En stor pekskärm, ljusradar och en räckvidd på 100 mil. Så låter det när Volvo Cars pratar om hur deras kommande nya elbilar ska se ut.
Säkert viktiga saker. Inte minst för elbilsköpare som oroar sig för att räckvidden – hur långt bilen kan gå på en laddning – inte räcker till.
Men under ytan lurar en annan stor förändring. För i fyra år har bolaget arbetat med att ta fram ett operativsystem, Volvocars.OS, som efterhand ska ta hand om allt fler funktioner i framtidens bilar. Det ska tas i bruk nästa år i samband med att efterföljaren till XC90 presenteras.
– Då sjösätter vi en ny arkitektur. Efterhand ska systemet fasas in i alla nya bilar så det är ett stort steg vi tar, säger Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform.
Likadant låter det hos en rad av konkurrenterna. Bilarna digitaliseras allt mer och kunderna ska lockas med att de i efterhand kan köpa till en rad nya tjänster och förbättringar under bilens hela livstid.
Vill du tillfälligt ha hjälp av bilen att köra längs motorvägen under långresan? Köp till funktionen. Tycker du parkeringshjälpen är för dålig? Köp en bättre.
Det här sättet att ständigt leverera nya tjänster kommer att få stora konsekvenser för biltillverkarna, för deras underleverantörer och framför allt för alla som har en bil.
– Det är en stor skillnad mot i dag när en ny bil bara blir sämre efter att den kört ut från bilhallen, säger Martin Adebahr, som arbetar med mjukvarutjänster på CEVT i Göteborg, ett teknikföretag som ägs av kinesiska Geely.
Det hela påminner rätt mycket om hur våra datorer och smarta mobiler utvecklas. De kommer med några vanliga program och appar installerade när vi köper dem, sedan lägger användare till olika funktioner på egen hand.
Att bilarna datoriseras är inget nytt. Eilert Johansson, chef inom strategisk forskning och affärsutveckling på statliga forskningsinstitutet RISE, spårar datoriseringen av bilarna tillbaka mot slutet av 1970-talet.
När katalysatorerna kom behövdes en mer noggrann styrning av motorn. Då fick en liten dator ta hand om det.
Sedan rullade det på och en vanlig personbil innehåller i dag omkring 200 datorer som sköter allt från fönsterhissar och backspeglar till bromsar. Men nu håller något på att hända med de här små datorerna, eller elektroniska kontrollenheter (ECU) som de också kallas.
– Vi går från hundratals ECU till att ha två och snart bara en dator i bilen. De funktioner som kräver mest programvara flyttar vi först, säger Patrik Bengtsson, när han förklarar hur Volvos bilar ska förändras de kommande åren med hjälp av den centrala dator bolaget bygger.
Enligt honom är det nu framför allt två områden i bilarna som kräver mycket datakraft: nöjes- och informationssystemen samt alla de funktioner som behövs för att göra bilarna säkrare och på sikt också självkörande.
Internt hos biltillverkarna leder digitaliseringen också till stora förändringar.
– Vi måste utveckla mer mjukvara själva. Det är en nästan lika stor omställning som att elektrifiera bilarna, sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vid ett framträdande tidigare under sommaren.
Och Volvo är inte ensamt om att ställa om på grund av digitaliseringen. Volkswagen räknar exempelvis med att öka från 4 000 till 10 000 utvecklare till 2025 – med målet att bli Europas näst största mjukvarubolag efter SAP.
Enligt Volvos ledning finns det en rad förklaringar till att de dragit igång den här stora förändringen, där de går mot att en enda dator med det egna operativsystemet som tar hand om det mesta. Samma resonemang går igen hos de stora konkurrenterna och det ser ut ungefär så här:
• I dag köper de in en massa delar till sina bilar från olika underleverantörer. Varje del kommer med sin egen lilla dator och kopplas sedan ihop med allt det övriga i bilen.
• Genom att bara köpa in den fysiska delen och sedan använda den egna mjukvaran går det snabbare att utveckla bilen, och biltillverkaren får mer kontroll över hur allt fungerar ihop.
• Med en egen mjukvara blir det lättare att skilja ut företagets bilar från konkurrenterna, som ofta använder samma underleverantör. Det blir också snabbare att förändra och rätta till fel.
• Digitaliseringen gör att de löpande kan ta fram nya tjänster som bilägarna kan köpa under bilens hela livstid. Det skapar nya intäkter.
I grunden handlar allt det här om att digitaliseringen ställer om ännu en bransch. Ungefär som när den gamla analoga telefonen blev en dator eller musikförsäljningen blev digital.
– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025.
Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna.
Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen.
Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform
Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner.
Alla de här satsningarna visar åtminstone en sak. Biltillverkarna själva ser mjukvaran som en väldigt viktig del de kommande åren.
– Det är de digitala tjänsterna som kommer att göra skillnad framöver. För biltillverkarna handlar det om att skaffa sig en konkurrensfördel genom att utveckla tjänster som hela tiden förbättrar bilen, säger Martin Adebahr på CEVT.
Vikten av mjukvaran går att mäta på andra sätt också. Volvo Cars utvecklar till exempel 30 procent av sin mjukvara på egen hand i dag.
När Volvocars.OS införs ökar den andelen upp mot 60 procent och väntas sedan stiga till 80 procent samtidigt som mängden mjukvara tiofaldigas vart femte år.
Det väcker frågan om hur det då ser ut med säkerheten. It-attacker är ju en vanlig företeelse.
– Säkerheten kommer inte att bli sämre än vi har i dag, säger Martin Adebahr och pekar på att datorn i bilen till exempel kan delas upp i olika delar. Då kommer kritiska system som bromsar att vara skyddade.
Patrik Bengtsson betonar på sin kant att Volvos bilar har flera lager av säkerhet. Och skulle det uppstå något säkerhetshål kan det tätas direkt eftersom bilen är uppkopplad.
– Men ett system är aldrig perfekt. Det gäller bara att ha möjlighet att kunna åtgärda direkt, säger Patrik Bengtsson och pekar vidare på att FN kommit med standarder för it-säkerhet i bilar som tillverkarna måste följa för att få bilen godkänd.
Fast frågan hänger ändå kvar i luften. Finns det risk för att någon obehörig tar sig in i systemen i en ny kraftigt datoriserad Volvo och ställer till skada?
– Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen, säger Patrik Bengtsson.