Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: Artikel i media

Inlägg av znak3 »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

znak3 skrev:

Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)
Hellre köra än göra!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

znak3 skrev:

Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)

Nä inte ett dugg. Har man vätgasbil måste man alltid köra på vätgas och dessutom ha en mer komplicerad drivlina ombord.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.
Så en mobil laddare som ska ersätta en stolpe i 5 timmar kommer att ha 30 kg vätgas när den kommer? Det lär ha gått åt cirka 300 kWh el efter att en elbil har fått i sig 100 kWh. Ser ut som du också antar att bränslecellerna skall kunna leverera 100kW. Undra hur många miljoner PowerCell vill ha för sin PowerCell S3 125 kW.

Själv har jag svårt att se ekonomin i detta plus skulle inte vilja ladda bredvid en mobil laddstation med upp till 30 kg vätgas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
znak3 skrev:

Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)

Nä inte ett dugg. Har man vätgasbil måste man alltid köra på vätgas och dessutom ha en mer komplicerad drivlina ombord.
En drivlina som innefattar steget "göra el av vätgas".
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.
Så en mobil laddare som ska ersätta en stolpe i 5 timmar kommer att ha 30 kg vätgas när den kommer? Det lär ha gått åt cirka 300 kWh el efter att en elbil har fått i sig 100 kWh. Ser ut som du också antar att bränslecellerna skall kunna leverera 100kW. Undra hur många miljoner PowerCell vill ha för sin PowerCell S3 125 kW.

Själv har jag svårt att se ekonomin i detta plus skulle inte vilja ladda bredvid en mobil laddstation med upp till 30 kg vätgas.
Som sagt, idén förutsätter ju att det produceras vätgas för annat ändamål t.ex. stålproduktion.
30kg vätgas är ju rimligen i minsta laget.
Jag tänker mig en tank i en kontainer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Som sagt, idén förutsätter ju att det produceras vätgas för annat ändamål t.ex. stålproduktion.
30kg vätgas är ju rimligen i minsta laget.
Jag tänker mig en tank i en kontainer.
Ja, det blir ungefär 30 kg inklusive bränslecell, batteri, ledningar och pumpar... Vätgasen som produceras för stålindustrin blir ju inte effektivare eller billigare bara för att den produceras där.

Här är en bild på en med 10 kg utan bränslecell, batteri och laddare:
h2ume.jpeg
https://www.hbl.fi/artikel/vatgas-en-he ... a-omraden/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Varför är det ett problem? Jag tänker mig att det inte alltid finns ett utrymmesproblem där stationen skulle placeras.
Att stora mängder vätgas produceras för stålindustri gör ju att marginaleffekter uppstår.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Varför är det ett problem? Jag tänker mig att det inte alltid finns ett utrymmesproblem där stationen skulle placeras.
Att stora mängder vätgas produceras för stålindustri gör ju att marginaleffekter uppstår.
Jag har inte sagt något om att det skulle vara ett problem. Verkar dock som du trodde att 30 kg vätgas tog mindre plats. Vill man ha mer än 30 kg vätgas, dvs ca 500 kWh, så blir det bara att sätta dit en container till.

Vätgas är inte särskilt komplicerat att producera och det går inte direkt effektivisera tillverkningen. Går väl effektivisera komprimering och lagring en del men där spelar det ingen roll var produktion sker. Jag kan inte se vilka marginaleffekter som skulle kunna uppstå vid ett stålverk där produktion är uppskalat som gör själva tillverkningen billigare. Effektivare lär den inte att vara i alla fall. Förutom tillverkningen så kommer man behöva transportera vätgasen regelbundet. Köra den där containern fram och tillbaka dagligen. Vill man ha mer än 500 kWh/dag så blir det mer än en tur eller container per dag.

Som sagt var, tror inte det finns någon som helst ekonomi att göra detta. Billigare och effektivare att antingen sätta upp en laddare till eller ifall det är effektbrist att sätta upp större batteribackup (som ändå måste finnas i den mobila vätgasstationen).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Ok. Jag trodde man tänkte producera vätgasen för stålproduktion nära kraftverket och inte vid stålverket. Såg framför mig en distributionsinfrastruktur.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Ok. Jag trodde man tänkte producera vätgasen för stålproduktion nära kraftverket och inte vid stålverket. Såg framför mig en distributionsinfrastruktur.
Produktion av vätgas är ju inget problem (i princip behövs endast el+vatten om man inte kör med fossila bränslen som är billigare men som släpper ut koldioxid), transport av vätgas är ett större problem (komprimering, tankar och vägtransport) kostnadsmässigt.

Transport av el är inget problem kostnadsmässigt, produktion av el är ett större problem.

Det är alltså bra mycket enklare, billigare och säkrare att producera vätgas där den behövs och transportera elen dit än att producera vätgas där elen produceras och sedan distribuera vätgasen. Detta gäller i alla fall vid större förbrukning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


RUSSIAN COMPANY MAKING CARBON FIBER BODIED TESLA MODEL S-BASED FORD MUSTANG

https://drivetribe.com/p/russian-compan ... 2Xppdpnhdw
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Ja den såg ju bra ut på bild iaf.... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

taliz skrev:
https://electrek.co/2020/08/07/vw-ceo-t ... iday-test/

Lite kul, han ska testa hur laddnätverken funkar i 2v....
Förresten, är inte detta första gången en VD för en avgasbilstillverkare sätter sig bakom ratten på en elbil och visar det publikt?
Må ses som en liten grej, men det är ju ett ENORMT steg framåt egentligen. Ett erkännande av tekniken på ett handgripligt sätt av högsta hönset är ju något helt annat än skriftliga uttalanden trimmade av marknadsavdelningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

taliz skrev:
taliz skrev:
https://electrek.co/2020/08/07/vw-ceo-t ... iday-test/

Lite kul, han ska testa hur laddnätverken funkar i 2v....
Förresten, är inte detta första gången en VD för en avgasbilstillverkare sätter sig bakom ratten på en elbil och visar det publikt?
Må ses som en liten grej, men det är ju ett ENORMT steg framåt egentligen. Ett erkännande av tekniken på ett handgripligt sätt av högsta hönset är ju något helt annat än skriftliga uttalanden trimmade av marknadsavdelningar.
Carlos Ghosn har gjort en hel del promotion för Nissan Leaf och säkert kört den en del genom åren. Men VWs satsning känns mer seriös än Nissans. Hoppas VW kan leverera med :)
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: Artikel i media

Inlägg av znak3 »

bylund skrev:
Verdi skrev:
znak3 skrev:

Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)

Nä inte ett dugg. Har man vätgasbil måste man alltid köra på vätgas och dessutom ha en mer komplicerad drivlina ombord.
En drivlina som innefattar steget "göra el av vätgas".
Helt sant!
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5409
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

Teslaspolen skrev:
Finns det någon bra informationssida där man samlat kan hitta bra källor emot vätgasvurmares tokigheter?

Lätt att argumentera, men det tar en otrolig massa tid att gräva fram pålitliga källor eller exempel varje gång...


Idag kommer väl ca. 95% av all vätgas från fossila bränslen.

Och om man framställer det från vatten är det ju mycket effektivare att bara använda elen direkt istället. Detta förklarar Elon på ca två min ovan...

Om vi hade ett stort överskott på förnybar el så skulle ju saker och ting kunna vara annorlunda, men dit är det ju rätt långt just nu...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Nilp »

3EB32316-227A-4330-B606-5B4ACDA71025.png
Att gå omvägen via vätgas istället för att direkt driva med el är väl ganska vedertaget.

Bra artikel på CleanTechnica https://cleantechnica.com/2020/06/16/hy ... -happened/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7062
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Nilp skrev:
Den bilden, och ett par andra liknande, brukar jag visa för vätgasvurmare.

Fortsätter dom att argumentera för vätgas i personbilar efter det så lägger jag ned diskussionen, då är dom inte mottagliga för rationella argument.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Artikel i media

Inlägg av magpet »

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Jaha, tänkte jag, elbil... men det var det inte... 8-)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP ... ade-brinna
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

bonath skrev:
Jaha, tänkte jag, elbil... men det var det inte... 8-)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP ... ade-brinna
Nej, men var ju säkert en elbil som orsakade branden. En bensinbil kan inte börja brinna bara sådär av sig själv, det vet vi ju. Egentligen är det konstigt att den brann överhuvudtaget, det finns ju ingenting i en bensinbil som är lättantändligt. Den har ju inga batterier. Men skulle den ändå brinna så är röken helt ofarlig och branden går att släcka ungefär som ett levande ljus. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Nä det var elens fel
Vad som är orsaken till att bilen började brinna är oklart.

– Jag skulle gissa att det beror på något elfel för vi har haft problem med batteriet de senaste dagarna, säger Skyttedal.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

12man skrev:
Nä det var elens fel
Vad som är orsaken till att bilen började brinna är oklart.

– Jag skulle gissa att det beror på något elfel för vi har haft problem med batteriet de senaste dagarna, säger Skyttedal.
Ja just det såklart, den har ju ändå ett batteri. Råkade glömma det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar