Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Fredrik j » 04 maj 2021 18:41

Volkswagen började månaden med drygt 100 bilar registrerade redan under måndagen vilket bevisar att dom inte försöker dopa försäljningsstatistiken en specifik månad genom att klumpa ihop den på rätt sida månadsskiftet utan har ett jämt flöde även fortsatt och registrerar bilarna i den takt kunderna vill.
Fredrik j

Inläggav dd88 » 04 maj 2021 19:06

taliz skrev:
dd88 skrev:För varje elbil så finns det tio motsvarande fossilbilar (hit räknar jag även hybrider). Att en modell säljer mer än övriga spelar inte så stor roll när resterande totalt säljer mer.

För att majoriteten av bilarna som säljs ska vara elbilar så behövs det fler alternativ. Ser fortfarande inget rimligt alternativ som ska ersätta en passat eller v60.

Läste du artikeln?
BEV var 22,2% i april, dvs nästan var fjärde ny bil är en ren elbil.

Som sagt, många som tidigare köpt Passat och V60 har bytt till Model 3, PS2, ID4 mfl(inkl mig själv).
Det behöver inte vara en exakt likadan modell från samma tillverkare för att folk ska vara intresserade. Väldigt väldigt få håller sig till samma märke och modell.
Jag tror att vi kan se över 50% elbilar redan nästa år.

Ja jag läste den, och hade jag varit lika dålig på att analysera marknaden så hade jag troligtvis fått sparken.

Att konstatera att det sker är inte nog, man måste förstå varför det sker.

Eller är Teslas 11 sålda bilar i April även det ett tecken på hur det kommer se ut framåt? (Svaret är givetvis nej).

Vi kommer säkerligen se månader med andelar över 50% väldigt snart, men att det håller över ett helt år tror jag inte på. Hade inte hybriden funnits så hade det varit en helt annan sak.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Teslaägare taliz » 04 maj 2021 19:55

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:För varje elbil så finns det tio motsvarande fossilbilar (hit räknar jag även hybrider). Att en modell säljer mer än övriga spelar inte så stor roll när resterande totalt säljer mer.

För att majoriteten av bilarna som säljs ska vara elbilar så behövs det fler alternativ. Ser fortfarande inget rimligt alternativ som ska ersätta en passat eller v60.

Läste du artikeln?
BEV var 22,2% i april, dvs nästan var fjärde ny bil är en ren elbil.

Som sagt, många som tidigare köpt Passat och V60 har bytt till Model 3, PS2, ID4 mfl(inkl mig själv).
Det behöver inte vara en exakt likadan modell från samma tillverkare för att folk ska vara intresserade. Väldigt väldigt få håller sig till samma märke och modell.
Jag tror att vi kan se över 50% elbilar redan nästa år.

Ja jag läste den, och hade jag varit lika dålig på att analysera marknaden så hade jag troligtvis fått sparken.

Eller är Teslas 11 sålda bilar i April även det ett tecken på hur det kommer se ut framåt? (Svaret är givetvis nej).

Vi kommer säkerligen se månader med andelar över 50% väldigt snart, men att det håller över ett helt år tror jag inte på. Hade inte hybriden funnits så hade det varit en helt annan sak.

Vad var det som var dåligt analyserat? Tycker de hade förvånansvärt bra koll på den svenska marknaden, inkl att miljöbonusen nyss höjts, att förmånsvärdena ökar i juli, att ID4 möjligen vad uppdämd efterfrågan etc etc.

Ja, det är ju precis det artikeln förklarar.
De har också med en graf som visar utvecklingen sedan 12/19.

Trenden är ju tydlig, det kan nog inte ens du neka till. Frågan är alltså inte om det sker, utan bara när. Jag tror som sagt det kommer ske väldigt snart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 04 maj 2021 23:00

dd88 skrev:Ja jag läste den, och hade jag varit lika dålig på att analysera marknaden så hade jag troligtvis fått sparken.

Inte försäljning. Nyregistrering.

Gäller att inte blanda ihop de två sakerna.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare martinot » 04 maj 2021 23:35

fth skrev:Någon som råkat ut för kött i snabbladdaren? :roll:

https://futurism.com/the-byte/vandals-are-stuffing-meat-into-electric-vehicle-charging-stations?fbclid=IwAR0LLpGYbxLYiCN4LKOzOr9IwL_5UeHAWeuA0DYyYv1siW9VE7eBJdobPRU

Begåvningsreserven i Tyskland verkar inte gilla elbilar...

/fth

Hepp!

Det där var ju inget vidare. Intressant ämne som skrivs om på nyhetssidan:

https://teslaclubsweden.se/folk-som-int ... e-idioter/

Visst stämmer det säkert att de som inte gillar elbilar är inte idioter.

Ibland undrar man ju dock när man läser den nyheten som du länkar till...
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare LarsL » 05 maj 2021 07:05

martinot skrev:
Hepp!

Det där var ju inget vidare. Intressant ämne som skrivs om på nyhetssidan:

https://teslaclubsweden.se/folk-som-int ... e-idioter/

Visst stämmer det säkert att de som inte gillar elbilar är inte idioter.

Ibland undrar man ju dock när man läser den nyheten som du länkar till...

Det där med köttet är ju aktivism och inte direkt en åsikt.

Vet inte om vi har diskuterat Tibors artikel om inte-idioterna? Men det som är rätt tydligt i den här debatten är att det finns ett gäng som anser sig väldigt kunniga om bilar och som nu känner sig hotade. De har hela livet mött människor som kan mindre än dem om ämnet. De tror de kan precis allt och vet exakt hur allt fungerar med bilar. Svårt att diskutera med sådana personer utan att kränka deras självkänsla. Jag har försökt med personer nära mig men märker rätt tydligt att det inte vill gå in.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2021.4.12
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare 12man » 05 maj 2021 09:22

Nya mercedes lasbilschefen i svd idag

Ett mål är att få ned utsläppen av växthusgaser. I dag går nästan alla lastbilar på fossil diesel och det innebär, som Karin Rådström ser det, att lastbilstillverkarna har möjlighet att göra mycket.

– De tunga fordonen står för 7-8 procent av de globala utsläppen av koldioxid.

De tre stora lastbilstillverkarna pratar i princip om samma lösningar på problemet. Först handlar det om att ersätta dieseln med eldrivna lastbilar som har stora batterier.I nästa steg krävs även eldrivna lastbilar som använder bränsleceller och vätgas.

– Vi tror att både batterier och bränsleceller behövs. Men det är mycket som är osäkert med den här omställningen. Vi vet till exempel inte hur mycket grön vätgas som blir tillgänglig och vad den kommer att kosta. Det är lika osäkert när det gäller grön el, säger Karin

Hon pekar därmed på att problemet är större. För att få ned utsläppen räcker det inte att tillverkarna börjar göra eldrivna lastbilar.

Politiker och andra företag måste också få fram mycket mer grön el och vätgas än vad som finns tillgängligt i dag. Och det måste till nya elledningar, gasnät, laddplatser med mera.

– Infrastrukturen är en stor fråga och det krävs mycket investeringar där.

Det av mig understrukna, vad vet hon som jag inte fattar?

https://www.svd.se/svensk-chef-sjalvkor ... -om-tio-ar
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 05 maj 2021 09:26

Ursäkta, gasnät?? :shock:
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare MWall » 05 maj 2021 09:27

Teslaspolen skrev:Ursäkta, gasnät?? :shock:

Vätgasmackar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 05 maj 2021 10:25

Gissar att hon med bakgrund inom försäljning och marknad inte tror att batterier kommer klara räckvidden alternativt att bilarna måste kunna tankas snabbt. Gissar att hon inte har någon direkt koll på vätgasteknik.

Vill någon lastbilstillverkare köra på vätgas är det väl fritt för dem att bygga upp och bekosta ett nät med vätgasmackar. Något nät av vätgasdistribution via piplines lär det inte bli. Lokal produktion eller påfyllning från lastbilar är det som kommer krävas och dessa saker skalas inte upp särskilt enkelt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon