Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

https://www.vibilagare.se/nyheter/perso ... da-elbilen
Personer med pacemaker varnas för att snabbladda
Låter mycket intressant, men jag har inget inlogg. Nån som kan upplysa mig? Gissar att det handlar om det magnetfält som skapas...
P85D svart/svart med gratis SuC
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Artikel i media

Inlägg av Dodde »

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

Dodde skrev:
dom sätter dit svartjobbare som klättrar över staketet in på bygget utan att registrera sig.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Artikel i media

Inlägg av Dodde »

dstr skrev:
Dodde skrev:
dom sätter dit svartjobbare som klättrar över staketet in på bygget utan att registrera sig.
För vem jobbar dom nissarna som hoppar över staketet?
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Artikel i media

Inlägg av Viper »

Dodde skrev:
För vem jobbar dom nissarna som hoppar över staketet?
Underleverantörer som bygger fabriken på "lägsta anbud"?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Nån som har koll på vad han gjorde???

https://www.aftonbladet.se/bil/a/EaBAp5 ... a-gick-det
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Artikel i media

Inlägg av Dodde »

bonath skrev:
Nån som har koll på vad han gjorde???

https://www.aftonbladet.se/bil/a/EaBAp5 ... a-gick-det
Något helt tokigt om man nu bara tittar på rubriken.
Användarvisningsbild
Larsf
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 sep 2021 23:38
Ort: Falun

Re: Artikel i media

Inlägg av Larsf »

bonath skrev:
Nån som har koll på vad han gjorde???

https://www.aftonbladet.se/bil/a/EaBAp5 ... a-gick-det

Ja en tur till Delsbo och problemet är icke fungerande Laddstolpar det var bland annat nya snabbladdare i Tönnebro som inte han kunde få igång.
Tesla Model 3 LR 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
Nån som har koll på vad han gjorde???

https://www.aftonbladet.se/bil/a/EaBAp5 ... a-gick-det
Har inte Plus, men ser ut att vara något som lagts in eller skapats av Robert Collin, och han är ju extremt känd för att gilla BEV.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Klassiska nybörjarfel.
* Han litar på att om man bara har ett par mils marginal på en långresa så ska det räcka ända fram.
* Han litar tydligen bara till navigatorn i bilen för att hitta laddare. Satsar först på en 50 kW-laddare och missuppfattar först situationen att det står en Audi där och laddar, men det visar sig att den laddar AC. Sen beklagar sig över att det bara är en 50 kW-laddare när bilen klarar 70 kW. När Audiägaren kommer tillbaka pekar han på 350-kW-laddare inom synhåll och att han inte fått igång dem. Dessa hade Glenn missat eftersom de inte fanns i hans navigator. Han testar inte om han får igång dem.
* Väl framme konstaterar han att det tagit 45 minuter längre med elbil. Han förstår inte att om han lättat lite på gasfoten och kört lite saktare hade han kommit ända fram och bara förlorat få några minuter.
* På morgonen efter (hos sina föräldrar) är han efterklok och konstaterar att han borde ha satt bilen på laddning så fort han har kommit fram och ska nu göra idet på morgonen stället. Han letar upp en förlängningssladd och drar fram men konstaterar att det inte finns nån AC-laddare i bilen. *SUCK*
* Han åker in till Delsbo för att ladda och får krångla med att lägga in sitt kreditkort i appen först. Sen ringer han sin far som kommer och hämtar honom "med sin diesel".
* När han ska åka tillbaka bryr han sig inte att ladda fullt, utan bara så att han tar sig till Tönnebro. Där går det inte att starta 350-kW-laddarna (Eon). Han försöker tydligen inte heller att ringa kundtjänst. På 50kW-laddaren står redan en bil så han drar till Gävlebro och laddar där.

Det jag blir upprörd över är att han gör en demonstration av hur illa förberedd han är och upprepar samma fel som så många andra biljournalister gjort redan för flera år sedan. Är et inte dags att sluta upp med de dumheterna nu och istället göra videor om vad man ska tänka på innan man ger sig ut på långresa? Speciellt om man hyr eller lånar en bil. För mig är det helt uppenbart att han hade klarat sig både dit och hem utan att stanna och ladda bara genom att sänka hastigheten lite och se till att ha med sig en AC-laddsladd.

