Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av thogr »

https://www.dn.se/varlden/i-stangda-sta ... rt-tundra/
En dryg kilometer under marken ligger den – den silvervita metallen som klarar höga temperaturer utan att påverkas, som finns i våra diskbänkar, cyklar och hushållsmaskiner – och framför allt i batterierna till våra elbilar.

Nickeln.

Få ställen på jorden kan visa upp lika stora och omfattande malmfyndigheter som Norilsk. Det är en strategiskt värdefull plats för Ryssland, ett centrum för tung, smutsig och mycket lönsam industri som bygger på brytning av nickel, koppar, kobolt, palladium och platina.

Den mest lönsamma metallen av dem alla är nickeln, en viktig ingrediens i tillverkningen av rostfritt stål. Över hälften av den nickel som produceras i världen går fortfarande till stålindustrin. Men på senare år har klimatfrågan gett nickeln en helt ny dignitet – den har nämligen en nyckelroll i tillverkningen av elbilsbatterier. Nickeln klarar höga temperaturer. Ju högre nickelhalt i ett elbilbatteri, desto mindre risk för att det ska överladdas. Tesla planerar att gradvis fasa ut kobolt ur batteritillverkningen och helt och hållet ersätta den med nickel.
Fel nr 1. Det är ju inte till elbilar som Nickel används mest. Rostfritt stål lär ju vara magnituder mer
Fel nr 2. Tesla minskar ju totala mängden Nickel genom att fasa ut Nickel och använda mer LFP-batterier (utan nickel) istället, utom i long-range bilar. Cobolt har man i princip redan fasat ut.

I slutet av artikeln finns en schematisk bild över hur Nickel produceras för att används i Elbilar. Fullkomligt löjligt att lyfta fram elbilar som den största användningen av nickel. Vår konsumtion i väst tas också upp och att bilar håller så kort tid (de rostar ju)... Hur menar de? Vad har det med Nickel i elbilar att göra? Andra bilar använder ju knappast mycket nickel heller (det är ju därför de rostar) Miljökatastrofen som beskrivs i artikeln var dessutom ett gigantiskt dieselutsläpp….

Jag undrar om vad artikelförfattaren fick av ryssarna hon besökte för att skiva denna dynga.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Exakt min reaktion på artikeln också. Väldigt vinklad. Elbilar nämns ju i princip inte i själva artikeln utan den handlar om dieselutsläpp, men rubriken och grafiken runtomkring ger intrycket av att elbilar suger upp det globala nickelbehovet just nu.

Ja, märklig artikel. Det var ett dieselutsläpp som orsakade all skada på miljön men det är ändå elbilarnas fel eftersom dom kräver nickel så då hade fabriken som spillde dieseln inte behövts finnas..., eller?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

HerrNilsson skrev:
Exakt min reaktion på artikeln också. Väldigt vinklad. Elbilar nämns ju i princip inte i själva artikeln utan den handlar om dieselutsläpp, men rubriken och grafiken runtomkring ger intrycket av att elbilar suger upp det globala nickelbehovet just nu.

Ja, märklig artikel. Det var ett dieselutsläpp som orsakade all skada på miljön men det är ändå elbilarnas fel eftersom dom kräver nickel så då hade fabriken som spillde dieseln inte behövts finnas..., eller?
Artikeln i sig är utmärkt och inte alls märklig. Däremot rubrik och ingress samt grafiken runt omkring är märklig, och som gjord för att locka klick på den.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av simonk »

frippe skrev:
HerrNilsson skrev:
Ja, märklig artikel. Det var ett dieselutsläpp som orsakade all skada på miljön men det är ändå elbilarnas fel eftersom dom kräver nickel så då hade fabriken som spillde dieseln inte behövts finnas..., eller?
Artikeln i sig är utmärkt och inte alls märklig. Däremot rubrik och ingress samt grafiken runt omkring är märklig, och som gjord för att locka klick på den.
Tänkte precis samma sak. Tror inte heller artikelförfattaren sätter rubriken, så Anna-Lena tycker jag inte vi skall klandra. Synd att "sabba" en viktig och bra artikel på det sättet, för det blir ju troligen ändå detta folk kommer ihåg från artikeln - elbilar ställer till det för miljön. Kommer garanterat låta så på BU2.0 t ex.

Enligt wikipedia används 4% av nickelproduktionen till batterier medan 68% går till stålproduktion. Kanske SSAB vore bättre att rikta blickarna mot, om man nu skall vara sån?
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Artikel i media

Inlägg av sven-labil »

Det vore ju inte fel att be någon på vetenskapsredaktionen skumma igenom innan publicering. 21 kubikmeter diesel låter ju mycket, men inte jämfört med de riktiga katastroferna. Att det här skulle vara den näst värsta i området efter 400000 ton råolja låter optimistiskt... Lite som proportionerna mellan nickel och kobolt i batterier vilken man skulle kunna tolka som likartade när man läser. (Dessutom dök coltan upp i en illustration istället för kobolt.)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av BrooklynS »

20.000 kubikmeter, dvs 20 miljoner liter.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

thogr skrev:
https://www.dn.se/varlden/i-stangda-sta ... rt-tundra/
En dryg kilometer under marken ligger den – den silvervita metallen som klarar höga temperaturer utan att påverkas, som finns i våra diskbänkar, cyklar och hushållsmaskiner – och framför allt i batterierna till våra elbilar.

Nickeln.

Få ställen på jorden kan visa upp lika stora och omfattande malmfyndigheter som Norilsk. Det är en strategiskt värdefull plats för Ryssland, ett centrum för tung, smutsig och mycket lönsam industri som bygger på brytning av nickel, koppar, kobolt, palladium och platina.

Den mest lönsamma metallen av dem alla är nickeln, en viktig ingrediens i tillverkningen av rostfritt stål. Över hälften av den nickel som produceras i världen går fortfarande till stålindustrin. Men på senare år har klimatfrågan gett nickeln en helt ny dignitet – den har nämligen en nyckelroll i tillverkningen av elbilsbatterier. Nickeln klarar höga temperaturer. Ju högre nickelhalt i ett elbilbatteri, desto mindre risk för att det ska överladdas. Tesla planerar att gradvis fasa ut kobolt ur batteritillverkningen och helt och hållet ersätta den med nickel.
Fel nr 1. Det är ju inte till elbilar som Nickel används mest. Rostfritt stål lär ju vara magnituder mer
Fel nr 2. Tesla minskar ju totala mängden Nickel genom att fasa ut Nickel och använda mer LFP-batterier (utan nickel) istället, utom i long-range bilar. Cobolt har man i princip redan fasat ut.

I slutet av artikeln finns en schematisk bild över hur Nickel produceras för att används i Elbilar. Fullkomligt löjligt att lyfta fram elbilar som den största användningen av nickel. Vår konsumtion i väst tas också upp och att bilar håller så kort tid (de rostar ju)... Hur menar de? Vad har det med Nickel i elbilar att göra? Andra bilar använder ju knappast mycket nickel heller (det är ju därför de rostar) Miljökatastrofen som beskrivs i artikeln var dessutom ett gigantiskt dieselutsläpp….

Jag undrar om vad artikelförfattaren fick av ryssarna hon besökte för att skiva denna dynga.

Oljeindustrin är viktig för både Ryssland och för Putins maktbas.

Men som de flesta påpekar så är det främst rubriksättarna/click-bait-skaparna hos DN som man främst skall skylla på i detta fallet. Extremt oseriöst av DN.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Artikel i media

Inlägg av sven-labil »

BrooklynS skrev:
20.000 kubikmeter, dvs 20 miljoner liter.
Det stod 21 ton i papperstidningen. (Blir väl snarare ca. 25 kubikmeter.) Om det var tusen gånger mer så låter det tyvärr rimligare...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Artikel i media

Inlägg av jpetters »

Bild

21 000 ska det vara.
Senast redigerad av jpetters, redigerad totalt 1 gånger.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Artikel i media

Inlägg av jpetters »

.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av Elmil »

SvD skapar illusion i knät på Volvo.
En stor pekskärm, ljusradar och en räckvidd på 100 mil. Så låter det när Volvo Cars pratar om hur deras kommande nya elbilar ska se ut.
Säkert viktiga saker. Inte minst för elbilsköpare som oroar sig för att räckvidden – hur långt bilen kan gå på en laddning – inte räcker till.
Men under ytan lurar en annan stor förändring. För i fyra år har bolaget arbetat med att ta fram ett operativsystem, Volvocars.OS, som efterhand ska ta hand om allt fler funktioner i framtidens bilar. Det ska tas i bruk nästa år i samband med att efterföljaren till XC90 presenteras.
– Då sjösätter vi en ny arkitektur. Efterhand ska systemet fasas in i alla nya bilar så det är ett stort steg vi tar, säger Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform.

