Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
Ja, bara för att ni på detta forum som kör rena elbiar inte har, eller vill erkänna att problemet finns, så finns det tydligen på andra platser.
https://www.vibilagare.se/nyheter/kall- ... -lovar-fix
Visst finns det fel på elbilar, inklusive Tesla, men det innebär inte att det inte finns fel på ICE-bilar.

https://www.vibilagare.se/nyheter/merce ... erande-fel

Själv så visar det sig att även vår dieselbil har ett fel som kan innebära brandrisk:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... als-bilar/

Detta vara bara Mercedes (då det är det märke vi har), men finns _massor_ av liknande exempel för andra tillverkare av fossilbilar.

Konstigt nog ser jag dock inga krönikor i DN om de som gör sig lustiga över dessa felen i våra fossilbilar?

Märkligt! :D
Bra logik du har. Bara för att du är dålig människa så kan även jag vara det utan dåligt samvete.
Har aldrig fattat detta. Har man fel så letar man efter någon annan som också har fel, för att tvätta sitt samvete.

Håller med dig MWall till 100 procent
Nej, jag tog upp de fel som jag läst om Mercedes, då det är en Mercedes diesel vi har.

Precis som Mwall säger (som jag håller med 100%) så har han ju inte fel i sak journalisten. Det har ju funnits fel på Tesla med värmepumpen. Felet som MWall påpekar är ju på sättet han på DN raljerar över det.

Felet som journalisten gör är väl att, även alla möjliga bilar har olika typer av fel, så väljer han endast om att ta upp elbilar och raljera över de förmodligen för att det ger mer klicks och annonsintäkter).
Ja och vad sa man på forumet? Nää han ljuger , det är inget fel på elbilarna, även avgasbilarna har problem osv..
Vet ej vem på forumet som har sagt att det inte är fel på elbilar?

Inte jag iaf.