Visst, det är bra att nån påpekar att det kan vara problem med att helt nya 350-kW-laddare inte går att använda, men fördenskull behöver man inte göra en så här fånig video.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Klassiska nybörjarfel.
* Han litar på att om man bara har ett par mils marginal på en långresa så ska det räcka ända fram.
* Han litar tydligen bara till navigatorn i bilen för att hitta laddare. Satsar först på en 50 kW-laddare och missuppfattar först situationen att det står en Audi där och laddar, men det visar sig att den laddar AC. Sen beklagar sig över att det bara är en 50 kW-laddare när bilen klarar 70 kW. När Audiägaren kommer tillbaka pekar han på 350-kW-laddare inom synhåll och att han inte fått igång dem. Dessa hade Glenn missat eftersom de inte fanns i hans navigator. Han testar inte om han får igång dem.
* Väl framme konstaterar han att det tagit 45 minuter längre med elbil. Han förstår inte att om han lättat lite på gasfoten och kört lite saktare hade han kommit ända fram och bara förlorat få några minuter.
* På morgonen efter (hos sina föräldrar) är han efterklok och konstaterar att han borde ha satt bilen på laddning så fort han har kommit fram och ska nu göra idet på morgonen stället. Han letar upp en förlängningssladd och drar fram men konstaterar att det inte finns nån AC-laddare i bilen. *SUCK*
* Han åker in till Delsbo för att ladda och får krångla med att lägga in sitt kreditkort i appen först. Sen ringer han sin far som kommer och hämtar honom "med sin diesel".
* När han ska åka tillbaka bryr han sig inte att ladda fullt, utan bara så att han tar sig till Tönnebro. Där går det inte att starta 350-kW-laddarna (Eon). Han försöker tydligen inte heller att ringa kundtjänst. På 50kW-laddaren står redan en bil så han drar till Gävlebro och laddar där.

Det jag blir upprörd över är att han gör en demonstration av hur illa förberedd han är och upprepar samma fel som så många andra biljournalister gjort redan för flera år sedan. Är et inte dags att sluta upp med de dumheterna nu och istället göra videor om vad man ska tänka på innan man ger sig ut på långresa? Speciellt om man hyr eller lånar en bil. För mig är det helt uppenbart att han hade klarat sig både dit och hem utan att stanna och ladda bara genom att sänka hastigheten lite och se till att ha med sig en AC-laddsladd.

Visst, det är bra att nån påpekar att det kan vara problem med att helt nya 350-kW-laddare inte går att använda, men fördenskull behöver man inte göra en så här fånig video.

Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Artikel i media

Inlägg av tor-ake »

MWall skrev:
Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Ja, frågan är hur påläst man skall vara, inte bara för att åka elbil, utan att åka nånstans över huvud taget? Säg att man skall åka på ett journalistgig nånstans i centrala Stockholm. Giget börjar exakt kl 09:00 och du kommer från någon tidning på en mindre ort där man kan ta bilen eller cykeln överallt. Hur hittar du fram och hur parkerar du om du har noll koll på appar och abbonemang? Ser inga artiklar om det?

Man behöver minst SLs app, Easypark (med registrerat kreditkort), och ett kreditkort med blipp plus planera. Eller "köra på navigatorn", sitta 2 timmar i bilkö, dubbelparkera och ta 1200 spänn i böter.

Livet är inte så enkelt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

tor-ake skrev:
MWall skrev:
Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Ja, frågan är hur påläst man skall vara, inte bara för att åka elbil, utan att åka nånstans över huvud taget? Säg att man skall åka på ett journalistgig nånstans i centrala Stockholm. Giget börjar exakt kl 09:00 och du kommer från någon tidning på en mindre ort där man kan ta bilen eller cykeln överallt. Hur hittar du fram och hur parkerar du om du har noll koll på appar och abbonemang? Ser inga artiklar om det?

Man behöver minst SLs app, Easypark (med registrerat kreditkort), och ett kreditkort med blipp plus planera. Eller "köra på navigatorn", sitta 2 timmar i bilkö, dubbelparkera och ta 1200 spänn i böter.

Livet är inte så enkelt.

Dålig liknelse.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Jerker skrev:
Klassiska nybörjarfel.
* Han litar på att om man bara har ett par mils marginal på en långresa så ska det räcka ända fram.
* Han litar tydligen bara till navigatorn i bilen för att hitta laddare. Satsar först på en 50 kW-laddare och missuppfattar först situationen att det står en Audi där och laddar, men det visar sig att den laddar AC. Sen beklagar sig över att det bara är en 50 kW-laddare när bilen klarar 70 kW. När Audiägaren kommer tillbaka pekar han på 350-kW-laddare inom synhåll och att han inte fått igång dem. Dessa hade Glenn missat eftersom de inte fanns i hans navigator. Han testar inte om han får igång dem.
* Väl framme konstaterar han att det tagit 45 minuter längre med elbil. Han förstår inte att om han lättat lite på gasfoten och kört lite saktare hade han kommit ända fram och bara förlorat få några minuter.
* På morgonen efter (hos sina föräldrar) är han efterklok och konstaterar att han borde ha satt bilen på laddning så fort han har kommit fram och ska nu göra idet på morgonen stället. Han letar upp en förlängningssladd och drar fram men konstaterar att det inte finns nån AC-laddare i bilen. *SUCK*
* Han åker in till Delsbo för att ladda och får krångla med att lägga in sitt kreditkort i appen först. Sen ringer han sin far som kommer och hämtar honom "med sin diesel".
* När han ska åka tillbaka bryr han sig inte att ladda fullt, utan bara så att han tar sig till Tönnebro. Där går det inte att starta 350-kW-laddarna (Eon). Han försöker tydligen inte heller att ringa kundtjänst. På 50kW-laddaren står redan en bil så han drar till Gävlebro och laddar där.

Det jag blir upprörd över är att han gör en demonstration av hur illa förberedd han är och upprepar samma fel som så många andra biljournalister gjort redan för flera år sedan. Är et inte dags att sluta upp med de dumheterna nu och istället göra videor om vad man ska tänka på innan man ger sig ut på långresa? Speciellt om man hyr eller lånar en bil. För mig är det helt uppenbart att han hade klarat sig både dit och hem utan att stanna och ladda bara genom att sänka hastigheten lite och se till att ha med sig en AC-laddsladd.

Visst, det är bra att nån påpekar att det kan vara problem med att helt nya 350-kW-laddare inte går att använda, men fördenskull behöver man inte göra en så här fånig video.

Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Körde ju en Seat Mii för någon vecka sedan och skulle ladda.
Fick inte igång CCS laddaren. Ringde supporten. Telefon kö.
Stolpen behövde en omstart. Tog 10 min.
Sen gick det att ladda.
Det måste till Plug and Charge som i verkligheten fungerar för att elbilar ska slå igenom stort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Artikel i media

Inlägg av Dodde »

martinot skrev:
bonath skrev:
Nån som har koll på vad han gjorde???

https://www.aftonbladet.se/bil/a/EaBAp5 ... a-gick-det
Har inte Plus, men ser ut att vara något som lagts in eller skapats av Robert Collin, och han är ju extremt känd för att gilla BEV.
Hahaha! Colin älskar BEV.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Dodde skrev:
martinot skrev:
bonath skrev:
Nån som har koll på vad han gjorde???

https://www.aftonbladet.se/bil/a/EaBAp5 ... a-gick-det
Har inte Plus, men ser ut att vara något som lagts in eller skapats av Robert Collin, och han är ju extremt känd för att gilla BEV.
Hahaha! Colin älskar BEV.
Fast det här var Glenn Lindberg.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Elbil är ett nytt transportmedel med sina egenheter. Det är klart att man måste lära sig det om man ska ha eller köra en sån bil. Om man vänder på det så är det en massa att lära sig om fossilbilar om man kommer från en elbil och inte känner till något annat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Jerker skrev:
Klassiska nybörjarfel.
* Han litar på att om man bara har ett par mils marginal på en långresa så ska det räcka ända fram.
* Han litar tydligen bara till navigatorn i bilen för att hitta laddare. Satsar först på en 50 kW-laddare och missuppfattar först situationen att det står en Audi där och laddar, men det visar sig att den laddar AC. Sen beklagar sig över att det bara är en 50 kW-laddare när bilen klarar 70 kW. När Audiägaren kommer tillbaka pekar han på 350-kW-laddare inom synhåll och att han inte fått igång dem. Dessa hade Glenn missat eftersom de inte fanns i hans navigator. Han testar inte om han får igång dem.
* Väl framme konstaterar han att det tagit 45 minuter längre med elbil. Han förstår inte att om han lättat lite på gasfoten och kört lite saktare hade han kommit ända fram och bara förlorat få några minuter.
* På morgonen efter (hos sina föräldrar) är han efterklok och konstaterar att han borde ha satt bilen på laddning så fort han har kommit fram och ska nu göra idet på morgonen stället. Han letar upp en förlängningssladd och drar fram men konstaterar att det inte finns nån AC-laddare i bilen. *SUCK*
* Han åker in till Delsbo för att ladda och får krångla med att lägga in sitt kreditkort i appen först. Sen ringer han sin far som kommer och hämtar honom "med sin diesel".
* När han ska åka tillbaka bryr han sig inte att ladda fullt, utan bara så att han tar sig till Tönnebro. Där går det inte att starta 350-kW-laddarna (Eon). Han försöker tydligen inte heller att ringa kundtjänst. På 50kW-laddaren står redan en bil så han drar till Gävlebro och laddar där.

