Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Skit! Nu kommer skåningarna köpa vår billiga el så att det blir dyrare här uppe!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Tar nog ett tag till innnan vi kan suga älvarna torra. Har bara sett halvfärdiga stolpar liggandes på marken häromkringjoel80 skrev:Skit! Nu kommer skåningarna köpa vår billiga el så att det blir dyrare här uppe!
Re: Artikel i media
VW har det motigt i Kina och USA.
https://seekingalpha.com/article/444182 ... 7Cline%3A1
The almost embarrassing figures for Volkswagen (OTCPK:VLKAF) (OTCPK:VWAGY) are detailed variously. In the first three months of marketing in China, it's estimated that the much-vaunted ID.3 sold a paltry 3300 units. The much-hyped ID4 barely registered either. The Group's Audi e-tron was their best performer in 10th place with 1,475 sales. Another usually reliable source has ID.4 sales in May at 1,213 and in June at 2,014.
It seems doubtful that the less sophisticated VW products will make any headway against Tesla and the new Chinese suppliers. As software becomes more important in the total package, Tesla and the Chinese companies may even increase their advantage. They are technology firms making autos. They are competing against auto firms making a new breed of autos. They look to manufacture intelligent connected vehicles with sophisticated driver assistance functions. Autonomy is very much in their sights. This appeals to the younger generation in China. They still easily out-shone their European rivals. Long term, the Chinese manufacturers' software-driven approach may well ensure they triumph over legacy manufacturers.
For the biggest legacy contestant, Volkswagen, their software levels are far behind. Their biggest software expertise so far seems to have been utilised in showing how to cheat on emissions.
In general, the legacy car-makers such as Volkswagen and Mercedes (OTC:OTCPK:DDAIF) are finding it very hard-going against Tesla and against the new breed of EV specialized manufacturer
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
När en politiker säger att något ska bli billigare, så vet man per automatik så blir det mycket dyrare.wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-27/k ... nu-i-driftKraftigt försenade Sydvästlänken nu i drift
Kraftigt försenad har nu Sydvästlänken tagits i kommersiell drift. Länken ska stärka elförsörjningen i syd – och jämna ut skillnaden i elpriser mellan mellersta och södra Sverige.
– Vi har väntat länge på att kunna ta det här i drift och det har tagit alldeles för lång tid, säger energiminister Anders Ygeman (S) till TT.
– Det här innebär att vi kommer att kunna få över betydligt mer el till södra Sverige, och jag tror att vi kommer att få mer stabila spänningsnivåer. Förhoppningsvis innebär det också över tid att vi får en mer jämlik prisbild över Sverige.
Men ministern kan inte garantera att elkunderna i syd får lägre elpriser nu. Priserna sätts på en öppen marknad – och tillgång och efterfrågan avgör priset.
– Men ju mer överföringskapacitet vi har från mellersta till södra Sverige, desto mindre kommer prisskillnaden att bli, säger Ygeman.
Re: Artikel i media
Ja, den där länken möjliggör ju också ökad export till länder söderut.Gargamel skrev:När en politiker säger att något ska bli billigare, så vet man per automatik så blir det mycket dyrare.wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-27/k ... nu-i-driftKraftigt försenade Sydvästlänken nu i drift
Kraftigt försenad har nu Sydvästlänken tagits i kommersiell drift. Länken ska stärka elförsörjningen i syd – och jämna ut skillnaden i elpriser mellan mellersta och södra Sverige.
– Vi har väntat länge på att kunna ta det här i drift och det har tagit alldeles för lång tid, säger energiminister Anders Ygeman (S) till TT.
– Det här innebär att vi kommer att kunna få över betydligt mer el till södra Sverige, och jag tror att vi kommer att få mer stabila spänningsnivåer. Förhoppningsvis innebär det också över tid att vi får en mer jämlik prisbild över Sverige.
Men ministern kan inte garantera att elkunderna i syd får lägre elpriser nu. Priserna sätts på en öppen marknad – och tillgång och efterfrågan avgör priset.
– Men ju mer överföringskapacitet vi har från mellersta till södra Sverige, desto mindre kommer prisskillnaden att bli, säger Ygeman.
Nog bra mycket mer lockande att nyttja den ökade kapaciteten till det, då elpriserna är betydligt högre där än i Skåne.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Zalman3 skrev:VW har det motigt i Kina och USA.
https://seekingalpha.com/article/444182 ... 7Cline%3A1
The almost embarrassing figures for Volkswagen (OTCPK:VLKAF) (OTCPK:VWAGY) are detailed variously. In the first three months of marketing in China, it's estimated that the much-vaunted ID.3 sold a paltry 3300 units. The much-hyped ID4 barely registered either. The Group's Audi e-tron was their best performer in 10th place with 1,475 sales. Another usually reliable source has ID.4 sales in May at 1,213 and in June at 2,014.
It seems doubtful that the less sophisticated VW products will make any headway against Tesla and the new Chinese suppliers. As software becomes more important in the total package, Tesla and the Chinese companies may even increase their advantage. They are technology firms making autos. They are competing against auto firms making a new breed of autos. They look to manufacture intelligent connected vehicles with sophisticated driver assistance functions. Autonomy is very much in their sights. This appeals to the younger generation in China. They still easily out-shone their European rivals. Long term, the Chinese manufacturers' software-driven approach may well ensure they triumph over legacy manufacturers.
For the biggest legacy contestant, Volkswagen, their software levels are far behind. Their biggest software expertise so far seems to have been utilised in showing how to cheat on emissions.
In general, the legacy car-makers such as Volkswagen and Mercedes (OTC:OTCPK:DDAIF) are finding it very hard-going against Tesla and against the new breed of EV specialized manufacturer
VW har så stora problem i Kina att nåt måste göras för att öka försäljningen.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... diess-says
VW must change EV approach in China, Diess says
Automaker plans new sales format to appeal to younger customers.
By the end of the year, VW wants to sell between 80,000 and 100,000 of its ID electric cars in China. In the first half, VW sold 18,285 EVs in the market.
"We are noticing that we have to change our approach," Diess said.
"We have the financial power, we have the sales network, we are coming forward with new formats in the shopping malls, we are becoming much more digital and it's going fast because we are much faster in China than we are in the rest of the world.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-27/k ... nu-i-driftKraftigt försenade Sydvästlänken nu i drift
Kraftigt försenad har nu Sydvästlänken tagits i kommersiell drift. Länken ska stärka elförsörjningen i syd – och jämna ut skillnaden i elpriser mellan mellersta och södra Sverige.
– Vi har väntat länge på att kunna ta det här i drift och det har tagit alldeles för lång tid, säger energiminister Anders Ygeman (S) till TT.
– Det här innebär att vi kommer att kunna få över betydligt mer el till södra Sverige, och jag tror att vi kommer att få mer stabila spänningsnivåer. Förhoppningsvis innebär det också över tid att vi får en mer jämlik prisbild över Sverige.
Men ministern kan inte garantera att elkunderna i syd får lägre elpriser nu. Priserna sätts på en öppen marknad – och tillgång och efterfrågan avgör priset.
– Men ju mer överföringskapacitet vi har från mellersta till södra Sverige, desto mindre kommer prisskillnaden att bli, säger Ygeman.
Det pratas om att Sydvästlänken kostar 7,3 miljarder.
Varför körde man inte med 800.000 Volt från början?
Dessutom är det tydligen inte så dyrt att uppgradera en 400.000 Volts ledning till 800.000 Volt och därmed fördubbla kapaciteten?
I kina ligger man redan på 1.100.000 Volt.
https://www.nyteknik.se/premium/har-skj ... ft-7018388Så mycket ökar överföringskapaciteten.
Svenska kraftnät bedömer att Sydvästlänken kommer att öka överföringskapaciteten mellan mellersta och södra Sverige med 25 procent.
Sydvästlänken får totalt en överföringskapacitet om 1 200 MW. Eftersom länken korsar gränsen mellan elområde 3 och 4, det så kallade snitt 4, skulle man kunna förvänta sig att Sydvästlänken, när den tas i drift, ökar överföringskapaciteten över gränsen med lika mycket, alltså 1 200 MW. Men så blir inte fallet.
I stället blir ökningen över gränsen 800 MW, från dagens maximala 5 400 MW till 6 200 MW. Läs mer om varför det blir så i Ny Tekniks artikel här.
Sydvästlänken
Sydvästlänken är 43 mil lång och beräknas kosta 7,3 miljarder kronor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Artikel i media
Ja för mig också, men jag syftar mest på att första månaden i nya kvartal alltid är ”fiasko” för Tesla på grund av hur deras leveransapparat ser ut.
Blir lite tröttsamt att läsa detta.
Blir lite tröttsamt att läsa detta.
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: Artikel i media
Japp, men lite dåligt statistiskt underlagVoltAmpere skrev:Från 11 bilar i juli -20 till 6 bilar i juli -21 är ju 45% ner...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Försäljning i Sverige juni-juli.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Jag tycker dagens industri och Zalman3 är precis lika larvig fast från olika håll med cherry-Pilkington ur statistiken. Varför valde du just juni-juli?Zalman3 skrev:Försäljning i Sverige juni-juli.
Varför inte maj-juli?
Re: Artikel i media
För stora rubriker behöver man inte ha bra underlagRemuz skrev:Japp, men lite dåligt statistiskt underlagVoltAmpere skrev:Från 11 bilar i juli -20 till 6 bilar i juli -21 är ju 45% ner...
Re: Artikel i media
Frågan är om det är lika illa som när analytiker i branschen brer på:
Sen är det även intressant att den näst bäst säljande bilen fick utrymme i rubriken och inte den bäst säljande…
https://www.jato.com/teslas-model-3-con ... r-in-june/Tesla’s Model 3 continues to perform well becoming Europe’s second best-selling car in June
Sen är det även intressant att den näst bäst säljande bilen fick utrymme i rubriken och inte den bäst säljande…
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
Man hade väl artikeln färdigskriven och fick justera lite. Dom dyker ju upp efter varje kvartal.dd88 skrev:Frågan är om det är lika illa som när analytiker i branschen brer på:
https://www.jato.com/teslas-model-3-con ... r-in-june/Tesla’s Model 3 continues to perform well becoming Europe’s second best-selling car in June
Sen är det även intressant att den näst bäst säljande bilen fick utrymme i rubriken och inte den bäst säljande…
Re: Artikel i media
intressant intervju med Elon av EverydayAstronaut:
Lång men finns index så man kan hoppa till intressantare delar.
Lång men finns index så man kan hoppa till intressantare delar.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Artikel i media
Det pratas allt mera om att MEB elbilsplattform redan är omodern, och Ford har inte ens fått ut någon bil på den plattformen.
Volkswagenkoncernen – som tidigare legat långt efter i elektrifieringen av personbilar – lägger nu i överväxeln. Biljätten förbereder sig på den största omställningen i företagets historia.
Målet är att bli större än Tesla i tillverkning av elbilar. Svenska Dagbladet berättar i dag om resan men sår också tvivel.
År 2020 var Tesla mer än dubbelt så stor som VW-koncernen på elbilar.
Tesla sålde 500 000 rena elbilar
VW 230 000
GM 211 000
Renault-Nissan-Mitsubishi 191 000
Hyundai-Kia 145 000 bilar
enligt analysföretaget EV-volumes.
Tesla kommer kraftigt att öka sin produktion 2022, med två nya fabriker (Austin och Berlin) och en årsgammal i Kina (Shanghai), som kommer att öka i produktion.
EV-volumes räknar med att Tesla kommer att sälja tre miljoner elbilar om fyra år och då kommer att fortsätta vara dubbelt så stor som VW på elbilsmarknaden.
Klart är dock att utbudet och därmed konkurrensen på elbilsmarknaden fortsätter öka. Ett tecken på det är VW-koncernens satsning och dess nya elbilsplattform PPE och snart SSP, som kommer att ersätta den nyligen lanserade MEB-plattformen; MEB är koncernens första rena elbilsplattform – men är redan omodern.
Hyundai-Kias offensiva satsning på elbilar, som matchar Tesla i prestanda, är ett annat tecken.
Dessutom har tydligen Ford Mach-e bilarna stora mjukvaru bekymmer, speciellt med nyckellösningen.
Exempel:
I've had my Mach-E for a little over a week, and I'm finding the Phone as a Key to be a bit unreliable. It mostly works, but a couple of times the door would not open for me, so I had to enter the code on the door to get in.
Once I was in the vehicle I could not start it. I restarted the FordPass app on my phone, and after waiting for a bit I was able to turn on the car.
I am the primary driver of the car, but my wife has no patience for unreliable technology, so I gave her the one key fob that you get.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Artikel i media
Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Artikel i media
Hur menar du? P=U*I — så med dubbla spänningen behövs bara halva strömmen för samma effekt, vilket innebär färre elektroner som krockar och skapar värme, vilket leder till mindre värmeutveckling. Det var väl rätt sagt eller tänker jag för enkelt?sven-labil skrev:Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Artikel i media
Hittade till min förvåning en artikel om en elbil i Teknikens Värld från 1 september 1994.
Re: Artikel i media
Kan man ladda battericeller med dubbla spänningen bara för att man tar in dubblar inkommande spänningen? Om inte så är det exakt samma ström som går genom cellerna och exakt samma värmeutveckling i just battericellerna...Hmpftfhdns skrev:Hur menar du? P=U*I — så med dubbla spänningen behövs bara halva strömmen för samma effekt, vilket innebär färre elektroner som krockar och skapar värme, vilket leder till mindre värmeutveckling. Det var väl rätt sagt eller tänker jag för enkelt?sven-labil skrev:Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Litiumbattericeller laddas med ca 4.2 V, aldrig högre oavsett om elbilen laddas med 400V eller 800V. Strömstyrkan till en cell halveras inte bara för att bilen kan ladda med 800V. Det är exakt samma värmeutveckling i batterierna oavsett spänningen bilen laddar med givet att det är samma typ av batterier.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Svenssons skrev:Kan man ladda battericeller med dubbla spänningen bara för att man tar in dubblar inkommande spänningen? Om inte så är det exakt samma ström som går genom cellerna och exakt samma värmeutveckling i just battericellerna...Hmpftfhdns skrev:Hur menar du? P=U*I — så med dubbla spänningen behövs bara halva strömmen för samma effekt, vilket innebär färre elektroner som krockar och skapar värme, vilket leder till mindre värmeutveckling. Det var väl rätt sagt eller tänker jag för enkelt?sven-labil skrev:Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Litiumbattericeller laddas med ca 4.2 V, aldrig högre oavsett om elbilen laddas med 400V eller 800V. Strömstyrkan till en cell halveras inte bara för att bilen kan ladda med 800V. Det är exakt samma värmeutveckling i batterierna oavsett spänningen bilen laddar med givet att det är samma typ av batterier.
800V borde ju ha mindre värmeutveckling från kontakten och in till batteriet dock. Om det nu spelar någon roll?