Hört att Tesla fått betala mycket extra pengar för att säkra chip åt sina bilar. Är tuffa tider med chiptillverkning nu.Bjelke skrev:Läste nyss att Volvo vill stänga några dagar i Torslanda pga brist på halvledare...
Man vill genom ett erbjudande få personal att jobba på en semestervecka istället.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-05-11/U.S. electric car maker Tesla Inc (TSLA.O) has halted plans to buy land to expand its Shanghai plant and make it a global export hub, people familiar with the matter said, due to uncertainty created byU.S.-China tensions.
With 25% tariffs on imported Chinese electric vehicles imposed on top of existing levies under former President Donald Trump still in place, Tesla now intends to limit the proportion of China output in its global production, two of the four people said.
Tesla had earlier considered expanding exports of its China-made entry-level Model 3 to more markets, including the United States, sources told Reuters, a plan that had not previously been reported.
Tesla currently ships China-made Model 3s to Europe, where it is building a factory in Germany.
Tesla's Shanghai factory is designed to make up to 500,000 cars per year, and is currently producing Model 3 and Model Y vehicles at a rate of 450,000 units per year.
In March, Tesla refrained from bidding on a plot of land across the road from the plant as it no longer aimed to boost China production capacity significantly, at least for now, three of the people said, declining to be named as the discussions were private.
ms 76132 "Eleamore"
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
https://www.vibilagare.se/Elbilar kan blir räddningen för glesbygdsmackarna.
Laddande elbilister stannar längre och spenderar mer pengar.
Det paradoxala är att inom ungefär ett år så har Norrländsk glesbyggd minst 150 kW CCS laddare.
Vilket inte ens Umeå har i dagsläget.
Kommer elbilister undvika Norrländsk kustväg i framtiden?
Så ännu fler bilister laddar och fikar i Norrländsk inland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
https://alltomelbil.se/allt-vanligare-m ... -sommaren/
” Det ökade intresset för att hyra elbilar gör dessutom att Avis når sina satta klimatmål i förtid. Målsättningen var att företagets fordonsflotta skulle ha ett genomsnittligt utsläpp på högst 60 g CO2/km till 2025. Det målet kommer man nu istället att nå redan under 2021.”
Det går fort nu.
” Det ökade intresset för att hyra elbilar gör dessutom att Avis når sina satta klimatmål i förtid. Målsättningen var att företagets fordonsflotta skulle ha ett genomsnittligt utsläpp på högst 60 g CO2/km till 2025. Det målet kommer man nu istället att nå redan under 2021.”
Det går fort nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Man kallar laddhybriderna för "miljöbilar".Klarar inte alla laddhybrider 60g redan idag?taliz skrev:https://alltomelbil.se/allt-vanligare-m ... -sommaren/
” Det ökade intresset för att hyra elbilar gör dessutom att Avis når sina satta klimatmål i förtid. Målsättningen var att företagets fordonsflotta skulle ha ett genomsnittligt utsläpp på högst 60 g CO2/km till 2025. Det målet kommer man nu istället att nå redan under 2021.”
Det går fort nu.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Nu flyttar fossil-maffian fram sina positioner i vätgas-vansinnet, precis som jag förutspådde.
https://www.nyteknik.se/miljo/eu-parlam ... tt-7015262
"På vägen mot fossilfritt" my ass, hela syftet med alla vätgas-tokerier är just att kunna fortsätta sälja naturgas.
Precis samma sak kommer nog tyvärr att hända i HYBRIT-projektet och liknande satsningar
/fth
https://www.nyteknik.se/miljo/eu-parlam ... tt-7015262
"På vägen mot fossilfritt" my ass, hela syftet med alla vätgas-tokerier är just att kunna fortsätta sälja naturgas.
Precis samma sak kommer nog tyvärr att hända i HYBRIT-projektet och liknande satsningar
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Det var ju inte ens jämnt i omröstningen, hur röstade våra svenska?
149 var för fega för att ens flagga upp sin åsikt!
149 var för fega för att ens flagga upp sin åsikt!
I EU-parlamentets omröstning sa 411 ja till motionen om EU:s vätgasstrategi, 135 röstade nej och 149 avstod från att rösta. De Gröna hörde till dem som motsatte sig blå vätgas som en bro mot helt fossilfritt, men fick inte gehör för sin åsikt i parlamentet.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
98% av dagens vätgas består av smutsig oljebaserad brun vätgas.12man skrev:Det var ju inte ens jämnt i omröstningen, hur röstade våra svenska?
149 var för fega för att ens flagga upp sin åsikt!
I EU-parlamentets omröstning sa 411 ja till motionen om EU:s vätgasstrategi, 135 röstade nej och 149 avstod från att rösta. De Gröna hörde till dem som motsatte sig blå vätgas som en bro mot helt fossilfritt, men fick inte gehör för sin åsikt i parlamentet.
Nu blandar man bort korten med att gul vätgas och blå vätgas också införs.
Den enda rena vätgasen är grön vätgas, producerad lokalt, med elektrolys, framställd av förnyelsebar el.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Artikel i media
Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.Jordad skrev:Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Artikel i media
Ja. Eftersom ingen är sugen på en vätgasbil behövs det heller inga mackar...mikebike skrev:Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.Jordad skrev:Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
Re: Artikel i media
Inget verkligt behov, men har tyvärr läst att vissa svenska politiker önskar ösa miljarder i investeringar på detta problemet som inte existerar (tyvärr).Alfa skrev:Ja. Eftersom ingen är sugen på en vätgasbil behövs det heller inga mackar...mikebike skrev:Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.Jordad skrev:Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
https://cleantechnica.com/2021/05/20/bm ... s-by-2030/BMW Wants To Produce 10 Million Electric Vehicles By 2030.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
https://www.vibilagare.se/podcast/skoda ... ns-framtidHaa har även deltagit i Volkswagens digitala elbilsevent ”Way to zero”. Volkswagen har gjort en stor enkät bland bilköpare. 90 procent av alla som bytt till elbil kommer inte gå tillbaka till en förbränningsbil.
Undersökningen tittade även närmare på hur lång räckvidd som europeiska bilköpare förväntar sig.
– En andrabil ska klara 30–40 mil. Normalkonsumenten vill ha 50–60 mil och premiumköpare nöjer sig inte med mindre än 70–80 mil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Herbert Diess: Vätgasbilar är inte lösningen på klimatproblemetmartinot skrev:Inget verkligt behov, men har tyvärr läst att vissa svenska politiker önskar ösa miljarder i investeringar på detta problemet som inte existerar (tyvärr).Alfa skrev:Ja. Eftersom ingen är sugen på en vätgasbil behövs det heller inga mackar...mikebike skrev:Antalet laddstolpar vs vätgasmackar har samma förhållande.Jordad skrev:Global försäljning elbilar vs vätgasbilar.
https://www.vibilagare.se/nyheter/herbe ... tproblemet
Framtidens klimatneutrala bilar kommer inte drivas av vätgas. Det menar Herbert Diess, vd för VW-koncernen.
”Vätgasbilen är bevisligen INTE klimatlösningen”, skriver han i ett inlägg på Twitter. ”Elektrifieringen är redan etablerad. Bluffdebatter är ett slöseri med tid. Lyssna på vetenskapen!”, fortsätter han.
Inlägget är riktat till politiska kandidater som kampanjar för att ersätta Angela Merkel som förbundskansler i höst. Även Tysklands transportminister är taggad i tweeten.
Herbert Diess hänvisar till en artikel i Tyska Handelsblatt som stöttar hans påstående. Den hänvisar till en studie från Potsdam Institute for Climate Impact Research, som drar slutsatsen att vätgasbaserade bränslen är ineffektiva och dyra, och att de till och med kan vara värre för klimatet än fossila bränslen. Studien rekommenderar i stället att batteridrivna fordon ska vara i fokus för omställningen till gröna transporter.
Många biltillverkare tror fortfarande på vätgasens framtid, både för användning i bränslecellsbilar och för framställning av så kallat e-bränsle där vätgas omvandlas till flytande bränsle som sedan kan användas i förbränningsmotorer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Ibland tror jag att vätgasbilar bara är en dimridå för att få folk att inte köpa elbilar. Alla vet att fossilbilar inte är hållbara. Man kan klanka ner på batterier och kobolt och barnarbete och vad som helst för att hävda att batteribilar inte heller är hållbara, men till sist blir man ändå svaret skyldig: vad borde vi ha istället?
Det är där vätgasen kommer in i bilden. Den förlovade tekniken som ska rädda oss någon gång i framtiden. Då kan man fortsätta sälja fossilbilar samtidigt som man presenterar ett någorlunda trovärdigt alternativ, den nya tekniken finns ju alldeles runt hörnet! Sen att det aldrig händer, det är inte bara acceptabelt, det är tänkt så. Vätgasens roll är inte att realiseras utan att utgöra ett trovärdigt alternativ till batteribilar så att man kan fortsätta med business as usual.
Det är där vätgasen kommer in i bilden. Den förlovade tekniken som ska rädda oss någon gång i framtiden. Då kan man fortsätta sälja fossilbilar samtidigt som man presenterar ett någorlunda trovärdigt alternativ, den nya tekniken finns ju alldeles runt hörnet! Sen att det aldrig händer, det är inte bara acceptabelt, det är tänkt så. Vätgasens roll är inte att realiseras utan att utgöra ett trovärdigt alternativ till batteribilar så att man kan fortsätta med business as usual.
Re: Artikel i media
En väldigt negativ konspirationsteori, men misstänker att du faktiskt har helt rätt här i detta fallet.Jerka skrev:Ibland tror jag att vätgasbilar bara är en dimridå för att få folk att inte köpa elbilar. Alla vet att fossilbilar inte är hållbara. Man kan klanka ner på batterier och kobolt och barnarbete och vad som helst för att hävda att batteribilar inte heller är hållbara, men till sist blir man ändå svaret skyldig: vad borde vi ha istället?
Det är där vätgasen kommer in i bilden. Den förlovade tekniken som ska rädda oss någon gång i framtiden. Då kan man fortsätta sälja fossilbilar samtidigt som man presenterar ett någorlunda trovärdigt alternativ, den nya tekniken finns ju alldeles runt hörnet! Sen att det aldrig händer, det är inte bara acceptabelt, det är tänkt så. Vätgasens roll är inte att realiseras utan att utgöra ett trovärdigt alternativ till batteribilar så att man kan fortsätta med business as usual.
De som aktivast och starkast propagerar för vätgas i personbilar idag, som tex. Toyota, sammanfaller ofta med de som aktivt är emot både en bättre miljö och klimatomställning.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Vätgas ÄR bara en skenmanöver så klart. Den kommer aldrig kunna slå på brett då den har stora uppenbara brister. Skrymmande tankar tar volym i fordonet. Långsamt att fylla tankarna, går inte fylla hemma på natten. Dyra laddstationer som inte kan ligga nära boende. Råvaran kommer under lång tid framöver vara fossil metangas. Osv. För konsumenterna ser jag inget positivt faktiskt.
För elnätet kanske vätgasbatterier är en bra idé? Då spelar ju volymen ingen som helst roll och tiden att fylla och tömma tankar är inte kritisk. Fördelen är ju att det går att använda billig vind och solel för att ladda och sedan återföra till nätet när priserna är högre. Enkelt att förstå om det är lönsamt eller inte.
För elnätet kanske vätgasbatterier är en bra idé? Då spelar ju volymen ingen som helst roll och tiden att fylla och tömma tankar är inte kritisk. Fördelen är ju att det går att använda billig vind och solel för att ladda och sedan återföra till nätet när priserna är högre. Enkelt att förstå om det är lönsamt eller inte.
Re: Artikel i media
Behöver ju inte vara en konspiration utan bara enda möjligheten de ser. Säg att du sitter med naturgasfyndigheter som du behöver få avsättning för men samtidigt så dör folk av avgaser i städerna. Då visar någon en teknik där du kan omvandla gasen till väte och sedan utsläpps fritt kör fordon i dina städer. Det låter ju bra vi kör på det.martinot skrev:En väldigt negativ konspirationsteori, men misstänker att du faktiskt har helt rätt här i detta fallet.
De som aktivt och starkast propagerar för vätgas idag, som tex. Toyota, sammanfaller ofta med de som är aktivt är emot både en bättre miljö och klimatomställning.
Re: Artikel i media
Vilken slump att oljeindustrin tillverkar +98% av dagens bruna vätgas.
Klart att de vill fortsätta med detta.
Klart att de vill fortsätta med detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
VW pratar om att de tjänar upp till 8ggr mera på att sälja en SUV än att sälja en sedan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension