Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Artikel i media

Inlägg av tompanhuhu »

MWall skrev:
tompanhuhu skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta

Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Zoe i Östersund?
Tranås ligger i Småland.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Artikel i media

Inlägg av Erxon »

Undrar hur man tänkte här?
8D0DC608-4819-467E-B41A-D76CF69D6E7F.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

tompanhuhu skrev:
MWall skrev:
tompanhuhu skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta

Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Zoe i Östersund?
Tranås ligger i Småland.
Östersund hade problem med sina Zoe på vintern då 12v batterierna laddade ur pga av... fel. Korta resor med bilar gör att 12v batteriet inte hinner laddas under körningarna. Riktiga elbilar underhålls laddar så klart 12v batteriet hela tiden. Zoe är ju också kommunal bil nummer ett, av någon orsak(?), så det är rimligt att anta att det är sådana även här. Ett vet vi, det är inte en Tesla för då hade det stått med fetstil i rubriken. :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
Undrar hur man tänkte här?
Bild
:(

Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!

Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.

Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

tompanhuhu skrev:
MWall skrev:
tompanhuhu skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta

Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Zoe i Östersund?
Tranås ligger i Småland.

Det är mycket roligare att gissa än att läsa artikeln. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Erxon skrev:
Undrar hur man tänkte här?
Bild
:(

Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!

Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.

Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
Snudd på tjänstefel av dom där faktiskt, Nissan borde iaf ha synpunkter på det agerandet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Erxon skrev:
Undrar hur man tänkte här?
Bild
:(

Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!

Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.

Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
Snudd på tjänstefel av dom där faktiskt, Nissan borde iaf ha synpunkter på det agerandet...
Jo, hoppas att de dumpar den typen av återförsäljare.

Verkar även som VAG har samma problem med många av deras VW-återförsäljare enligt tidigare länk (i denna tråden har jag för mig).

Så en klar trend att ICE-ÅF, som inte ägs av tillverkarna själva, verkar göra allt för att bromsa övergången till elbilar.

För den som är lite lätt konspiratoriskt lagd, så kan man misstänka att elbilar som inte behöver lika mycket service och reservdelar, är en sämre affär för många ÅF/verkstäder (då många av de har verkstäder som de tjänar bra med marginal på).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fast Nissan kräver ju ganska dyr service för att garantin ska gälla så på det sättet borde inte återförsäljarna behöva oroa sig. Jag tror bara att de är ett gäng fossilhuvuden som inte vill ändra sig.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Erxon skrev:
Undrar hur man tänkte här?
Bild
:(

Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!

Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.

Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
Snudd på tjänstefel av dom där faktiskt, Nissan borde iaf ha synpunkter på det agerandet...
Jo, hoppas att de dumpar den typen av återförsäljare.

Verkar även som VAG har samma problem med många av deras VW-återförsäljare enligt tidigare länk (i denna tråden har jag för mig).

Så en klar trend att ICE-ÅF, som inte ägs av tillverkarna själva, verkar göra allt för att bromsa övergången till elbilar.

För den som är lite lätt konspiratoriskt lagd, så kan man misstänka att elbilar som inte behöver lika mycket service och reservdelar, är en sämre affär för många ÅF/verkstäder (då många av de har verkstäder som de tjänar bra med marginal på).
Det är nog mycket det som ligger bakom. BMW i3 och VW ID3 har man mest sålt via nätet och handlarna är bara upphämtningsställen. Volvo gav ingen anledning till varför de dumpade Bilia men det kan säkert varit av samma anledning.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.

Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.

Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.

Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....
Ja såklart :) Jag känner flera som har Zoes. De behöver mycket service av någon anledning? Mycket som går fel hela tiden.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.

Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....
Ja såklart :) Jag känner flera som har Zoes. De behöver mycket service av någon anledning? Mycket som går fel hela tiden.
Ungefär som hos tesla då? Man får ju inte intrycket att dom sitter och rullar tummarna på service centers. Det finns nog möjligheter att tjäna en del pengar när garantierna går ut. Och tesla har ju en av dom starkaste inlåsningseffekten av alla märkesverkstäder?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Det finns säkert möjlighet för Nissan, Tesla, Polestar/Volvo, mflr. att tjäna pengar på både service och reservdelar för elbilar, men det som jag misstänker är att (vissa) ÅF/verkstäder inte gillar att det blir mindre volym och mindre omfattande service och delar för elbilar jämfört med de mekaniskt mer komplicerade ICE-bilarna.

Här är förresten en lite relaterad servicetråd som kan vara av intresse: viewtopic.php?f=11&t=24222
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lezzeti
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 sep 2020 20:21

Re: Artikel i media

Inlägg av Lezzeti »

Mailade just till SVT och Sveriges radio för att tydliggöra att det rör sig om Renault Zoe, och en stilla undran om de skulle skriva en artikel om t.ex. Volkswagen Crafter varit "omöjliga" att starta i vintertemperatur..så jag passade på att tipsa om att min kommun var haft problem med dessa. Ska bli intressant att se om de väljer att skriva om det.
Kia E-Niro 2019. Tidigare Nissan Leaf men tröttnade på Rapidgate..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Lezzeti skrev:
Mailade just till SVT och Sveriges radio för att tydliggöra att det rör sig om Renault Zoe, och en stilla undran om de skulle skriva en artikel om t.ex. Volkswagen Crafter varit "omöjliga" att starta i vintertemperatur..så jag passade på att tipsa om att min kommun var haft problem med dessa. Ska bli intressant att se om de väljer att skriva om det.
Bra! Känns som man inom svensk media tycker det är bra att kunna hänga ut elbilar. Har inget emot att man diskuterar nackdelar och utmaningar, men det bör vara en rimlighet i det journalistiska förhållningssättet .

Förhoppningsvis nyheter som inte bara går ut på click-bait och försök att sensionalisera nyheter genom att dissa elbilar så som SvD, Flamman och Sweclockers. Hoppas att inte SVT börjat med liknande upplägg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Ny larmrapport: Skånes kommuner illa förberedda för framtida effektbrist
Skånes kommuner är illa förberedda för framtida perioder med akut effektbrist. Enligt en rapport från konsultbolaget WSP skjuter kommunerna över allt för mycket ansvar till elnätsbolagen.
– Kommunerna förutsätter att elförsörjningen fungerar. De måste göra mer, säger rapportförfattaren Anna Nordling.

Det finns en allvarlig kapacitetsbrist i det svenska elnätet. Den är särskilt stor i Skåne och Stockholmsområdet. Det har skapat problem för skånska industriföretag som Ecolean, Lindab, Polykemi och Pågen.

...

Enligt Svenska Kraftnät måste sydsvenska elkonsumenter kallt räkna med att årligen drabbas av akut effektbrist under 400 timmar. Det motsvarar 17 dygn per år.

...
https://www.sydsvenskan.se/2021-02-22/n ... r-framtida
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

wilfried skrev:
Ny larmrapport: Skånes kommuner illa förberedda för framtida effektbrist
Skånes kommuner är illa förberedda för framtida perioder med akut effektbrist. Enligt en rapport från konsultbolaget WSP skjuter kommunerna över allt för mycket ansvar till elnätsbolagen.
– Kommunerna förutsätter att elförsörjningen fungerar. De måste göra mer, säger rapportförfattaren Anna Nordling.

Det finns en allvarlig kapacitetsbrist i det svenska elnätet. Den är särskilt stor i Skåne och Stockholmsområdet. Det har skapat problem för skånska industriföretag som Ecolean, Lindab, Polykemi och Pågen.

...

Enligt Svenska Kraftnät måste sydsvenska elkonsumenter kallt räkna med att årligen drabbas av akut effektbrist under 400 timmar. Det motsvarar 17 dygn per år.

...
https://www.sydsvenskan.se/2021-02-22/n ... r-framtida
När ska man förstå att batterilagring/batterifarmar snabbt lönar sig för att kunna kontrollera effekt-toppar?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Klintan »

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... andsbygden

"Elbil — inget för den norska landsbygden

Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."

Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... andsbygden

"Elbil — inget för den norska landsbygden

Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."

Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Eller att höginkomsttagarna, som har råd att köpa en elbil, bor i storstäder?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3299
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Frågan är om de menar städerna strikt eller tätortsområdena?
I tätortsområdena Oslo (c:a 1 miljon) Bergen (drygt 400000), Trondheim (knappt 200000) och Stavanger (drygt 200000) bor ungefär en tredjedel av Norges befolkning. Då är det knappast överraskande att en tredjedel av elbilarna också finns där.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Artikel i media

Inlägg av tor-ake »

Klintan skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... andsbygden

"Elbil — inget för den norska landsbygden

Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."

Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Ha ha, snacka om ickenyhet, om det är som sägs. Räknar man ihop befolkningen i de fyra nämnda städerna utgör de ungefär en tredjedel av den totala befolkningen. En tredjedel av befolkningen har köpt en tredjedel av bilarna! Wow, stoppa pressarna! :roll:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Klintan »

tor-ake skrev:
Klintan skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... andsbygden

"Elbil — inget för den norska landsbygden

Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."

Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Ha ha, snacka om ickenyhet, om det är som sägs. Räknar man ihop befolkningen i de fyra nämnda städerna utgör de ungefär en tredjedel av den totala befolkningen. En tredjedel av befolkningen har köpt en tredjedel av bilarna! Wow, stoppa pressarna! :roll:
Ja, det var verkligen en ickenyhet.
Kommunikationschefen på bilförbundets analys känns också världsfrånvänd:
"Elbilar uppfattas av många på landsbygden som en omodern teknologi, varken utbud, pris eller räckvidd motsvarar de behov man har"
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Klintan skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... andsbygden

"Elbil — inget för den norska landsbygden

Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."

Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Ytterligare ett lågvattenmärke i elbils-rapporteringen, befolkningen i dessa städer utgör som sagt nästan exakt 1/3 av Norges befolkning.

Slutsatsen är alltså att elbilar fungerar lika bra överallt i hela Norge, i storstäder såväl som på landet.

Den korrekta slutsatsen stämde väl inte med någons förutfattade meningar får man anta, så då fick dom hitta på lite "alternativa fakta" istället.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar