Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Det känns som att det borde vara enklare att byta hela bilen när batteriet är tomt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Det känns som att det borde vara enklare att byta hela bilen när batteriet är tomt.
Det är faktiskt en smartare idé.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Artikel i media

Inlägg av hooked »

"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/

Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

hooked skrev:
"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/

Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Ligger bakom betalvägg. Men visst var det den där som använt kallavfettning på bakljusen ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

hooked skrev:
"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/

Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Mitt bakljus läckte visserligen inte in vatten, men det spökade hejdlöst och funkade bara sporadiskt. Det byttes tack och lov på garanti, annars hade jag behövt pröjsa över 12.000kr för kalaset.
Jag vet inte, men min känsla är att de i nuläget inte vågar bråka om felen som dyker upp på e-tron. Däremot så räknar jag ärligt talat inte med några goodwill åtgärder heller när garantin har gått ut om ett år. Då antar jag att det börjar kosta pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

hooked skrev:
"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/

Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.

7600 spänn... Då hade jag provat att borra ett par små hål först.
Funkar det inte så får man väl byta ändå.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Grimlos skrev:
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400

NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?

https://www.nyteknik.se/fordon/robot-by ... en-6876840
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

12man skrev:
Grimlos skrev:
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400

NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?

https://www.nyteknik.se/fordon/robot-by ... en-6876840
Istället för att investera flera miljarder i det här tramset hade de kunnat bygga hundratals snabbladdare för pengarna och alla hade varit lyckliga. Dubbelsuck.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Grimlos »

mati skrev:
12man skrev:
Grimlos skrev:
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400

NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?

https://www.nyteknik.se/fordon/robot-by ... en-6876840
Istället för att investera flera miljarder i det här tramset hade de kunnat bygga hundratals snabbladdare för pengarna och alla hade varit lyckliga. Dubbelsuck.
Kikade in på företaget Power Swaps hemsida för att försöka se vad de åstadkommit hittills. Det är alltså en modifierad Zoe (förhöjd, då batteriet sitter under befintligt golv) som de "övat" bytet på.

Finner inget om uppskattad kostnad för att installera en bytesstation, men de skyltar med att det "enkelt" kan göras på befintlig mack eller p-plats.

Sedan reagerar jag på detta, under avdelningen System:
A normal number of batteries is 20-25.

20-25 batterier är alltså Normen. Mot bakgrund av att inte ens de etablerade biltillverkarna får tag på tillräckligt med batterier hur ska man till rimligt pris köpa in dessa moduler i TUSENTAL?
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

corfitsen senior har ju satsat, minst 2ggr, på automat_tankning av avgasmonster också, Autofill och Fuelmatics, ideer har de ju men varifrån kommer stålarna
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Artikel i media

Inlägg av ellerstrom »

12man skrev:
corfitsen senior har ju satsat, minst 2ggr, på automat_tankning av avgasmonster också, Autofill och Fuelmatics, ideer har de ju men varifrån kommer stålarna
Kanske genom ett system för automatiskt utbyte av finansiärer, som de döpt till Bankomat? ;)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Skidanläggningarna ska bli fossilfria

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... fossilfria

"Nu" säger rubriken, fast dom menar 2027...
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Rubiks »

Teslaspolen skrev:
Skidanläggningarna ska bli fossilfria

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... fossilfria

"Nu" säger rubriken, fast dom menar 2027...
Läste igenom SLAOs färdplan och visst finns det lite tankar kring elbilar men frågar man Skistar så gissar jag att de själva anser att de redan ligger långt fram iom att de faktiskt har laddstolpar redan idag. Dessutom lägger de mycket ansvar på politiken och kommuner.
Bland annat uppmanar branschen riksdag och regering att:
Snabbt bygga ut laddinfrastrukturen i hela landet så att det går att köra på el till och från skidorter i hela landet.
Vad skidanläggningarna själva uppmanas att göra är
Utbyggnad av laddstationer vid skidanläggningarna. Erbjuda och göra laddplatser valbara vid bokningen.
De vill att politiken ska "Utveckla satsning på elflyg" också. Vidare hävdar de att i stort sett all snötillverkning redan idag använder förnybar energi och att störst klimatpåverkan kommer från besökarnas resor till och från skidorterna pga att 90% av besökarna väljer bilen som färdmedel.

Här kan hela färdplanen läsas

EDIT: Det jag tog upp var det som var riktat mot just omställningen till elfordon. Det finns en hel del annat också som tex biodrivmedel till pistmaskiner och även elskotrar. Det finns en hel del om annat bra också men det rör sig mer om information som tex "Skidanläggningarna informerar sina besökare om alternativa färdsätt vid bokning." och om bättre samarbeten med lokaltrafik osv...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Debatt-inlägg som återigen hävdar att elbilsbatterier är satans påfund:

https://www.nyteknik.se/opinion/elhybri ... et-6988691

Den tidigare Volvo-ingenjören räknar med 200kg co2/kWh i produktionskostnad för EV-batteriet och att hybriden körs enbart på svensk el och HVO :roll:

Han kommer, föga förvånande givet författarens bakgrund och de absurda förutsättningarna, fram till att hybrider är mycket bättre än elbilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Han klämmer dessutom i med följande:
I framtiden kan dessutom förbränningsmotorn enkelt bytas mot en bränslecell och bränslet bytas mot vätgas framställd genom fossilfri elektrolys.
"enkelt" :D :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Och dessutom kommer vätgas och bränsleceller med på ett hörn, utan minsta problematisering av dessa.

EDIT: Pucktvåa.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Artikel i media

Inlägg av hooked »

Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden :roll:

Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

hooked skrev:
Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden :roll:

Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
Det är ju också helt obegripligt hur man samtidigt i samma hjärna kan hysa åsikterna att elen inte räcker till och att vätgas är framtiden, med tanke på att vi med en vätgasekonomi kommer att vaska 70-80% av tillförd el :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Det ligger nog en del i att många av dessa "gubbar" lärde sig transport och bränsle i en tid före litium-jon batteriet, och definitivt före det blev billigt. För 30-40 år sedan hade man hyfsad koll på bränsleceller och då verkade det som det mest lovande alternativet till ICE.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Artikel i media

Inlägg av Mickep »

Tror det har med att kunna knäppa "klimatalarmister" på näsan. kunna säga "ahaa det var inte så bra som ni trott, det innebär att alla era argument är förstörda!".
Att det kostar mer i klimatpåverkan att tillverka är inget att skämmas över. En bil är inte klimatvänlig!
Att skeppa en bil över halva jordklotet är inte heller särskilt bra heller.
200 kg per kWh låter väldigt lite, det pekar isåfall på att de bli mindre utsläpp vid tillverkning. Det sker förbättringar.

Att de hyllar vätgas är för att det påminner om bensin/diesel. (gasbilar har funnits tidigare)
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Artikel i media

Inlägg av UrbanL »

”Det kommer ju bara ut vatten från avgasröret” är väl det som värmer vätgasivrarnas hjärtan. Låter så himla fint.

Sedan glöms det bort hur vätgasen framställs, transporteras och vad det innebär i effektförluster på vägen.

Men vad sägs om att inte ens lämna ett snigelspår av jungfruligt enhörningsvatten efter sin bil? Nej, för batterier går tydligen inte att tillverka ens i ”framtiden” på något miljövänligt eller klimatkompenserat sätt?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
200 kg per kWh låter väldigt lite [...]
Det är en extremt hög siffra, mer realistiska beräkningar gör gällande att det rör sig om c:a 60 kg co2/kWh i snitt för närvarande.

Tesla publicerar inte siffror för detta, men från deras footprint-rapport och annat kan man anta att dom ligger under, sannolikt långt under, genomsnittet.

Det som artikelförfattaren hävdar är förstås rent nys, baserat på föråldrade siffror och orimliga antaganden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

hooked skrev:
Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden :roll:

Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
Jag tror det är faktiskt ganska enkelt att förklara. Vätgas känns som ett givet steg bort från fossila bränslen utan att behöva ändra beteendet. Man tankar precis som tidigare, det är bara en annan slang. Man kan köra precis som tidigare, det är bara tanka och fortsätta. Vätgas ser ut att ha många likheter med till exempel fordonsgas. I länder som Tyskland är det vanligt med gas i både bilar och hus, de tror på fullt allvar att man kan ersätta naturgas med vätgas utan att behöva göra så mycket mer. Gas som gas. Så varför inte bara byta den ena gasen mot den andra? Att det är två helt olika saker är ingen som begriper. Om man sedan driver en bränslecell med vätgasen eller om man eldar upp den i den kolvmotor tror jag inte att folk bryr sig så mycket om. Och var vätgasen ska komma ifrån är inte heller nånting som folk funderar över. Hur många är det som funderar över var bensinen kommer ifrån? Typ ingen. Soppan finns ju på macken.
Sen det där med att elen inte räcker till är en sån grej som har spridits överallt, och folk suger upp det. Och med tanke på att kärnkraften ska avvecklas så tror många att det blir elbrist. Det kan man ju läsa lite överallt att det blir så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jo, man har ju hört några gånger att vätgas måste ju vara bra eftersom alla infrastruktur redan finns på plats. Folk verkar inte riktigt greppa hur mycket svårare vätgas är att hantera än naturgas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Jo, man har ju hört några gånger att vätgas måste ju vara bra eftersom alla infrastruktur redan finns på plats. Folk verkar inte riktigt greppa hur mycket svårare vätgas är att hantera än naturgas.
Eller bensin/diesel, vissa verkar ju tro att man i princip kan börja sälja vätgas på befintliga fossilmackar med minimala ändringar :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar