Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Artikel i media

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
Om de bara skulle kunna sätta en dragkrok på Model S så skulle den också funka. ;)

Och då skulle det 'bara' kosta dryga 800K efter miljöbilspremie... :?

Men om ett år så finns ju tyskbyggda Model Y och då kommer vi väl ner en bit till.
Nu behöver ju nästan ingen 4WD och då finns det mycket att välja mellan för Ebba. I första läge skulle vi kanske rekommendera henne att titta på Skoda Enya.. enqya.. Enyaq. Den borde funka som ersättare till sossekontainern. Men det duger kanske inte åt Ebba utan hon vill ha en Model X och då är det väl bara att slanta.
Ja 600k är ju mindre än 1 miljon men fortfarande mycket pengar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Vi är en familj på landet och behöver inte en Model X. Andrabilen är numera en gammal Volvo med dragkrok som vi drar släp med (brädgården), fraktar säckar med mjölkpaket osv till återvinningen. Helt perfekt och kostade 5000 kr. Hade vi använt andrabilen mer hade vi haft kvar Zoe'n.

Så det finns flera alternativ även för den som behöver dragkrok och som på många sätt är lämpligare än att ha en dyr bil endast för de få gånger man nyttjar den funktionen. Volvon kommer definitivt att vara kvar även när Y'n anländer och vi får dragkrok på förstabilen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x
"Ropen skalla, Model X åt alla!" :roll: :roll:

KD har verkligen ingen koll på miljö i allmänhet och elbilar i synnerhet, både Ebba Busch och Sara Skyttedal har ju kläckt ur sig en rad grodor om detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

Nu kan jag börja åka elbuss. Den linjen är först ut är linjen jag brukar åka med ska bli kul detta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... skelleftea
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Swede1 skrev:
LarsL skrev:
Swede1 skrev:
Var finns så billigt som 2,5 kr/kwh?
Fortum vid Coop i Torsby och Coop Sysslebäck.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x
Jag förstår bara inte varför man hakar upp sig på den där jäkla fyrhjulsdriften hela tiden. Vill man ha det, okej fine. Men att indirekt påstå att en elbil inte funkar för folk på landsbygden eftersom dragkrok och 4WD är en nödvändighet och att man därför måste köpa en Modell X för en miljon är verkligen att ta i.
Det är sant att de flesta på landsbygden inte skulle köpa en bil utan dragkrok. Helt enig. Men när jag tittar omkring mig och vilka bilar mina grannar har så är det få som har en bil med fyrhjulsdrift.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Banane »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x
Jag förstår bara inte varför man hakar upp sig på den där jäkla fyrhjulsdriften hela tiden. Vill man ha det, okej fine. Men att indirekt påstå att en elbil inte funkar för folk på landsbygden eftersom dragkrok och 4WD är en nödvändighet och att man därför måste köpa en Modell X för en miljon är verkligen att ta i.
Det är sant att de flesta på landsbygden inte skulle köpa en bil utan dragkrok. Helt enig. Men när jag tittar omkring mig och vilka bilar mina grannar har så är det få som har en bil med fyrhjulsdrift.
Gör det nån skillnad att ta bort kravet på awd menar du?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Banane skrev:
Gör det nån skillnad att ta bort kravet på awd menar du?
Det är klart det gör. Det finns ett antal 2WD elbilar som ligger inom ramen för vad en privatperson kan köpa. De är inte billiga, men de kostar inte en miljon heller. Dragkroken gör det hela betydligt svårare, då finns i nuläget bara ett fåtal bilar som uppfyller det kravet. Det vet jag själv av egen erfarenhet. Men det finns i alla fall några stycken numera som inte kostar massor. Model 3, snart ID4, Enyaq, Model Y, XC40 och Polestar 2 som jag kan komma på nu. Inga billiga bilar förvisso, men ingen av dessa kostar en miljon, framförallt inte när man släpper kravet på AWD. Och om man inte har AWD på sin nuvarande fossilbil så tror jag ärligt talat inte att man har det kravet när det gäller köp av elbil. Min nästa bil kommer inte ha AWD om jag kan undvika det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Banane »

mati skrev:
Banane skrev:
Gör det nån skillnad att ta bort kravet på awd menar du?
Det är klart det gör. Det finns ett antal 2WD elbilar som ligger inom ramen för vad en privatperson kan köpa. De är inte billiga, men de kostar inte en miljon heller. Dragkroken gör det hela betydligt svårare, då finns i nuläget bara ett fåtal bilar som uppfyller det kravet. Det vet jag själv av egen erfarenhet. Men det finns i alla fall några stycken numera som inte kostar massor. Model 3, snart ID4, Enyaq, Model Y, XC40 och Polestar 2 som jag kan komma på nu. Inga billiga bilar förvisso, men ingen av dessa kostar en miljon, framförallt inte när man släpper kravet på AWD. Och om man inte har AWD på sin nuvarande fossilbil så tror jag ärligt talat inte att man har det kravet när det gäller köp av elbil. Min nästa bil kommer inte ha AWD om jag kan undvika det.
De du räknar upp har väl mycket lägre dragvikter?

Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Banane skrev:

De du räknar upp har väl mycket lägre dragvikter?

Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Det är väl bara Model 3 som snickerit med låg dragvikt. De andra kan ju dra en hästtransport och en normalstor husvagn. Om man bara ska dra en vagn med skräp och ett flyttlass så klarar man sig ganska långt med 1000 kg också.


Varför undvika något bra? För att spara pengar så klart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Banane skrev:
Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Varför är de flesta bilar som rullar ute på vägarna tvåhjulsdrivna om nu AWD bara ger fördelar? Priset såklart. Fyrhjulsdrift kommer med ett högt pris. För det första så blir bilen mycket dyrare, men även förbrukningen ökar. Och i en elbil innebär högre förbrukning kanske inte så stor skillnad i driftskostnad, men räckvidden minskar en hel del. Och jag är inte gärna beredd att betala det priset eftersom nackdelarna som fyrhjulsdriften medför för mig är större än fördelarna.
Och så resonerar tydligen de flesta. Annars hade ju alla bilar varit fyrhjulsdrivna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Banane »

mati skrev:
Banane skrev:
Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Varför är de flesta bilar som rullar ute på vägarna tvåhjulsdrivna om nu AWD bara ger fördelar? Priset såklart. Fyrhjulsdrift kommer med ett högt pris. För det första så blir bilen mycket dyrare, men även förbrukningen ökar. Och i en elbil innebär högre förbrukning kanske inte så stor skillnad i driftskostnad, men räckvidden minskar en hel del. Och jag är inte gärna beredd att betala det priset eftersom nackdelarna som fyrhjulsdriften medför för mig är större än fördelarna.
Och så resonerar tydligen de flesta. Annars hade ju alla bilar varit fyrhjulsdrivna.
Njae. Så mycket dyrare blir de inte. Trenden är stark mot awd. Tror de flesta Audi, Mercedes, BMW, Volvo osv har awd nuförtiden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Banane skrev:
mati skrev:
Banane skrev:
Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Varför är de flesta bilar som rullar ute på vägarna tvåhjulsdrivna om nu AWD bara ger fördelar? Priset såklart. Fyrhjulsdrift kommer med ett högt pris. För det första så blir bilen mycket dyrare, men även förbrukningen ökar. Och i en elbil innebär högre förbrukning kanske inte så stor skillnad i driftskostnad, men räckvidden minskar en hel del. Och jag är inte gärna beredd att betala det priset eftersom nackdelarna som fyrhjulsdriften medför för mig är större än fördelarna.
Och så resonerar tydligen de flesta. Annars hade ju alla bilar varit fyrhjulsdrivna.
Njae. Så mycket dyrare blir de inte. Trenden är stark mot awd. Tror de flesta Audi, Mercedes, BMW, Volvo osv har awd nuförtiden.
Nu pratar du om bilar som ändå är dyrare. Det är möjligt att det är nån slags trend inom dessa märken, just eftersom deras kunder är köpstarka, och dessutom anses AWD vara en premium-egenskap. Lite billigare märken har inte alls dessa tendenser så som jag ser det. Som sagt, jag tycker att nackdelarna överväger för min del, och jag ser inte riktigt de stora fördelarna med AWD heller så som jag använder en bil. För andra kan det se annorlunda ut. Men det jag opponerar mig mot är påståendet att man behöver AWD när man bor på landet. Jag bor på landet och det finns väldigt få AWD bilar här. De flesta nöjer sig med vanliga 2WD bilar och det är naturligtvis en prisfråga. För mig ser det snarare ut som att det är mest stadsbor som "villhöver" AWD eftersom det är främst de som har råd med dyrare bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Ska man dra tunga släp, ibland i lite uppförsbacke med grus, så är bakhjulsdrift bättre än framhjulsdrift. Eftersom det finns ett mycket begränsat sortiment bakhjulsdrivna bilar idag, i jämförelse med sortimentet framhjulsdrivna, så blir det ju ofta så att fyrhjulsdrift löser det problemet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Ebba Busch vill införa skrotningspremie.

Vi säger nej till halva malushöjningen och inför i stället något högre fordonsskatt för gamla bilar, mer än 18 år, och en skrotningspremie för samma fordonsgrupp” skriver Ebba Busch och Magnus Jacobsson. 
https://www.bytbil.com/nyheter/ebba-bus ... ilar-30504
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Ebba Busch vill införa skrotningspremie.

Vi säger nej till halva malushöjningen och inför i stället något högre fordonsskatt för gamla bilar, mer än 18 år, och en skrotningspremie för samma fordonsgrupp” skriver Ebba Busch och Magnus Jacobsson. 
https://www.bytbil.com/nyheter/ebba-bus ... ilar-30504
Missar väl målet lite tycker jag. Det måste vara dyrt att köpa en ny fossilbil med stora utsläpp. Vi vill ju ha färre sådana i samhället då det kommer finnas i typ 18 år. Därför ska de betala. Lägg skrotningspremien direkt på deras inköpspris, vet jag. Ska du köpa en ny fossil så ska du skrota två gamla typ.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Problemet är ju alla nya fossilmotorer som tas i drift idag. Det är där vansinnet ligger, i att det byggs nya. De gamla häckarna till bilar har liksom redan gjort sitt och kommer fasas ut i alla fall.

Summerat: Stoppa försäljning av nya, dyra avgasmotorer!
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Artikel i media

Inlägg av Esterox »

Teslaspolen skrev:
Problemet är ju alla nya fossilmotorer som tas i drift idag. Det är där vansinnet ligger, i att det byggs nya. De gamla häckarna till bilar har liksom redan gjort sitt och kommer fasas ut i alla fall.

Summerat: Stoppa försäljning av nya, dyra avgasmotorer!
Vad skall majoriteten köpa istället då tycker du ? Vet du hur många nya bilar det säljs varje år ? Elbilar finns ju inte i överflöd idag. Så hur skulle man då klara av att leverera runt 60+miljoner bilar ?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x
Jag förstår bara inte varför man hakar upp sig på den där jäkla fyrhjulsdriften hela tiden. Vill man ha det, okej fine. Men att indirekt påstå att en elbil inte funkar för folk på landsbygden eftersom dragkrok och 4WD är en nödvändighet och att man därför måste köpa en Modell X för en miljon är verkligen att ta i.
Det är sant att de flesta på landsbygden inte skulle köpa en bil utan dragkrok. Helt enig. Men när jag tittar omkring mig och vilka bilar mina grannar har så är det få som har en bil med fyrhjulsdrift.
Jo, det är märkligt att KD kräver stora fyrhjulsdrivna SUV:ar för alla, men i verkligheten så är majoriteten av alla bilar tvåhjulsdrivna.

Varför skall man kräva detta plötsligt för elbilar, när de flesta inte har det på sina ICE-bilar?

Mycket märkligt resonerat av KD-ledningen tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:

Jo, det är märkligt att KD kräver stora fyrhjulsdrivna SUV:ar för alla, men i verkligheten så är majoriteten av alla bilar tvåhjulsdrivna.

Varför skall man kräva detta plötsligt för elbilar, när de flesta inte har det på sina ICE-bilar?

Mycket märkligt resonerat av KD-ledningen tycker jag.
Det är väl så enkelt att Ebba vill ha en Model X, själv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Ska man dra tunga släp, ibland i lite uppförsbacke med grus, så är bakhjulsdrift bättre än framhjulsdrift. Eftersom det finns ett mycket begränsat sortiment bakhjulsdrivna bilar idag, i jämförelse med sortimentet framhjulsdrivna, så blir det ju ofta så att fyrhjulsdrift löser det problemet.
Vi kör bakhjulsdrivet på vår bil med krok (Mercedes E-klass), och fungerar helt utmärkt. Var nere i hamnen idag och lyfte upp och körde hem med segelbåten på släp.

Tyvärr så är det väl bara Mercedes och BMW (och några till kanske) som främst har bakhjulsdrift av ICE-bilar, men på rena elbilar så verkar det som de flesta nya som är tvåhjulsdrivna satsar på bakhjulsdrift.

Så det ser ganska bra ut för framtiden för de som tycker det är onödigt att köra runt med fyrhjulsdrift till vardags. Speciellt för rena elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:

Jo, det är märkligt att KD kräver stora fyrhjulsdrivna SUV:ar för alla, men i verkligheten så är majoriteten av alla bilar tvåhjulsdrivna.

Varför skall man kräva detta plötsligt för elbilar, när de flesta inte har det på sina ICE-bilar?

Mycket märkligt resonerat av KD-ledningen tycker jag.
Det är väl så enkelt att Ebba vill ha en Model X, själv.
Jo, avundsjuka och missunnsamhet finns ju även hos partiledare! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Artikel i media

Inlägg av tor-ake »

Jag skulle tippa att det är en efterkonstruktion. Hon gjorde bort sig och brainstormingen i partiets medieavdelning kokade ihop det här förklaringen. Och det tråkiga är att bortförklaringen funkar - visst vi kan muttra om detaljerna men summa summarum så kommer hon undan med den här grodan.

Det är viktigt att ha ett medieteam som kan kratta, rädda och släta till är väl lärdomen här.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av MarkusL »

Ja, och de missade att Model 3 och Etron har fyrhjulsdrift och dragkrok.
Skriv svar