Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Norges Automobil-Forbund (NAF.no) har gjort ett test av laddhastighet och räckvidd under sommarförhållanden:

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021

Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2

Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till? :?

Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?

Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv. ;)

Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR:
test.jpg
Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.

Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.

Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.

/fth
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.

Definitivt årets elbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Credde skrev:
Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.
Bra KPI, jag lade till den också, genomgående imponerande verklig räckvidd, som minst 97% av WLTP (Xpeng), och som mest 124% (BMW):
test2.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.

Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.

Definitivt årets elbil.
Helt klart mycket imponerande siffror för Ioniq 5!

Jag är lite fundersam över den något blygsamma totala räckvidden, särskilt med tanke på att man inte har tillgång till SuC, men under förutsättning att man kan hitta bra snabbladdare under färd så bör den extrema laddhastigheten göra att den funkar som långfärdslok trots detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

fth skrev:
martinot skrev:
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.

Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?

/fth
Sagt och gjort, här kan ni leka med siffrorna som ni vill! ;)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.

Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?

/fth
Sagt och gjort, här kan ni leka med siffrorna som ni vill! ;)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

/fth
Tackar!

Snyggt jobbat med sammanställningen (något NAF själva borde gjort)! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
dd88 skrev:
Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.

Definitivt årets elbil.
Helt klart mycket imponerande siffror för Ioniq 5!

Jag är lite fundersam över den något blygsamma totala räckvidden, särskilt med tanke på att man inte har tillgång till SuC, men under förutsättning att man kan hitta bra snabbladdare under färd så bör den extrema laddhastigheten göra att den funkar som långfärdslok trots detta.

/fth
Jo, lite det konceptet som gjort att e-tron är så effektiv i praktiken så länge som Ionity finns längs vägen, trots att den är väldigt törstig (stora "fyrkantiga" och tunga SUV:ar drar alltid mycket soppa, och än mer kännbar blir den höga förbrukningen när de istället för fossilbränsle går på el).

Är verkligen imponerad av batterikemin hos E-GMP. Extremt bra jobbat av Hyundai. Även VAG och PPE imponerar måste sägas (i detta fallet i form av e-tron GT).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).

Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).

Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
https://insideevs.com/news/407979/audi- ... tric-cars/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).

Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
https://insideevs.com/news/407979/audi- ... tric-cars/
Tack! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!


Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!


Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD
Är rätt vanligt att företag inom vätgas (men faktiskt mer ofta än vad man först tror inom vindkraft) har kopplingar till och samarbeten med olje/gasindustrin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!


Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD
Är rätt vanligt att företag inom vätgas (men faktiskt mer ofta än vad man först tror inom vindkraft) har kopplingar till och samarbeten med olje/gasindustrin.
Ca 98% av vätgasproduktionen görs ju med fossila råvaror.
Så kopplingen vätgas och oljebolag är inte konstigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!


Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD
Är rätt vanligt att företag inom vätgas (men faktiskt mer ofta än vad man först tror inom vindkraft) har kopplingar till och samarbeten med olje/gasindustrin.
Ca 98% av vätgasproduktionen görs ju med fossila råvaror.
Så kopplingen vätgas och oljebolag är inte konstigt.
Japp. Vilket gör att jag klimatmässigt är väldigt negativ/skeptisk till vätgas då nästan all sådan i praktiken är fossilbaserad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Inte media kanske men Tesla omnämndes i Historiepodden. Avsnittet om Gaius "Caligula" Julius Caesar, #351. https://podcasts.nu/avsnitt/historiepod ... -C5DHa9ml-

Kommer inte ihåg exakt men de pratade om ekonomiskt, socialt och kulturellt kapital och att man måste använda det för att det ska vara värt något. Som exempel på att använda sitt ekonomiska kapital nämndes "Bromma-pappan som köper en Tesla". Var rätt roligt.

OT: Gillar den podden, särskilt när de pratar om riktigt gammal historia. Finns en sommarspecial på fyra avsnitt om det andra puniska kriget, från sommaren 2019 tror jag, som är helt fantastisk. Hade ju hört talas om Hannibal som tågade över alperna med elefanter och så tidigare men nu fick jag lära mig en massa mer om alla turer fram och tillbaka. Men jag antar att de flesta här snarare är tekniknördar än historienördar. ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Inte media kanske men Tesla omnämndes i Historiepodden. Avsnittet om Gaius "Caligula" Julius Caesar, #351. https://podcasts.nu/avsnitt/historiepod ... -C5DHa9ml-

Kommer inte ihåg exakt men de pratade om ekonomiskt, socialt och kulturellt kapital och att man måste använda det för att det ska vara värt något. Som exempel på att använda sitt ekonomiska kapital nämndes "Bromma-pappan som köper en Tesla". Var rätt roligt.

OT: Gillar den podden, särskilt när de pratar om riktigt gammal historia. Finns en sommarspecial på fyra avsnitt om det andra puniska kriget, från sommaren 2019 tror jag, som är helt fantastisk. Hade ju hört talas om Hannibal som tågade över alperna med elefanter och så tidigare men nu fick jag lära mig en massa mer om alla turer fram och tillbaka. Men jag antar att de flesta här snarare är tekniknördar än historienördar. ;)
Tack :) jag är lite historienörd också :) (och tekniknörd sedan barnsben)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Men jag antar att de flesta här snarare är tekniknördar än historienördar. ;)
Oj, vem är inte historienörd? Det ena utesluter väl inte det andra! ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Kolgruvearbetare får Tesla smilet.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

VW är kaxiga. VW Bubbla kör om en Tesla M3.
Kan ses som att VW är på väg att köra om Tesla på elbilsmarknaden.
Great Beetle: VW-klassiker med Porsche-teknik sägs ha överträffat Tesla Model 3 i rallyt.
https://teslamag.de/news/toller-kaefer- ... holt-38161
Screenshot_20210619-111053_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm ... a-bussdepa

Inte en enda laddstation?
Trafikborgarrådet nämner inget om det heller, bara att bussarna ska "vila" där.
Är Stockholm verkligen så efter?
I Malmö är de flesta stadsbussar man ser nu elbussar. Depåerna är fulla med laddstationer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm ... a-bussdepa

Inte en enda laddstation?
Trafikborgarrådet nämner inget om det heller, bara att bussarna ska "vila" där.
Är Stockholm verkligen så efter?
I Malmö är de flesta stadsbussar man ser nu elbussar. Depåerna är fulla med laddstationer.
Åker man förbi och ser det öppna P-däcket överst ser där dock ut att finnas ett stort antal laddstationer. Det syns från Essingeleden så det är enkelt att konstatera om man passerar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Volvo börjar också med "megacasting":

https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ca ... ar-7016977

(artikeln tillfälligt upplåst till 13:00 idag)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar