Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.Svenssons skrev:Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil dåFredrik j skrev:Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.Svenssons skrev:Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Re: Artikel i media
Hellre köra än göra!znak3 skrev:
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
znak3 skrev:
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då
Nä inte ett dugg. Har man vätgasbil måste man alltid köra på vätgas och dessutom ha en mer komplicerad drivlina ombord.
Re: Artikel i media
Så en mobil laddare som ska ersätta en stolpe i 5 timmar kommer att ha 30 kg vätgas när den kommer? Det lär ha gått åt cirka 300 kWh el efter att en elbil har fått i sig 100 kWh. Ser ut som du också antar att bränslecellerna skall kunna leverera 100kW. Undra hur många miljoner PowerCell vill ha för sin PowerCell S3 125 kW.Fredrik j skrev:Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.Svenssons skrev:Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Själv har jag svårt att se ekonomin i detta plus skulle inte vilja ladda bredvid en mobil laddstation med upp till 30 kg vätgas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
En drivlina som innefattar steget "göra el av vätgas".Verdi skrev:znak3 skrev:
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då
Nä inte ett dugg. Har man vätgasbil måste man alltid köra på vätgas och dessutom ha en mer komplicerad drivlina ombord.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Som sagt, idén förutsätter ju att det produceras vätgas för annat ändamål t.ex. stålproduktion.Svenssons skrev:Så en mobil laddare som ska ersätta en stolpe i 5 timmar kommer att ha 30 kg vätgas när den kommer? Det lär ha gått åt cirka 300 kWh el efter att en elbil har fått i sig 100 kWh. Ser ut som du också antar att bränslecellerna skall kunna leverera 100kW. Undra hur många miljoner PowerCell vill ha för sin PowerCell S3 125 kW.Fredrik j skrev:Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.Svenssons skrev:Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?
Själv har jag svårt att se ekonomin i detta plus skulle inte vilja ladda bredvid en mobil laddstation med upp till 30 kg vätgas.
30kg vätgas är ju rimligen i minsta laget.
Jag tänker mig en tank i en kontainer.
Re: Artikel i media
Ja, det blir ungefär 30 kg inklusive bränslecell, batteri, ledningar och pumpar... Vätgasen som produceras för stålindustrin blir ju inte effektivare eller billigare bara för att den produceras där.Fredrik j skrev:Som sagt, idén förutsätter ju att det produceras vätgas för annat ändamål t.ex. stålproduktion.
30kg vätgas är ju rimligen i minsta laget.
Jag tänker mig en tank i en kontainer.
Här är en bild på en med 10 kg utan bränslecell, batteri och laddare: https://www.hbl.fi/artikel/vatgas-en-he ... a-omraden/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Varför är det ett problem? Jag tänker mig att det inte alltid finns ett utrymmesproblem där stationen skulle placeras.
Att stora mängder vätgas produceras för stålindustri gör ju att marginaleffekter uppstår.
Att stora mängder vätgas produceras för stålindustri gör ju att marginaleffekter uppstår.
Re: Artikel i media
Jag har inte sagt något om att det skulle vara ett problem. Verkar dock som du trodde att 30 kg vätgas tog mindre plats. Vill man ha mer än 30 kg vätgas, dvs ca 500 kWh, så blir det bara att sätta dit en container till.Fredrik j skrev:Varför är det ett problem? Jag tänker mig att det inte alltid finns ett utrymmesproblem där stationen skulle placeras.
Att stora mängder vätgas produceras för stålindustri gör ju att marginaleffekter uppstår.
Vätgas är inte särskilt komplicerat att producera och det går inte direkt effektivisera tillverkningen. Går väl effektivisera komprimering och lagring en del men där spelar det ingen roll var produktion sker. Jag kan inte se vilka marginaleffekter som skulle kunna uppstå vid ett stålverk där produktion är uppskalat som gör själva tillverkningen billigare. Effektivare lär den inte att vara i alla fall. Förutom tillverkningen så kommer man behöva transportera vätgasen regelbundet. Köra den där containern fram och tillbaka dagligen. Vill man ha mer än 500 kWh/dag så blir det mer än en tur eller container per dag.
Som sagt var, tror inte det finns någon som helst ekonomi att göra detta. Billigare och effektivare att antingen sätta upp en laddare till eller ifall det är effektbrist att sätta upp större batteribackup (som ändå måste finnas i den mobila vätgasstationen).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Ok. Jag trodde man tänkte producera vätgasen för stålproduktion nära kraftverket och inte vid stålverket. Såg framför mig en distributionsinfrastruktur.
Re: Artikel i media
Produktion av vätgas är ju inget problem (i princip behövs endast el+vatten om man inte kör med fossila bränslen som är billigare men som släpper ut koldioxid), transport av vätgas är ett större problem (komprimering, tankar och vägtransport) kostnadsmässigt.Fredrik j skrev:Ok. Jag trodde man tänkte producera vätgasen för stålproduktion nära kraftverket och inte vid stålverket. Såg framför mig en distributionsinfrastruktur.
Transport av el är inget problem kostnadsmässigt, produktion av el är ett större problem.
Det är alltså bra mycket enklare, billigare och säkrare att producera vätgas där den behövs och transportera elen dit än att producera vätgas där elen produceras och sedan distribuera vätgasen. Detta gäller i alla fall vid större förbrukning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
https://drivetribe.com/p/russian-compan ... 2Xppdpnhdw
RUSSIAN COMPANY MAKING CARBON FIBER BODIED TESLA MODEL S-BASED FORD MUSTANG
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Förresten, är inte detta första gången en VD för en avgasbilstillverkare sätter sig bakom ratten på en elbil och visar det publikt?taliz skrev:https://electrek.co/2020/08/07/vw-ceo-t ... iday-test/
Lite kul, han ska testa hur laddnätverken funkar i 2v....
Må ses som en liten grej, men det är ju ett ENORMT steg framåt egentligen. Ett erkännande av tekniken på ett handgripligt sätt av högsta hönset är ju något helt annat än skriftliga uttalanden trimmade av marknadsavdelningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Carlos Ghosn har gjort en hel del promotion för Nissan Leaf och säkert kört den en del genom åren. Men VWs satsning känns mer seriös än Nissans. Hoppas VW kan leverera medtaliz skrev:Förresten, är inte detta första gången en VD för en avgasbilstillverkare sätter sig bakom ratten på en elbil och visar det publikt?taliz skrev:https://electrek.co/2020/08/07/vw-ceo-t ... iday-test/
Lite kul, han ska testa hur laddnätverken funkar i 2v....
Må ses som en liten grej, men det är ju ett ENORMT steg framåt egentligen. Ett erkännande av tekniken på ett handgripligt sätt av högsta hönset är ju något helt annat än skriftliga uttalanden trimmade av marknadsavdelningar.
Re: Artikel i media
Helt sant!bylund skrev:En drivlina som innefattar steget "göra el av vätgas".Verdi skrev:znak3 skrev:
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då
Nä inte ett dugg. Har man vätgasbil måste man alltid köra på vätgas och dessutom ha en mer komplicerad drivlina ombord.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
-
- Inlägg: 5409
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Artikel i media
Teslaspolen skrev:Finns det någon bra informationssida där man samlat kan hitta bra källor emot vätgasvurmares tokigheter?
Lätt att argumentera, men det tar en otrolig massa tid att gräva fram pålitliga källor eller exempel varje gång...
Idag kommer väl ca. 95% av all vätgas från fossila bränslen.
Och om man framställer det från vatten är det ju mycket effektivare att bara använda elen direkt istället. Detta förklarar Elon på ca två min ovan...
Om vi hade ett stort överskott på förnybar el så skulle ju saker och ting kunna vara annorlunda, men dit är det ju rätt långt just nu...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Artikel i media
Att gå omvägen via vätgas istället för att direkt driva med el är väl ganska vedertaget.- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7062
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Den bilden, och ett par andra liknande, brukar jag visa för vätgasvurmare.Nilp skrev:Bra artikel på CleanTechnica https://cleantechnica.com/2020/06/16/hy ... -happened/
Fortsätter dom att argumentera för vätgas i personbilar efter det så lägger jag ned diskussionen, då är dom inte mottagliga för rationella argument.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- magpet
- Teslaägare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
- Ort: Växjö
- Referralkod: ts.la/magnus1408
Re: Artikel i media
Jaha, tänkte jag, elbil... men det var det inte...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP ... ade-brinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP ... ade-brinna
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Nej, men var ju säkert en elbil som orsakade branden. En bensinbil kan inte börja brinna bara sådär av sig själv, det vet vi ju. Egentligen är det konstigt att den brann överhuvudtaget, det finns ju ingenting i en bensinbil som är lättantändligt. Den har ju inga batterier. Men skulle den ändå brinna så är röken helt ofarlig och branden går att släcka ungefär som ett levande ljus.bonath skrev:Jaha, tänkte jag, elbil... men det var det inte...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP ... ade-brinna
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Nä det var elens fel
Vad som är orsaken till att bilen började brinna är oklart.
– Jag skulle gissa att det beror på något elfel för vi har haft problem med batteriet de senaste dagarna, säger Skyttedal.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Ja just det såklart, den har ju ändå ett batteri. Råkade glömma det.12man skrev:Nä det var elens felVad som är orsaken till att bilen började brinna är oklart.
– Jag skulle gissa att det beror på något elfel för vi har haft problem med batteriet de senaste dagarna, säger Skyttedal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14