Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:

Jo, det är märkligt att KD kräver stora fyrhjulsdrivna SUV:ar för alla, men i verkligheten så är majoriteten av alla bilar tvåhjulsdrivna.

Varför skall man kräva detta plötsligt för elbilar, när de flesta inte har det på sina ICE-bilar?

Mycket märkligt resonerat av KD-ledningen tycker jag.
Det är väl så enkelt att Ebba vill ha en Model X, själv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Ska man dra tunga släp, ibland i lite uppförsbacke med grus, så är bakhjulsdrift bättre än framhjulsdrift. Eftersom det finns ett mycket begränsat sortiment bakhjulsdrivna bilar idag, i jämförelse med sortimentet framhjulsdrivna, så blir det ju ofta så att fyrhjulsdrift löser det problemet.
Vi kör bakhjulsdrivet på vår bil med krok (Mercedes E-klass), och fungerar helt utmärkt. Var nere i hamnen idag och lyfte upp och körde hem med segelbåten på släp.

Tyvärr så är det väl bara Mercedes och BMW (och några till kanske) som främst har bakhjulsdrift av ICE-bilar, men på rena elbilar så verkar det som de flesta nya som är tvåhjulsdrivna satsar på bakhjulsdrift.

Så det ser ganska bra ut för framtiden för de som tycker det är onödigt att köra runt med fyrhjulsdrift till vardags. Speciellt för rena elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:

Jo, det är märkligt att KD kräver stora fyrhjulsdrivna SUV:ar för alla, men i verkligheten så är majoriteten av alla bilar tvåhjulsdrivna.

Varför skall man kräva detta plötsligt för elbilar, när de flesta inte har det på sina ICE-bilar?

Mycket märkligt resonerat av KD-ledningen tycker jag.
Det är väl så enkelt att Ebba vill ha en Model X, själv.
Jo, avundsjuka och missunnsamhet finns ju även hos partiledare! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Artikel i media

Inlägg av tor-ake »

Jag skulle tippa att det är en efterkonstruktion. Hon gjorde bort sig och brainstormingen i partiets medieavdelning kokade ihop det här förklaringen. Och det tråkiga är att bortförklaringen funkar - visst vi kan muttra om detaljerna men summa summarum så kommer hon undan med den här grodan.

Det är viktigt att ha ett medieteam som kan kratta, rädda och släta till är väl lärdomen här.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av MarkusL »

Ja, och de missade att Model 3 och Etron har fyrhjulsdrift och dragkrok.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

"Elbilsbrand ger mindre mängd giftig gas än tidigare befarat"

https://www.nyteknik.se/premium/elbilsb ... at-7004006
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Kevork skrev:
"Elbilsbrand ger mindre mängd giftig gas än tidigare befarat"

https://www.nyteknik.se/premium/elbilsb ... at-7004006
Betalvägg.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

MarkusL skrev:
Ja, och de missade att Model 3 och Etron har fyrhjulsdrift och dragkrok.
Ja men om man har 8 barn ? Hmm, då fungerar inte en X heller.. Näe, bättre att skita i elbilar helt när det inte finns något för alla.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Banane »

MarkusL skrev:
Ja, och de missade att Model 3 och Etron har fyrhjulsdrift och dragkrok.
E-Tron är också jättedyr och Model 3 är en mellanklassare. Jag håller med Ebba till viss del.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Läste i Hallandsposten från juni om Jonathan Jeppsson, numera nyhetschef på Aftonbladet.
https://www.hallandsposten.se/n%C3%B6je ... 1.28765950
(betalsida)

Jag tror att vi är för sent ute, säger journalisten Jonathan Jeppsson, som har skrivit "Åtta steg mot avgrunden."

"Jag har slutat flyga sedan ett par år tillbaka. Jag säger inte att jag aldrig kommer att flyga mer, men jag har inga sådana planer. Och jag är vegetarian. Men jag kör fortfarande en gammal Volvo. Jag ska inte försöka förställa mig. Jag tror inte på att köpa en Tesla – det hade nog minskat kritiken. Men bara energin som krävs för att göra batteriet släpper ut lika mycket som att flyga 28 gånger fram och tillbaka till New York."