Har någon annan påstått att det inte är fel på elbilar, så får du gärna visa på vem? Något som jag missat isf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Jag kan peka på flera saker som inte är bra på min Tesla. Exempelvis tycker jag inte om karmlösa dörrar, det finns brister i hur farthållaren fungerar, spökbromsningar, jag har haft fukt i ena baklyset som behövde bytas, halvljusautomatiken har varit för dålig för att vara värd att använda, osv. Inga av dessa brister beror dock på att det är en elbil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
Jag kan peka på flera saker som inte är bra på min Tesla. Exempelvis tycker jag inte om karmlösa dörrar. Det finns brister i hur farthållaren fungerar, spökbromsningar, jag har haft fukt i ena baklyset som behövde bytas, halvljusautomatiken har varit för dålig för att vara värd att använda, osv. Inga av dessa brister beror dock på att det är en elbil. Det är just det som är den springande punkten. I artikeln jag länkade till gjordes inte den distinktionen.
Det köper jag lätt. Har haft bilar sedan 1985 och vet att det är fel på alla bilar. Problemet är att man nu skriver om Kia EV6 och Mosdel 3/Y och på forumet förnekar man det direkt och kallar det för bla. "dravel"och annat
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Jag kan peka på flera saker som inte är bra på min Tesla. Exempelvis tycker jag inte om karmlösa dörrar. Det finns brister i hur farthållaren fungerar, spökbromsningar, jag har haft fukt i ena baklyset som behövde bytas, halvljusautomatiken har varit för dålig för att vara värd att använda, osv. Inga av dessa brister beror dock på att det är en elbil. Det är just det som är den springande punkten. I artikeln jag länkade till gjordes inte den distinktionen.
Det köper jag lätt. Har haft bilar sedan 1985 och vet att det är fel på alla bilar. Problemet är att man nu skriver om Kia EV6 och Mosdel 3/Y och på forumet förnekar man det direkt och kallar det för bla. "dravel"och annat
Det är inget jag sett, men min invändning mot artikeln var att den inriktade sig mot elbilar generellt och då tycker jag det är fel att inte skilja på fel som beror på elbilskonceptet som sådant och fel som inte har med elbilskonceptet i sig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Jag kan peka på flera saker som inte är bra på min Tesla. Exempelvis tycker jag inte om karmlösa dörrar. Det finns brister i hur farthållaren fungerar, spökbromsningar, jag har haft fukt i ena baklyset som behövde bytas, halvljusautomatiken har varit för dålig för att vara värd att använda, osv. Inga av dessa brister beror dock på att det är en elbil. Det är just det som är den springande punkten. I artikeln jag länkade till gjordes inte den distinktionen.
Det köper jag lätt. Har haft bilar sedan 1985 och vet att det är fel på alla bilar. Problemet är att man nu skriver om Kia EV6 och Mosdel 3/Y och på forumet förnekar man det direkt och kallar det för bla. "dravel"och annat
Det är inget jag sett, men min invändning mot artikeln var att den inriktade sig mot elbilar generellt och då tycker jag det är fel att inte skilja på fel som beror på elbilskonceptet som sådant och fel som inte har med elbilskonceptet i sig.
Vilka avgasbilar har värmepump?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Jag kan peka på flera saker som inte är bra på min Tesla. Exempelvis tycker jag inte om karmlösa dörrar. Det finns brister i hur farthållaren fungerar, spökbromsningar, jag har haft fukt i ena baklyset som behövde bytas, halvljusautomatiken har varit för dålig för att vara värd att använda, osv. Inga av dessa brister beror dock på att det är en elbil. Det är just det som är den springande punkten. I artikeln jag länkade till gjordes inte den distinktionen.
Det köper jag lätt. Har haft bilar sedan 1985 och vet att det är fel på alla bilar. Problemet är att man nu skriver om Kia EV6 och Mosdel 3/Y och på forumet förnekar man det direkt och kallar det för bla. "dravel"och annat
Det är inget jag sett, men min invändning mot artikeln var att den inriktade sig mot elbilar generellt och då tycker jag det är fel att inte skilja på fel som beror på elbilskonceptet som sådant och fel som inte har med elbilskonceptet i sig.
Vilka avgasbilar har värmepump?
Troligen inga, men spjäll i luftintag och ventilationssystem har även ICE-bilar och det var tydligen ett spjäll som krånglade. Dessutom finns det många elbilar som inte har värmepump.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Jag kan peka på flera saker som inte är bra på min Tesla. Exempelvis tycker jag inte om karmlösa dörrar. Det finns brister i hur farthållaren fungerar, spökbromsningar, jag har haft fukt i ena baklyset som behövde bytas, halvljusautomatiken har varit för dålig för att vara värd att använda, osv. Inga av dessa brister beror dock på att det är en elbil. Det är just det som är den springande punkten. I artikeln jag länkade till gjordes inte den distinktionen.
Det köper jag lätt. Har haft bilar sedan 1985 och vet att det är fel på alla bilar. Problemet är att man nu skriver om Kia EV6 och Mosdel 3/Y och på forumet förnekar man det direkt och kallar det för bla. "dravel"och annat
Det är inget jag sett, men min invändning mot artikeln var att den inriktade sig mot elbilar generellt och då tycker jag det är fel att inte skilja på fel som beror på elbilskonceptet som sådant och fel som inte har med elbilskonceptet i sig.
Vilka avgasbilar har värmepump?
Troligen inga, men spjäll i luftintag och ventilationssystem har även ICE-bilar och det var tydligen ett spjäll som krånglade. Dessutom finns det många elbilar som inte har värmepump.
Ehh, Elon lovar att man ska fixa problemet och att man håller på med att hitta lösningen. Troligen är det något annat än spjället denna gången.
"I helgen uppgav Elon Musk på Twitter att problemet ska lösas, förmodligen med en mjukvaruuppdatering. ”Det har hög prioritet”, skriver han."
Oavsett tycker inte jag att journalisten hade fel i sak och att man ska skriva skit om honom.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Ehh, Elon lovar att man ska fixa problemet och att man håller på med att hitta lösningen. Troligen är det något annat än spjället denna gången.
"I helgen uppgav Elon Musk på Twitter att problemet ska lösas, förmodligen med en mjukvaruuppdatering. ”Det har hög prioritet”, skriver han."
Oavsett tycker inte jag att journalisten hade fel i sak och att man ska skriva skit om honom.
Om felet kan lösas med en mjukvaruuppdatering är det knappast något specifikt för elbilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Oavsett tycker inte jag att journalisten hade fel i sak och att man ska skriva skit om honom.
Jag vet inte vad du har för krav, men för mig framstår artikeln som undermålig och förtjänar kritik.
Sen vet jag inte vad du menar när du skriver att journalisten inte hade fel i sak. Att det finns elbilar med elbilar med värmeproblem är inte ett stöd för hans fluffiga tes.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Artikel i media

Inlägg av Esterox »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Ehh, Elon lovar att man ska fixa problemet och att man håller på med att hitta lösningen. Troligen är det något annat än spjället denna gången.
"I helgen uppgav Elon Musk på Twitter att problemet ska lösas, förmodligen med en mjukvaruuppdatering. ”Det har hög prioritet”, skriver han."
Oavsett tycker inte jag att journalisten hade fel i sak och att man ska skriva skit om honom.
Om felet kan lösas med en mjukvaruuppdatering är det knappast något specifikt för elbilar.

Har för mig jag sett flertalet bilder på att själva motorn verkligen gått sönder. Det lär inte gå att lösa med en mjukvara.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Oavsett tycker inte jag att journalisten hade fel i sak och att man ska skriva skit om honom.
Jag vet inte vad du har för krav, men för mig framstår artikeln som undermålig och förtjänar kritik.
Sen vet jag inte vad du menar när du skriver att journalisten inte hade fel i sak. Att det finns elbilar med elbilar med värmeproblem är inte ett stöd för hans fluffiga tes.
Menar precis det jag skrev.
Orkar inte mer.
Ha det bra.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Artikel i media

Inlägg av Johlei »

På en ICE-bil värms spjällmotorn indirekt av spillvärmen från oljeförbränningen eftersom hela motorrummet värms upp. Den spillvärmen finns inte på en elbil och därför krävs annan ingenjörsmässig lösning på spjället för elbilar än för ICE-bilar.

Så då är det ett elbilsproblem även fast andra typer av bilar har spjällmotorer också.

F.ö. så är min Tesla model 3 behagligt varm efter typ en eller ett par min även vid minusgrader och även om jag inte förvärmt bilen till 20 grader på tio min innan avfärd. Vår Skoda Fabia tar typ 20 min innan det börjar komma nån som helst värme och förvärmningen måste köras i upp emot en timme innan om bilen ska vara förvärmd på ett bra sätt. Så vinterjacka på alltid i bensinbilen medan jag ofta svänger iväg på kortturer i Teslan med bara en kofta och Crocs allt som oftast. Så när det funkar, funkar det bättre i elbilen än i bensinbilen.

Sen kan det uppstå fel i värmesystemet både på ICE och elbilar. Vår förra VW Sharan slutade leverera värme i kupen en vinter (mindre än tre år gammal) - Inte kul. En viktig parameter i sammanhanget är hur vanligt förekommande felen är beroende på bilmodell / märke / motortyp. Men felfrekvensen är nog svår att mäta genom att titta på internet-forum.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Johlei skrev:
F.ö. så är min Tesla model 3 behagligt varm efter typ en eller ett par min även vid minusgrader och även om jag inte förvärmt bilen till 20 grader på tio min innan avfärd. Vår Skoda Fabia tar typ 20 min innan det börjar komma nån som helst värme och förvärmningen måste köras i upp emot en timme innan om bilen ska vara förvärmd på ett bra sätt. Så vinterjacka på alltid i bensinbilen medan jag ofta svänger iväg på kortturer i Teslan med bara en kofta och Crocs allt som oftast. Så när det funkar, funkar det bättre i elbilen än i bensinbilen.
Skall jag ta vår diesel E-klass så får jag ofta gå ut och starta upp den 20-30 minuter på tomgång innan jag skall iväg. Med vår M3 så startar jag den från appen 5-8 minuter innan jag skall iväg.
Johlei skrev:
Sen kan det uppstå fel i värmesystemet både på ICE och elbilar. Vår förra VW Sharan slutade leverera värme i kupen en vinter (mindre än tre år gammal) - Inte kul. En viktig parameter i sammanhanget är hur vanligt förekommande felen är beroende på bilmodell / märke / motortyp. Men felfrekvensen är nog svår att mäta genom att titta på internet-forum.
Undersökning bland svenska elbilsägare (och hybridägare):

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... il/?page=1

Bild

* Kia e-soul och BMW i3 placerar sig i toppen i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/Y ... QwNDBlIjt9

* Polestar 2 absolut sist i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/Y ... M5ZWExIjt9

* ID3 absolut sist i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/Y ... QwODkwIjt9

* Även Zoe får riktigt dåliga betyg i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/Y ... QwNDBlIjt9


Varför misslyckas rena elbilar som Polestar 2, ID3 och Zoe, medans andra BEV som Model 3, i3 och Taycan placerar sig hyfsat så bra kan man undra?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 3 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Sofias misstag när bilen skulle laddas – här är hennes tre tips till elbils-nybörjaren

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sofi ... ls-novisen
– Batteriet var inte ens laddat till tio procent. För att det skulle bli fullt hade vi behövt övernatta på parkeringen!

Så småningom lyckades de köa sig fram till en snabbladdare och fortsätta resan mot Stockholm. Det hade dock gått betydligt snabbare med tåg.
Ja det går ju alltid att hitta någon som är extrem nybörjare och lägger ungefär 30 sekunders
tankeverksamhet på vad man ger sig in på…
Typ ”vi hyr en sån där elbil och så kör vi bara på helt utan tanke på vad det innebär” :lol:
Jösses… men det blir ju bra tv som man brukar säga…
Jo, det var ett lite märkligt elbilsreportage av SVT.

Även om det rent tekniskt är sant för de som testat och deras upplevelser av elbil, så är jag inte övertygad om att det är representativt för elbilar och elbilsägare i stort.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
[
Jo, det var ett lite märkligt elbilsreportage av SVT.

Även om det rent tekniskt är sant för de som testat och deras upplevelser av elbil, så är jag inte övertygad om att det är representativt för elbilar och elbilsägare i stort.
Det kanske även är typiskt för nya (ointresserade) användare av ny teknik (för dem) generellt. Skulle vara spännande att sätta mina döttrar i en fossilbil och köra mellan Stockholm och Göteborg, när de får körkort. De har aldrig tankat eller förstått sig på det systemet. De har bara sett mig fylla på diesel från dunkar till maskinerna.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

nek0 skrev:
Ja, bara för att ni på detta forum som kör rena elbiar inte har, eller vill erkänna att problemet finns, så finns det tydligen på andra platser.
https://www.vibilagare.se/nyheter/kall- ... -lovar-fix
Jag fick fel på termostaten mitt i vintern i min bensinbil jag hade innan Teslan, ingen värme alls i bilen när jag var på väg till Dalarna. Betyder det att alla bensinbilar är olämpliga som vinterbilar? :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Artikel i media

Inlägg av Nect »

Hur löser övriga elbilar problemet?
Kan inte hitta nått om att Polestar, Volvo eller Audi har detta problem?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

fth skrev:
nek0 skrev:
Ja, bara för att ni på detta forum som kör rena elbiar inte har, eller vill erkänna att problemet finns, så finns det tydligen på andra platser.
https://www.vibilagare.se/nyheter/kall- ... -lovar-fix
Jag fick fel på termostaten mitt i vintern i min bensinbil jag hade innan Teslan, ingen värme alls i bilen när jag var på väg till Dalarna. Betyder det att alla bensinbilar är olämpliga som vinterbilar? :roll:

/fth
Elon lovar att Tesla ska fixa problemet. Du påstår att det inte är något fel på Tesla utan termostaten på din bensin bil. Vem ska man tro på? Jag väljer Elon :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

nek0 skrev:
Elon lovar att Tesla ska fixa problemet. Du påstår att det inte är något fel på Tesla utan termostaten på din bensin bil. Vem ska man tro på? Jag väljer Elon :)
Jag har aldrig sagt att det inte är något fel på Tesla, VP-problemen verkar tvärtom vara högst verkliga och potentiellt livsfarliga i kalla klimat.

Det jag säger är att artikelförfattarens påståenden att elbilar är olämpliga på vintern, att man behöver skrapa rutor på insidan etc, är lika orimliga som mitt påstående om bensinbilar baserat på att min termostat slutade fungera en gång.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

fth skrev:
nek0 skrev:
Elon lovar att Tesla ska fixa problemet. Du påstår att det inte är något fel på Tesla utan termostaten på din bensin bil. Vem ska man tro på? Jag väljer Elon :)
Jag har aldrig sagt att det inte är något fel på Tesla, VP-problemen verkar tvärtom vara högst verkliga och potentiellt livsfarliga i kalla klimat.

Det jag säger är att artikelförfattarens påståenden att elbilar är olämpliga på vintern, att man behöver skrapa rutor på insidan etc, är lika orimliga som mitt påstående om bensinbilar baserat på att min termostat slutade fungera en gång.

/fth
Farsans Mazda hade också trasig termostat och därmed kall kupé och även motorn var för kall. Två bilar före den hade han en VW och den saknade helt fläkt för kupé värmen, spännande på vintern då man fick skrapa rutorna och sedan köra iväg så fort man vågade (för att det skulle blåsa luft på vindrutan) tills den immat igen och man fick stanna skrapa och upprepa proceduren.

Kollade journalistens test av model 3 för två år sedan, tror han fick med alla 'fel' jag läst om faktiskt
Stötig fjädring (var en performance med 20 tum han körde, kanske inte den 3:a man ska välja om man vill ha mjuk fjädring)
Den hade inte fullt med knappar och reglage över hela instrumentbrädan, detta var inte alls bra.
Man hade visst väldigt dålig sikt, både bakåt och framåt, framåt var det sidostolparna som skymde mycket, då de var breda.
Det var inte alls bra med glastak heller, minns inte varför.
Elon hade också fel om heads up display, det räckte inte alls med hastigheten på mittenskärmen.

Bilen var väldigt dyr också, så jag antar att han är besviken på senare elbilar som Polestar och Audi etron, för de kostade väl ungefär lika mycket när de kom.
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Artikel i media

Inlägg av expat »

Han kanske varit här inne och snokat för att se vad elbilar kan ha för fel :D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av Dafro »

Johlei skrev:
F.ö. så är min Tesla model 3 behagligt varm efter typ en eller ett par min även vid minusgrader och även om jag inte förvärmt bilen till 20 grader på tio min innan avfärd. Vår Skoda Fabia tar typ 20 min innan det börjar komma nån som helst värme och förvärmningen måste köras i upp emot en timme innan om bilen ska vara förvärmd på ett bra sätt. Så vinterjacka på alltid i bensinbilen medan jag ofta svänger iväg på kortturer i Teslan med bara en kofta och Crocs allt som oftast. Så när det funkar, funkar det bättre i elbilen än i bensinbilen.
.
Kan inte annat än hålla med. Jag intalade mig själv att jag skulle spara lite mil på min E-tron och köra andrabilen mer då den bara går 300 mil per år, en Kia picanto. Tricket med denna är att köra kupévärmare länge så kupén blir varm och sedan stänga av ventilationen tills motorn är varm, men på jobbet har jag inget uttag och att behöva skrapa rutan och sätta sig i en kall bil 3 av 5 dagar under veckan kändes inte värdigt så det slutade med att jag gick och beställde en leaf, inte den lyxigaste bilen men förvärmning och inte minst kylning på sommaren gör livet lite mer premium tycker jag. :D
27,8 kWp solceller
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Andersson »


Bilalliansen väntas presentera enorm elbilsoffensiv – värd över 200 miljarder.

Bilalliansen Renault-Nissan-Mitsubishi väntas presentera nya rejäla satsningar inom elbilar på torsdag, enligt Reuters som hänvisar till källor.
www.di.se
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

wannabee skrev:
fth skrev:
nek0 skrev:
Elon lovar att Tesla ska fixa problemet. Du påstår att det inte är något fel på Tesla utan termostaten på din bensin bil. Vem ska man tro på? Jag väljer Elon :)
Jag har aldrig sagt att det inte är något fel på Tesla, VP-problemen verkar tvärtom vara högst verkliga och potentiellt livsfarliga i kalla klimat.

Det jag säger är att artikelförfattarens påståenden att elbilar är olämpliga på vintern, att man behöver skrapa rutor på insidan etc, är lika orimliga som mitt påstående om bensinbilar baserat på att min termostat slutade fungera en gång.

/fth
Farsans Mazda hade också trasig termostat och därmed kall kupé och även motorn var för kall. Två bilar före den hade han en VW och den saknade helt fläkt för kupé värmen, spännande på vintern då man fick skrapa rutorna och sedan köra iväg så fort man vågade (för att det skulle blåsa luft på vindrutan) tills den immat igen och man fick stanna skrapa och upprepa proceduren.
Tydligen så kan man inte använda fossilbilar i våra kalla vintrar här uppe!

Skall tipsa DN att göra ett uppslag med en krönika om hur dåliga bilar med förbränningsmotorer är, och att Maslow inte tycker om de... :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar