When you look at the volume that General Motors sells and the customers that we have, we need to help everybody get there. We think that the solution is EVs, not hybrids. But you have to make sure you have a robust charging infrastructure. You got to make sure that you have the price points where a person can buy the vehicle when it’s their only vehicle that they have to depend on day in and day out.
They can’t say okay, now I’m going on a road trip, and I switch to this other vehicle in my garage. And so that’s why we’re working so hard on the charging piece. And we’re working so hard on getting the battery costs down.
visste vi ju men ändå, så GM kommer nog klara sig
Har Teknikens värld korrekta citat och uttalande från GM så finns det grova brister inom GM angående elbilar:
Tja, de räknar ju in GF Berlin i beräkningen så (Tesla Model 3 räknas upp med andra europeiska bilar)...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
i artikeln som nyt länkar till på electrec så står specifikt
McKinsey’s study does not include potential production from Tesla’s Gigafactory planned to open near Berlin. Tesla expects to have the Gigafactory up and running by mid-2021. Consider the numbers when Tesla ramps up European production at the site.
och mckinsey direkt på tyska
McKinsey-Analyse: Verkäufe von E-Fahrzeugen legen in Europa 2019 um 44% zu, China nur plus 3%, USA brechen um 12% ein - Modelloffensive kommt: 600 neue E- Modelle bis 2024 - Deutsche Hersteller werden ab 2021 Weltmarktführer für E-Autos
Jag vill på intet vis förringa allvaret i den pågående Coronaepidemin, men följande är ändå värt att lyfta fram. Givetvis måste det nedanstående betraktas som preliminärt och vi har ännu inte sett slutet, eller ens kulminationen på epidemin, men det skulle vara bra om politikerna agerade lika kraftfullt i fråga om luftföroreningar.
"Marshall Burke har beräknat hälsovinsterna med utsläppsminskningarna i Kina – och kommer fram till att de sannolikt har räddat minst 53 000 människoliv, varav 1 400 barn under fem år. Och då har han använt mycket konservativa beräkningsmetoder och bortsett från alla potentiella utsläppsrelaterade dödsfall hos människor mellan 5 och 70 år, rapporterar Forbes.
– Även med de mest konservativa antagandena, har runt 20 gånger fler liv räddats på grund av utsläppsminskningar än som har förlorats på grund av viruset, säger Marshall Burke till Forbes.
Även den belgiska forskaren François Gemenne, chef för miljöforskningsinstitutet Hugo-observatoriet vid universitetet i Liège, menar att långt fler liv räddas genom utsläppsminskningarna än genom att viruset begränsas.
– Det som överraskar mig mest är att de åtgärder vi är beredda att vidta för att hantera coronaviruset är mycket allvarligare än de åtgärder vi skulle vara redo att vidta för att hantera klimatförändringen eller luftföroreningar, säger Gemenne till tv-kanalen France 24."
Hämtat från svd.se.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Intressant tanke, undrar om man skulle kunna få någon vettig sådan siffra för Sverige?
Du har dubblat texten i ditt inlägg.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag vill på intet vis förringa allvaret i den pågående Coronaepidemin, men följande är ändå värt att lyfta fram. Givetvis måste det nedanstående betraktas som preliminärt och vi har ännu inte sett slutet, eller ens kulminationen på epidemin, men det skulle vara bra om politikerna agerade lika kraftfullt i fråga om luftföroreningar.
"Marshall Burke har beräknat hälsovinsterna med utsläppsminskningarna i Kina – och kommer fram till att de sannolikt har räddat minst 53 000 människoliv, varav 1 400 barn under fem år. Och då har han använt mycket konservativa beräkningsmetoder och bortsett från alla potentiella utsläppsrelaterade dödsfall hos människor mellan 5 och 70 år, rapporterar Forbes.
– Även med de mest konservativa antagandena, har runt 20 gånger fler liv räddats på grund av utsläppsminskningar än som har förlorats på grund av viruset, säger Marshall Burke till Forbes.
Även den belgiska forskaren François Gemenne, chef för miljöforskningsinstitutet Hugo-observatoriet vid universitetet i Liège, menar att långt fler liv räddas genom utsläppsminskningarna än genom att viruset begränsas.
– Det som överraskar mig mest är att de åtgärder vi är beredda att vidta för att hantera coronaviruset är mycket allvarligare än de åtgärder vi skulle vara redo att vidta för att hantera klimatförändringen eller luftföroreningar, säger Gemenne till tv-kanalen France 24."
Hämtat från svd.se.
Det intressanta skulle möjligen varit att jämföra med hur många som skulle ha dött av viruset om man inte hade vidtagit åtgärderna, och det kommer vi inte att få veta.
Personligen tycker jag inte om hypotetiska resonemang av den karaktären, då de bottnar i att man egentligen inte förstått varför drastiska åtgärder vidtagits. Jag tror inte att någon skulle uppskatta ett havererat sjukvårdsystem (dagens brister skulle framstå som lyxvård i sammanhanget)
Tesla Model Y P, AP, -22 Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19 BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Det intressanta skulle möjligen varit att jämföra med hur många som skulle ha dött av viruset om man inte hade vidtagit åtgärderna, och det kommer vi inte att få veta.
Personligen tycker jag inte om hypotetiska resonemang av den karaktären, då de bottnar i att man egentligen inte förstått varför drastiska åtgärder vidtagits. Jag tror inte att någon skulle uppskatta ett havererat sjukvårdsystem (dagens brister skulle framstå som lyxvård i sammanhanget)
Poängen med resonemanget är ju inte att man gjort för mycket för att stoppa smittan, utan att man gör alldeles för lite för att hejda utsläppen av skadliga ämnen från kraftverk, industrier, transportsystem och andra förorenare.
Poängen med resonemanget är ju inte att man gjort för mycket för att stoppa smittan, utan att man gör alldeles för lite för att hejda utsläppen av skadliga ämnen från kraftverk, industrier, transportsystem och andra förorenare.
Jag instämmer naturligvis i detta.
Enligt en studie av International Council on Clean Transportation (ICCT) dör minst 3,4 miljoner människor varje år av luftföroreningar. Elva procent av dessa dödsfall orsakas av avgaser. Utsläppen från transportsektorn kopplas till hjärt- och lungsjukdomar, stroke och diabetes och tros ha kostat det globala samhället cirka 1 000 miljarder USA-dollar under 2015.
Tesla Model Y P, AP, -22 Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19 BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Poängen med resonemanget är ju inte att man gjort för mycket för att stoppa smittan, utan att man gör alldeles för lite för att hejda utsläppen av skadliga ämnen från kraftverk, industrier, transportsystem och andra förorenare.
Jag instämmer naturligvis i detta.
Enligt en studie av International Council on Clean Transportation (ICCT) dör minst 3,4 miljoner människor varje år av luftföroreningar. Elva procent av dessa dödsfall orsakas av avgaser. Utsläppen från transportsektorn kopplas till hjärt- och lungsjukdomar, stroke och diabetes och tros ha kostat det globala samhället cirka 1 000 miljarder USA-dollar under 2015.
Tar man de siffror du nämner här så är det ganska precis 1000 människor som dör av avgaser per dag.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ledsen att ta ned entusiasmen en smula men den här typen av nyheter förvånar mig alltid. Det dör ca 90000 svenskar per år och vi har med internationella mått EXTREMT bra luftkvalitet. IVL-studien som det baseras på plockar från någon studie att 7600 dör i förtid varje år. Det är lite anmärkningsvärt, inte ens totalen av andningsorganens dödlighet kommer upp i den summan, det är mindre än 7000. De flesta är KOL och därnäst lunginflammation. Snabbt ögnande genom IVL-studien ser jag inte ordet rökning nämnas. Däremot säger man att varje dödsfall kortar den svenskens liv med ca 11 år och kör omfattande epidemiologi på partikel- och gashalter. Enstaka procent av befolkningen utsätts för värden över minsta rekommenderade halt.
Rimlighetskoll: om ett extremt luftrent land som Sverige tappar nästan 80000 manår på en liten befolkning borde man i svårt luftförorenade orter annorstädes ha så svåra problem att medelåldern blir drastiskt lägre än här. Vi har ca 80 år i medellivslängd och kinesiska städer eller Los Angeles före avgasreningen borde ligga på kanske hälften. Riktigt så illa är det inte, Kina har som land drygt 76 år och Kalifornien som stat drygt 80.
Danderyd borde ha sämre luft än Munkfors, medellivslängd för män 84,23 mot 75,92.
Nå, hjärt-kärlsjukdom då? Jag har lärt mig att riskfaktorerna är obehandlat högt blodtryck, diabetes, rökning och höga blodfetter, i fallande ordning. Luftföroreningar utöver tobaksrök har aldrig varit med.
Tobaksrök är VÄLDIGT mycket värre än allt annat. Hela anledningen till att en rökare överlever en enda cigarett är att man andas in annan luft också, annars skulle varje cig leda till döden.
Jag menar inte att luftföroreningar är bra eller att de inte ska motarbetas, men jag tror att siffrorna kommer från statistiker som haft otillräcklig koppling till medicinsk expertis för att se om siffrorna är rimliga. På någon punkt har man fått siffran 7600 och sedan hittar man statistiska sätt att förklara dem. Slutsatsen blir att dubbdäck är oerhört mycket farligare än rökning och liknande. Mer elbilar så blir vår rena svenska luft ännu bättre. Att något så rent som vår svenska luft skulle stå för 8,5% av dödsfallen, och 83000 förlorade år känns inte rimligt.
Danderyd borde ha sämre luft än Munkfors, medellivslängd för män 84,23 mot 75,92.
Du vet säkert också att socioekonomiska faktorer påverkar livslängden rätt kraftigt. Skrämmande nog hänger medellivslängd och årsinkomst ihop. Och alla dör såklart inte av luftföroreningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns ju forskning som visar på en koppling mellan hjärt och kärlsjukdomar, demens och avgaser.
Lustigt nog får betydligt fler särskilt det senare i våra storstäder än på landsbygden.
Många fler har också direkta luftvägssjukdomar som astma.
Själv fick jag kraftig astma efter 7 års dagligt cyklande bland avgaserna på Östermalm i Sthlm.
Källa? Aldrig sett att det skulle vara någon väldigt stor skillnad mellan stad och landsbygd varken på astma eller demens. Obs att alla skillnader mer än på marginalen är välkända i medicinska sammanhang. Snabb koll på nätet ger inga signaler på stora skillnader, en studie visar helt överensstämmande demenssiffror över Sverige. Sök på frekvens <diagnos> Sverige.
Allergi är vanligare i väldigt rena miljöer än i lantbruksmiljö, men vuxenastma är oftast icke-allergisk och därmed känslig för blandade luftföroreningar precis som du noterat. Det finns tyvärr risk att insjukna i glesbygd också.
Källa? Aldrig sett att det skulle vara någon väldigt stor skillnad mellan stad och landsbygd varken på astma eller demens. Obs att alla skillnader mer än på marginalen är välkända i medicinska sammanhang. Snabb koll på nätet ger inga signaler på stora skillnader, en studie visar helt överensstämmande demenssiffror över Sverige. Sök på frekvens <diagnos> Sverige.
Allergi är vanligare i väldigt rena miljöer än i lantbruksmiljö, men vuxenastma är oftast icke-allergisk och därmed känslig för blandade luftföroreningar precis som du noterat. Det finns tyvärr risk att insjukna i glesbygd också.
Eftersom du hänvisar till The Lancet, det jag säger gäller för Sverige som lång tid haft rätt jämn fördelning på rökning över landet, men kan vara helt annorlunda i andra länder. Högre rökfrekvens ger värre astma (kanske inte mer) och mer demens, se WHO-rapporten.
Vi spårar in i diskussioner som inte gynnar oss på forumet, det är inte min mening. Jag vill bara säga att när ni ser rapporter som säger att miljöförstöring - alla kategorier - ger synnerligen allvarliga följder i Sverige, så ta dem med en nypa salt. Sverige i dag är en fantastiskt ren plats jämfört med bara 50 år sedan och resten av världen är inte lika lyckligt lottade. Synnerligen allvarliga följder är osannolika i dag.
IVL har ju skrivit andra studier vi kritiserat här. Forskningen är säkert oklanderlig men blir inte bättre än de grunddata man stoppar in.
Eftersom du hänvisar till The Lancet, det jag säger gäller för Sverige som lång tid haft rätt jämn fördelning på rökning över landet, men kan vara helt annorlunda i andra länder. Högre rökfrekvens ger värre astma (kanske inte mer) och mer demens, se WHO-rapporten.
Vi spårar in i diskussioner som inte gynnar oss på forumet, det är inte min mening. Jag vill bara säga att när ni ser rapporter som säger att miljöförstöring - alla kategorier - ger synnerligen allvarliga följder i Sverige, så ta dem med en nypa salt. Sverige i dag är en fantastiskt ren plats jämfört med bara 50 år sedan och resten av världen är inte lika lyckligt lottade. Synnerligen allvarliga följder är osannolika i dag.
IVL har ju skrivit andra studier vi kritiserat här. Forskningen är säkert oklanderlig men blir inte bättre än de grunddata man stoppar in.
Prova kopiera hela länktexten, verkar åtminstone i Tapatalk bli så att den klipper av efter parentesen av nån anledning.
Hursomhelst så visar dom på direkta skillnader vid vältrafikerade vägar, vilket det förstås finns betydligt fler av i städer.
Min uppfattning är att man om någon generation eller två kommer se tillbaka och undra hur fasen vi tänkte när det var tillåtet att fritt köra runt och spruta ut avgaser mer eller mindre rakt i ansiktet på människor.
Det är nog tyvärr en kvarleva av gamla tiders sophantering. Bär ut fasta saker till särskild plats i skogen, häll mer flytande i närmaste vatten. Gasformigt eller rök? Bygg lång skorsten så det sprider på sig. Bilavgaser syns inte så farligt så det går bra rakt ut.
Den som tror att man var miljövänlig förr i tiden är dåligt informerad. Det var dock bara få avfall som var farliga, de flesta multnade. Nya tider nu, planera utifrån global ekologi.
Det är nog tyvärr en kvarleva av gamla tiders sophantering. Bär ut fasta saker till särskild plats i skogen, häll mer flytande i närmaste vatten. Gasformigt eller rök? Bygg lång skorsten så det sprider på sig. Bilavgaser syns inte så farligt så det går bra rakt ut.
Den som tror att man var miljövänlig förr i tiden är dåligt informerad. Det var dock bara få avfall som var farliga, de flesta multnade. Nya tider nu, planera utifrån global ekologi.
Klassisk film om hur man hanterar sopor till havs.