Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Gissar att hon med bakgrund inom försäljning och marknad inte tror att batterier kommer klara räckvidden alternativt att bilarna måste kunna tankas snabbt. Gissar att hon inte har någon direkt koll på vätgasteknik.

Vill någon lastbilstillverkare köra på vätgas är det väl fritt för dem att bygga upp och bekosta ett nät med vätgasmackar. Något nät av vätgasdistribution via piplines lär det inte bli. Lokal produktion eller påfyllning från lastbilar är det som kommer krävas och dessa saker skalas inte upp särskilt enkelt.
Det skulle vara om man har en produktion av vätgas i stor skala för ett specifikt huvudändamål och att man då kan använda den infrastrukturen till fordon. Tänker på t.ex. vätgasdriven stålproduktion. I närområdet skulle man ju kunna använda vätgasen till annat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Det skulle vara om man har en produktion av vätgas i stor skala för ett specifikt huvudändamål och att man då kan använda den infrastrukturen till fordon. Tänker på t.ex. vätgasdriven stålproduktion. I närområdet skulle man ju kunna använda vätgasen till annat.
Jo, jag har också funderat så. Men det blir ju lokaltrafik då eftersom du bara kan ladda vid fabriken. Om du bara kan ladda hemma så kommer du inte så långt och kan lika gärna använda batterier.
Sen måste man ju fundera hur det är lönsammast att använda vätgasen. Om den behövs för din process som du förmodligen tjänar pengar på så ska den ju inte slösas på lastbilar som lika gärna kan gå på el direkt.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Artikel i media

Inlägg av Jwe »

Så länge batterierna inte tål frekvent snabbladdning, vilket är en förutsättning för batteridrift av större delen av lastbilsflottan, kommer man inte att massproducera lastbilar med endast batterilagrad el. Misstänker att det är därför det går segt med lanseringen av Semin , på bara några månader skulle batterierna behöva bytas ut, vilket skulle leda till att battertekniken skulle få mycket dåligt rykte för lång tid framåt.
Också därför "elvägar” fortfarande är aktuella.
Om den nya batteritekniken klarar frekvent snabbladdning kommer vi se en mycket snabb omställning till batteridrift även för långväga lastbilstransporter.

De i lastbilsbranschen är nog väl medvetna om dessa förutsättningar, som ju skiljer sig avsevärt från den vanlige bilistens körmönster och därmed krav på batterierna.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Jwe skrev:
Så länge batterierna inte tål frekvent snabbladdning, vilket är en förutsättning för batteridrift av större delen av lastbilsflottan, kommer man inte att massproducera lastbilar med endast batterilagrad el. Misstänker att det är därför det går segt med lanseringen av Semin , på bara några månader skulle batterierna behöva bytas ut, vilket skulle leda till att battertekniken skulle få mycket dåligt rykte för lång tid framåt.
Också därför "elvägar” fortfarande är aktuella.
Om den nya batteritekniken klarar frekvent snabbladdning kommer vi se en mycket snabb omställning till batteridrift även för långväga lastbilstransporter.

De i lastbilsbranschen är nog väl medvetna om dessa förutsättningar, som ju skiljer sig avsevärt från den vanlige bilistens körmönster och därmed krav på batterierna.
Det finns ju dock många exempel där "vanliga" Tesla har snabbladdats extremt mycket i professionell användning utan större problem med batterierna, Tesloop är kanske dom mest kända.

Jag är säker på att Tesla i Semi kommer att använda batterier som är lämpade för den marknaden, och snabbladdning bör ju som sagt vara normen, att det skulle behövas batteribyten efter "några månader" låter extremt osannolikt. :D

Förseningen av Semi beror nog helt enkelt exakt på det Tesla säger, dvs otillräcklig batteriproduktion. Alla celler används redan i personbilarna man bygger, när (om?) man får upp volymerna i 4680-tillverkningen kommer även Semi-produktionen kicka igång.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Artikel i media

Inlägg av Jwe »

Läs instruktionsboken ( efter 2018) angående snabbladdning liksom spaltmeter här på forumet vilka konsekvenser snabbladdning ger!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Det skulle vara om man har en produktion av vätgas i stor skala för ett specifikt huvudändamål och att man då kan använda den infrastrukturen till fordon. Tänker på t.ex. vätgasdriven stålproduktion. I närområdet skulle man ju kunna använda vätgasen till annat.
Ett problem är att det redan finns ett enormt globalt behov av vätgas i diverse industriella processer (raffinaderier, konstgödseltillverkning, etc) som idag nästan uteslutande täcks med hjälp av fossil råvara (naturgas och kol).

