Artikel i media
Moderator: Redaktion
Artikel i media
https://cleantechnica.com/2020/04/03/ga ... -plummets/
När folk inte reser blir det knepigt, särskilt för bemannade stationer.
När folk inte reser blir det knepigt, särskilt för bemannade stationer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja mackarna är ju också i resebranschen... kan bli tufft.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Tur att laddboxen hemmma inte konkar i alla fall!taliz skrev:https://cleantechnica.com/2020/04/03/ga ... -plummets/
När folk inte reser blir det knepigt, särskilt för bemannade stationer.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Saxat ur SVD 930807.
Elbil?
Nja, inte riktigt.
Elbil?
Nja, inte riktigt.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Re: Artikel i media
Porschedödare!Lars Json skrev:Saxat ur SVD 930807.
Elbil?
Nja, inte riktigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Artikel i media
Haha så patetiskt när man tänker efter lite, för hur har det gått med utvecklingen egentligen med BMW när man kan läsa att ena toppegenskapen med bilen är att man kan tanka den på några få minuter? Kunde man med min farfars SAAB 99 automat med.HerrNilsson skrev:Model S testvinnare i senaste numret av AMS.
Sloganen "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" ger jag inte så mycket för idag iaf...
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Artikel i media
Aha, det är här BMW i3 Rex idén kommer ifrån, batterier med en liten extramotor så du slipper vara nervös. Men det dröjde ända till 2013 innan marknaden var mogen.Lars Json skrev:Saxat ur SVD 930807.
Elbil?
Nja, inte riktigt.
Re: Artikel i media
Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.
Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.
Kan det stämma?
https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range
Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.
Kan det stämma?
https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range
Re: Artikel i media
Nej. Kör man långsamt runt i centrum av en stad med i3 så är den antagligen rätt effektiv. Men räckvidden behövs på långresor i motorvägsfart vilket Teslor är gjorda för. What Car som refereras till här vill inte förklara specifikt hur de kommer fram till sina testsiffror. De går inte att lita på.Swede1 skrev:Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.
Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.
Kan det stämma?
https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range
Dessutom är 99,997% av allt som skrivs om Tesla på Seeking Alpha meningslösa påhitt av blankare. Varför ens bry sig? Artikeln du länkar till har den här noten i slutet:
Additional disclosure: I am short Tesla with a combination of outright shorts and long-dated puts.
Re: Artikel i media
Jo, det är ju ett mönster som börjar bli allt mer tydligt. Har det inte varit samma sak i ett par Norska tester där de kört från fullt till tomt? Frågan är vad det spelar för roll. Det finns numera ganska många elbilar med en verklig räckvidd på 25-40 mil i motorvägsfart. Personligen anser jag att det är fullt tillräckligt, och att den avgörande faktorn för elbilars praktikalitet vid långfärd skiftat från räckvidd till laddhastighet. Där ligger Tesla verkligen i framkant jämfört med många av konkurrenterna.Swede1 skrev:Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.
Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.
Kan det stämma?
https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Artikel i media
Swede1 skrev:Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.
Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.
Kan det stämma?
https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range
Vad spelar det för roll när den verkliga användbarheten på långresor är överlägsen?
Skulle själv inte köpa nån annan elbil för långresor än Tesla.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Artikel i media
Nej det stämmer inteSwede1 skrev:Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.
Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.
Kan det stämma?
https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Artikel i media
Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Seeking Alpha är en hög Tesla-blankare. Svårt att tro på något dom skriver.Swede1 skrev:Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.
Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.
Kan det stämma?
https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Det har ju gåtts igenom förut, en värmepump gör väldigt liten skillnad då värmaren drar väldigt lite till att börja med.vigge50 skrev:Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.
Re: Artikel i media
Ja, det är ju precis det man hört från Mati, han märker väll knappt någon skillnad i räckvidd på eGolfen mellan sommar och vinter men hade stora skillnader för sin Tesla. Eller minns jag helt fel?OfarligTesla skrev:Det har ju gåtts igenom förut, en värmepump gör väldigt liten skillnad då värmaren drar väldigt lite till att börja med.vigge50 skrev:Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.
Om Mati ser detta, är det liknande förändringar på förbrukning mellan sommar och vinter hos Tesla som din eGolf och eTron?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Det krävs inte mycket räknande för att komma fram till att när det drar ca 2-3kW för att hålla kupén varm även vid typ -20 så även om de installerade en magisk värmekälla som inte drog något alls hade räckvidden inte påverkats speciellt mycket av det.vigge50 skrev:Ja, det är ju precis det man hört från Mati, han märker väll knappt någon skillnad i räckvidd på eGolfen mellan sommar och vinter men hade stora skillnader för sin Tesla. Eller minns jag helt fel?
Om Mati ser detta, är det liknande förändringar på förbrukning mellan sommar och vinter hos Tesla som din eGolf och eTron?
Värmepumpen är ju inte heller speciellt mycket effektivare vid -20 så då är skillnaden inte stor alls. Vid varmare temperaturer drar det inte lika mycket med vanlig elvärmare.
Re: Artikel i media
Efter fyra vintrar med min Model X utan värmepump så har jag haft exakt samma snittförbrukning under vinterperioden som under perioden med sommardäck...vigge50 skrev:Ja, det är ju precis det man hört från Mati, han märker väll knappt någon skillnad i räckvidd på eGolfen mellan sommar och vinter men hade stora skillnader för sin Tesla. Eller minns jag helt fel?OfarligTesla skrev:Det har ju gåtts igenom förut, en värmepump gör väldigt liten skillnad då värmaren drar väldigt lite till att börja med.vigge50 skrev:Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.
Om Mati ser detta, är det liknande förändringar på förbrukning mellan sommar och vinter hos Tesla som din eGolf och eTron?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Och med vår X är det extremt stor skillnad mellan sommar och vinter. Men vi har 19 tum på både sommar- och vinterdäck.Svenssons skrev:Efter fyra vintrar med min Model X utan värmepump så har jag haft exakt samma snittförbrukning under vinterperioden som under perioden med sommardäck...vigge50 skrev:Ja, det är ju precis det man hört från Mati, han märker väll knappt någon skillnad i räckvidd på eGolfen mellan sommar och vinter men hade stora skillnader för sin Tesla. Eller minns jag helt fel?OfarligTesla skrev:Det har ju gåtts igenom förut, en värmepump gör väldigt liten skillnad då värmaren drar väldigt lite till att börja med.vigge50 skrev:Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.
Om Mati ser detta, är det liknande förändringar på förbrukning mellan sommar och vinter hos Tesla som din eGolf och eTron?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Precis vad jag ville säga. Det finns fler faktorer än värmepump eller ej och dessa faktorer påverkar sannolikt väldigt mycket mer tillsammans.Teslaspolen skrev:Och med vår X är det extremt stor skillnad mellan sommar och vinter. Men vi har 19 tum på både sommar- och vinterdäck.
Fälgstorlek, däckmönster, dubb eller ej, körstil, föruppvärmning eller ej, körsträcka osv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Det stämmer för e-Golfen. Den drar bara marginellt mer på vintern, max 10%. Men det är lite svårt att göra exakta jämförelser eftersom vi kör med andra fälgar på sommarhjulen. Men den är snål, den saken är klar.vigge50 skrev:Ja, det är ju precis det man hört från Mati, han märker väll knappt någon skillnad i räckvidd på eGolfen mellan sommar och vinter men hade stora skillnader för sin Tesla. Eller minns jag helt fel?OfarligTesla skrev:Det har ju gåtts igenom förut, en värmepump gör väldigt liten skillnad då värmaren drar väldigt lite till att börja med.vigge50 skrev:Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.
Om Mati ser detta, är det liknande förändringar på förbrukning mellan sommar och vinter hos Tesla som din eGolf och eTron?
E-tron ligger på vintern ungefär 20% över sommarförbrukningen på långfärd. Men den värmer ju även batteriet, vilket inte e-Golfen gör. Ärligt talat så upplever jag merförbrukningen på vintern nästan på samma nivå som i min Model S, procentuellt alltså. Det ser ut som att e-tron är något bättre, men samtidigt har det ju inte varit särskilt kallt i år. Det finns alltså för lite underlag för mig för att kunna göra en rättvis bedömning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Värmepump vore självklart en bra grej att ha. Men den är inte avgörande för min del.
Jag har i stort sett samma förbrukning året om. Runt 220-230 Wh/km. 21" hjul och tyngre gasfot på sommaren kompenserar...
Jag har i stort sett samma förbrukning året om. Runt 220-230 Wh/km. 21" hjul och tyngre gasfot på sommaren kompenserar...
Re: Artikel i media
Scania börjar så smått igen.
Intressant är att de har 430 underleverantörer.
Scania tror inte att de når upp i full produktion detta år.
Och att de vill utnyttja tillfället att ställa om.
Intressant är att de har 430 underleverantörer.
Scania tror inte att de når upp i full produktion detta år.
Och att de vill utnyttja tillfället att ställa om.
https://www.nyteknik.se/fordon/scanias- ... om-6993750Scanias vd: ”Vi ska nyttja tillfället för att ställa om”
Produktionen startar i mitten av nästa vecka
Men nu är företaget på väg in i en fas där verksamheten ska starta igen. För två veckor sedan hade företaget 430 leverantörer som inte kunde leverera. Nu är de nere på ett "nolläge". Ansatsen är att starta den europeiska produktionen under tisdag och onsdag i kommande vecka.
– I början kommer det att handla om att testa systemet. Funkar logistiken? Är vår personal frisk? Hur hanterar vi säkerhetsaspekterna med tanke på skyddsutrustning? Det kommer inte innebära normalläge. Men det är en viktig signal till våra underleverantörer, säger Henrik Henriksson.
Förhoppningen är att personalen ska kunna jobba ett par tre dagar per vecka under maj månad. Hur efterfrågan ser ut under sista halvåret är fortfarande högst oklart.
Han tror inte att Scania har gått upp i full produktion under detta år jämfört med innan krisen.
– De uppkopplade fordonen i södra Europa rullar 35 procent mindre än innan krisen. Det är en tidig varning för var efterfrågan kommer att hamna, säger han.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Ingen artikel, men är detta det norrländska bandet Raubtiers statement mot elbilar?
P85D svart/svart med gratis SuC