Tanken var nog att hänsynen består i att man undviker dessa områden för dom är så ”fina” även om det hadeBod skrev:joel80 skrev:Läs det jag skriver! Jag skrev inte att den bara är till för de rika! Var fick du det ifrån?Bod skrev:Tvärtom tror jag att den kommer att avlasta Essingeleden. Mycket av den tunga trafiken från Rosersberg som skall söderöver kommer att slippa Essingeleden.joel80 skrev:Sällan jag åker förbi Stockholm.. men visst kan det vara smidigt den gången. Dock tror jag den inte kommer göra så mycket mot trängseln på Essingeleden och i Stockholm.
Med större satsning på kollektivtrafik och kansle ny spårtrafik hade man helt säkert kommit undan billigare med större resultat på minskad trängsel.
Ev. om man hade man tagit mindre hänsyn till "rika" områden och kört på den lite kortare och enklare (mindre tunnel) östliga dragningen, då hade fler "lokala" resor kunnat gå den vägen istället för Essingeleden också. Nu ligger det lite för långt västerut för att underlätta för tillräckligt många inom Stockholm. (Vissa får det såklart enklare, men den minskade mängden på Essingeleden kommer nog vara ikappäten inom bara några år med den trafikökning vi har idag.)
Det är hur jag ser det, vi får väl se om jag varit ute och cyklat eller om det blir så.
Ditt demagoga resonemang att förbifart är till för det rika är bara dumt. De rika i Stockholm bor på Östermalm, i Danderyd, på Lidingö och i Bromma (Äppelviken). Ingen som bor där kommer att välja förbifarten istället för Essingeleden. Man kan istället säga att förbifarten drogs så långt västerut för att just de inte skulle kunna ha nytta av den. De som har mest nytta av förbifarten, förutom övriga östersjökommuner i Sverige, är invånare i Botkyrka, Salem, Rinkeby, Tensta, Sollentuna och Märsta m fl. Inga av dem är höginkomstkommuner.
Jag skrev om valet av vägsträckningen.
Du skrev att man tog för mycket hänsyn till rika områden när man bestämde sträckningen. Jag poängterar att de är de områdena i Stockholm som inte direkt får nytta av förbifarten. Möjligen indirekt då det blir mindre trafik på Essingeleden.
varit bättre att offra dom områdena ur trafiksynpunkt, utan väljer att dra dom stora lederna på andra områden istället…