Att då använda den lilla mängden grön vätgas som tillverkas för nya syften som transporter, ståltillverkning, HVO-framställning etc kommer leda till att efterfrågan på fossil vätgas kommer att fortsatt vara hög.

Vilket förstås är precis vad fossil-industrin vill.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Jwe skrev:
Läs instruktionsboken ( efter 2018) angående snabbladdning liksom spaltmeter här på forumet vilka konsekvenser snabbladdning ger!
Jag är mycket medveten om vad som rekommenderas, och vad som skrivits här, jag har även själv drabbats av "nerfningen" av laddeffekt som enligt uppgift gjordes för att skona batteriet efter för mycket snabbaddning (men senare återställdes till högre effekt än den ursprungliga).

Det är också helt klart att många exempel från verkligheten indikerar att både gällande och tidigare generationers batterikemi faktiskt klarar snabbladdning betydligt bättre än vad dessa rekommendationer indikerar. Läs som sagt t.ex om Tesloops bilar som körts helt på snabbladdning, oftast till 100%, och under mycket ogynnsamma förhållanden (extrem hetta i Las Vegas), har klarat sig förvånansvärt bra.

Att då Semis batterier skulle behöva bytas efter "några månader" är förstås helt befängt, även om dom mot förmodan skulle använda "gammal" batterikemi.

Med ny kemi kommer detta att vara en icke-fråga.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Artikel i media

Inlägg av Jwe »

Nu blir jag riktigt nyfiken:
Blev det ett återställande av nerfningen?
Jag uppfattade att den tråden dog då ingen på riktigt kunde verifiera en förbättring, möjligen undantaget 90 batterierna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Bild
LarsL skrev:
martinot skrev:

Hepp!

Det där var ju inget vidare. Intressant ämne som skrivs om på nyhetssidan:

https://teslaclubsweden.se/folk-som-int ... e-idioter/

Visst stämmer det säkert att de som inte gillar elbilar är inte idioter.

Ibland undrar man ju dock när man läser den nyheten som du länkar till...
Det där med köttet är ju aktivism och inte direkt en åsikt.

Vet inte om vi har diskuterat Tibors artikel om inte-idioterna? Men det som är rätt tydligt i den här debatten är att det finns ett gäng som anser sig väldigt kunniga om bilar och som nu känner sig hotade. De har hela livet mött människor som kan mindre än dem om ämnet. De tror de kan precis allt och vet exakt hur allt fungerar med bilar. Svårt att diskutera med sådana personer utan att kränka deras självkänsla. Jag har försökt med personer nära mig men märker rätt tydligt att det inte vill gå in.
Vet inte det är aktivism, eller mer busstreck som de tycker är skoj.

Svårt att ta det på allvar ivf.

Däremot så tror jag du har rätt i att motstånd/ogillande/hat mot ny teknologi ibland bottnar i att ens egna kunskaper riskerar att bli förlegade, och att man därmed känner ett hot från den nya tekniken som kräver nya kunskaper (i och ibland även lite nytt sätt att tänka på).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Bild



Kanske detta inte är vandalism, utan att de vill grilla maten? :shock:

En annan fråga; undrar hur mycket nytta EU-idiotin med "M" och "K" (osv.) gör för nytta på laddaren ovan?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Jwe skrev:
Nu blir jag riktigt nyfiken:
Blev det ett återställande av nerfningen?
Jag uppfattade att den tråden dog då ingen på riktigt kunde verifiera en förbättring, möjligen undantaget 90 batterierna.
Min X90 fick iaf tillbaka full effekt och lite till, jag laddar >140kW nu.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Artikel i media

Inlägg av Jwe »

Fantastiskt!
Hade du tur eller gäller det generellt för 90 batterierna?
Hur har det gått för 85 batterierna?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Jwe skrev:
Fantastiskt!
Hade du tur eller gäller det generellt för 90 batterierna?
Hur har det gått för 85 batterierna?
Jag tror att det är hyfsat generellt för 90, men att problemen kvarstår för 85, men det kanske någon 85-ägare kan verifiera?