Likadant låter det hos en rad av konkurrenterna. Bilarna digitaliseras allt mer och kunderna ska lockas med att de i efterhand kan köpa till en rad nya tjänster och förbättringar under bilens hela livstid.
Vill du tillfälligt ha hjälp av bilen att köra längs motorvägen under långresan? Köp till funktionen. Tycker du parkeringshjälpen är för dålig? Köp en bättre.
Det här sättet att ständigt leverera nya tjänster kommer att få stora konsekvenser för biltillverkarna, för deras underleverantörer och framför allt för alla som har en bil.
– Det är en stor skillnad mot i dag när en ny bil bara blir sämre efter att den kört ut från bilhallen, säger Martin Adebahr, som arbetar med mjukvarutjänster på CEVT i Göteborg, ett teknikföretag som ägs av kinesiska Geely.

Det hela påminner rätt mycket om hur våra datorer och smarta mobiler utvecklas. De kommer med några vanliga program och appar installerade när vi köper dem, sedan lägger användare till olika funktioner på egen hand.
Att bilarna datoriseras är inget nytt. Eilert Johansson, chef inom strategisk forskning och affärsutveckling på statliga forskningsinstitutet RISE, spårar datoriseringen av bilarna tillbaka mot slutet av 1970-talet.
När katalysatorerna kom behövdes en mer noggrann styrning av motorn. Då fick en liten dator ta hand om det.
Sedan rullade det på och en vanlig personbil innehåller i dag omkring 200 datorer som sköter allt från fönsterhissar och backspeglar till bromsar. Men nu håller något på att hända med de här små datorerna, eller elektroniska kontrollenheter (ECU) som de också kallas.
– Vi går från hundratals ECU till att ha två och snart bara en dator i bilen. De funktioner som kräver mest programvara flyttar vi först, säger Patrik Bengtsson, när han förklarar hur Volvos bilar ska förändras de kommande åren med hjälp av den centrala dator bolaget bygger.
Enligt honom är det nu framför allt två områden i bilarna som kräver mycket datakraft: nöjes- och informationssystemen samt alla de funktioner som behövs för att göra bilarna säkrare och på sikt också självkörande.

Internt hos biltillverkarna leder digitaliseringen också till stora förändringar.
– Vi måste utveckla mer mjukvara själva. Det är en nästan lika stor omställning som att elektrifiera bilarna, sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vid ett framträdande tidigare under sommaren.
Och Volvo är inte ensamt om att ställa om på grund av digitaliseringen. Volkswagen räknar exempelvis med att öka från 4 000 till 10 000 utvecklare till 2025 – med målet att bli Europas näst största mjukvarubolag efter SAP.
Enligt Volvos ledning finns det en rad förklaringar till att de dragit igång den här stora förändringen, där de går mot att en enda dator med det egna operativsystemet som tar hand om det mesta. Samma resonemang går igen hos de stora konkurrenterna och det ser ut ungefär så här:
• I dag köper de in en massa delar till sina bilar från olika underleverantörer. Varje del kommer med sin egen lilla dator och kopplas sedan ihop med allt det övriga i bilen.
• Genom att bara köpa in den fysiska delen och sedan använda den egna mjukvaran går det snabbare att utveckla bilen, och biltillverkaren får mer kontroll över hur allt fungerar ihop.
• Med en egen mjukvara blir det lättare att skilja ut företagets bilar från konkurrenterna, som ofta använder samma underleverantör. Det blir också snabbare att förändra och rätta till fel.
• Digitaliseringen gör att de löpande kan ta fram nya tjänster som bilägarna kan köpa under bilens hela livstid. Det skapar nya intäkter.
I grunden handlar allt det här om att digitaliseringen ställer om ännu en bransch. Ungefär som när den gamla analoga telefonen blev en dator eller musikförsäljningen blev digital.
– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025.
Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna.
Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen.
Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform

Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner.

Alla de här satsningarna visar åtminstone en sak. Biltillverkarna själva ser mjukvaran som en väldigt viktig del de kommande åren.
– Det är de digitala tjänsterna som kommer att göra skillnad framöver. För biltillverkarna handlar det om att skaffa sig en konkurrensfördel genom att utveckla tjänster som hela tiden förbättrar bilen, säger Martin Adebahr på CEVT.
Vikten av mjukvaran går att mäta på andra sätt också. Volvo Cars utvecklar till exempel 30 procent av sin mjukvara på egen hand i dag.
När Volvocars.OS införs ökar den andelen upp mot 60 procent och väntas sedan stiga till 80 procent samtidigt som mängden mjukvara tiofaldigas vart femte år.
Det väcker frågan om hur det då ser ut med säkerheten. It-attacker är ju en vanlig företeelse.
– Säkerheten kommer inte att bli sämre än vi har i dag, säger Martin Adebahr och pekar på att datorn i bilen till exempel kan delas upp i olika delar. Då kommer kritiska system som bromsar att vara skyddade.
Patrik Bengtsson betonar på sin kant att Volvos bilar har flera lager av säkerhet. Och skulle det uppstå något säkerhetshål kan det tätas direkt eftersom bilen är uppkopplad.
– Men ett system är aldrig perfekt. Det gäller bara att ha möjlighet att kunna åtgärda direkt, säger Patrik Bengtsson och pekar vidare på att FN kommit med standarder för it-säkerhet i bilar som tillverkarna måste följa för att få bilen godkänd.
Fast frågan hänger ändå kvar i luften. Finns det risk för att någon obehörig tar sig in i systemen i en ny kraftigt datoriserad Volvo och ställer till skada?
– Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen, säger Patrik Bengtsson.
"Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner." är allt som nämns om det företag som gjort allt detta i snart 10 år... :shock:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av Dodde »

Elmil skrev:
SvD skapar illusion i knät på Volvo.
En stor pekskärm, ljusradar och en räckvidd på 100 mil. Så låter det när Volvo Cars pratar om hur deras kommande nya elbilar ska se ut.
Säkert viktiga saker. Inte minst för elbilsköpare som oroar sig för att räckvidden – hur långt bilen kan gå på en laddning – inte räcker till.
Men under ytan lurar en annan stor förändring. För i fyra år har bolaget arbetat med att ta fram ett operativsystem, Volvocars.OS, som efterhand ska ta hand om allt fler funktioner i framtidens bilar. Det ska tas i bruk nästa år i samband med att efterföljaren till XC90 presenteras.
– Då sjösätter vi en ny arkitektur. Efterhand ska systemet fasas in i alla nya bilar så det är ett stort steg vi tar, säger Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform.

Likadant låter det hos en rad av konkurrenterna. Bilarna digitaliseras allt mer och kunderna ska lockas med att de i efterhand kan köpa till en rad nya tjänster och förbättringar under bilens hela livstid.
Vill du tillfälligt ha hjälp av bilen att köra längs motorvägen under långresan? Köp till funktionen. Tycker du parkeringshjälpen är för dålig? Köp en bättre.
Det här sättet att ständigt leverera nya tjänster kommer att få stora konsekvenser för biltillverkarna, för deras underleverantörer och framför allt för alla som har en bil.
– Det är en stor skillnad mot i dag när en ny bil bara blir sämre efter att den kört ut från bilhallen, säger Martin Adebahr, som arbetar med mjukvarutjänster på CEVT i Göteborg, ett teknikföretag som ägs av kinesiska Geely.

Det hela påminner rätt mycket om hur våra datorer och smarta mobiler utvecklas. De kommer med några vanliga program och appar installerade när vi köper dem, sedan lägger användare till olika funktioner på egen hand.
Att bilarna datoriseras är inget nytt. Eilert Johansson, chef inom strategisk forskning och affärsutveckling på statliga forskningsinstitutet RISE, spårar datoriseringen av bilarna tillbaka mot slutet av 1970-talet.
När katalysatorerna kom behövdes en mer noggrann styrning av motorn. Då fick en liten dator ta hand om det.
Sedan rullade det på och en vanlig personbil innehåller i dag omkring 200 datorer som sköter allt från fönsterhissar och backspeglar till bromsar. Men nu håller något på att hända med de här små datorerna, eller elektroniska kontrollenheter (ECU) som de också kallas.
– Vi går från hundratals ECU till att ha två och snart bara en dator i bilen. De funktioner som kräver mest programvara flyttar vi först, säger Patrik Bengtsson, när han förklarar hur Volvos bilar ska förändras de kommande åren med hjälp av den centrala dator bolaget bygger.
Enligt honom är det nu framför allt två områden i bilarna som kräver mycket datakraft: nöjes- och informationssystemen samt alla de funktioner som behövs för att göra bilarna säkrare och på sikt också självkörande.

Internt hos biltillverkarna leder digitaliseringen också till stora förändringar.
– Vi måste utveckla mer mjukvara själva. Det är en nästan lika stor omställning som att elektrifiera bilarna, sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vid ett framträdande tidigare under sommaren.
Och Volvo är inte ensamt om att ställa om på grund av digitaliseringen. Volkswagen räknar exempelvis med att öka från 4 000 till 10 000 utvecklare till 2025 – med målet att bli Europas näst största mjukvarubolag efter SAP.
Enligt Volvos ledning finns det en rad förklaringar till att de dragit igång den här stora förändringen, där de går mot att en enda dator med det egna operativsystemet som tar hand om det mesta. Samma resonemang går igen hos de stora konkurrenterna och det ser ut ungefär så här:
• I dag köper de in en massa delar till sina bilar från olika underleverantörer. Varje del kommer med sin egen lilla dator och kopplas sedan ihop med allt det övriga i bilen.
• Genom att bara köpa in den fysiska delen och sedan använda den egna mjukvaran går det snabbare att utveckla bilen, och biltillverkaren får mer kontroll över hur allt fungerar ihop.
• Med en egen mjukvara blir det lättare att skilja ut företagets bilar från konkurrenterna, som ofta använder samma underleverantör. Det blir också snabbare att förändra och rätta till fel.
• Digitaliseringen gör att de löpande kan ta fram nya tjänster som bilägarna kan köpa under bilens hela livstid. Det skapar nya intäkter.
I grunden handlar allt det här om att digitaliseringen ställer om ännu en bransch. Ungefär som när den gamla analoga telefonen blev en dator eller musikförsäljningen blev digital.
– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025.
Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna.
Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen.
Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform

Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner.

Alla de här satsningarna visar åtminstone en sak. Biltillverkarna själva ser mjukvaran som en väldigt viktig del de kommande åren.
– Det är de digitala tjänsterna som kommer att göra skillnad framöver. För biltillverkarna handlar det om att skaffa sig en konkurrensfördel genom att utveckla tjänster som hela tiden förbättrar bilen, säger Martin Adebahr på CEVT.
Vikten av mjukvaran går att mäta på andra sätt också. Volvo Cars utvecklar till exempel 30 procent av sin mjukvara på egen hand i dag.
När Volvocars.OS införs ökar den andelen upp mot 60 procent och väntas sedan stiga till 80 procent samtidigt som mängden mjukvara tiofaldigas vart femte år.
Det väcker frågan om hur det då ser ut med säkerheten. It-attacker är ju en vanlig företeelse.
– Säkerheten kommer inte att bli sämre än vi har i dag, säger Martin Adebahr och pekar på att datorn i bilen till exempel kan delas upp i olika delar. Då kommer kritiska system som bromsar att vara skyddade.
Patrik Bengtsson betonar på sin kant att Volvos bilar har flera lager av säkerhet. Och skulle det uppstå något säkerhetshål kan det tätas direkt eftersom bilen är uppkopplad.
– Men ett system är aldrig perfekt. Det gäller bara att ha möjlighet att kunna åtgärda direkt, säger Patrik Bengtsson och pekar vidare på att FN kommit med standarder för it-säkerhet i bilar som tillverkarna måste följa för att få bilen godkänd.
Fast frågan hänger ändå kvar i luften. Finns det risk för att någon obehörig tar sig in i systemen i en ny kraftigt datoriserad Volvo och ställer till skada?
– Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen, säger Patrik Bengtsson.
"Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner." är allt som nämns om det företag som gjort allt detta i snart 10 år... :shock:
SvD brukar sällan skriva något positivt om elbilar, oftast bara om elbrist, räckvidd som inte räcker till och batteriet som är så smutsigt att alla borde köra Dieselbilar i all framtid (lite överdrivet).
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av Fredrik j »

Elmil skrev:
SvD skapar illusion i knät på Volvo.
En stor pekskärm, ljusradar och en räckvidd på 100 mil. Så låter det när Volvo Cars pratar om hur deras kommande nya elbilar ska se ut.
Säkert viktiga saker. Inte minst för elbilsköpare som oroar sig för att räckvidden – hur långt bilen kan gå på en laddning – inte räcker till.
Men under ytan lurar en annan stor förändring. För i fyra år har bolaget arbetat med att ta fram ett operativsystem, Volvocars.OS, som efterhand ska ta hand om allt fler funktioner i framtidens bilar. Det ska tas i bruk nästa år i samband med att efterföljaren till XC90 presenteras.
– Då sjösätter vi en ny arkitektur. Efterhand ska systemet fasas in i alla nya bilar så det är ett stort steg vi tar, säger Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform.

Likadant låter det hos en rad av konkurrenterna. Bilarna digitaliseras allt mer och kunderna ska lockas med att de i efterhand kan köpa till en rad nya tjänster och förbättringar under bilens hela livstid.
Vill du tillfälligt ha hjälp av bilen att köra längs motorvägen under långresan? Köp till funktionen. Tycker du parkeringshjälpen är för dålig? Köp en bättre.
Det här sättet att ständigt leverera nya tjänster kommer att få stora konsekvenser för biltillverkarna, för deras underleverantörer och framför allt för alla som har en bil.
– Det är en stor skillnad mot i dag när en ny bil bara blir sämre efter att den kört ut från bilhallen, säger Martin Adebahr, som arbetar med mjukvarutjänster på CEVT i Göteborg, ett teknikföretag som ägs av kinesiska Geely.

Det hela påminner rätt mycket om hur våra datorer och smarta mobiler utvecklas. De kommer med några vanliga program och appar installerade när vi köper dem, sedan lägger användare till olika funktioner på egen hand.
Att bilarna datoriseras är inget nytt. Eilert Johansson, chef inom strategisk forskning och affärsutveckling på statliga forskningsinstitutet RISE, spårar datoriseringen av bilarna tillbaka mot slutet av 1970-talet.
När katalysatorerna kom behövdes en mer noggrann styrning av motorn. Då fick en liten dator ta hand om det.
Sedan rullade det på och en vanlig personbil innehåller i dag omkring 200 datorer som sköter allt från fönsterhissar och backspeglar till bromsar. Men nu håller något på att hända med de här små datorerna, eller elektroniska kontrollenheter (ECU) som de också kallas.
– Vi går från hundratals ECU till att ha två och snart bara en dator i bilen. De funktioner som kräver mest programvara flyttar vi först, säger Patrik Bengtsson, när han förklarar hur Volvos bilar ska förändras de kommande åren med hjälp av den centrala dator bolaget bygger.
Enligt honom är det nu framför allt två områden i bilarna som kräver mycket datakraft: nöjes- och informationssystemen samt alla de funktioner som behövs för att göra bilarna säkrare och på sikt också självkörande.

Internt hos biltillverkarna leder digitaliseringen också till stora förändringar.
– Vi måste utveckla mer mjukvara själva. Det är en nästan lika stor omställning som att elektrifiera bilarna, sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vid ett framträdande tidigare under sommaren.
Och Volvo är inte ensamt om att ställa om på grund av digitaliseringen. Volkswagen räknar exempelvis med att öka från 4 000 till 10 000 utvecklare till 2025 – med målet att bli Europas näst största mjukvarubolag efter SAP.
Enligt Volvos ledning finns det en rad förklaringar till att de dragit igång den här stora förändringen, där de går mot att en enda dator med det egna operativsystemet som tar hand om det mesta. Samma resonemang går igen hos de stora konkurrenterna och det ser ut ungefär så här:
• I dag köper de in en massa delar till sina bilar från olika underleverantörer. Varje del kommer med sin egen lilla dator och kopplas sedan ihop med allt det övriga i bilen.
• Genom att bara köpa in den fysiska delen och sedan använda den egna mjukvaran går det snabbare att utveckla bilen, och biltillverkaren får mer kontroll över hur allt fungerar ihop.
• Med en egen mjukvara blir det lättare att skilja ut företagets bilar från konkurrenterna, som ofta använder samma underleverantör. Det blir också snabbare att förändra och rätta till fel.
• Digitaliseringen gör att de löpande kan ta fram nya tjänster som bilägarna kan köpa under bilens hela livstid. Det skapar nya intäkter.
I grunden handlar allt det här om att digitaliseringen ställer om ännu en bransch. Ungefär som när den gamla analoga telefonen blev en dator eller musikförsäljningen blev digital.
– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025.
Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna.
Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen.
Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform

Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner.

Alla de här satsningarna visar åtminstone en sak. Biltillverkarna själva ser mjukvaran som en väldigt viktig del de kommande åren.
– Det är de digitala tjänsterna som kommer att göra skillnad framöver. För biltillverkarna handlar det om att skaffa sig en konkurrensfördel genom att utveckla tjänster som hela tiden förbättrar bilen, säger Martin Adebahr på CEVT.
Vikten av mjukvaran går att mäta på andra sätt också. Volvo Cars utvecklar till exempel 30 procent av sin mjukvara på egen hand i dag.
När Volvocars.OS införs ökar den andelen upp mot 60 procent och väntas sedan stiga till 80 procent samtidigt som mängden mjukvara tiofaldigas vart femte år.
Det väcker frågan om hur det då ser ut med säkerheten. It-attacker är ju en vanlig företeelse.
– Säkerheten kommer inte att bli sämre än vi har i dag, säger Martin Adebahr och pekar på att datorn i bilen till exempel kan delas upp i olika delar. Då kommer kritiska system som bromsar att vara skyddade.
Patrik Bengtsson betonar på sin kant att Volvos bilar har flera lager av säkerhet. Och skulle det uppstå något säkerhetshål kan det tätas direkt eftersom bilen är uppkopplad.
– Men ett system är aldrig perfekt. Det gäller bara att ha möjlighet att kunna åtgärda direkt, säger Patrik Bengtsson och pekar vidare på att FN kommit med standarder för it-säkerhet i bilar som tillverkarna måste följa för att få bilen godkänd.
Fast frågan hänger ändå kvar i luften. Finns det risk för att någon obehörig tar sig in i systemen i en ny kraftigt datoriserad Volvo och ställer till skada?
– Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen, säger Patrik Bengtsson.
"Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner." är allt som nämns om det företag som gjort allt detta i snart 10 år... :shock:
SvD intervjuar Volvo representant och du tycker det borde handlat om Tesla.
Kanske finns det ingen Teslarepresentant att intervjua?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:

SvD intervjuar Volvo representant och du tycker det borde handlat om Tesla.
Kanske finns det ingen Teslarepresentant att intervjua?
Det gick inte att ringa till Tesla? :lol:

Nä, men det är klart det är rimligt att en artikel om Volvo handlar om Volvo och inte urartar till en fan piece om Tesla.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:

SvD intervjuar Volvo representant och du tycker det borde handlat om Tesla.
Kanske finns det ingen Teslarepresentant att intervjua?
Det gick inte att ringa till Tesla? :lol:

Nä, men det är klart det är rimligt att en artikel om Volvo handlar om Volvo och inte urartar till en fan piece om Tesla.
Det ligger dock i journalistens uppdrag att inte bara ta diktamen, utan bidra med research och ifrågasätta, det görs ju inte öht här vad jag kan se.

Mycket svag artikel generellt, det är ju svårt att avgöra vad som är citat/diktamen från SvDs "partner Volvo Car Sverige", och vad som är journalistens egna bidrag (mycket lite tolkar jag det som), men när artiklen ändå tar upp och jämför med Volvos konkurrenter så bör ju iaf ambitionen vara att göra en rättvisande jämförelse, den ambitionen verkar inte finnas alls vad jag kan se.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

På tal om Volvo. Ledaren på DI är inte helt ok med att Volvo har Kinesiskt ägande, speciellt inte med tanke på moderna bilar och dess uppkopplingar med nätet, samt att vissa anser att statsbilar i Sverige måste vara Volvo.
https://www.di.se/ledare/volvo-maste-hem/
Tänk om några år när elbilarnas revolution rullar på gatorna. De kommer att vara mycket kraftfulla datorer på hjul, med sensorer överallt som ser allt och minns allt och är uppkopplade till fordonstillverkarens centraldator för uppdatering och informationsinhämtning. De kommer också att ha sensorer som känner av förarens tillstånd så att hon inte somnar eller har alkohol i utandningsluften.

