https://motor.no/a/200860
Högsta domstolen avvisade fordringar från bilköpare:
Eirik måste betala över en miljon till sin bilförsäljare
Bilkunden Eirik Skjærseth förlorade i högsta domstolen när han försökte upphäva en svidande dom av hovrätten.
Han dömdes också till att betala bilhandlaren så mycket som 800 000 kronor i rättegångskostnader och ersättning, förutom att han skulle behöva betala sina egna rättegångskostnader.
Den slutliga räkningen var över en miljon kronor.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Det kan bli dyrt att stämma en bilhandlare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Detta är vad de sökte efter:Esterox skrev:Kommer inte åt sektionen. Är det enbart för tesla-ägare ?
Konstigt att det söker ägare och tar en som hyrt bil.
Vi funderar på att göra ett konsumentinriktat nyhetsinslag om det stora intresset för elbilar. Har ni någon färskt elbils-ägare som vi skulle kunna intervjua.
Det är inget hyllningsreportage om Tesla dock - mer om hur man som bilägare resonerar kring laddstolpar, kostnader, räckvidd och så vidare.
Max 1 timme från Stockholm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-13/a ... ar-konkurs
Cirka 500 bensinstationer i Sverige riskerar att gå i konkurs det närmaste året. Särskilt tufft är det för små stationer på landsbygden, som pressas av miljökrav och svävande riktlinjer kring framtidens fordonsbränslen.
– Vi famlar i mörker och är 100 procent bakbundna av politiska beslut som inte tar hänsyn till konsekvenserna för små stationsägare, säger Magnus Westin som driver den kombinerade mack- och närbutiken, Gulf och Handlar'n i Dösjebro.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Artikel i media
Detta har jag förutspått länge, och tror detta är bara början på bensinmacksdöden.wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-06-13/a ... ar-konkursCirka 500 bensinstationer i Sverige riskerar att gå i konkurs det närmaste året. Särskilt tufft är det för små stationer på landsbygden, som pressas av miljökrav och svävande riktlinjer kring framtidens fordonsbränslen.
– Vi famlar i mörker och är 100 procent bakbundna av politiska beslut som inte tar hänsyn till konsekvenserna för små stationsägare, säger Magnus Westin som driver den kombinerade mack- och närbutiken, Gulf och Handlar'n i Dösjebro.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Kommer garanterat försvinna en hel del, samtidigt så får man tänka på att det är potentiella laddställen.
Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.
Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Vissa kan konvertera till laddställen, om de ligger strategiskt till i förhållande till där de resande har behov att ladda längs vägen.dd88 skrev:Kommer garanterat försvinna en hel del, samtidigt så får man tänka på att det är potentiella laddställen.
Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.
Alla kommer nog dock inte kunna det, då de kanske ligger på ställen som inte har många resande som passerar förbi.
De som har tillräckligt stor del av affärsverksamheten som baseras på dagligvaruförsäljning kanske kan konvertera till en reguljär dagligvaruhandel/närbutik, men troligen så kommer inte alla ha tillräckligt stor omsättning och vinstmarginal för att klara den transitionen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Däremot tjänar de pengar på att sälja andra saker, precis som vilken renodlad mack som helst... Samt att det är ju en service i sig att de finns vilket är ett mervärde.taliz skrev:De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Men Lifvs koncept i kombination med laddare kommer erbjuda lika bra service för glesbygden om än lite mindre arbetstillfällen lokalt - dock service på fler platser.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Artikel i media
Ja det är det jag menar, det är ju kringförsäljningen de tjänar på.Grimlos skrev:Däremot tjänar de pengar på att sälja andra saker, precis som vilken renodlad mack som helst... Samt att det är ju en service i sig att de finns vilket är ett mervärde.taliz skrev:De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Men Lifvs koncept i kombination med laddare kommer erbjuda lika bra service för glesbygden om än lite mindre arbetstillfällen lokalt - dock service på fler platser.
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att svänga förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.taliz skrev:Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.martinot skrev:Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.taliz skrev:Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Re: Artikel i media
Det är inte sällan så att det är antingen eller. Det finns en bemannad mack, eller så finns det en automatstation. Inte både och.Fredrik j skrev:Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.martinot skrev:Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.taliz skrev:Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Främst i/kring städer man kan välja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Dom bemannade mackarna i mindre samhällen har haft det lika tufft som livsmedelshandlare eller butiker generellt. Förr kunde det ju finnas flera konkurrenter på varje ort. Numera har ju ofta allt, livsmedel, kiosk, postkontor, bensinmack fått slås ihop till en verksamhet.
Med rätt läge klarar dom sig utan bensinförsäljning. Med fel läge hjälper det inte med fördubblad bensinförsäljning.
Precis som med närbutiken så saknar man den inte förens den är borta. Då är det för sent att stödja den genom att handla där och man får längre när man vill kompletteringshandla.
Med rätt läge klarar dom sig utan bensinförsäljning. Med fel läge hjälper det inte med fördubblad bensinförsäljning.
Precis som med närbutiken så saknar man den inte förens den är borta. Då är det för sent att stödja den genom att handla där och man får längre när man vill kompletteringshandla.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.
https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I
/fth
https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
När det finns ömsesidiga intressen blir det ju inte så svåra förhandlingar.fth skrev:Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.
https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I
/fth
Samma med etanolsatsningen när det begav sig. Det spelade ju Saab rakt i händerna. Ingen slump.
Re: Artikel i media
Nackdelen är ju att man gör sig själv (Sverige) en björntjänst. Istället borde intern industri styras emot att bli konkurrens kraftig inte stöd eller bidragsberoende.
Re: Artikel i media
Hur hade elbilsförsäljningen sett ut utan stöd?LarsL skrev:Nackdelen är ju att man gör sig själv (Sverige) en björntjänst. Istället borde intern industri styras emot att bli konkurrens kraftig inte stöd eller bidragsberoende.
Dödar man sin industri kommer den inte tillbaka. Ska vi gissa på att man vill ha en omställning, inte en avveckling?
Re: Artikel i media
Dumt stöd hjälper inte, se varven. Mm måste hjälpa sin industri att ställa om till den nya ordningen så mycket det bara går.
Re: Artikel i media
Genom att anpassa bonus/malus nu men samtidigt sätta en dead line när man ska ha ställt om menar du?LarsL skrev:Dumt stöd hjälper inte, se varven. Mm måste hjälpa sin industri att ställa om till den nya ordningen så mycket det bara går.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Norges Automobil-Forbund (NAF.no) har gjort ett test av laddhastighet och räckvidd under sommarförhållanden:
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021
Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2
Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till?
Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?
Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv.
Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR: Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.
Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.
Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.
/fth
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021
Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2
Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till?
Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?
Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv.
Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR: Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.
Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.
Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Artikel i media
Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Artikel i media
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.fth skrev:Norges Automobil-Forbund (NAF.no) har gjort ett test av laddhastighet och räckvidd under sommarförhållanden:
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021
Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2
Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till?
Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?
Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv.
Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR: Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.
Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.
Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.
/fth
Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.
Definitivt årets elbil.
Definitivt årets elbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Bra KPI, jag lade till den också, genomgående imponerande verklig räckvidd, som minst 97% av WLTP (Xpeng), och som mest 124% (BMW): /fthCredde skrev:Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.martinot skrev:Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.
Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options