Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Köpte Tesla när flygbiljetterna var inställda: – Det var inget ämne att inte åka – Nidaros

- Inställd flyg räckte inte för att stoppa namsosingen Benjamin Derås (24) och Mikael Ingebrigtsen (24) från att resa på en pojkresa till Torrevieja i Spanien
https://www.nidaros.no/
Screenshot_20220713-234126_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

Standard connection ska inte längre ingå livslångt.

https://www.teslarati.com/new-tesla-ord ... -for-life/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Teslas girighet fortsätter…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Artikel i media

Inlägg av Tellus »

Men det ingår i 8 år, sedan en månadskostnad?
Är väl för att täcka utbyte av modem som kan bli inkompantibelt.
På vår Leaf som är 10 år, funkar telematiken och app styrning på 2g modem och telenor fortfarande, gratis :shock:
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Fast om Tesla tillverkar 2 miljoner bilar om året, så blir det ju lite kostnader för uppkopplingen under 8 år. Jag tycker det är rimligt att betala en liten slant för det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Nu när nödtelefon med positionering blir obligatoriskt i eu kan man inte erbjuda bilar helt utan uppkoppling. Det kommer behöva ingå i bilens pris. Precis som t.ex. återvinningen av bilen gör.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Artikel i media

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
Fast om Tesla tillverkar 2 miljoner bilar om året, så blir det ju lite kostnader för uppkopplingen under 8 år. Jag tycker det är rimligt att betala en liten slant för det.
Det blir ju inte dyrare per bil för att man tillverkar fler bilar :) Dom har ju marginaler på 25-30% så jag tycker det är snålt. Det är ju inte fri SuC precis.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
Fast om Tesla tillverkar 2 miljoner bilar om året, så blir det ju lite kostnader för uppkopplingen under 8 år. Jag tycker det är rimligt att betala en liten slant för det.
Det blir ju inte dyrare per bil för att man tillverkar fler bilar :) Dom har ju marginaler på 25-30% så jag tycker det är snålt. Det är ju inte fri SuC precis.
Dubblerat pris på SuC, slopad referral, 1 månad premium connectivity, borttaget svankstöd i passagerarstolen, ingen datatrafik i USB-C, ingen radar, ingen möjlighet att spela musik från USB o.s.v.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
Fast om Tesla tillverkar 2 miljoner bilar om året, så blir det ju lite kostnader för uppkopplingen under 8 år. Jag tycker det är rimligt att betala en liten slant för det.
Det blir ju inte dyrare per bil för att man tillverkar fler bilar :) Dom har ju marginaler på 25-30% så jag tycker det är snålt. Det är ju inte fri SuC precis.
Nej dyrt är det inte per bil. Mitt m2m simkort till roadstern kostar 29 kr/månad + trafiken, låt säga en 50-lapp. På 2 milj bilar blir det 100 mille/månad eller på 8 år över 10 miljarder. Då blir det ju en del trots allt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Men helt utan uppkoppling blir det väl inte om man inte betalar?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Artikel i media

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
Fast om Tesla tillverkar 2 miljoner bilar om året, så blir det ju lite kostnader för uppkopplingen under 8 år. Jag tycker det är rimligt att betala en liten slant för det.
Det blir ju inte dyrare per bil för att man tillverkar fler bilar :) Dom har ju marginaler på 25-30% så jag tycker det är snålt. Det är ju inte fri SuC precis.
Nej dyrt är det inte per bil. Mitt m2m simkort till roadstern kostar 29 kr/månad + trafiken, låt säga en 50-lapp. På 2 milj bilar blir det 100 mille/månad eller på 8 år över 10 miljarder. Då blir det ju en del trots allt.
Ja men det spelar väl ingen roll om man tar ut kostnaden vid köp av varje enskild bil vilket jag tror borde rymmas i de där marginalerna. Vidare tror jag att du får en lite bättre deal om du har några hundra miljoner simkort. I Amazon Kindle ingår det utan kostnad för enhetens livstid (i alla fall sist jag använde en sådan) och den kostar ett par tusenlappar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Artikel i media

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Men helt utan uppkoppling blir det väl inte om man inte betalar?
Det lär man bli som jag förstår.
https://www.tesla.com/en_EU/support/connectivity
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
Teslas girighet fortsätter…
Snarare marknadsanpassning. I min VW ingår det i 3 år tror jag, sen får man pynta.
Men jag kan inte ens spela internetradio med det som ingår, det kostar extra från start.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

mikebike skrev:
ingen möjlighet att spela musik från USB o.s.v.
Någon källa på ovan? För enligt Tesla själva så ingår det uppspelning från USB:
What music & media are available with Standard Connectivity?
Standard Connectivity offers Bluetooth® pairing, FM radio, Sirius XM capability in North America (for XM-enabled and configured vehicles) and playback from a USB drive.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

unumlapis skrev:
mikebike skrev:
ingen möjlighet att spela musik från USB o.s.v.
Någon källa på ovan? För enligt Tesla själva så ingår det uppspelning från USB:
What music & media are available with Standard Connectivity?
Standard Connectivity offers Bluetooth® pairing, FM radio, Sirius XM capability in North America (for XM-enabled and configured vehicles) and playback from a USB drive.
Jag har tre källor:
-Det alternativet finns inte i menyn i min bil.
-Det framgår av manualen att det saknas i vissa bilar.
-SC har bekräftat att den möjligheten är borttagen.

Detta gäller en Model Y LR levererad Q1 i år. De som levererades Q4 2021 kan spela musik från USB.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

mikebike skrev:
What music & media are available with Standard Connectivity?
Standard Connectivity offers Bluetooth® pairing, FM radio, Sirius XM capability in North America (for XM-enabled and configured vehicles) and playback from a USB drive.
Jag har tre källor:
-Det alternativet finns inte i menyn i min bil.
-Det framgår av manualen att det saknas i vissa bilar.
-SC har bekräftat att den möjligheten är borttagen.

Detta gäller en Model Y LR levererad Q1 i år. De som levererades Q4 2021 kan spela musik från USB.
Ok, klart udda att man väljer ta bort det i en del bilar då de ändå har samma hårdvara och i dina diskussion med SC är det något man avser att ta bor helt på sikt från alla bilar samt någon förklaring varför i så fall eller varför det saknar i en del bilar? Skulle sakna möjligheten att kunna spela flac filer från usb om detta är något Tesla avser på sikt att plocka bort något jag absolut skulle protestera över detta.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

unumlapis skrev:
mikebike skrev:
What music & media are available with Standard Connectivity?
Standard Connectivity offers Bluetooth® pairing, FM radio, Sirius XM capability in North America (for XM-enabled and configured vehicles) and playback from a USB drive.
Jag har tre källor:
-Det alternativet finns inte i menyn i min bil.
-Det framgår av manualen att det saknas i vissa bilar.
-SC har bekräftat att den möjligheten är borttagen.

Detta gäller en Model Y LR levererad Q1 i år. De som levererades Q4 2021 kan spela musik från USB.
Ok, klart udda att man väljer ta bort det i en del bilar då de ändå har samma hårdvara och i dina diskussion med SC är det något man avser att ta bor helt på sikt från alla bilar samt någon förklaring varför i så fall eller varför det saknar i en del bilar? Skulle sakna möjligheten att kunna spela flac filer från usb om detta är något Tesla avser på sikt att plocka bort något jag absolut skulle protestera över detta.
Ja, visst borde det bara vara mjukvara?
Samtidigt försvann datatrafiken från uttagen i mittkonsolen och först trodde jag att det var det som var problemet, men tydligen inte..
Jag tror detta gäller alla nyare MYLR....
MYP har tydligen datatrafik i USB-C men jag vet inte om de kan spela musik från USB?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Vet inte om denna gamla artikel varit uppe tidigare, artikel om hur mycket el det går åt för att få fram bensin till pump!

https://www.autoblog.com/2011/10/14/how ... HFNStyuNuf
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Vet inte om denna gamla artikel varit uppe tidigare, artikel om hur mycket el det går åt för att få fram bensin till pump!

https://www.autoblog.com/2011/10/14/how ... HFNStyuNuf
Så 2,1 kWh/l, om jag i hastigheten räknade rätt. Om detta stämmer så är det väldigt intressant.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev:
Gustafsson skrev:
Vet inte om denna gamla artikel varit uppe tidigare, artikel om hur mycket el det går åt för att få fram bensin till pump!

https://www.autoblog.com/2011/10/14/how ... HFNStyuNuf
Så 2,1 kWh/l, om jag i hastigheten räknade rätt. Om detta stämmer så är det väldigt intressant.
Vad tex en MY klarar sig bra på. Intressant.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Frågan är om det stämmer. Den här texten undersöker saken närmare:

https://www.linkedin.com/pulse/so-exact ... ul-martin/
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Räknar man med att elen bara uppenbarar sig i laddstolpen i jämförelse?
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

Det finns väldigt många siffror och tidigare så har t ex 1kWh/l enbart för raffineringen men om vi nu tittar på ovan artikel så någonstans måste samtliga steg genomlysas:
1. Olja tas upp och transporteras in till oljedepåer
2. Från oljedepåer till raffinaderi
3. Olja raffineras till bensin
4. Transport ut till depåer och vidare till bensinstationer
Varje steg tar ju sin del av energikakan samt miljöpåverkan vilket även el har beroende på hur elen produceras.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

angående audio i en YLR tillverkad 5 maj i kina, så har jag precis testat ett usb minne i handskfacket (drog ur det medföljande först) och jag hade formaterat det i exFAT och sedan lagt några mp3 filer direkt i roten och bilen identifierade ett usb i menyn där man väljer enheter och listade låttitlarna och inget problem att spela upp dem. Tyvärr har jag ingen adapter från usb A till usb C så uttagen i mittkonsollen har jag inte kunnat testa.

Någon diskuterade detta några inlägg före detta i tråden. Jag hade då innan uppdaterat programvaran i bilen till den senaste xxx .7
Jag tror jag har premium connectivity ytterligare någon dag eller så, om det skulle påverka?

Tillägg:. Det fanns ingen usb symbol där man väljer enhet/källa i ljuduppspelningsprogrammet när original usb:t satt i handskfacket, den kom inte förrän usb:t med låtar på hade anslutits, så man kan inte se i menyerna om den kan läsa usb eller ej, utan att det sitter ett monterat (som antagligen måste innehålla musikfiler)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Tyskland sänker elbilsstödet.
Enligt planen ska bonusen för elbilar som kostar under 40 000 euro minska till 4 500 euro från 6 000 euro. För elbilar prissatta över 40 000 euro ska bonusen minska till 3 000 euro från 5 000 euro.

Just nu finns också ett bonustak, där elbilar dyrare än 65 000 euro inte får någon bonus. Pristaket kommer sänkas till 45 000 euro under 2024. Till slutet av det här året slopar man också incitamenten för laddhybrider helt och hållet.


https://alltomelbil.se/tyskland-pa-tur- ... r-elbilar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar