Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
Niklas Z skrev:
Vet inte om detta skrevs med tanke på det jag skrev ovan om laddning i Tyskland, men min poäng var att de operatörer jag använde mig av inte på långa vägar har byggt alla laddställen själva. Jag vet inte exakt hur de löst det hela, men jag tror att det är ett roaming-liknande system, så en app kan användas för att betala på många olika operatörers laddställen. Så smidigt borde det vara i Sverige också, inte minst med tanke på att det finns betydligt färre laddstolpar här.
Det borde ju funka så att man kan koppla ett betalkort till bilen och sedan kommunicerar bilen med laddaren eller ladduttaget. Kostnaden redovisas och godkänns i bilen eller bilens app. Problemet är att det skulle bli en massa roamingavgifter som skulle störa och göra det svindyrt.
Det är inte svindyrt i Tyskland. Lite dyrare än i Sverige, men då är nog elen rent allmänt dyrare i Tyskland.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Absolut. Kommer säker bli lite vanligare om några år att normala hyrbilsfirmor tar upp det i sina normala sortiment (även om det inte alls är så vanligt idag).

Sedan förutsätter det för mig (för att jag skall orka med det) att de har Tesla som alternativ. Orkar inte med laddproblematiken som andra elbilar ofta (även om inte alltid) har. Blir det krångligt och dyrt så får det bli en fossilbil att hyra.
Hade ju varit ett första steg i ”Tesla-Network” om kunde åka till Italien och beställarna en Tesla i appen med samma konfiguration som den hemma och sedan bara kunna hoppa in och köra iväg.
Japp! Även när man har bil på verkstad och får lånebil, så hade det ju varit suveränt med en central profil som sparar alla inställningar och preferenser på sitt konto (precis som hos Windows 10, macOS och iOS). Har länge efterfrågat detta. Är ju precis som du påpekar även perfekt i dessa fall med hyrbil.

På min förra M3 så fick jag bytt ut datorn från HW 2.5 till HW3, och då fick jag ställa in nästan precis allt från början. Då saknade man verkligen en sådan här molnlösning med central hantering av data och preferenser. Men även nu när jag bytte in min 2019 M3 mot en 2021 M3, så hade ju en sådan här modern funktion varit helt lysande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Artikel i media

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Angående att transporterna sig långa sträckor.
Vill jag åka från Umeå till Paris på semester, kanske jag ser Sverige som en transportsträcka.

Då skulle jag vilja ställa elbilen på järnväg Umeå till Malmö och köra från Malmö till Paris själv.

Flexiwaggon har lösningar för att köra lastbilar på järnväg.
Frågade dom om man kan ta bilen på järnväg också.
De skulle undersöka saken.
https://www.flexiwaggon.se/
Gillar kombinationen eltåg+elbil. Borde komma fler sådana alternativ.

Hade ju då varit möjligt att lasta på elbilen på tåg i södra Sverige, åka bekvämt i fin egen tågkupé och äta i restaurangvagnen. Så kommer man fram helt avslappnad och utvilad i Paris, Nice eller Milano.

Hade ju varit ett fint alternativ till att som idag flyga eller åka tåg (utan bil), och hyra (fossil)bil framme på plats.

Kan man dessutom ordna ladduttag (Schuko hade ju räckt för så lång resa) för elbilarna på tåget så hade man ju kunnat komma fram med 90-100% i batteripacket och direkt fortsätta sin resa till önskad destination.
Hyr en elbil då istället för fossil. Problemet löst.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Absolut. Kommer säker bli lite vanligare om några år att normala hyrbilsfirmor tar upp det i sina normala sortiment (även om det inte alls är så vanligt idag).

Sedan förutsätter det för mig (för att jag skall orka med det) att de har Tesla som alternativ. Orkar inte med laddproblematiken som andra elbilar ofta (även om inte alltid) har. Blir det krångligt och dyrt så får det bli en fossilbil att hyra.
Så egentligen så åker du enbart elbil för tesla och vill inte ladda andra bilar. Inte heller åka elbil då kostnaden är för dyr ?

Då förstår jag inte. flyg ner och hyr bara en fossil så kommer du både fram fortare och har pengar över i slutändan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Så egentligen så åker du enbart elbil för tesla och vill inte ladda andra bilar. Inte heller åka elbil då kostnaden är för dyr ?

Då förstår jag inte. flyg ner och hyr bara en fossil så kommer du både fram fortare och har pengar över i slutändan.
Nu förstod jag nog inte dig helt riktigt. Blev lite virrigt för mig att tolka din ovan kommentar om Tesla och elbilar?

Annars så är det exakt så vi gör (utom nu i Covid-tider, då man vill hålla sig nära hemma för minska smittspridning/mutationer).

Vi flyger normalt ner och hyr en fossilbil på plats. Hämtar oftast ut direkt på flygplatsen, och lämnar sedan tillbaka på flygplatsen (antingen samma flygplats vi ankom med, eller ibland en annan när man valt annan flygplats/stad för hemresan). Den absolut både snabbaste och bekvämaste reseformen. Slipper alla tråkig långkörning med rena transportsträckor och att pressa trista mil på Autobahn (för att inte tala om risken med långa hemska köer i semestertider).

Supersmidigt och enkelt! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Lite fler elbilsbränder i grannlandet

https://www.nrk.no/osloogviken/11-elbil ... 1.15585521
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Artikel i media

Inlägg av heldiggrisen »

Gustafsson skrev:
Lite fler elbilsbränder i grannlandet

https://www.nrk.no/osloogviken/11-elbil ... 1.15585521
Tycker ändå den artikeln var välbalanserad, har NrK ringt Tibor? :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

En till artikel från Norge. Teslaägare är mer nöjda med sin bil än andra elbilsägare.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jzX7 ... lbileierne
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

joel80 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Vänner som jag har i Schweiz betalar cirka 100kkr i månaden för två barn för vad jag antar är samma som förskola här i Sverige.

Sen dyrt boende, dyr mat, dyra bilar och beroende på omständigheterna så kan sjukvården vara extremt dyr.

De av dom som jobbar inom banksektorn klagar inte, men som vanlig knegare så har du tillräckligt med utgifter för att den lägre momsen i bästa fall ska bli ett nollsummespel.
Tar hellre och betalar för skola/förskola själv med 8% skattetryck, än att betala 80% skattetryck, och ändå få en dålig förskola, skola, vård och icke fungerande polis.
Vi har fantastiskt bra förskola och skola över lag. Även om det urholkats lite av lite för slapphänt privatisering. Att vi har skattefinansierad barnomsorg motverkar klyftor och ojämlikhet väldigt effektivt.

Skattetrycket i Sverige ligger dessutom på ca hälften av vad du fått för dig, 42,6% år 2020.

(Bl.a Frankrike, Danmark och Belgien hsr högre)

Förlorare på lågt skattetryck är över lag de som har det sämre ställt från början, de som är eller blir sjuka samt barn med föräldrar som inte har det bra ställt.
Du glömmer nog bekvämt bort att det är skatt på allt, och i slutet av din lön har du betalat minst 75% skatt..
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Gargamel skrev:
joel80 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Vänner som jag har i Schweiz betalar cirka 100kkr i månaden för två barn för vad jag antar är samma som förskola här i Sverige.

Sen dyrt boende, dyr mat, dyra bilar och beroende på omständigheterna så kan sjukvården vara extremt dyr.

De av dom som jobbar inom banksektorn klagar inte, men som vanlig knegare så har du tillräckligt med utgifter för att den lägre momsen i bästa fall ska bli ett nollsummespel.
Tar hellre och betalar för skola/förskola själv med 8% skattetryck, än att betala 80% skattetryck, och ändå få en dålig förskola, skola, vård och icke fungerande polis.
Vi har fantastiskt bra förskola och skola över lag. Även om det urholkats lite av lite för slapphänt privatisering. Att vi har skattefinansierad barnomsorg motverkar klyftor och ojämlikhet väldigt effektivt.

Skattetrycket i Sverige ligger dessutom på ca hälften av vad du fått för dig, 42,6% år 2020.

(Bl.a Frankrike, Danmark och Belgien hsr högre)

Förlorare på lågt skattetryck är över lag de som har det sämre ställt från början, de som är eller blir sjuka samt barn med föräldrar som inte har det bra ställt.
Du glömmer nog bekvämt bort att det är skatt på allt, och i slutet av din lön har du betalat minst 75% skatt..
Ett lands skattetryck är alltså den totala skatten. 42,6% för Sverige. Det är alltså med allt.. skatt, moms etc.

"Skattetrycket, eller skattekvoten, beräknas som kvoten mellan de totala skatteintäkterna och BNP. Ett skatteuttag på 400 miljarder och en BNP på 1 000 miljarder ger till exempel ett skattetryck på 40 procent."


Vi har legat upp mot 50% för några årtionden sen. Men sen kom alla nedskärningar och då behöver man inte ta in lika mycket.
Skatt på lön har också gått ner rejält. En vanlig löntagare betalar ofta inte mer än 22-25% på sin lön. Har man bostad och lån så blir det ofta ännu mindre med ränteavdrag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
En till artikel från Norge. Teslaägare är mer nöjda med sin bil än andra elbilsägare.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jzX7 ... lbileierne
Intressant. Speciellt M3 verkar ha fått ganska bra betyg bland elbilsägare i Norge.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Artikel i media

Inlägg av Johlei »

joel80 skrev:
Vi har legat upp mot 50% [skattetryck /JohLeis tillägg] för några årtionden sen. Men sen kom alla nedskärningar och då behöver man inte ta in lika mycket.
Skatt på lön har också gått ner rejält. En vanlig löntagare betalar ofta inte mer än 22-25% på sin lön. Har man bostad och lån så blir det ofta ännu mindre med ränteavdrag.
Spontant kände jag att det där kan inte stämma. Min bild var att vi har ett skattetryck på över 60% i alla fall. Men jag hittade lite länkar:

Drygt 40% i skattetryck i Sverige, precis som joel80 påpekade. Tack för att du lärde bort en av mina fördomar:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatt ... istoriskt/


Vi ligger en aning över snittet i EU:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/t ... n-union_en

… men ändå högt jämfört med andra länder
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatt ... ationellt/
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

För egenföretagare är ju det upplevda skattetrycket högre och det är nog många egenföretagare bland teslaägarna med tanke på hur högt tonläget gick när förmånsvärdet diskuterades.

1000kr fakturerat som du sedan ska plocka lön på blir över marginalskattgränsen väl typ en lön på 750kr efter arbetsgivareavgifter och sedan 50% inkomstskatt på det så är det 375kr. Då lockas man nog tro att vi har ett skattetryck på 62,5%.

För en vanlig tjänsteman som inte har eget bolag och dom tjänar 50k/mån så är inkomstskatten 26,7% i Stockholm (skattetabell 30), men då betalar ju bolaget också 16k i arbetsgivareavgifter som inte är med i dessa 26,7%
P85D svart/svart med gratis SuC
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

Remuz skrev:
För egenföretagare är ju det upplevda skattetrycket högre och det är nog många egenföretagare bland teslaägarna med tanke på hur högt tonläget gick när förmånsvärdet diskuterades.

1000kr fakturerat som du sedan ska plocka lön på blir över marginalskattgränsen väl typ en lön på 750kr efter arbetsgivareavgifter och sedan 50% inkomstskatt på det så är det 375kr. Då lockas man nog tro att vi har ett skattetryck på 62,5%.

För en vanlig tjänsteman som inte har eget bolag och dom tjänar 50k/mån så är inkomstskatten 26,7% i Stockholm (skattetabell 30), men då betalar ju bolaget också 16k i arbetsgivareavgifter som inte är med i dessa 26,7%

Det är snarare ni anställda, som blir lätta att lura att skatten är lägre, då man gömmer en hel dem hos arbetsgivaren.

Fakturerar du 1000kr så blir det inte mycket kvar:

1000
-31.42% ( https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 20817.html )
---
685,80 kr kvar

Sedan din skatt på lönen på minst 30%

685.80
- 30% - 50%
---
-480,60 - 342,90 kr kvar

Där har 52% - 65,71% försvunnit i skatt.

Sedan har vi ju också som bekant 6-25% i moms på "allt".


---

Sedan att säga att "stockholm" har bara 26% skatt är som att säga att europa har 26% skatt...........
Stockholm har inte en enhetlig skatt för hela länet.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Artikel i media

Inlägg av Johlei »

Remuz skrev:
För egenföretagare är ju det upplevda skattetrycket högre och det är nog många egenföretagare bland teslaägarna med tanke på hur högt tonläget gick när förmånsvärdet diskuterades.

1000kr fakturerat som du sedan ska plocka lön på blir över marginalskattgränsen väl typ en lön på 750kr efter arbetsgivareavgifter och sedan 50% inkomstskatt på det så är det 375kr. Då lockas man nog tro att vi har ett skattetryck på 62,5%.

För en vanlig tjänsteman som inte har eget bolag och dom tjänar 50k/mån så är inkomstskatten 26,7% i Stockholm (skattetabell 30), men då betalar ju bolaget också 16k i arbetsgivareavgifter som inte är med i dessa 26,7%
Håller med att skattetrycket upplevs högre för företagare (har drivit eget företag sedan 2003).

Med de ca 375 kr du får ut efter skatt köper du sedan en pryl inkl 25% moms, dvs 20% av de 375 kr utgör moms. Så i slutändan är det bara 305 kr som inte är skatt. Av de 1000 kr blev det kvar 305 kr in till nästa företagare.

Men det jag lärt mig nu är att detta inte är ”skattetrycket” enligt den korrekta definitionen.

Det är dessutom ett resonemang på marginalen och inte totalen. I totalen får man räkna in lågbeskattad utdelning (enl 3:12-reglerna), delen av inkomsten som hamnar under statlig skatt, att momsen varierar, punktskatter, RUT- & ROT-avdrag, div bidrag (hemmaladdare, barn och sånt :-) ), mm.

Men när jag funderar på om jag ska jobba en timme till så blir så klart frågan en marginalfråga; vad kan jag göra med den fakturerade extra tusenlappen? Svaret är ”köpa kebab till hela familjen på fyra pers, eftersom jag inte hinner laga mat hemma eftersom jag jobbar en timme extra”.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Gargamel skrev:
Remuz skrev:
För egenföretagare är ju det upplevda skattetrycket högre och det är nog många egenföretagare bland teslaägarna med tanke på hur högt tonläget gick när förmånsvärdet diskuterades.

1000kr fakturerat som du sedan ska plocka lön på blir över marginalskattgränsen väl typ en lön på 750kr efter arbetsgivareavgifter och sedan 50% inkomstskatt på det så är det 375kr. Då lockas man nog tro att vi har ett skattetryck på 62,5%.

För en vanlig tjänsteman som inte har eget bolag och dom tjänar 50k/mån så är inkomstskatten 26,7% i Stockholm (skattetabell 30), men då betalar ju bolaget också 16k i arbetsgivareavgifter som inte är med i dessa 26,7%

Det är snarare ni anställda, som blir lätta att lura att skatten är lägre, då man gömmer en hel dem hos arbetsgivaren.

Fakturerar du 1000kr så blir det inte mycket kvar:

1000
-31.42% ( https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 20817.html )
---
685,80 kr kvar

Sedan din skatt på lönen på minst 30%

685.80
- 30% - 50%
---
-480,60 - 342,90 kr kvar

Där har 52% - 65,71% försvunnit i skatt.

Sedan har vi ju också som bekant 6-25% i moms på "allt".


---

Sedan att säga att "stockholm" har bara 26% skatt är som att säga att europa har 26% skatt...........
Stockholm har inte en enhetlig skatt för hela länet.
Missförstod du mitt inlägg? Jag explifierade exakt det du skriver, dock utan att vara så exakt i mina siffror eftersom det inte hade något som helst värde för poängen.

Sedan tycker jag nog att jag var tydlig i att 26,7% gäller för Stockholm vid 50k i lön, bor du i en annan kommun gäller det såklart inte, utan det gäller just Stockholm.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av loftux »

Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

loftux skrev:
Låst för ickeprenumeranter, kan du citera eller referera det viktiga?
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av loftux »

Jerker skrev:
loftux skrev:
Låst för ickeprenumeranter, kan du citera eller referera det viktiga?
En person som sett en hund i en bil vid Nacka forum blev oroad då det var mycket soligt och varmt och ringde polisen vid halvfemtiden på torsdagseftermiddagen.

Polisen kontaktade bilens ägare. Och fick då till svar att bilen var inställd på "hund-mode" ("dog-mode") och att bilen ska hålla 19 grader.

– Det är vissa bilmodeller som har den möjligheten, säger Mats Eriksson, vid regionledningscentralen.

Ärendet kunde således avslutas utan att polisen var tvungen att slå in något fönster.
----
Hela artikeln, varför de låste in den kan undras. Kanske är algoritmer som ser om en artikel klickas mycket, tror inte den var låst när jag postade länken.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Artikel i media

Inlägg av HX100 »

Jerker skrev:
loftux skrev:
Låst för ickeprenumeranter, kan du citera eller referera det viktiga?
Kan det varit oss för några veckor sen? Vi lämnade hundarna med dog mode på parkering vid gröna lund. Tog dock en timma tills polisen ringde för då hade någon person larmat om att våra hundar skällde.. Det var 31+ den dagen men vi förklarade att det var en Tesla med dog mode och hundarna lär skällt på någon annan hund de sett... De avskrev ärendet direkt.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av loftux »

HX100 skrev:
Jerker skrev:
loftux skrev:
Låst för ickeprenumeranter, kan du citera eller referera det viktiga?
Kan det varit oss för några veckor sen? Vi lämnade hundarna med dog mode på parkering vid gröna lund. Tog dock en timma tills polisen ringde för då hade någon person larmat om att våra hundar skällde.. Det var 31+ den dagen men vi förklarade att det var en Tesla med dog mode och hundarna lär skällt på någon annan hund de sett... De avskrev ärendet direkt.
Verkar vara ett annat fall, bra att de känner till funktionen och kan hantera det korrekt. Och ändå bra folk reagerar på hund i bil, det kan ju gå illa!
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

HX100 skrev:
Jerker skrev:
loftux skrev:
Låst för ickeprenumeranter, kan du citera eller referera det viktiga?
Kan det varit oss för några veckor sen? Vi lämnade hundarna med dog mode på parkering vid gröna lund. Tog dock en timma tills polisen ringde för då hade någon person larmat om att våra hundar skällde.. Det var 31+ den dagen men vi förklarade att det var en Tesla med dog mode och hundarna lär skällt på någon annan hund de sett... De avskrev ärendet direkt.
Detta var Nacka centrum.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Johlei skrev:
joel80 skrev:
Vi har legat upp mot 50% [skattetryck /JohLeis tillägg] för några årtionden sen. Men sen kom alla nedskärningar och då behöver man inte ta in lika mycket.
Skatt på lön har också gått ner rejält. En vanlig löntagare betalar ofta inte mer än 22-25% på sin lön. Har man bostad och lån så blir det ofta ännu mindre med ränteavdrag.
Spontant kände jag att det där kan inte stämma. Min bild var att vi har ett skattetryck på över 60% i alla fall. Men jag hittade lite länkar:

Drygt 40% i skattetryck i Sverige, precis som joel80 påpekade. Tack för att du lärde bort en av mina fördomar:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatt ... istoriskt/


Vi ligger en aning över snittet i EU:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/t ... n-union_en

… men ändå högt jämfört med andra länder
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatt ... ationellt/
Intressant men samtidigt visar det lite hur skevt det är. Jag ligger ju bra mycket över 42,6% som är genomsnittet. Om jag tex gör en patentanmälan och får en liten bonus för det så blir det i princip inget i min ficka. Det uppmanar ju inte direkt till kreativitet och framsteg.
Tjänar jag 1 miljon på arbete så går 60% i skatt samtidigt kan jag tjäna 1 miljon på aktier utan att betala någon skatt alls… inte schyst.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Jag litar inte riktigt på att folk lägger märke till meddelandet på skärmen. Funderar på att göra en egen lapp och sätta på rutan.

Dog mode är iaf extremt smidigt. En jättestor anledning att behålla bilen faktiskt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Kommer det ett push i telefonen om det händer något med bilen som gör att dog-mode stängs av?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Kommer det ett push i telefonen om det händer något med bilen som gör att dog-mode stängs av?
Vet ej. När batteriet når 20% stängs det väl av. Man måste ha lite koll själv helt enkelt.
Skriv svar