I en mening är en sådan bil en fantastisk skapelse, fossilfri, supersäker och en del i ett gigantiskt informationsmoln. I en annan mening är den en rullande spioncentral.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:

SvD intervjuar Volvo representant och du tycker det borde handlat om Tesla.
Kanske finns det ingen Teslarepresentant att intervjua?
Det gick inte att ringa till Tesla? :lol:

Nä, men det är klart det är rimligt att en artikel om Volvo handlar om Volvo och inte urartar till en fan piece om Tesla.
Det ligger dock i journalistens uppdrag att inte bara ta diktamen, utan bidra med research och ifrågasätta, det görs ju inte öht här vad jag kan se.

Mycket svag artikel generellt, det är ju svårt att avgöra vad som är citat/diktamen från SvDs "partner Volvo Car Sverige", och vad som är journalistens egna bidrag (mycket lite tolkar jag det som), men när artiklen ändå tar upp och jämför med Volvos konkurrenter så bör ju iaf ambitionen vara att göra en rättvisande jämförelse, den ambitionen verkar inte finnas alls vad jag kan se.

/fth

Vad hade du velat se om Tesla då? Hur mycket hade varit rimligt? Räcker det inte med att nämna Tesla för lite kontext? Måste man redovisa mer?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Jag tycker inte SvD bara pratar om Volvo, utan de hypar faktiskt flera andra fordonstillverkare som varit ledande och är med och driver på området framåt.

Ifrån SvD-artikeln:

"– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025."

"Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna."
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Jag tycker inte SvD bara pratar om Volvo, utan de hypar faktiskt flera andra fordonstillverkare som varit ledande och är med och driver på området framåt.

Ifrån SvD-artikeln:

"– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025."

"Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna."
Det var väl just obalansen mellan hur mycket utrymme Teslas sedan många år levererade lösning fick, jämfört med de framtida högtflygande planerna hos Volvo, VW, Toyota, etc som dom kanske skall leverera i någon from typ 2025 som jag reagerade på. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Vad behövs mest? Livsmedelsproduktion eller grön el? Eller kan de två näringarna dra nytta av varandra?
Det är knäckfrågor för länsstyrelsen i Skåne när man tar ställning till om en dansk koncern ska få använda 232 hektar åkermark i Helsingborgs kommun för en jättelik solcellspark.
– Hela solcellsbranschen väntar på besked. Frågorna måste få ett svar, säger Ted Bergdahl, kommunikationschef på European Energy.
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-13/a ... oda-jorden
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
Jag tycker inte SvD bara pratar om Volvo, utan de hypar faktiskt flera andra fordonstillverkare som varit ledande och är med och driver på området framåt.

Ifrån SvD-artikeln:

"– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025."

"Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna."
Det var väl just obalansen mellan hur mycket utrymme Teslas sedan många år levererade lösning fick, jämfört med de framtida högtflygande planerna hos Volvo, VW, Toyota, etc som dom kanske skall leverera i någon from typ 2025 som jag reagerade på. ;)

/fth
Jo, det var ju lite märkligt kan jag hålla med om. Speciellt att de framhåller tex. Toyota som ledande på området (men inte andra som tex. Tesla). Är det något som, på gott och ont, normalt associeras till "en dator på hjul" så är det väl just Tesla?

Har dagens journalister någon koll alls undrar man? :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Uppemot 2 000 nya jobb uteblev i Robertsfors i Västerbotten när kommunen på grund av elbrist tvingades tacka nej till ett utländskt bolag som ville etablera sig. Näringslivschef Olof Norberg finner det ”oerhört frustrerande”. Det kan man gott förstå.
https://www.svd.se/tand-ett-ljus-i-stallet

Robertsfors ligger i Skellefteå krafts elområde.
Skellefteå kraft har gott om el, så de sa ja till etableringen i Robertsfors.
Men Svenska Kraftnät kan tydligen inte bygga elledningar.
För de sa nej. Så stora elledningar till lilla Robertsfors, det är helt enkelt inte möjligt. I vart fall inte inom rimlig tid.

Mycket märkligt att det nästan är omöjligt att bygga elledningar i Sverige!
I ett land som traditionellt varit duktiga på elbyggen, med ASEA(ABB) i spetsen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Drygt 2ggr sveriges statsskuld
ms 76132 "Eleamore"
SwedishAdvocate
Inlägg: 5454
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev:
Enligt artikeln har Nevs idag 700 anställda. 300 har nyligen varslats om uppsägning... Är det ens möjligt att bygga bilar i någon slags omfattning med ~400 anställda?...

Adjö Saab Automobile...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar