Jag såg den tidigare och kom och tänka på två saker.
1. Hans fru verkar köra med han
2. Jag måste börja använda min rolle igen, ser ju faktiskt sjukt bra ut.
Den har legat i en låda i nästan 1 år utan att användas men när jag såg hans så ville jag ta på mig min med desamma.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Ny studie som återigen visar att även ifall eltillverkningen är beroende av kol. Det finns undantag dock enligt studien och det är tex Polen där eltillverkningen är främst baserad på kolkraft.
I Estland, från 2021, måste alla nybyggen och större renoveringar med fler än tio parkeringsplatser dra kablar för elbilsladdning till minst en femtedel av platserna, och installera minst en laddstation.
För nya bostäder måste samtliga parkeringsplatser ha kablar dragna.
Från 2025 måste alla byggnader med fler än 20 parkeringsplatser ha minst en laddstation.
Skadade norska sjökablar gav högre elpris i Skåne
Ett ledningsbrott på en stor elkabel i Oslofjorden har under de senaste veckorna höjt elpriserna i Sydsverige.
– Billig norsk kraft har inte kunnat ta sig in i elområde 3 i Sverige, säger Pontus de Maré, driftchef på Svenska kraftnät.
...
Störst prisskillnad rådde den 9 mars när elspotpriset var 9,44 euro per MWh i Norrland, men 29,92 euro per MWh i Sydsverige.
...
– Skåne har kopplats till de dyrare elområdena i Danmark, Baltikum och Tyskland i stället för till billigare elområden i Norge och norra Sverige, säger Johan Sigvardsson. analytiker på elbolaget Bixia.
...
Den pensionerade lundaprofessorn Stefan Yard är en ofta hörd kritiker av dessa prisskillnader. Han ser dem som symptom på ett bräckligt stamnät och en skev elförsörjning.
– Vi har obalans mellan norr och söder vad gäller produktion och förbrukning av el. I februari ställdes saken på sin spets på grund av en olycka, men med fortsatt utbyggnad av vindkraft i norr samtidigt med stängning av reaktorer i söder lär obalansen fortsätta och öka, säger han.
– Det bör byggas mer vindkraft i söder. Det bör dessutom investeras mer i stamnätet och framförallt snabbare, säger Stefan Yard.
Coolt, förutom att de missbedömde EQ så stämde det väl rätt bra.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Haha så patetiskt när man tänker efter lite, för hur har det gått med utvecklingen egentligen med BMW när man kan läsa att ena toppegenskapen med bilen är att man kan tanka den på några få minuter? Kunde man med min farfars SAAB 99 automat med.
Sloganen "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" ger jag inte så mycket för idag iaf...
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Aha, det är här BMW i3 Rex idén kommer ifrån, batterier med en liten extramotor så du slipper vara nervös. Men det dröjde ända till 2013 innan marknaden var mogen.
Nej. Kör man långsamt runt i centrum av en stad med i3 så är den antagligen rätt effektiv. Men räckvidden behövs på långresor i motorvägsfart vilket Teslor är gjorda för. What Car som refereras till här vill inte förklara specifikt hur de kommer fram till sina testsiffror. De går inte att lita på.
Dessutom är 99,997% av allt som skrivs om Tesla på Seeking Alpha meningslösa påhitt av blankare. Varför ens bry sig? Artikeln du länkar till har den här noten i slutet:
Additional disclosure: I am short Tesla with a combination of outright shorts and long-dated puts.
Jo, det är ju ett mönster som börjar bli allt mer tydligt. Har det inte varit samma sak i ett par Norska tester där de kört från fullt till tomt? Frågan är vad det spelar för roll. Det finns numera ganska många elbilar med en verklig räckvidd på 25-40 mil i motorvägsfart. Personligen anser jag att det är fullt tillräckligt, och att den avgörande faktorn för elbilars praktikalitet vid långfärd skiftat från räckvidd till laddhastighet. Där ligger Tesla verkligen i framkant jämfört med många av konkurrenterna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tesla Model Y P, AP, -22 Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19 BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.