Det jag blir upprörd över är att han gör en demonstration av hur illa förberedd han är och upprepar samma fel som så många andra biljournalister gjort redan för flera år sedan. Är et inte dags att sluta upp med de dumheterna nu och istället göra videor om vad man ska tänka på innan man ger sig ut på långresa? Speciellt om man hyr eller lånar en bil. För mig är det helt uppenbart att han hade klarat sig både dit och hem utan att stanna och ladda bara genom att sänka hastigheten lite och se till att ha med sig en AC-laddsladd.

Visst, det är bra att nån påpekar att det kan vara problem med att helt nya 350-kW-laddare inte går att använda, men fördenskull behöver man inte göra en så här fånig video.

Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Jag skulle säga att du har rätt i en del. Det kräver vissa kunskaper för att ladda en elbils om inte behövs på samma sätt för att tanka en ICE-bil. Sedan finns det andra fördelar som att inte behöva lära sig detta med att checka nivå på motorolja och byten av olja på service (eller om man gör det själv).

Så det finns både sina +/- med elbilar vs ICE-bilar.

Men det går att lära sig rätt OK att ladda hemma, och så länge med inte reser längre än vad batterierna räcker ToR (den flesta varadagspendligen och vardagsärenden) så håller det och fungerar rätt bra med alla elbilar.

Det är först när man skall resa, och behöver snabbladda, som det blir fortfarande väldigt mycket mer krångligt, och en sämre upplevelse om man inte kör Tesla. Själv hade jag inte orkat med att köra annan elbil än Tesla i dagsläget, men det kommer ju att bli bra på sikt.

Det är bara en fråga om tid innan alla andra är ikapp, och det blir lika enkelt för alla. Den tiden kommer också.

Runt sekelskiftet 1800/1900-talet var det säkert inte heller helt oproblematiskt att resa med en ICE-bil istället när alla var vana vid häst&vagn eller tåg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Artikel i media

Inlägg av Dodde »

Jerker skrev:
Dodde skrev:
martinot skrev:
bonath skrev:
Nån som har koll på vad han gjorde???

https://www.aftonbladet.se/bil/a/EaBAp5 ... a-gick-det
Har inte Plus, men ser ut att vara något som lagts in eller skapats av Robert Collin, och han är ju extremt känd för att gilla BEV.
Hahaha! Colin älskar BEV.
Fast det här var Glenn Lindberg.
Dom älskar nog BEV lika mycket.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Artikel i media

Inlägg av krille »

martinot skrev:
Det är först när man skall resa, och behöver snabbladda, som det blir fortfarande väldigt mycket mer krångligt, och en sämre upplevelse om man inte kör Tesla. Själv hade jag inte orkat med att köra annan elbil än Tesla i dagsläget, men det kommer ju att bli bra på sikt.
Sådär värst mycket jobbigare är det inte tycker jag... Chargefinder i mobilen behöver man allt, resten skulle lösa sig om man slapp alla appar/taggar från alla de femtioelva operatörerna... Oavsett om det sker med Plug&Charge eller kreditkortsläsare.. Så länge jag slipper krångla med avtal för varje ställe jag vill ladda på... (Nej, Plugsurfing är inte ett alternativ)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

krille skrev:
martinot skrev:
Det är först när man skall resa, och behöver snabbladda, som det blir fortfarande väldigt mycket mer krångligt, och en sämre upplevelse om man inte kör Tesla. Själv hade jag inte orkat med att köra annan elbil än Tesla i dagsläget, men det kommer ju att bli bra på sikt.
Sådär värst mycket jobbigare är det inte tycker jag... Chargefinder i mobilen behöver man allt, resten skulle lösa sig om man slapp alla appar/taggar från alla de femtioelva operatörerna... Oavsett om det sker med Plug&Charge eller kreditkortsläsare.. Så länge jag slipper krångla med avtal för varje ställe jag vill ladda på... (Nej, Plugsurfing är inte ett alternativ)
Har haft alldeles för mycket krångel med sådant på tredjepartsladdare än vad jag någonsin haft på SuC (och då snabbladdar jag på SuC 95% av tiden jag snabbladdar).

Lägg därtill trasiga laddare, få laddpunkter per station och inte sällan köer till de få som finns och fungerar. Plötsligt är inte alternativen direkt "premium" längre, utan rätt hemsk och tidsödande upplevelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
krille skrev:
martinot skrev:
Det är först när man skall resa, och behöver snabbladda, som det blir fortfarande väldigt mycket mer krångligt, och en sämre upplevelse om man inte kör Tesla. Själv hade jag inte orkat med att köra annan elbil än Tesla i dagsläget, men det kommer ju att bli bra på sikt.
Sådär värst mycket jobbigare är det inte tycker jag... Chargefinder i mobilen behöver man allt, resten skulle lösa sig om man slapp alla appar/taggar från alla de femtioelva operatörerna... Oavsett om det sker med Plug&Charge eller kreditkortsläsare.. Så länge jag slipper krångla med avtal för varje ställe jag vill ladda på... (Nej, Plugsurfing är inte ett alternativ)
Har haft alldeles för mycket krångel med sådant på tredjepartsladdare än vad jag någonsin haft på SuC (och då snabbladdar jag på SuC 95% av tiden jag snabbladdar).

Lägg därtill trasiga laddare, få laddpunkter per station och inte sällan köer till de få som finns och fungerar. Plötsligt är inte alternativen direkt "premium" längre, utan rätt hemsk och tidsödande upplevelse.
Jag är just nu glad att jag inte har en tesla, för skulle jag behöva åka till Uppsala eller Vagnhärad för att ladda bilen så skulle jag få bo där.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
krille skrev:
martinot skrev:
Det är först när man skall resa, och behöver snabbladda, som det blir fortfarande väldigt mycket mer krångligt, och en sämre upplevelse om man inte kör Tesla. Själv hade jag inte orkat med att köra annan elbil än Tesla i dagsläget, men det kommer ju att bli bra på sikt.
Sådär värst mycket jobbigare är det inte tycker jag... Chargefinder i mobilen behöver man allt, resten skulle lösa sig om man slapp alla appar/taggar från alla de femtioelva operatörerna... Oavsett om det sker med Plug&Charge eller kreditkortsläsare.. Så länge jag slipper krångla med avtal för varje ställe jag vill ladda på... (Nej, Plugsurfing är inte ett alternativ)
Har haft alldeles för mycket krångel med sådant på tredjepartsladdare än vad jag någonsin haft på SuC (och då snabbladdar jag på SuC 95% av tiden jag snabbladdar).

Lägg därtill trasiga laddare, få laddpunkter per station och inte sällan köer till de få som finns och fungerar. Plötsligt är inte alternativen direkt "premium" längre, utan rätt hemsk och tidsödande upplevelse.
Jag är just nu glad att jag inte har en tesla, för skulle jag behöva åka till Uppsala eller Vagnhärad för att ladda bilen så skulle jag få bo där.
???

Varför skulle inte en Tesla kunna ladda på andra ställen?

Sedan pratade ja inte om hemmaladdning, utan om snabbladdning på längre resor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av Dafro »

Håller med Martinot att jag inte riktigt förstod vad du menar, laddar gör man ju helst hemma och då är det ju bra om SuC är en bit bort men gärna åt det håll man ska.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Dafro skrev:
Håller med Martinot att jag inte riktigt förstod vad du menar, laddar gör man ju helst hemma och då är det ju bra om SuC är en bit bort men gärna åt det håll man ska.
Och Tesla kan ju som sagt även ladda på alla dom andra laddarna så den kan omöjligt vara sämre ur någon
som helst vinkel för snabbladdning…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar