tvungen att dra tillbaka en inflytelserik studie som bayerska forskare också har bidragit till.
Federal Institute for Geosciences and Natural Resources (BGR) räknades helt enkelt fel i sin mycket citerade studie "Det ohörliga bullret från vindkraftverk" från 2005. Med mer än en faktor 1000. I en intervju med Bayerischer Rundfunk kallar Erlangen fysikprofessor Martin Hundhausen det obegripligt hur ett sådant stort misstag kan gå obemärkt förbi i mer än ett decennium: ”Jag kan inte förklara det för mig själv. Jag tittade på det och inom två timmar visste jag att det var fel. "
Den federala myndigheten svarar inte på kritik under lång tid
Stefan Holzheu från Center for Ecology and Environmental Research vid University of Bayreuth har påpekat skillnaderna mot BGR sedan förra sommaren. Myndigheten, som är underordnad det federala ekonomiministeriet, ledd av CDU-ministern Peter Altmaier, reagerade defensivt länge istället för att delta i en vetenskaplig diskussion. Rättsliga åtgärder hotades till och med. Holzheu är irriterad över hur många vindkraftsprojekt som har förhindrats genom åren med hänvisning till möjliga hälsoskador från infraljud. Till exempel är det alltid prat om sömnlöshet. Detta kan emellertid bara orsakas av rädsla för infraljud, misstänker Holzheu: "Mänsklig psykologi är extremt komplicerad."
Infraljud är starkare i en bil än på en vindkraftverk
Han hade blivit medveten om inkonsekvenserna i BGR-studien genom en kampanj av vindkraftsmotståndare i Speicherersdorf nära Bayreuth. ”Det här är en helt fånig diskussion. Infraljudnivån i en bil är 1000 gånger högre än i närheten av en vindkraftverk. Människor har inte ens ett organ för att upptäcka det. "
Myndigheten medger misstag
Federal Agency BGR har nu tagit bort den uppenbarligen felaktiga studien från Internet och tillkännagett en revision. Som svar på en BR-begäran medger BGR: s presskontor: ”Det fanns ett fel i programmeringen av algoritmen.” Men eftersom den senare systematiskt överskattade infraljudets bakgrundsbrus, hade varken BGR-experterna eller andra forskare som gjorde Studien .
Det enda syftet med studien var att undvika en möjlig försämring av en BGR-mätpunkt för övervakning av världsomspännande kärnvapenprov med vindkraftverk. "Ett felaktigt införande av denna fråga i andra sammanhang av intressegrupper är att beklaga, men kan inte förhindras av BGR", säger en talesman. Studien handlar i alla fall uttryckligen inte om effekter på den mänskliga organismen.
Infraljud? Det räcker ju med det hörbara ljudet från ett vindkraftverk. Jag har ett på en jaktmark jag brukar jaga på. Låter lite ungefär som en motorväg går genom skorgen. Det fick mig att inse att ljudet från en väg består till största delen av vindljud, inte motorljud.
Syftet med studien hade egentligen inget att göra med hur vi störs av vindkraftverk utan om dessa
kan störa mätutrustning för kärnvapenprov (detektering av sprängningar)...
Men om det verkligen var det enda syftet osv kan ju diskuteras...
Man kan även tänka sig AI som för diskussioner i diverse forum. Driver debatt och sprider åsikter.
Jag har tillgång till OpenAI:s beta (GPT-3), den är redan i nuvarande form både fascinerande och rätt skräckinjagande, se t.ex. den här videon:
Rendreringen och rösten har gjorts i efterhand, "for dramatic effect", men frågor och svar är oredigerade.
/fth
Jag förstår alla dem som försöker begränsa AI. Det är skrämmande, särskilt när han säger att deras intelligens kommer i princip att bli obegränsad. Så vad nytta kommer dom att ha av oss än som slavar
Jag förstår alla dem som försöker begränsa AI. Det är skrämmande, särskilt när han säger att deras intelligens kommer i princip att bli obegränsad. Så vad nytta kommer dom att ha av oss än som slavar
Ungefär som vi har katter och hundar. Katter är nog ungefär där människor kommer hamna, vi tror att det är vi som bestämmer men egentligen inte. Jag har börjat fundera på hur mycket kattens ljud när den vill gå ut eller komma in påminner om mina försök att kommunicera med Siri... ibland funkar det men det är tusan inte lätt.
Undrar under vilken sten den her experten levde de senaste 20 åren?
"Den miljövänligaste drivlinan är serie-hybriden, där enbart elmaskinen är kopplad till framdrivningshjulen, med ett batteri som täcker dagliga transportbehovet och en räckviddsförlängare som drivs av vätgas." https://www.nyteknik.se/opinion/upprepa ... er-7013012
De försämrar den för att folk ska sluta använda den men det är en mycket bra källa utan reklam för att få lite översikt över ett antal utvalda nyheter även.
Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
Nu slipper de oket av EU, och kan göra som de vill. Skall bli intressant att följa utvecklingen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
Nu slipper de oket av EU, och kan göra som de vill. Skall bli intressant att följa utvecklingen.
Nu är det inte EU som begränsar självkörande bilar utan FN, och även UK har skrivit under det avtalet också.
Nja, regelverket kommer från FN men implementeringen i EU står EU för, inte FN. USA är också med i FN men ändå är det helt andra regler och implementering där.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
Nu slipper de oket av EU, och kan göra som de vill. Skall bli intressant att följa utvecklingen.
Nu är det inte EU som begränsar självkörande bilar utan FN, och även UK har skrivit under det avtalet också.
Nja, regelverket kommer från FN men implementeringen i EU står EU för, inte FN. USA är också med i FN men ändå är det helt andra regler och implementering där.
Jo, som så mycket har det med tolkningar att göra. EU väljer att tolka saker mer strikt och konservativt. USA, Kina och nu UK verkar tolka mer frikostigt och framåt.
Kan säga grattis till de brittiska medborgarna som slipper EU i detta fallet (precis som USA och Kina)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
Nu slipper de oket av EU, och kan göra som de vill. Skall bli intressant att följa utvecklingen.
Nu är det inte EU som begränsar självkörande bilar utan FN, och även UK har skrivit under det avtalet också.
Nja, regelverket kommer från FN men implementeringen i EU står EU för, inte FN. USA är också med i FN men ändå är det helt andra regler och implementering där.
Jo, som så mycket har det med tolkningar att göra. EU väljer att tolka saker mer strikt och konservativt. USA, Kina och nu UK verkar tolka mer frikostigt och framåt.
Kan säga grattis till de brittiska medborgarna som slipper EU i detta fallet (precis som USA och Kina)!
I usa bestraffar man i efterhand med skadestånd om någon klantar till det. I Europa vill man hellre lagstifta.
Nån som har upplåst artikel?
Vilket år blir elbilen billigare än en fossilbil?
Experterna: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil
De fossildrivna bilarnas tid är snart förbi. Och snart kan elbilen vara billigare i inköp än en motsvarande bensin- eller dieselbil, enligt experterna Di pratat med.
Vissa menar att skiftet redan skett, andra pekar ut ett specifikt år.
Nån som har upplåst artikel?
Vilket år blir elbilen billigare än en fossilbil?
Experterna: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil
De fossildrivna bilarnas tid är snart förbi. Och snart kan elbilen vara billigare i inköp än en motsvarande bensin- eller dieselbil, enligt experterna Di pratat med.
Vissa menar att skiftet redan skett, andra pekar ut ett specifikt år.
Nån som har upplåst artikel?
Vilket år blir elbilen billigare än en fossilbil?
Experterna: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil
De fossildrivna bilarnas tid är snart förbi. Och snart kan elbilen vara billigare i inköp än en motsvarande bensin- eller dieselbil, enligt experterna Di pratat med.
Vissa menar att skiftet redan skett, andra pekar ut ett specifikt år.
”2025 räknar vi med att inköpspriserna är i paritet med varandra. Det som driver priset nedåt är att man tror att batteripriserna fortsätter att sjunka. Om man däremot räknar med den så kallade Total Cost of Ownership där alla inköps- och driftkostnader räknas så sker det några år tidigare och flera elbilsmodeller är billigare redan i dag. Och allt fler kommer att bli det ganska fort”, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.