Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).
Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).
Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).
Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!
Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!
Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
Är rätt vanligt att företag inom vätgas (men faktiskt mer ofta än vad man först tror inom vindkraft) har kopplingar till och samarbeten med olje/gasindustrin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!
Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
Är rätt vanligt att företag inom vätgas (men faktiskt mer ofta än vad man först tror inom vindkraft) har kopplingar till och samarbeten med olje/gasindustrin.
Ca 98% av vätgasproduktionen görs ju med fossila råvaror.
Så kopplingen vätgas och oljebolag är inte konstigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!
Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
Är rätt vanligt att företag inom vätgas (men faktiskt mer ofta än vad man först tror inom vindkraft) har kopplingar till och samarbeten med olje/gasindustrin.
Ca 98% av vätgasproduktionen görs ju med fossila råvaror.
Så kopplingen vätgas och oljebolag är inte konstigt.
Japp. Vilket gör att jag klimatmässigt är väldigt negativ/skeptisk till vätgas då nästan all sådan i praktiken är fossilbaserad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kommer inte ihåg exakt men de pratade om ekonomiskt, socialt och kulturellt kapital och att man måste använda det för att det ska vara värt något. Som exempel på att använda sitt ekonomiska kapital nämndes "Bromma-pappan som köper en Tesla". Var rätt roligt.
OT: Gillar den podden, särskilt när de pratar om riktigt gammal historia. Finns en sommarspecial på fyra avsnitt om det andra puniska kriget, från sommaren 2019 tror jag, som är helt fantastisk. Hade ju hört talas om Hannibal som tågade över alperna med elefanter och så tidigare men nu fick jag lära mig en massa mer om alla turer fram och tillbaka. Men jag antar att de flesta här snarare är tekniknördar än historienördar.
Kommer inte ihåg exakt men de pratade om ekonomiskt, socialt och kulturellt kapital och att man måste använda det för att det ska vara värt något. Som exempel på att använda sitt ekonomiska kapital nämndes "Bromma-pappan som köper en Tesla". Var rätt roligt.
OT: Gillar den podden, särskilt när de pratar om riktigt gammal historia. Finns en sommarspecial på fyra avsnitt om det andra puniska kriget, från sommaren 2019 tror jag, som är helt fantastisk. Hade ju hört talas om Hannibal som tågade över alperna med elefanter och så tidigare men nu fick jag lära mig en massa mer om alla turer fram och tillbaka. Men jag antar att de flesta här snarare är tekniknördar än historienördar.
Tack jag är lite historienörd också (och tekniknörd sedan barnsben)
Inte en enda laddstation?
Trafikborgarrådet nämner inget om det heller, bara att bussarna ska "vila" där.
Är Stockholm verkligen så efter?
I Malmö är de flesta stadsbussar man ser nu elbussar. Depåerna är fulla med laddstationer.
Inte en enda laddstation?
Trafikborgarrådet nämner inget om det heller, bara att bussarna ska "vila" där.
Är Stockholm verkligen så efter?
I Malmö är de flesta stadsbussar man ser nu elbussar. Depåerna är fulla med laddstationer.
Åker man förbi och ser det öppna P-däcket överst ser där dock ut att finnas ett stort antal laddstationer. Det syns från Essingeleden så det är enkelt att konstatera om man passerar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
På gång: 38 jättefabriker i Europa ska bygga batterier till elbilar.
Efterfrågan på elbilar ökar och Europa är på god väg att bli en av världens hetaste marknader för elbilar. En allt större andel väljer en elbil när de köper en ny bil och för Europas biltillverkare är elektrifieringen högsta prioritet.
Med elektrifieringens omställning finns också ett växande behov av elbilsbatterier. Här finns gemensamma krafter inom Europa med en målsättning att bli helt självförsörjande på batterier. Europakommissionen vill uppnå målet redan 2025. Och vi är på god väg.
Enligt EU-organisationen Transport & Environment (T&E) finns det just nu 38 pågående byggprojekt av nya batterifabriker inom Europa. När fabrikerna står klara beräknas de kunna komma upp till en produktionskapacitet på 1000 GWh till 2029-2030. Det motsvarar batterier till 16,7 miljoner elbilar årligen, uppger T&E för nyhetsbyrån AP.
– Med tanke på den enormt ökande av efterfrågan finns det mycket att vinna på att bryta batteritillverkarnas oligopol. De måste också säkerställa tillgång till material vilket kommer att avgöra batteriernas pris och tillgänglighet, säger Eric Kirstetter, analytiker på konsultföretaget Roland Berger.
En stor aktör är svenska Northvolt. Till 2024 räknar man med att nå en årlig produktion på 32 GWh vilket motsvarar batterier till omkring 600 000 elbilar. Till 2030 räknar man med en kapacitet på 250 GWh inom Europa. Northvolt har dessutom skapat flera samarbeten med fordonstillverkare som BMW, Scania, Volkswagen och Volvo vilket kommer resultera i flera samägda fabriker i Europa.
Fler jobb och mer lokala resurser
Fabrikerna kommer göra det möjligt och lönsamt att bryta råmaterial som litium lokalt inom Europa. Tyskland och Tjeckien är två länder som pekas ut med stora tillgångar. Europakommissionens målsättning är dessutom att bygga fabriker som är mer miljövänliga än de i Asien och USA.
De europeiska fabrikerna beräknas sysselsätta omkring 800 000 personer. Men man påtalar också att det finns en enorm kompetensbrist och att det finns stora utbildningsbehov för att säkra upp personal för framtiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Scientifically proven: driving a Tesla gets you more dates.
A new study from money.co.uk has found that Tesla drivers are seen as up to 110% more attractive and more likely to get matched on dating apps than any other car owner.
Moderattomte på Lidingö som vill bromsa allt, backa in i framtiden och vägrar ta ansvar och faktiskt göra något.
Moderaterna i Stockholm däremot tänker tvärtom och tillsammans i det blågröna styret gör de riktiga åtgärder som främjar övergång till elbilism. I intervjun är det ju Daniel Helldén som deltar i debatten men styret är ju blågrönt. Bara det att ALLA parkeringsplatser i hela Stockholms stad ska vara försedda med laddinfra till 2030 är en helt otrolig målsättning som givetvis kan bli tuff att nå men där har man verkligen lagt ribban högt och visar på vilken väg man ska gå.
Moderattomte på Lidingö som vill bromsa allt, backa in i framtiden och vägrar ta ansvar och faktiskt göra något.
Moderaterna i Stockholm däremot tänker tvärtom och tillsammans i det blågröna styret gör de riktiga åtgärder som främjar övergång till elbilism. I intervjun är det ju Daniel Helldén som deltar i debatten men styret är ju blågrönt. Bara det att ALLA parkeringsplatser i hela Stockholms stad ska vara försedda med laddinfra till 2030 är en helt otrolig målsättning som givetvis kan bli tuff att nå men där har man verkligen lagt ribban högt och visar på vilken väg man ska gå.
Man kommer säkert nå målet genom att kraftigt reducera antalet parkeringsplatser i stockholms stad.
Moderattomte på Lidingö som vill bromsa allt, backa in i framtiden och vägrar ta ansvar och faktiskt göra något.
Moderaterna i Stockholm däremot tänker tvärtom och tillsammans i det blågröna styret gör de riktiga åtgärder som främjar övergång till elbilism. I intervjun är det ju Daniel Helldén som deltar i debatten men styret är ju blågrönt. Bara det att ALLA parkeringsplatser i hela Stockholms stad ska vara försedda med laddinfra till 2030 är en helt otrolig målsättning som givetvis kan bli tuff att nå men där har man verkligen lagt ribban högt och visar på vilken väg man ska gå.
Man kommer säkert nå målet genom att kraftigt reducera antalet parkeringsplatser i stockholms stad.
Det görs det redan i rasande fart, många p-platser omvandlas till cykelställ.
Moderattomte på Lidingö som vill bromsa allt, backa in i framtiden och vägrar ta ansvar och faktiskt göra något.
Moderaterna i Stockholm däremot tänker tvärtom och tillsammans i det blågröna styret gör de riktiga åtgärder som främjar övergång till elbilism. I intervjun är det ju Daniel Helldén som deltar i debatten men styret är ju blågrönt. Bara det att ALLA parkeringsplatser i hela Stockholms stad ska vara försedda med laddinfra till 2030 är en helt otrolig målsättning som givetvis kan bli tuff att nå men där har man verkligen lagt ribban högt och visar på vilken väg man ska gå.
Man kommer säkert nå målet genom att kraftigt reducera antalet parkeringsplatser i stockholms stad.
Det görs det redan i rasande fart, många p-platser omvandlas till cykelställ.
Klart det ska reduceras där det finns behov för andra transportslag som är mer yteffektiva, inget snack om det. Särskilt i innerstadsmiljö där
platserna redan är så extremt subventionerade. Sätt marknadshyror på parkeringsplatserna på gatumark för att hitta balansen på tillgång och efterfrågan.
Cykelparkeringsplatserna tar ändå upp så lite plats så de är ett mindre problem eftersom en bilplats är minst 10 cykelplatser. I stadsmiljö är det ju såklart viktigare att förbättra och underlätta för gående och cyklande men att sen och satsa på de många kvarvarande parkeringsplatserna för elektrifiering. En mäktig förändring väntar.