Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Det känns som att det borde vara enklare att byta hela bilen när batteriet är tomt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det är faktiskt en smartare idé.mati skrev:Det känns som att det borde vara enklare att byta hela bilen när batteriet är tomt.
Re: Artikel i media
"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Re: Artikel i media
Ligger bakom betalvägg. Men visst var det den där som använt kallavfettning på bakljusen ?hooked skrev:"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Re: Artikel i media
Mitt bakljus läckte visserligen inte in vatten, men det spökade hejdlöst och funkade bara sporadiskt. Det byttes tack och lov på garanti, annars hade jag behövt pröjsa över 12.000kr för kalaset.hooked skrev:"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Jag vet inte, men min känsla är att de i nuläget inte vågar bråka om felen som dyker upp på e-tron. Däremot så räknar jag ärligt talat inte med några goodwill åtgärder heller när garantin har gått ut om ett år. Då antar jag att det börjar kosta pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
hooked skrev:"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
7600 spänn... Då hade jag provat att borra ett par små hål först.
Funkar det inte så får man väl byta ändå.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
https://www.nyteknik.se/fordon/robot-by ... en-6876840
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Istället för att investera flera miljarder i det här tramset hade de kunnat bygga hundratals snabbladdare för pengarna och alla hade varit lyckliga. Dubbelsuck.12man skrev:pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
https://www.nyteknik.se/fordon/robot-by ... en-6876840
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Kikade in på företaget Power Swaps hemsida för att försöka se vad de åstadkommit hittills. Det är alltså en modifierad Zoe (förhöjd, då batteriet sitter under befintligt golv) som de "övat" bytet på.mati skrev:Istället för att investera flera miljarder i det här tramset hade de kunnat bygga hundratals snabbladdare för pengarna och alla hade varit lyckliga. Dubbelsuck.12man skrev:pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
https://www.nyteknik.se/fordon/robot-by ... en-6876840
Finner inget om uppskattad kostnad för att installera en bytesstation, men de skyltar med att det "enkelt" kan göras på befintlig mack eller p-plats.
Sedan reagerar jag på detta, under avdelningen System:
A normal number of batteries is 20-25.
20-25 batterier är alltså Normen. Mot bakgrund av att inte ens de etablerade biltillverkarna får tag på tillräckligt med batterier hur ska man till rimligt pris köpa in dessa moduler i TUSENTAL?
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Artikel i media
corfitsen senior har ju satsat, minst 2ggr, på automat_tankning av avgasmonster också, Autofill och Fuelmatics, ideer har de ju men varifrån kommer stålarna
ms 76132 "Eleamore"
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Artikel i media
Kanske genom ett system för automatiskt utbyte av finansiärer, som de döpt till Bankomat?12man skrev:corfitsen senior har ju satsat, minst 2ggr, på automat_tankning av avgasmonster också, Autofill och Fuelmatics, ideer har de ju men varifrån kommer stålarna
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Skidanläggningarna ska bli fossilfria
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... fossilfria
"Nu" säger rubriken, fast dom menar 2027...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... fossilfria
"Nu" säger rubriken, fast dom menar 2027...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Läste igenom SLAOs färdplan och visst finns det lite tankar kring elbilar men frågar man Skistar så gissar jag att de själva anser att de redan ligger långt fram iom att de faktiskt har laddstolpar redan idag. Dessutom lägger de mycket ansvar på politiken och kommuner.Teslaspolen skrev:Skidanläggningarna ska bli fossilfria
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... fossilfria
"Nu" säger rubriken, fast dom menar 2027...
Vad skidanläggningarna själva uppmanas att göra ärBland annat uppmanar branschen riksdag och regering att:
Snabbt bygga ut laddinfrastrukturen i hela landet så att det går att köra på el till och från skidorter i hela landet.
De vill att politiken ska "Utveckla satsning på elflyg" också. Vidare hävdar de att i stort sett all snötillverkning redan idag använder förnybar energi och att störst klimatpåverkan kommer från besökarnas resor till och från skidorterna pga att 90% av besökarna väljer bilen som färdmedel.Utbyggnad av laddstationer vid skidanläggningarna. Erbjuda och göra laddplatser valbara vid bokningen.
Här kan hela färdplanen läsas
EDIT: Det jag tog upp var det som var riktat mot just omställningen till elfordon. Det finns en hel del annat också som tex biodrivmedel till pistmaskiner och även elskotrar. Det finns en hel del om annat bra också men det rör sig mer om information som tex "Skidanläggningarna informerar sina besökare om alternativa färdsätt vid bokning." och om bättre samarbeten med lokaltrafik osv...
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Debatt-inlägg som återigen hävdar att elbilsbatterier är satans påfund:
https://www.nyteknik.se/opinion/elhybri ... et-6988691
Den tidigare Volvo-ingenjören räknar med 200kg co2/kWh i produktionskostnad för EV-batteriet och att hybriden körs enbart på svensk el och HVO
Han kommer, föga förvånande givet författarens bakgrund och de absurda förutsättningarna, fram till att hybrider är mycket bättre än elbilar.
/fth
https://www.nyteknik.se/opinion/elhybri ... et-6988691
Den tidigare Volvo-ingenjören räknar med 200kg co2/kWh i produktionskostnad för EV-batteriet och att hybriden körs enbart på svensk el och HVO
Han kommer, föga förvånande givet författarens bakgrund och de absurda förutsättningarna, fram till att hybrider är mycket bättre än elbilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Han klämmer dessutom i med följande:
/fth
"enkelt"I framtiden kan dessutom förbränningsmotorn enkelt bytas mot en bränslecell och bränslet bytas mot vätgas framställd genom fossilfri elektrolys.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Och dessutom kommer vätgas och bränsleceller med på ett hörn, utan minsta problematisering av dessa.
EDIT: Pucktvåa.
EDIT: Pucktvåa.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden
Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det är ju också helt obegripligt hur man samtidigt i samma hjärna kan hysa åsikterna att elen inte räcker till och att vätgas är framtiden, med tanke på att vi med en vätgasekonomi kommer att vaska 70-80% av tillförd elhooked skrev:Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden
Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Det ligger nog en del i att många av dessa "gubbar" lärde sig transport och bränsle i en tid före litium-jon batteriet, och definitivt före det blev billigt. För 30-40 år sedan hade man hyfsad koll på bränsleceller och då verkade det som det mest lovande alternativet till ICE.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Tror det har med att kunna knäppa "klimatalarmister" på näsan. kunna säga "ahaa det var inte så bra som ni trott, det innebär att alla era argument är förstörda!".
Att det kostar mer i klimatpåverkan att tillverka är inget att skämmas över. En bil är inte klimatvänlig!
Att skeppa en bil över halva jordklotet är inte heller särskilt bra heller.
200 kg per kWh låter väldigt lite, det pekar isåfall på att de bli mindre utsläpp vid tillverkning. Det sker förbättringar.
Att de hyllar vätgas är för att det påminner om bensin/diesel. (gasbilar har funnits tidigare)
Att det kostar mer i klimatpåverkan att tillverka är inget att skämmas över. En bil är inte klimatvänlig!
Att skeppa en bil över halva jordklotet är inte heller särskilt bra heller.
200 kg per kWh låter väldigt lite, det pekar isåfall på att de bli mindre utsläpp vid tillverkning. Det sker förbättringar.
Att de hyllar vätgas är för att det påminner om bensin/diesel. (gasbilar har funnits tidigare)
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Artikel i media
”Det kommer ju bara ut vatten från avgasröret” är väl det som värmer vätgasivrarnas hjärtan. Låter så himla fint.
Sedan glöms det bort hur vätgasen framställs, transporteras och vad det innebär i effektförluster på vägen.
Men vad sägs om att inte ens lämna ett snigelspår av jungfruligt enhörningsvatten efter sin bil? Nej, för batterier går tydligen inte att tillverka ens i ”framtiden” på något miljövänligt eller klimatkompenserat sätt?
Sedan glöms det bort hur vätgasen framställs, transporteras och vad det innebär i effektförluster på vägen.
Men vad sägs om att inte ens lämna ett snigelspår av jungfruligt enhörningsvatten efter sin bil? Nej, för batterier går tydligen inte att tillverka ens i ”framtiden” på något miljövänligt eller klimatkompenserat sätt?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det är en extremt hög siffra, mer realistiska beräkningar gör gällande att det rör sig om c:a 60 kg co2/kWh i snitt för närvarande.Mickep skrev:200 kg per kWh låter väldigt lite [...]
Tesla publicerar inte siffror för detta, men från deras footprint-rapport och annat kan man anta att dom ligger under, sannolikt långt under, genomsnittet.
Det som artikelförfattaren hävdar är förstås rent nys, baserat på föråldrade siffror och orimliga antaganden.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Jag tror det är faktiskt ganska enkelt att förklara. Vätgas känns som ett givet steg bort från fossila bränslen utan att behöva ändra beteendet. Man tankar precis som tidigare, det är bara en annan slang. Man kan köra precis som tidigare, det är bara tanka och fortsätta. Vätgas ser ut att ha många likheter med till exempel fordonsgas. I länder som Tyskland är det vanligt med gas i både bilar och hus, de tror på fullt allvar att man kan ersätta naturgas med vätgas utan att behöva göra så mycket mer. Gas som gas. Så varför inte bara byta den ena gasen mot den andra? Att det är två helt olika saker är ingen som begriper. Om man sedan driver en bränslecell med vätgasen eller om man eldar upp den i den kolvmotor tror jag inte att folk bryr sig så mycket om. Och var vätgasen ska komma ifrån är inte heller nånting som folk funderar över. Hur många är det som funderar över var bensinen kommer ifrån? Typ ingen. Soppan finns ju på macken.hooked skrev:Vad är det som gör att i princip alla elbilsskeptiker gillar vätgas? Det är inte sällan man läser kommentarer eller artiklar (oftast skrivet av gamla gubbar) där det påstås att elen inte kommer att räcka till om vi ska ladda alla elbilar, men det här med vätgas är minsann framtiden
Jag kan inte överhuvudtaget förstå vad som är attraktivt med en personbil på vätgas. Det jag däremot förstår när jag läser på internet är att de flesta är rejält puckade och man undrar om vi verkligen ska ha allmän rösträtt i det här landet.
Sen det där med att elen inte räcker till är en sån grej som har spridits överallt, och folk suger upp det. Och med tanke på att kärnkraften ska avvecklas så tror många att det blir elbrist. Det kan man ju läsa lite överallt att det blir så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jo, man har ju hört några gånger att vätgas måste ju vara bra eftersom alla infrastruktur redan finns på plats. Folk verkar inte riktigt greppa hur mycket svårare vätgas är att hantera än naturgas.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Eller bensin/diesel, vissa verkar ju tro att man i princip kan börja sälja vätgas på befintliga fossilmackar med minimala ändringarLarsL skrev:Jo, man har ju hört några gånger att vätgas måste ju vara bra eftersom alla infrastruktur redan finns på plats. Folk verkar inte riktigt greppa hur mycket svårare vätgas är att hantera än naturgas.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options