28 gånger??????
Någon som läst boken?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av MarkusL »

Banane skrev:
MarkusL skrev:
Ja, och de missade att Model 3 och Etron har fyrhjulsdrift och dragkrok.
E-Tron är också jättedyr och Model 3 är en mellanklassare. Jag håller med Ebba till viss del.
Märkligt detta med olika klasser. Mellanklassare, betyder det att det inte ryms en familj eller vad? Vilka är storklass då? Är Model S stor bara för att den är lång? MS är knappast rymligare än M3 men har större bagage. Vi är 5 ock ryms bra i m3, även med bagage. Att avfärda en bil för att den är mellanklassare utifrån sin längd är lättvindigt.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1021
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Artikel i media

Inlägg av holden »

Beror ju mycket på i vilka åldrar barnen är, har du två barnvagnar att släpa med är inte M3 ett alternativ.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Läste i Hallandsposten från juni om Jonathan Jeppsson, numera nyhetschef på Aftonbladet.
https://www.hallandsposten.se/n%C3%B6je ... 1.28765950
(betalsida)

Jag tror att vi är för sent ute, säger journalisten Jonathan Jeppsson, som har skrivit "Åtta steg mot avgrunden."

"Jag har slutat flyga sedan ett par år tillbaka. Jag säger inte att jag aldrig kommer att flyga mer, men jag har inga sådana planer. Och jag är vegetarian. Men jag kör fortfarande en gammal Volvo. Jag ska inte försöka förställa mig. Jag tror inte på att köpa en Tesla – det hade nog minskat kritiken. Men bara energin som krävs för att göra batteriet släpper ut lika mycket som att flyga 28 gånger fram och tillbaka till New York."

28 gånger??????
Någon som läst boken?
Skulle vara hans andel i ett fullsatt flygplan, då. Men det resonemanget håller ändå inte inte, för när han har kört sin gamla Volvo motsvarande ett utsläpp 28 ggr ToR NY så kommer han i fortsättningen också att släppa ut en massa skit som han inte skulle ha gjort om han körde en Tesla.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

bonath skrev:
Läste i Hallandsposten från juni om Jonathan Jeppsson, numera nyhetschef på Aftonbladet.
https://www.hallandsposten.se/n%C3%B6je ... 1.28765950
(betalsida)

Jag tror att vi är för sent ute, säger journalisten Jonathan Jeppsson, som har skrivit "Åtta steg mot avgrunden."

"Jag har slutat flyga sedan ett par år tillbaka. Jag säger inte att jag aldrig kommer att flyga mer, men jag har inga sådana planer. Och jag är vegetarian. Men jag kör fortfarande en gammal Volvo. Jag ska inte försöka förställa mig. Jag tror inte på att köpa en Tesla – det hade nog minskat kritiken. Men bara energin som krävs för att göra batteriet släpper ut lika mycket som att flyga 28 gånger fram och tillbaka till New York."

28 gånger??????
Någon som läst boken?
Idiotjämförelse. Det stämmer att det krävs mycket energi för att tillverka ett batteri. Men man kan använda förnyelsebar energi till det. Som tur är är det nog inga batteritillverkare som använder jetbränsle.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Märkligt att man alltid sätter ner nyttan med en resa till 0. Han räknar således inte med nackdelen med att han inte reser till NY.
I så fall har han ju helt rätt och vad var då poängen med att resa så förbannat mycket tidigare.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Artikel i media

Inlägg av d3marcus »

Tycker det är ännu konstigare när medlemmar i detta forum skriver att de vill köpa Teslor eller FSD med kreditkort för att tjäna EuroBonus-poäng. Eller frågar efter laddstolpar i närheten av Arlanda...
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av MarkusL »

holden skrev:
Beror ju mycket på i vilka åldrar barnen är, har du två barnvagnar att släpa med är inte M3 ett alternativ.
Nej, men vilken bil rymmer 2 barnvagnar och annan packning? Passat är väl en av de vanligaste familjebilarna men den sägs också vara en mellanklassare. Vem bestämmer dessa klasser?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

d3marcus skrev:
Tycker det är ännu konstigare när medlemmar i detta forum skriver att de vill köpa Teslor eller FSD med kreditkort för att tjäna EuroBonus-poäng. Eller frågar efter laddstolpar i närheten av Arlanda...
Ja, verkligen. Har man en Tesla kan man ju köra vägen över Vladivostok och Alaska om man ska till USA. Det är väl det minsta man kan göra för miljön.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

bonath skrev:
Läste i Hallandsposten från juni om Jonathan Jeppsson, numera nyhetschef på Aftonbladet.
https://www.hallandsposten.se/n%C3%B6je ... 1.28765950
(betalsida)

Jag tror att vi är för sent ute, säger journalisten Jonathan Jeppsson, som har skrivit "Åtta steg mot avgrunden."

"Jag har slutat flyga sedan ett par år tillbaka. Jag säger inte att jag aldrig kommer att flyga mer, men jag har inga sådana planer. Och jag är vegetarian. Men jag kör fortfarande en gammal Volvo. Jag ska inte försöka förställa mig. Jag tror inte på att köpa en Tesla – det hade nog minskat kritiken. Men bara energin som krävs för att göra batteriet släpper ut lika mycket som att flyga 28 gånger fram och tillbaka till New York."

28 gånger??????
Någon som läst boken?
Helt orimligt.
Avståndet Stockholm - New York är drygt 600 mil, dvs drygt 1200 mil tur och retur, eller runt 35000 mil för 28 resor. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att en passagerare i ett flygplan har lika stor klimatpåverkan (inräknat höghöjdseffekt) som en mils bilkörning. Med andra ord har han fått det om bakfoten.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Banane »

MarkusL skrev:
holden skrev:
Beror ju mycket på i vilka åldrar barnen är, har du två barnvagnar att släpa med är inte M3 ett alternativ.
Nej, men vilken bil rymmer 2 barnvagnar och annan packning? Passat är väl en av de vanligaste familjebilarna men den sägs också vara en mellanklassare. Vem bestämmer dessa klasser?
Passat har vuxit och anses inte vara mellanklass längre.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1021
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Artikel i media

Inlägg av holden »

MarkusL skrev:
holden skrev:
Beror ju mycket på i vilka åldrar barnen är, har du två barnvagnar att släpa med är inte M3 ett alternativ.
Nej, men vilken bil rymmer 2 barnvagnar och annan packning? Passat är väl en av de vanligaste familjebilarna men den sägs också vara en mellanklassare. Vem bestämmer dessa klasser?
Vår A6a rymmer två barnvagnar plus allt annat man måste släpa med som småbarnsförälder. Nu är barnen förbi barnvagnsåldern så då funkar m3an lika bra.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Märkligt att man alltid sätter ner nyttan med en resa till 0. Han räknar således inte med nackdelen med att han inte reser till NY.
I så fall har han ju helt rätt och vad var då poängen med att resa så förbannat mycket tidigare.
Har också lurat på detta. Håller med dig att det känns mycket märkligt resonerat från många.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
Tycker det är ännu konstigare när medlemmar i detta forum skriver att de vill köpa Teslor eller FSD med kreditkort för att tjäna EuroBonus-poäng. Eller frågar efter laddstolpar i närheten av Arlanda...
???

Varför skulle det vara konstigt?

Förstår mig inte alls på ditt inlägg, eller hur du tänker nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

d3marcus skrev:
Eller frågar efter laddstolpar i närheten av Arlanda...
Tja, just den saken är inte så konstig. Jag har varit på konferens på ett hotell på Arlanda och åkt bil dit utan att flyga nån stans. Då var det bra att kunna ställa bilen på laddning under tiden.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
d3marcus skrev:
Eller frågar efter laddstolpar i närheten av Arlanda...
Tja, just den saken är inte så konstig. Jag har varit på konferens på ett hotell på Arlanda och åkt bil dit utan att flyga nån stans. Då var det bra att kunna ställa bilen på laddning under tiden.
Även fast man kör Tesla kan man väl ha ett behov av att resa? Är alla resor nöjesresor? Finns det ingent sammanhang som rättfärdigar en flygresa?
Skriv svar