Min 90 nådde bara runt 90 kW som mest under den "nerfade" perioden, det innebar i praktiken inte så många minuter extra laddtid per resa (jag räknade rätt noga på det, finns siffror i en annan tråd), men det kändes som väldigt låååånga laddstopp när man inte ens nådde tresiffrigt :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Artikel i media

Inlägg av Tellus »

Ändringar i referral programmet. När jag klickar på någons länk så kommer jag till en "tom" sida. *edit* Nu började länkarna funka igen (ibland iallafall)

https://electrek.co/2021/05/05/tesla-co ... rcharging/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Tellus skrev:
Ändringar i referral programmet. När jag klickar på någons länk så kommer jag till en "tom" sida. *edit* Nu började länkarna funka igen (ibland iallafall)

https://electrek.co/2021/05/05/tesla-co ... rcharging/
I appen så kommer man inte åt skattkistan längre. Det blir bara en svart skärm.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Ändringar på G? Till det bättre eller sämre isf? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

Jerker skrev:
Tellus skrev:
Ändringar i referral programmet. När jag klickar på någons länk så kommer jag till en "tom" sida. *edit* Nu började länkarna funka igen (ibland iallafall)

https://electrek.co/2021/05/05/tesla-co ... rcharging/
I appen så kommer man inte åt skattkistan längre. Det blir bara en svart skärm.
Det funkade för mig; har dock inget i kistan men det är en annan sak :lol:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Läste nyss att Volvo vill stänga några dagar i Torslanda pga brist på halvledare...
Man vill genom ett erbjudande få personal att jobba på en semestervecka istället.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Ändringar i referral är på G. Nuvarande system är för dyrt skrevs det (Teslarati?)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Kanske kan ge bort FSD månader istället? Det kostar ju inte Tesla ett öre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Läste nyss att Volvo vill stänga några dagar i Torslanda pga brist på halvledare...
Man vill genom ett erbjudande få personal att jobba på en semestervecka istället.
Hört att Tesla fått betala mycket extra pengar för att säkra chip åt sina bilar. Är tuffa tider med chiptillverkning nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

U.S. electric car maker Tesla Inc (TSLA.O) has halted plans to buy land to expand its Shanghai plant and make it a global export hub, people familiar with the matter said, due to uncertainty created byU.S.-China tensions.

With 25% tariffs on imported Chinese electric vehicles imposed on top of existing levies under former President Donald Trump still in place, Tesla now intends to limit the proportion of China output in its global production, two of the four people said.

Tesla had earlier considered expanding exports of its China-made entry-level Model 3 to more markets, including the United States, sources told Reuters, a plan that had not previously been reported.

Tesla currently ships China-made Model 3s to Europe, where it is building a factory in Germany.

Tesla's Shanghai factory is designed to make up to 500,000 cars per year, and is currently producing Model 3 and Model Y vehicles at a rate of 450,000 units per year.

In March, Tesla refrained from bidding on a plot of land across the road from the plant as it no longer aimed to boost China production capacity significantly, at least for now, three of the people said, declining to be named as the discussions were private.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-05-11/
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Väntat men ändå mycket bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Elbilar kan blir räddningen för glesbygdsmackarna.
Laddande elbilister stannar längre och spenderar mer pengar.
https://www.vibilagare.se/

Det paradoxala är att inom ungefär ett år så har Norrländsk glesbyggd minst 150 kW CCS laddare.
Vilket inte ens Umeå har i dagsläget.
Kommer elbilister undvika Norrländsk kustväg i framtiden?
Så ännu fler bilister laddar och fikar i Norrländsk inland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar