Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... m-elbilar/

Kan vi sluta prata om elbilar?

Har han rätt? Peder ska köra en 1500 hk oljebrännare i sommar, vad kan den kosta per mil i bränsle då? :lol:
"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... m-elbilar/

Kan vi sluta prata om elbilar?

Har han rätt? Peder ska köra en 1500 hk oljebrännare i sommar, vad kan den kosta per mil i bränsle då? :lol:

Han har både rätt och fel. Ovanligt bra krönika av honom.

Det han har rätt i är att det är sjukt tröttsamt med debatten för/emot elbil. Det blir bara sandlåda.

Det han har fel i är att det tar för lång tid att ladda och att det är svårt att hitta laddare. Iaf om man kör Tesla. Men han gillar ju inte Tesla alls så då förstår jag honom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Vad kommer de här citaten ifrån?
För vissa kommer endast ett förbud att funka så är det nog. Det är ju bara att titta på glödlampor, detskulle nog varit en drös med folk som fortfarande envisades med dem om de inte förbjudits.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Vad kommer de här citaten ifrån?
För vissa kommer endast ett förbud att funka så är det nog. Det är ju bara att titta på glödlampor, detskulle nog varit en drös med folk som fortfarande envisades med dem om de inte förbjudits.
Peder på Auto Motor och Sport (AMS).

Håller med om att han inte känns som den skarpaste kniven i lådan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

Peder har inget intresse eller tålamod och dessutom stör han sig på elbilar och dess ägare. Han verkar också ha ett behov av att hävda sig med stora bilar som låter mycket. Klart det ”inte funkar” med elbil då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Och just det här tycker han är en odiskutabel sanning :lol: :lol: :lol: :lol:
En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om.
Tycker det summerar rätt bra både hans ställning i frågan och varför han skrev som han gjorde här, men han vill
inte fortsatt ha mothugg i hans olika skrivelser…
Jo tjenare liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

taliz skrev:
Peder har inget intresse eller tålamod och dessutom stör han sig på elbilar och dess ägare. Han verkar också ha ett behov av att hävda sig med stora bilar som låter mycket. Klart det ”inte funkar” med elbil då.
Här är länken:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... m-elbilar/

Jag känner igen typen. Det ska dåna och skramla och ryka när de kommer åkande. Tror detta väcker rädsla hos omgivningen, de vill hävda sig. Typ som jagad av ett vrålande rovdjur.

Tycker det borde vara skatt/förbud på högt motorljud, chopper motorcyklar är värst, de förorenar ljudmiljön grovt. Hoppas han får betala 30 kr/mil i bensin när han eldar 1500 hk, mest skatt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

6 timmars sömn räcker för Elon.
In a recent appearance on The Joe Rogan Experience podcast, Elon Musk said he sleeps about six hours every night--by necessity, or else his work suffers.
https://www.inc.com/minda-zetlin/elon-m ... -rest.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Andersson »

Diess gillar tydligen Elon.
Och att ta in en konkurrent VD som gäst på en Executives Conference, måste vara ovanligt.

Tesla CEO Elon Musk Appears as Unexpected Guest at VW Executives Conference.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... conference
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Peter Andersson skrev:
Diess gillar tydligen Elon.
Och att ta in en konkurrent VD som gäst på en Executives Conference, måste vara ovanligt.

Tesla CEO Elon Musk Appears as Unexpected Guest at VW Executives Conference.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... conference
Allt handlar om management style enligt Elon, ja kanske Tyskarna måste släppa sin auktoritetstro och inte måste ha en ledare som de följer hela tiden, för att klara omställningen till elbilar. :P
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Elektrisk spänning hos VW:
Diess låter toppchefer lugna sig genom video från Tesla -chefen.

Situationen för VW är allvarlig, men uppenbarligen kunde vd Diess vinna Tesla -chefen Musk personligen för att rikta uppmuntrande ord till sin ledningsgrupp - ett ganska ovanligt förhållningssätt bland konkurrerande företag. Diess visar tydligt vilken respekt han har för Musk - och han svarade, enligt Handelsblatt , med att beskriva Volkswagen som Teslas största utmanare. Det traditionella tyska företaget kommer att bemästra den kommande förändringen, ska han ha sagt.

På frågan av Diess varför Tesla är så mycket snabbare än andra företag, sa Musk, enligt Handelsblatt, att detta främst berodde på hans ledarstil. Enligt VD är han främst ingenjör. Det som tydligen inte nämndes var att Tesla, så vitt man vet, varken investerade tid eller pengar i genomarbetade strategimöten med tresiffriga deltagare på pittoreska alpina platser.
https://teslamag.de/news/elektro-aufreg ... igen-42038

Detta måste vara mycket ovanligt.
Dels för att VW erkänner att de ligger efter.
Dels för att en konkurrerande VD vill ens ge goda råd till en konkurrent.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av bjelkeman »

Jag tycker inte det är så konstigt. VW kan inte efterapa Tesla in alla fall. Det har helt andra förutsättningar. Jag tror inte Tesla förlorar på att andra blir bättre på att leverera elbilar, utan de vinner på det för att Tesla ligger före. Ju snabbare konverteringen från fossilt till el blir gjort desto bättre för Tesla tror jag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Toppnyhet på en av Sveriges största nyhetssajter. Ingen skräll men positivt att artikeln får så pass stort utrymme, hade inte varit förvånad om den legat långt ner i flödet.
6014B761-D2B2-4409-9698-9F44CC767C8F.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Artikel i media

Inlägg av Aida »

LarsL skrev:
Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.

Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.

Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Toppnyhet på en av Sveriges största nyhetssajter. Ingen skräll men positivt att artikeln får så pass stort utrymme, hade inte varit förvånad om den legat långt ner i flödet.
6014B761-D2B2-4409-9698-9F44CC767C8F.jpeg
Länk (bättre än enbart bild)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Peter Andersson skrev:
Diess gillar tydligen Elon.
Och att ta in en konkurrent VD som gäst på en Executives Conference, måste vara ovanligt.

Tesla CEO Elon Musk Appears as Unexpected Guest at VW Executives Conference.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... conference
Väldigt smart att ta intryck av de bästa i sin branch. Vore skandal om man fick erbjudandet och inte tog det. Tänker på min egen branch och självklart skulle jag vilja ha föredrag eller möte med alla de bästa i branschen.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

dd88 skrev:
Toppnyhet på en av Sveriges största nyhetssajter. Ingen skräll men positivt att artikeln får så pass stort utrymme, hade inte varit förvånad om den legat långt ner i flödet.
6014B761-D2B2-4409-9698-9F44CC767C8F.jpeg
Det är rent av skamligt att sådant får pågå, och så pass synligt som det ändå är.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Nu blev jag mörkrädd igen! Lyssnade på Agenda idag där de levererade slevar emot elbilar igen. Bonuspengarna är tydligen slut för att det köps för lite avgasbilar så nu måste de stackars politikerna använda sina pengar till mer bonus trots att det bara är Stockholmare som köper elbilar. För elbil går ju inte använda om man ska köra 25 mil :roll:

Fossilindustrin har verkligen lyckats. Endast 2% tror att elbilen kan rädda klimatet globalt… Men vad i h#&@* tror folk om 30% av våra utsläpp kommer från fossilbilar så kommer elbilen göra en jävla skillnad. Men SVT bara lallar med… kan de inte ta in en expert som kan tala om hur det ligger till?

Enda vettiga var hon som sa att folk behöver utbildning. Men hur ska det gå till när vi inte har någon eller något som folk lyssnar på?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Estimat för 2021 pekar väl på närmare 25% av totala transporter varav 50% personbil, så cirka 10-15% av totala utsläppen.

En stor del kan ju härledas till pandemin (färre resor, varubrist mm) men även ökning av elbilar även om den totala andelen eldrivna fordon fortfarande är marginell.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Fossilindustrin har verkligen lyckats. Endast 2% tror att elbilen kan rädda klimatet globalt… Men vad i h#&@* tror folk om 30% av våra utsläpp kommer från fossilbilar så kommer elbilen göra en jävla skillnad. Men SVT bara lallar med… kan de inte ta in en expert som kan tala om hur det ligger till?

Enda vettiga var hon som sa att folk behöver utbildning. Men hur ska det gå till när vi inte har någon eller något som folk lyssnar på?
För att komma åt "de sista" som inte väljer elbil så måste miljöhysterin bort.

Jag struntar helt i miljön när det kommer till val av bil. Det är inte en faktor sin viktas in öht. Ändå står det 3st elbilar på gårdsplanen. Dom är tekniskt och prestandamässigt överlägsna och ibland även ekonomiskt fördelaktiga.

Så ge fan i att försöka "utbilda" folket i miljökrisen. Hjälp istället folk att förstå hur överlägsen den är.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
6 timmars sömn räcker för Elon.l
Inte så märkvärdigt. Själv sover jag sällan mer än 6 timmar per natt och vet många andra som är likadana. Churchill, däremot, sägs inte ha sovit mer än 4 timmar. Det är nog betydligt mer ovanligt. Särskilt med tanke på att han dessutom rökte cigarr och drack whisky och blev 90 år.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
6 timmars sömn räcker för Elon.l
Inte så märkvärdigt. Själv sover jag sällan mer än 6 timmar per natt och vet många andra som är likadana. Churchill, däremot, sägs inte ha sovit mer än 4 timmar. Det är nog betydligt mer ovanligt. Särskilt med tanke på att han dessutom rökte cigarr och drack whisky och blev 90 år.
En googling visar undersökningar tyder på att svensken sover 6timmar och 51minuter per natt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

dstr skrev:
LarsL skrev:
Fossilindustrin har verkligen lyckats. Endast 2% tror att elbilen kan rädda klimatet globalt… Men vad i h#&@* tror folk om 30% av våra utsläpp kommer från fossilbilar så kommer elbilen göra en jävla skillnad. Men SVT bara lallar med… kan de inte ta in en expert som kan tala om hur det ligger till?

Enda vettiga var hon som sa att folk behöver utbildning. Men hur ska det gå till när vi inte har någon eller något som folk lyssnar på?
För att komma åt "de sista" som inte väljer elbil så måste miljöhysterin bort.

Jag struntar helt i miljön när det kommer till val av bil. Det är inte en faktor sin viktas in öht. Ändå står det 3st elbilar på gårdsplanen. Dom är tekniskt och prestandamässigt överlägsna och ibland även ekonomiskt fördelaktiga.

Så ge fan i att försöka "utbilda" folket i miljökrisen. Hjälp istället folk att förstå hur överlägsen den är.

Exakt. Folk i allmänhet har varken råd eller tid att ha "klimatångest". Det är förbehållet en viss typ av självupptagen medelklass. Så ska elbilar bli mainstream måste de vara billigare och bättre än alternativen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
6 timmars sömn räcker för Elon.l
Inte så märkvärdigt. Själv sover jag sällan mer än 6 timmar per natt och vet många andra som är likadana. Churchill, däremot, sägs inte ha sovit mer än 4 timmar. Det är nog betydligt mer ovanligt. Särskilt med tanke på att han dessutom rökte cigarr och drack whisky och blev 90 år.

Finns många som hävdat att de sovit så lite. Thatcher, Stalin, Edison t ex.

https://sverigesradio.se/artikel/820886


Det som spelar roll verkar inte vara antalet timmar utan hur lång djupsömn man får. Gränsen för de flesta enligt undersökningen i länken verkar gå vid 5,5 timme. Där hade försökspersonerna en mycket större procentuell djupsömn än om man sover "normala" 7-8 timmar per natt. Kroppen sköter det där själv. Sover du dåligt en natt så får man oftast en större andel djupsömn nästa natt.

Finns såklart saker som stör detta. Sömntabletter, alkohol, prostataproblem, sömnapné... Och då blir man trött nästan oavsett hur länge man sover.

https://dinamediciner.se/nyheter/somnme ... amre-somn/


Jag sover nog ca 7-7,5 timmar per natt i praktiken. Märker dock direkt när det blir mindre. 6 timmar är nog alldeles för lite för mig iaf.
Skriv svar