Just den där kanske inte jag tycker är så mycket att rädda, men det finns definitivt många snygga gamla bensinstationer runt om i världen som förtjänar ett andra liv som laddstationer /fthTiborBlomhall skrev:Samtidigt vill svenska Skönhetsrådet bevara bensinmackar åt eftervärlden:
https://www.dn.se/sthlm/stockholms-alds ... v-rivning/
Artikel i media
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Precis, stationerna i sig är ju egentligen väldigt praktiska. Tak över huvudet (när kommer laddplatserna få tak istället för pumparna?), helt Ok mat, toaletter och lite olika varor. För att inte tala om tvätthall, fönsterputs, spolarvätska och luft för däcken. Nej, det är pumparna som är problemet, inte mackarna.
Visserligen så hör jag ekot av den svenska etanolsatsningen, men förutsättningarna är helt annorlunda idag. Den här gången är industrin, staten OCH bilisterna bakom satsningen.
Visserligen så hör jag ekot av den svenska etanolsatsningen, men förutsättningarna är helt annorlunda idag. Den här gången är industrin, staten OCH bilisterna bakom satsningen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
De borde bygga om den till en permanent Museum of Fossil Fuels:
Så skolbarnen i framtiden kan gå dit och känna på hur bensin luktade
Ungefär som Järnvägsmuseet i Gävle med sina ånglok
De skulle kunna återställa mackens original utseende, med högt torn och så, och ställa några veteranbilar vid bensinpumparna. Verkligen visa att avgasbilar och bensinmackar hör hemma i museum
Så skolbarnen i framtiden kan gå dit och känna på hur bensin luktade
Ungefär som Järnvägsmuseet i Gävle med sina ånglok
De skulle kunna återställa mackens original utseende, med högt torn och så, och ställa några veteranbilar vid bensinpumparna. Verkligen visa att avgasbilar och bensinmackar hör hemma i museum
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det vore en kulturgärning att återställa den till ursprungsskick, men som den ser ut nu är den inte mycket att ha.
Perfekt som laddstation med det stora taket!
/fth
Perfekt som laddstation med det stora taket!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Artikel i media
Får Diess lämna rodret på VW pga mjukvaruproblemen?
https://www.motor1.com/news/427097/oliv ... rumor/amp/
https://www.motor1.com/news/427097/oliv ... rumor/amp/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
https://www.vibilagare.se/nyheter/herbe ... volkswagentaliz skrev:Får Diess lämna rodret på VW pga mjukvaruproblemen?
https://www.motor1.com/news/427097/oliv ... rumor/amp/
Re: Artikel i media
Det är kanske bara en tidsfråga nu tills VW skrotar sin elbilssatsning och börjar fokusera på fossilmotorer igen. Diess är nog en av ytterst få hos VW som verkligen gillar elbilar. Försvinner han så är elbilen ganska dödsdömd tror jag. Och det är i så fall början på slutet för VW.nek0 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/herbe ... volkswagentaliz skrev:Får Diess lämna rodret på VW pga mjukvaruproblemen?
https://www.motor1.com/news/427097/oliv ... rumor/amp/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Han sitter väl kvar som koncernchef så jag tror inte dom ändrar inriktning.mati skrev:Det är kanske bara en tidsfråga nu tills VW skrotar sin elbilssatsning och börjar fokusera på fossilmotorer igen. Diess är nog en av ytterst få hos VW som verkligen gillar elbilar. Försvinner han så är elbilen ganska dödsdömd tror jag. Och det är i så fall början på slutet för VW.nek0 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/herbe ... volkswagentaliz skrev:Får Diess lämna rodret på VW pga mjukvaruproblemen?
https://www.motor1.com/news/427097/oliv ... rumor/amp/
Re: Artikel i media
Hela havet stormar i VW koncernen!
VDn får sparken.
De måste betala skadestånd till 60.000 diesebilsägare.
Audi-chef Rupert Stadler riskerar fängelse.
VDn får sparken.
De måste betala skadestånd till 60.000 diesebilsägare.
Audi-chef Rupert Stadler riskerar fängelse.
https://www.di.se/live/volkswagens-vd-b ... attningen/Volkswagens vd brottsanklagade styrelsen strax innan avsättningen.
Volkswagens vd, Herbert Diess, anklagade inför 3.400 chefer sin styrelse för
lagbrott strax innan han avsattes från rollen som varumärkeschef och ansiktet
utåt för det tyska fordonsbolaget vid ett extrainsatt möte på måndagskvällen, rapporterar Handelsblatt.
https://www.vibilagare.se/nyheter/dom-i ... l-bilagareVolkswagen har agerat "oetiskt", enligt Tysklands högsta domstol, och tvingas nu betala skadestånd till en dieselbilsägare.
Den senaste domen har stor betydelse för ytterligare 60 000 rättsfall.
https://www.manager-magazin.de/unterneh ... 07586.htmlI dieselskandalen vid Volkswagen planerar den regionala domstolen i München en enorm rättegång mot före detta Audi-chef Rupert Stadler. Enligt preliminär planering borde domstolsförhandlingen om den enorma manipuleringen av värden på avgaser på Ingolstadt Volkswagen dotterbolag enbart ta mer än två år. Domstolen planerar att starta den straffrättsliga rättegången den 30 september och har fastställt 176 rättegångsdagar till slutet av 2022, meddelade Münchens rättsväsende på måndag. Det är den första stora straffrättsliga rättegången i dieselskandalen i Tyskland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
https://www.electrive.net/2020/06/08/di ... ebernimmt/VW-styrelsen har tagit bort verkställande direktören Herbert Diess från ledningen för märket VW personbil. Den tidigare COO Ralf Brandstätter tar över, så att Diess får "mer frihet för sina uppgifter som VD" enligt det officiella skälet.
Styrelsen beslutade detta vid ett extra möte på måndag. De nya ansvarsområdena för ledningen av varumärket och gruppen kommer att gälla från och med den 1 juli. I direktionen behåller dock Diess det övergripande ansvaret för division Volkswagen Passenger Cars och Volym-varumärket. Enligt meddelandet är målet "ett starkare fokus på respektive uppgifter överst i gruppen och varumärket i den pågående omvandlingsfasen av bilindustrin".
Detta berömmer själv Brandstätter som en av företagets mest erfarna chefer. "Han har framgångsrikt lett Volkswagen som COO under de senaste två åren och hjälpt till att förändra varumärket på en avgörande punkt," säger Diess. "Jag är därför glad att Ralf Brandstätter nu fortsätter att driva kraftfullt utvecklingen av varumärket som VD efter de senaste årens djupa strategiska beslut."
Men det som låter som ett förståeligt och logiskt beslut med tanke på de stora utmaningar som VW och andra etablerade biltillverkare står inför är också en viss förlust av förtroendekommitténs sida i Diess. Österrikern är under ökande press att den omvandling han har inlett också visar resultat. Problemen med lanseringen av Golf 8, mjukvaruproblemen med ID.3 och uppenbarligen även hanteringsfel hade nyligen lett till stark kritik av dies.
Förra veckan rapporterade ”Handelsblatt” att styrelsen gjorde ett bra jobb i Diess, att det hade initierat övergången från förbränningsmotorer till elbilar och investerat i digitalisering - båda krävde brådskande åtgärder i Wolfsburg. Brandstätter visas dock inte i rapporten som en allierad av Diess. Koncernchefen sägs till och med ha nämnt Brandstätter som ansvarig för problemen med de nya modellerna vid ett styrelsemöte i maj. Diess ansvarar för den operativa verksamheten på varumärkesbordet. I stället heter de österrikes allierade Audi CFO Arno Antlitz och VW CFO Frank Welsch.
Nyligen var det till och med rykten om att Diess Porsche-chef Oliver Blume ville ta med Volkswagen till Wolfsburg som varumärkesdirektör. Emellertid rapporterade "auto motor und sport", med hänvisning till företagets kretsar, att Blume borde bli ordförande för VW-märkesstyrelsen. Den här artikeln är nu ockuperad.
För Diess betyder den nya ledningskonstellationen inte bara att han borde koncentrera sig på sin roll som koncernchef - utan att han nu måste göra det, enligt förvaltningsrådet.
I ett annat tillkännagivande meddelade gruppen att Stefan Sommer skulle lämna Volkswagen den 30 juni 2020 på egen begäran. Den tidigare ZF-styrelsen hade varit chef för inköpsavdelningen och komponenten, och finansdirektör Frank Witter agerar nu tillfälligt.
Uppdatering 06/09/2020 : Handelsblatt ger ytterligare information om tvisten högst upp i Volkswagen: Det verkliga skälet till att Diess var tvungen att ge upp ledningen för varumärket var inte hans uppgifter som VD. Snarare anklagade Diess medlemmarna i presidiet för att ha stakat media internt. "Det här är brott som inträffar i ordförandeskapet och kan uppenbarligen tilldelas där," sade Diess förra torsdagen framför 3.400 företagsledare. Detta beror på de resulterande medierapporterna om problem med de viktiga Golf 8 och ID.3-modellerna. varit väldigt upprörd.
Das Präsidium besteht neben dem Aufsichtsratsvorsitzenden Hans Dieter Pötsch aus Wolfgang Porsche, Stephan Weil, Jörg Hofmann, Bernd Osterloh und Peter Mosch – also Vertretern der beiden größten Einzelaktionäre mit der Familie Porsche/Piech und dem Land Niedersachsen sowie mit Hofmann, Osterloh und Mosch wichtige Gewerkschafter bzw. Arbeitnehmervertreter.
Anklagelsen om brott mot lagen mottogs naturligtvis inte väl av styrelsen. Vid ett möte som sammankallades samma dag sades avskedandet av dö ha diskuterats - men det avvisades "på grund av formella oro" med tanke på det oplanerade och kortvariga mötet. Vid ett annat möte på måndagen enades lösningen om att Diess måste ge upp ledningen för varumärket.
volkswagen-newsroom.com (Diess / Brandstätter), volkswagen-newsroom.com (sommar), handelsblatt.com (uppdatering)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Vilken dj-a soppa, det ser ut som att VW kommer att få vad dom förtjänar
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Volvo ökar försäljningen av laddbara bilar.
https://www.greencarcongress.com/2020/0 ... volvo.htmlShare of Volvo Cars rechargeable cars doubles Jan-May y-o-y.
Volvo Cars sold 44,830 cars in May, down 25.5% compared with the same month last year, as sales and
showroom traffic trends in Europe improved and sales in China continued to grow. However, the share of
Volvo Cars’ Recharge line-up of chargeable Volvo models doubled in the first five months, compared with
the same period last year. Recharge is the overarching brandname for all chargeable Volvo models with a fully electric or plug-in hybrid powertrain.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Vad ska man säga? Grattis eller ....?
https://www.dn.se/ekonomi/motor/stor-an ... dhybriden/
https://www.dn.se/ekonomi/motor/stor-an ... dhybriden/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
"Snyggt" av verkstaden att försöka lägga skulden på ägaren -"inte köra på el när motorn är kall "nek0 skrev:Vad ska man säga? Grattis eller ....?
https://www.dn.se/ekonomi/motor/stor-an ... dhybriden/
Bland det mest korkade jag hört på ett tag...
Eller att det skulle vara ägarens fel att man kör för mycket på el (eller för
lite med fossila), jo kanske men då måste producenterna upplysa tydligt om det eller göra det automatiskt.
Beklaglig teknik tyvärr, så är det bara.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Outlanderns motor startade i tid och otid då det var kallt ute. Verkar som att det faktiskt var en bra ide. Men samtidigt då ännu ett bevis på att det är gammal utdöende teknik.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Inte alls samma, men något åt det hållet: när jag försökte köra snålt med min diesel Škoda tändes lampan för igensatt partikelfilter ideligen. Verkstaden sa att jag körde ”för snålt” så då var jag alltid tvungen att blåsa ut den på motorvägen. Minst 2 mil på 3’ans växel....Bjelke skrev:"Snyggt" av verkstaden att försöka lägga skulden på ägaren -"inte köra på el när motorn är kall "nek0 skrev:Vad ska man säga? Grattis eller ....?
https://www.dn.se/ekonomi/motor/stor-an ... dhybriden/
Bland det mest korkade jag hört på ett tag...
Eller att det skulle vara ägarens fel att man kör för mycket på el (eller för
lite med fossila), jo kanske men då måste producenterna upplysa tydligt om det eller göra det automatiskt.
Beklaglig teknik tyvärr, så är det bara.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Artikel i media
Samma med min Volvo. Har för mig det krävdes minst 45min över 70kmh. Körde nästan uteslutande i stan så det var inte ofta det gick så fort.Walker skrev:Inte alls samma, men något åt det hållet: när jag försökte köra snålt med min diesel Škoda tändes lampan för igensatt partikelfilter ideligen. Verkstaden sa att jag körde ”för snålt” så då var jag alltid tvungen att blåsa ut den på motorvägen. Minst 2 mil på 3’ans växel....Bjelke skrev:"Snyggt" av verkstaden att försöka lägga skulden på ägaren -"inte köra på el när motorn är kall "nek0 skrev:Vad ska man säga? Grattis eller ....?
https://www.dn.se/ekonomi/motor/stor-an ... dhybriden/
Bland det mest korkade jag hört på ett tag...
Eller att det skulle vara ägarens fel att man kör för mycket på el (eller för
lite med fossila), jo kanske men då måste producenterna upplysa tydligt om det eller göra det automatiskt.
Beklaglig teknik tyvärr, så är det bara.
Tyvärr hjälpte det inte för EGR dock, den korkade igen vad man än gjorde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
I samma anda tycker jag den här sammanställningen också är bra.
Även om dom (i mina ögon) har för höga antaganden om fordonsförluster för BEV så är BEV överlägset i varje kategori.
Oavsett om den ursprungliga energikällan är kol, olja, biobränslen, kärnkraft, sol- eller vindkraft, så är BEV alltså det mest effektiva fordonet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
P.S. en lustig sak i sammanhanget är att sammanställningen kommer från en artikel i "International Journal of Hydrogen Energy", ändå lyckas dom få FCV att framstå som det överlägset sämsta alternativet
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Journalist med integritet?fth skrev:P.S. en lustig sak i sammanhanget är att sammanställningen kommer från en artikel i "International Journal of Hydrogen Energy", ändå lyckas dom få FCV att framstå som det överlägset sämsta alternativet
/fth
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Man skulle kunna tro det, men i Abstract står det:bylund skrev:Journalist med integritet?fth skrev:P.S. en lustig sak i sammanhanget är att sammanställningen kommer från en artikel i "International Journal of Hydrogen Energy", ändå lyckas dom få FCV att framstå som det överlägset sämsta alternativet
/fth
In this transition, hydrogen and fuel/electrolysis cell technologies have
crucial roles to play
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
https://www.svd.se/analytiker-skeptiska ... orsrusning
Skeptiskt till börsrusning och värdering kan man ju vara. Kanske t.o.m. rimligt. Men:
Är det förbjudet att ha koll på vad man uttalar sig om i media när det handlar om elbilar?
Skeptiskt till börsrusning och värdering kan man ju vara. Kanske t.o.m. rimligt. Men:
Om man tror att Tesla kommer ha växt färdigt när de säljer tre miljoner bilar per år, ja då är aktien rätt högt värderad."Enligt Hampus Engellau kan bilbranschens stora omställning mot eldrift leda till att en del tillverkare slås ut. Det kan i sin tur öppna för att Tesla kan växa och på sikt sälja två-tre miljoner bilar per år."
Inte nog med att Raycan ligger i samma segment som M3, den verkar dessutom mer prisvärd, kan man tycka att det antyds. Det är inte en självklar ståndpunkt."– Även om Tesla själva tycker att de har en prisvärd bil i Model 3 är det globalt sett fortfarande en dyr och exklusiv bil. I den här kategorin har dessutom de traditionella tillverkarna kommit med minst lika bra bilar, som Audi E-tron och Porsche Taycan, säger Hampus Engellau."
Ok! Att Teslas skarvar har lite dåligt rykte är ju känt, men överlag en väldigt kontroversiell ståndpunkt. Jag antar att vi fortfarande pratar elbilar?"Mikael Wickelgren anser att Teslas stora utmaning handlar om traditionell biltillverkning, hur man ”gör bil på riktigt”.
– Teslas bilar är inte så väl ihopskruvade. Bilarna håller inte måttet i relation till priset och det är lätt att hitta andra biltillverkare som för de priserna kan leverera en bättre produkt, säger Mikael Wickelgren."
Är det förbjudet att ha koll på vad man uttalar sig om i media när det handlar om elbilar?