Tranås ligger i Småland.MWall skrev:Zoe i Östersund?tompanhuhu skrev:https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta
Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Artikel i media
Moderator: Redaktion
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Östersund hade problem med sina Zoe på vintern då 12v batterierna laddade ur pga av... fel. Korta resor med bilar gör att 12v batteriet inte hinner laddas under körningarna. Riktiga elbilar underhålls laddar så klart 12v batteriet hela tiden. Zoe är ju också kommunal bil nummer ett, av någon orsak(?), så det är rimligt att anta att det är sådana även här. Ett vet vi, det är inte en Tesla för då hade det stått med fetstil i rubriken.tompanhuhu skrev:Tranås ligger i Småland.MWall skrev:Zoe i Östersund?tompanhuhu skrev:https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta
Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Re: Artikel i media
Erxon skrev:Undrar hur man tänkte här?
Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!
Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.
Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
tompanhuhu skrev:Tranås ligger i Småland.MWall skrev:Zoe i Östersund?tompanhuhu skrev:https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta
Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Det är mycket roligare att gissa än att läsa artikeln.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Snudd på tjänstefel av dom där faktiskt, Nissan borde iaf ha synpunkter på det agerandet...martinot skrev:Erxon skrev:Undrar hur man tänkte här?
Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!
Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.
Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Jo, hoppas att de dumpar den typen av återförsäljare.Bjelke skrev:Snudd på tjänstefel av dom där faktiskt, Nissan borde iaf ha synpunkter på det agerandet...martinot skrev:Erxon skrev:Undrar hur man tänkte här?
Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!
Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.
Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
Verkar även som VAG har samma problem med många av deras VW-återförsäljare enligt tidigare länk (i denna tråden har jag för mig).
Så en klar trend att ICE-ÅF, som inte ägs av tillverkarna själva, verkar göra allt för att bromsa övergången till elbilar.
För den som är lite lätt konspiratoriskt lagd, så kan man misstänka att elbilar som inte behöver lika mycket service och reservdelar, är en sämre affär för många ÅF/verkstäder (då många av de har verkstäder som de tjänar bra med marginal på).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Fast Nissan kräver ju ganska dyr service för att garantin ska gälla så på det sättet borde inte återförsäljarna behöva oroa sig. Jag tror bara att de är ett gäng fossilhuvuden som inte vill ändra sig.
Re: Artikel i media
Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Re: Artikel i media
Det är nog mycket det som ligger bakom. BMW i3 och VW ID3 har man mest sålt via nätet och handlarna är bara upphämtningsställen. Volvo gav ingen anledning till varför de dumpade Bilia men det kan säkert varit av samma anledning.martinot skrev:Jo, hoppas att de dumpar den typen av återförsäljare.Bjelke skrev:Snudd på tjänstefel av dom där faktiskt, Nissan borde iaf ha synpunkter på det agerandet...martinot skrev:Erxon skrev:Undrar hur man tänkte här?
Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!
Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.
Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
Verkar även som VAG har samma problem med många av deras VW-återförsäljare enligt tidigare länk (i denna tråden har jag för mig).
Så en klar trend att ICE-ÅF, som inte ägs av tillverkarna själva, verkar göra allt för att bromsa övergången till elbilar.
För den som är lite lätt konspiratoriskt lagd, så kan man misstänka att elbilar som inte behöver lika mycket service och reservdelar, är en sämre affär för många ÅF/verkstäder (då många av de har verkstäder som de tjänar bra med marginal på).
Re: Artikel i media
Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.Fredrik j skrev:Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Re: Artikel i media
Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....Jordad skrev:Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.Fredrik j skrev:Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Re: Artikel i media
Ja såklart Jag känner flera som har Zoes. De behöver mycket service av någon anledning? Mycket som går fel hela tiden.Fredrik j skrev:Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....Jordad skrev:Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.Fredrik j skrev:Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Re: Artikel i media
Ungefär som hos tesla då? Man får ju inte intrycket att dom sitter och rullar tummarna på service centers. Det finns nog möjligheter att tjäna en del pengar när garantierna går ut. Och tesla har ju en av dom starkaste inlåsningseffekten av alla märkesverkstäder?Jordad skrev:Ja såklart Jag känner flera som har Zoes. De behöver mycket service av någon anledning? Mycket som går fel hela tiden.Fredrik j skrev:Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....Jordad skrev:Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.Fredrik j skrev:Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Re: Artikel i media
Det finns säkert möjlighet för Nissan, Tesla, Polestar/Volvo, mflr. att tjäna pengar på både service och reservdelar för elbilar, men det som jag misstänker är att (vissa) ÅF/verkstäder inte gillar att det blir mindre volym och mindre omfattande service och delar för elbilar jämfört med de mekaniskt mer komplicerade ICE-bilarna.
Här är förresten en lite relaterad servicetråd som kan vara av intresse: viewtopic.php?f=11&t=24222
Här är förresten en lite relaterad servicetråd som kan vara av intresse: viewtopic.php?f=11&t=24222
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Mailade just till SVT och Sveriges radio för att tydliggöra att det rör sig om Renault Zoe, och en stilla undran om de skulle skriva en artikel om t.ex. Volkswagen Crafter varit "omöjliga" att starta i vintertemperatur..så jag passade på att tipsa om att min kommun var haft problem med dessa. Ska bli intressant att se om de väljer att skriva om det.
Kia E-Niro 2019. Tidigare Nissan Leaf men tröttnade på Rapidgate..
Re: Artikel i media
Bra! Känns som man inom svensk media tycker det är bra att kunna hänga ut elbilar. Har inget emot att man diskuterar nackdelar och utmaningar, men det bör vara en rimlighet i det journalistiska förhållningssättet .Lezzeti skrev:Mailade just till SVT och Sveriges radio för att tydliggöra att det rör sig om Renault Zoe, och en stilla undran om de skulle skriva en artikel om t.ex. Volkswagen Crafter varit "omöjliga" att starta i vintertemperatur..så jag passade på att tipsa om att min kommun var haft problem med dessa. Ska bli intressant att se om de väljer att skriva om det.
Förhoppningsvis nyheter som inte bara går ut på click-bait och försök att sensionalisera nyheter genom att dissa elbilar så som SvD, Flamman och Sweclockers. Hoppas att inte SVT börjat med liknande upplägg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
https://www.sydsvenskan.se/2021-02-22/n ... r-framtidaNy larmrapport: Skånes kommuner illa förberedda för framtida effektbrist
Skånes kommuner är illa förberedda för framtida perioder med akut effektbrist. Enligt en rapport från konsultbolaget WSP skjuter kommunerna över allt för mycket ansvar till elnätsbolagen.
– Kommunerna förutsätter att elförsörjningen fungerar. De måste göra mer, säger rapportförfattaren Anna Nordling.
Det finns en allvarlig kapacitetsbrist i det svenska elnätet. Den är särskilt stor i Skåne och Stockholmsområdet. Det har skapat problem för skånska industriföretag som Ecolean, Lindab, Polykemi och Pågen.
...
Enligt Svenska Kraftnät måste sydsvenska elkonsumenter kallt räkna med att årligen drabbas av akut effektbrist under 400 timmar. Det motsvarar 17 dygn per år.
...
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Artikel i media
När ska man förstå att batterilagring/batterifarmar snabbt lönar sig för att kunna kontrollera effekt-toppar?wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-02-22/n ... r-framtidaNy larmrapport: Skånes kommuner illa förberedda för framtida effektbrist
Skånes kommuner är illa förberedda för framtida perioder med akut effektbrist. Enligt en rapport från konsultbolaget WSP skjuter kommunerna över allt för mycket ansvar till elnätsbolagen.
– Kommunerna förutsätter att elförsörjningen fungerar. De måste göra mer, säger rapportförfattaren Anna Nordling.
Det finns en allvarlig kapacitetsbrist i det svenska elnätet. Den är särskilt stor i Skåne och Stockholmsområdet. Det har skapat problem för skånska industriföretag som Ecolean, Lindab, Polykemi och Pågen.
...
Enligt Svenska Kraftnät måste sydsvenska elkonsumenter kallt räkna med att årligen drabbas av akut effektbrist under 400 timmar. Det motsvarar 17 dygn per år.
...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... andsbygden
"Elbil — inget för den norska landsbygden
Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."
Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
"Elbil — inget för den norska landsbygden
Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."
Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Elbilist sedan 2014
Re: Artikel i media
Eller att höginkomsttagarna, som har råd att köpa en elbil, bor i storstäder?Klintan skrev:https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... andsbygden
"Elbil — inget för den norska landsbygden
Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."
Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Frågan är om de menar städerna strikt eller tätortsområdena?
I tätortsområdena Oslo (c:a 1 miljon) Bergen (drygt 400000), Trondheim (knappt 200000) och Stavanger (drygt 200000) bor ungefär en tredjedel av Norges befolkning. Då är det knappast överraskande att en tredjedel av elbilarna också finns där.
I tätortsområdena Oslo (c:a 1 miljon) Bergen (drygt 400000), Trondheim (knappt 200000) och Stavanger (drygt 200000) bor ungefär en tredjedel av Norges befolkning. Då är det knappast överraskande att en tredjedel av elbilarna också finns där.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Ha ha, snacka om ickenyhet, om det är som sägs. Räknar man ihop befolkningen i de fyra nämnda städerna utgör de ungefär en tredjedel av den totala befolkningen. En tredjedel av befolkningen har köpt en tredjedel av bilarna! Wow, stoppa pressarna!Klintan skrev:https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... andsbygden
"Elbil — inget för den norska landsbygden
Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."
Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Artikel i media
Ja, det var verkligen en ickenyhet.tor-ake skrev:Ha ha, snacka om ickenyhet, om det är som sägs. Räknar man ihop befolkningen i de fyra nämnda städerna utgör de ungefär en tredjedel av den totala befolkningen. En tredjedel av befolkningen har köpt en tredjedel av bilarna! Wow, stoppa pressarna!Klintan skrev:https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... andsbygden
"Elbil — inget för den norska landsbygden
Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."
Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Kommunikationschefen på bilförbundets analys känns också världsfrånvänd:
"Elbilar uppfattas av många på landsbygden som en omodern teknologi, varken utbud, pris eller räckvidd motsvarar de behov man har"
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Ytterligare ett lågvattenmärke i elbils-rapporteringen, befolkningen i dessa städer utgör som sagt nästan exakt 1/3 av Norges befolkning.Klintan skrev:https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... andsbygden
"Elbil — inget för den norska landsbygden
Elbil är framförallt något för storstadsbilister i Norge. Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från landets bilförbund."
Eller också tolkar man statistiken att två tredjedelar av elbilarna finns utanför storstäderna?
Slutsatsen är alltså att elbilar fungerar lika bra överallt i hela Norge, i storstäder såväl som på landet.
Den korrekta slutsatsen stämde väl inte med någons förutfattade meningar får man anta, så då fick dom hitta på lite "alternativa fakta" istället.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options