Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
När det gäller Apple gillar jag datorerna starkt men iPhone funkar inte alls för mig. Är inte så märkestrogen på nått riktigt. Förut kändes det som att jag bara ville köra nyare Volvos, men när dom inte hängde med i elektrifieringen övergav jag dem.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Samma här. Är inte speciellt märkestrogen i någonting egentligen. Ser likheter med att vara fotbollsupprter. Något jag inte heller finns någon poäng med. Entusiaster för både tesla och Apple liknar ju på många sätt sportsupporters. Laget ska alltid försvaras och framgångar firas.joel80 skrev:När det gäller Apple gillar jag datorerna starkt men iPhone funkar inte alls för mig. Är inte så märkestrogen på nått riktigt. Förut kändes det som att jag bara ville köra nyare Volvos, men när dom inte hängde med i elektrifieringen övergav jag dem.
-
- Inlägg: 5473
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Artikel i media
Det som särskiljer Tesla är att det är en unik aktör när det gäller att försöka skapa hållbara transporter. Ser du tillbaka på det företagets historia så finns det inget annat företag som drivit utvecklingen som de har...Fredrik j skrev:Samma här. Är inte speciellt märkestrogen i någonting egentligen. Ser likheter med att vara fotbollsupprter. Något jag inte heller finns någon poäng med. Entusiaster för både tesla och Apple liknar ju på många sätt sportsupporters. Laget ska alltid försvaras och framgångar firas.
För mig är det just detta som är speciellt med Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Artikel i media
Håller helt med dig där.SwedishAdvocate skrev:Det som särskiljer Tesla är att det är en unik aktör när det gäller att försöka skapa hållbara transporter. Ser du tillbaka på det företagets historia så finns det inget annat företag som drivit utvecklingen som de har...Fredrik j skrev:Samma här. Är inte speciellt märkestrogen i någonting egentligen. Ser likheter med att vara fotbollsupprter. Något jag inte heller finns någon poäng med. Entusiaster för både tesla och Apple liknar ju på många sätt sportsupporters. Laget ska alltid försvaras och framgångar firas.
För mig är det just detta som är speciellt med Tesla.
Re: Artikel i media
"den ena besuttna medelklassmannen efter den andra"Zalman3 skrev:https://www.svd.se/45-aringarna-jagar-t ... pojkrummen45-åringarna jagar troféer till pojkrummen.
I slutet av mars börjar plötsligt horder av svenska män beställa en konstig glaskaraff för 1 500 kronor stycket på nätet. ”Till hemmabaren”, enligt webbutikens säljtext. Flaskan levereras med ett litet stativ i stål. Den kan nämligen inte stå själv, eftersom den är formad som en blixt.
”Så där, då är den beställd!” jublar den ena besuttna medelklassmannen efter den andra i en tråd på Facebook. ”Beställt här också!”
Fråga, hur vet krönikören detta? Är Facebook numera hopkopplad med taxeringskalendern?
Nu är jag inte själv intresserad av flaskan, och förstår att krönikor måste försöka provocera för att någon skall läsa de (som vi här tex.), men samtidigt så är det ju en rätt tunn och inte så spännande provokation/krönika (och rätt slarvigt och slappt skriven). Gäsp säger jag mest. 2/5.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Man behöver faktiskt inte vara fanboy för att objektivt förstå att de två företagen gjort rätt mycket rätt:Fredrik j skrev:Det är väl det som är själva definitionen på en ”fanboy”? Att man är helt övertygad om att allt Apple/tesla gör är rätt och bäst. Åtminstone bör det försvaras som om det vore det.renes skrev:Dessa "fanboys" verkar ju ha mer rätt än så gott som alla andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Nyfiken; undrar vad hans hat eller ogillande av Musk består i?Jordad skrev:Han kommenterade artikeln på twitter:
Det är en sådan där färdigtuggad åsikt som man har hört massor av andra ha innan. Modigt
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Är inte heller religiös i mina prylar. Egentligen gillade jag Windows Phone mycket bättre än både Android och iOS. Har själv flera datorer med både Windows och macOS. I mitt jobb så köper jag in mycket tjänster som baseras på Linux (och även om jag inte använder det själv så har jag flera anställda och konsulter som utvecklar på det).Fredrik j skrev:Man kan ju också säga att den minoritet som tycker om deras produkter har betalat väldigt bra för dom.renes skrev:Men om det nu bevisas att Apple och Tesla faktiskt gör rätt och bäst? The proof is in the pudding. Alltså, de har ju faktiskt, objektivt, sakligt, på pappret, mer framgång än närapå 100% av alla andra företag.Fredrik j skrev:Det är väl det som är själva definitionen på en ”fanboy”? Att man är helt övertygad om att allt Apple/tesla gör är rätt och bäst. Åtminstone bör det försvaras som om det vore det.renes skrev:Dessa "fanboys" verkar ju ha mer rätt än så gott som alla andra.
Om jag säger så här: Apple är världens mest framgångsrika företag och Tesla följer inte långt efter, är det en fanboy som talar, eller är det objektivt sant? ("Fanboy" implicerar ju att man inbillar sig saker som inte är sanna.)
Sen finns det ju många neutrala användare också. Jag har själv en iPhone utan att vara speciellt begeistrad. Hade samsung innan och kan nog tänka mig att köpa en sån igen. Eller en iPhone. Så på så sätt har jag ju bidragit till apples vinst utan att jag tycker dom gör dom bästa telefonerna.
Tycker inte att iPhone är extremt mycket bättre än andra telefoner, men uppskattar iOS som säkrare och mindre spionerande än Android (Google lever på att samla data från sin användare). Det Apple även har fördelen av är egna mycket mer effektiva processorer än konkurrenterna. Däremot så gillar jag inte flärpen på deras alla nya telefoner.
Fast den intressanta frågan är ju om du kan tänka dig att någonsin köpa en Tesla?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Definitivt skulle jag kunna göra det. Min osentimentala hållning mot varumärken funkar åt båda hållen. Dock känner jag att jag blir provocerad av att bli tillsagd vad jag borde tycka och känna om strikt subjektiva saker. Då kan jag bli lite anti. Kanske har det blivit så med tesla. Dagens utbud från tesla lockar inte alls. Model3 skulle behöva vara rejält mycket billigare än konkurrenterna för att jag skulle bli lockad. Egentligen går jag väl och väntar på att någon ska lyckas kopiera teslas drivlina och paketera den som jag vill ha den.martinot skrev:
Tycker inte att iPhone är extremt mycket bättre än andra telefoner, men uppskattar iOS som säkrare och mindre spionerande än Android (Google lever på att samla data från sin användare). Det Apple även har fördelen av är egna mycket mer effektiva processorer än konkurrenterna. Däremot så gillar jag inte flärpen på deras alla nya telefoner.
Fast den intressanta frågan är ju om du kan tänka dig att någonsin köpa en Tesla?
Re: Artikel i media
Samma sak här. Hade VAG fått till ett bättre laddnätverk än Ionity, som motsvarade SuC, så hade jag varit mycket nära att köpa en Taycan eller e-tron GT kan jag säga.Fredrik j skrev:
Definitivt skulle jag kunna göra det. Min osentimentala hållning mot varumärken funkar åt båda hållen.
Sedan tycker jag alltid om företag som är "först", och lyckas dra igång och skala upp en ny marknad, som tex. Apple, Microsoft, Amazon och Tesla. Sedan kan jag absolut handla från andra företag, även om jag någonstans beundrar duktiga entreprenörer som Jobs, Gates, Bezos och Musk.
Vore enormt trist och ett stort misslyckande om alla tyckte lika, och om det endast fanns en enda tillverkare. Tyvärr är det ju lite så idag om man skall resa med en elbil att det inte finns mycket annat än Tesla att välja på (skall man däremot endast pendla till stan eller matbutiken så räcker det att kunna ladda hemma och vilken elbil som helst funkar), och därav att det är så viktigt att det så snart som möjligt kommer något som kan konkurrera med Tesla SuC.Fredrik j skrev:Dagens utbud från tesla lockar inte alls. Model3 skulle behöva vara rejält mycket billigare än konkurrenterna för att jag skulle bli lockad. Egentligen går jag väl och väntar på att någon ska lyckas kopiera teslas drivlina och paketera den som jag vill ha den.
Håller vi dock oss till själva bilarna så älskar jag den rena futuristiska konceptliknande interiören hos M3/MY, men däremot så tycker jag exteriören inte är så mycket att hurra för. Rätt medioker design. Samt att byggkvaliteten är verkligen botten hos Tesla, och svårt att snabbt komma i kontakt med företaget ibland. Service och byggkvalitet måste de verkligen förbättra, och vore kul om de fick till en snyggare och mer modern exteriör design (även om det inte är det viktigaste för en praktisk vardagsbil för mig).
Jag vill ha mer konkurrens för att både kunna köpa något annat än Tesla, men även mer konkurrens för att om jag även fortsätter att köpa från Tesla att deras kvalitet och service skall bli bättre. Win-win om vi kan få mycket bättre konkurrens än idag, oavsett om man gillar/köper Teslas produkter eller inte.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Gör mig är den minimalistiska interiören och, för mig, oergonomiska förarmiljön bilens tveklöst största nackdel. Gillar verkligen inte pekskärm i bilar. Sen tycker jag den har en oproportionerlig vindruta. Förmodligen ser modelY bättre. Tycker model3 ser bättre ut på bild än i verkligheten.
Re: Artikel i media
Älskar den minimalistiska och moderna stora öppna ljusa interiören. Där bidrar frånvaro av allt för mycket knappar/lampor, och även både stora framrutor och glastak.Fredrik j skrev:Gör mig är den minimalistiska interiören och, för mig, oergonomiska förarmiljön bilens tveklöst största nackdel. Gillar verkligen inte pekskärm i bilar. Sen tycker jag den har en oproportionerlig vindruta. Förmodligen ser modelY bättre. Tycker model3 ser bättre ut på bild än i verkligheten.
Men jag kan förstå att det inte är alla som gillar denna moderna formgivning, utan att det finns många som vill ha en mer konservativ förarmiljö (massor av knappar och signallampor, mindre datorskärmar, mer omslutande interiör form och mindre glas/ljus/insyn/utsikt). Helt Ok. Vore dessutom som sagt supertrist om vi alla tyckte exakt lika.
Skulle inte uppskatta om alla andra köpte precis samma saker som jag. Redan idag så är ju M3 näsan lite för omtyckt bland elbilsköpare (så på det sättet gläds jag att det är så få som köper elbilar idag, även om jag önskar att fler gjorde det för miljöns och framtidens skull).
Så fler och starkare konkurrenter måste verkligen till. Tesla är än så länge allt för starka på den rena elbilssidan. Det är bara dåligt och inte alls något bra. Varken för oss som köper Tesla, eller för oss som önskar köpa vettiga alternativ till Tesla (är inte bra för någon förutom möjligen för aktieägarna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
https://arstechnica.com/cars/2021/04/fr ... 2-5-hours/
"On Sunday, the French National Assembly voted to ban some short-haul flights in favor of train travel. If the measure is formally approved, it would mean the end to domestic flights on routes where the journey could also be completed by train in 2.5 hours or less."
"On Sunday, the French National Assembly voted to ban some short-haul flights in favor of train travel. If the measure is formally approved, it would mean the end to domestic flights on routes where the journey could also be completed by train in 2.5 hours or less."
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Lysande!taliz skrev:https://arstechnica.com/cars/2021/04/fr ... 2-5-hours/
"On Sunday, the French National Assembly voted to ban some short-haul flights in favor of train travel. If the measure is formally approved, it would mean the end to domestic flights on routes where the journey could also be completed by train in 2.5 hours or less."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Korta flygturer är väl just de som skulle funka bra med elflyg. Att förbjuda dessa typer av flygturer kommer vara kontraproduktivt för att få fram elflyg... Inte särskilt lysande med förbud...Zalman3 skrev:Lysande!taliz skrev:https://arstechnica.com/cars/2021/04/fr ... 2-5-hours/
"On Sunday, the French National Assembly voted to ban some short-haul flights in favor of train travel. If the measure is formally approved, it would mean the end to domestic flights on routes where the journey could also be completed by train in 2.5 hours or less."
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Kommersiellt elflyg är ju tyvärr fortfarande många år bort, det borde väl gå att ändra förbudet till att endast omfatta fossildrivna plan den dagen det blir aktuellt.Svenssons skrev:Korta flygturer är väl just de som skulle funka bra med elflyg. Att förbjuda dessa typer av flygturer kommer vara kontraproduktivt för att få fram elflyg... Inte särskilt lysande med förbud...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Varför inte införa detta nu för att istället för att vara kontraproduktivt mot elflyg? Än bättre är att se till att avgasflyg får stå för de samhällskostnader som utsläpp och buller istället för förbud. Det gör att marknaden finns kvar och hjälper elflyg att ta över marknaden. Förbud dödar marknaden.fth skrev:Kommersiellt elflyg är ju tyvärr fortfarande många år bort, det borde väl gå att ändra förbudet till att endast omfatta fossildrivna plan den dagen det blir aktuellt.Svenssons skrev:Korta flygturer är väl just de som skulle funka bra med elflyg. Att förbjuda dessa typer av flygturer kommer vara kontraproduktivt för att få fram elflyg... Inte särskilt lysande med förbud...
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Vilket slag i luften. 2,5 timme med tåg?
I sverige skulle ju det innebära att man fortfarande skulle kunna flyga mellan göteborg-stockholm eller göteborg-malmö.
Vilka flylinjer skulle det här påverka om det vore ett svensk förslag? Några alls?
I sverige skulle ju det innebära att man fortfarande skulle kunna flyga mellan göteborg-stockholm eller göteborg-malmö.
Vilka flylinjer skulle det här påverka om det vore ett svensk förslag? Några alls?
Re: Artikel i media
2,5 timmar med tåg i Frankrike är i många fall en väldigt lång sträcka. De har betydligt snabbare tåg än vi har här i Sverige. Du kan exempelvis ta dig mellan Paris och Lyon på cirka 2 timmar. Eller idag ta ett direktflyg som tar cirka 1 timme och 10 minuter.
Re: Artikel i media
Fredrik j skrev:Vilket slag i luften. 2,5 timme med tåg?
I sverige skulle ju det innebära att man fortfarande skulle kunna flyga mellan göteborg-stockholm eller göteborg-malmö.
Vilka flylinjer skulle det här påverka om det vore ett svensk förslag? Några alls?
Jag hoppas ju att modern teknik kan ta mycket av affärsresorna. Under Corona har många vant sig vid virtuella möten också och många organisationer har mognat väldigt mycket gällande detta. Tror inte affärsflyget kommer återhämta sig till 100%.
Vad gäller privatpersoner så kan det väl inte vara supervanligt att man flyger så korta sträckor?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Jo, absolut, elflyg finns ju som sagt inte öht ännu, men man borde ju kunna omformulera förbudet till ett "bonus/malus" istället redan idag.Svenssons skrev:Varför inte införa detta nu för att istället för att vara kontraproduktivt mot elflyg? Än bättre är att se till att avgasflyg får stå för de samhällskostnader som utsläpp och buller istället för förbud. Det gör att marknaden finns kvar och hjälper elflyg att ta över marknaden. Förbud dödar marknaden.fth skrev:Kommersiellt elflyg är ju tyvärr fortfarande många år bort, det borde väl gå att ändra förbudet till att endast omfatta fossildrivna plan den dagen det blir aktuellt.Svenssons skrev:Korta flygturer är väl just de som skulle funka bra med elflyg. Att förbjuda dessa typer av flygturer kommer vara kontraproduktivt för att få fram elflyg... Inte särskilt lysande med förbud...
/fth
Tillräckligt hög malus på fossil-flyget blir ju dock i praktiken samma sak som ett förbud, det är nog svårt att få till ett system som både upprätthåller marknaden för fossilflyg på korta distanser och belastar operatörerna med "rätt" samhällskostnad. Målet på kort sikt måste ju vara att få ned co2-utsläppen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Visst. Men man får ju i så fall lägga förbudet på en nivå där det påverkar existerande flyglinjer.MWall skrev:Fredrik j skrev:Vilket slag i luften. 2,5 timme med tåg?
I sverige skulle ju det innebära att man fortfarande skulle kunna flyga mellan göteborg-stockholm eller göteborg-malmö.
Vilka flylinjer skulle det här påverka om det vore ett svensk förslag? Några alls?
Jag hoppas ju att modern teknik kan ta mycket av affärsresorna. Under Corona har många vant sig vid virtuella möten också och många organisationer har mognat väldigt mycket gällande detta. Tror inte affärsflyget kommer återhämta sig till 100%.
Vad gäller privatpersoner så kan det väl inte vara supervanligt att man flyger så korta sträckor?
Re: Artikel i media
Håller med. Dåligt för den potentiella utvecklingen.Svenssons skrev:Korta flygturer är väl just de som skulle funka bra med elflyg. Att förbjuda dessa typer av flygturer kommer vara kontraproduktivt för att få fram elflyg... Inte särskilt lysande med förbud...Zalman3 skrev:Lysande!taliz skrev:https://arstechnica.com/cars/2021/04/fr ... 2-5-hours/
"On Sunday, the French National Assembly voted to ban some short-haul flights in favor of train travel. If the measure is formally approved, it would mean the end to domestic flights on routes where the journey could also be completed by train in 2.5 hours or less."
Kommer vara både tekniskt och marknadsmässigt/finansiellt svårt att gå direkt till mellanlånga flygsträckor. Ett naturligt steg i elektrifieringen av flyget rycks undan. Synd att de förutsättningarna försvinner. Hoppas bara att fler länder i EU inte tar efter detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Det finns ju flera olika företag som håller på och tar fram elflyg för kommersiell trafik, även svenska. De kommer att fungera utmärkt för inrikesflyg. Till en början kommer de bara att kunna ta 8-10 passagerare men upp till 50 passagerare planeras i nästa generation.
Förmodligen kommer elflyget att ge helt andra förutsättningar för små flygplatser att få egna linjer. Det beror på att ett elflygplan är så mycket billigare i drift att det kommer att löna sig bättre med små plan med färre passagerare. Då kan man istället diversifiera antalet destinationer.
Förmodligen kommer elflyget att ge helt andra förutsättningar för små flygplatser att få egna linjer. Det beror på att ett elflygplan är så mycket billigare i drift att det kommer att löna sig bättre med små plan med färre passagerare. Då kan man istället diversifiera antalet destinationer.
Re: Artikel i media
Så har brunhögern skaffat sig lånta fjädrar. https://bulletin.nu/over-20-kronor-per- ... vintertest
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17