Ja, det var väl 15 år sen jag läste den sist.Fredrik j skrev:AMS har blivit en bedövande tråkig tidning. Brukade prenumerera och se fram mot dagen när den låg i lådan. Nu köper jag lösnummer ibland.
Kan vara så att man fått andra intressen...
Moderator: Redaktion
Ja, det var väl 15 år sen jag läste den sist.Fredrik j skrev:AMS har blivit en bedövande tråkig tidning. Brukade prenumerera och se fram mot dagen när den låg i lådan. Nu köper jag lösnummer ibland.
Bytt tidning. Gran turisimo istället plus en del utländska som inte skriver om svenska förmånsvärden och om elnätet klarar högre belastning. Känns mer som det är AMS som fått andra intressen....taliz skrev:Ja, det var väl 15 år sen jag läste den sist.Fredrik j skrev:AMS har blivit en bedövande tråkig tidning. Brukade prenumerera och se fram mot dagen när den låg i lådan. Nu köper jag lösnummer ibland.
Kan vara så att man fått andra intressen...
Det var ju fantastiskt roligt klipp! Det var intressant att höra lite oliktänkande åsikter...kofoten skrev:
Speciell människa dedär
Jag tror inte han spelar dum, han måste vara korkad på riktigt, alternativt hjärntvättad.kofoten skrev:
Speciell människa dedär
Tror att du har fel. Jag tror att videon är tänkt som så att en provocerar med dumheter och den andre svarar med fakta. Kan ha fel men så ser jag på videon.Tellus skrev:Jag tror inte han spelar dum, han måste vara korkad på riktigt, alternativt hjärntvättad.kofoten skrev:
Speciell människa dedär
Precis så tror jag också. Peder får representera en klassisk petrolhead som tömmer alla sina fördomar (och hat) och Alrik svarar som en teslaentusiast.nek0 skrev:Tror att du har fel. Jag tror att videon är tänkt som så att en provocerar med dumheter och den andre svarar med fakta. Kan ha fel men så ser jag på videon.Tellus skrev:Jag tror inte han spelar dum, han måste vara korkad på riktigt, alternativt hjärntvättad.kofoten skrev:
Speciell människa dedär
Roligt sätt att lära sig något.
Hintar de inte i början av videon att han faktiskt står i kö på en Cybertruck? Jag kan förstå att nån som åker runt i en polizeimålad Ferrari FF tycker Teslas nuvarande bilar är menlösa och tråkiga. Cybertruck är väl perfekt då. Tråkig är den inte.Fredrik j skrev:Precis så tror jag också. Peder får representera en klassisk petrolhead som tömmer alla sina fördomar (och hat) och Alrik svarar som en teslaentusiast.nek0 skrev:Tror att du har fel. Jag tror att videon är tänkt som så att en provocerar med dumheter och den andre svarar med fakta. Kan ha fel men så ser jag på videon.Tellus skrev:Jag tror inte han spelar dum, han måste vara korkad på riktigt, alternativt hjärntvättad.kofoten skrev:
Speciell människa dedär
Roligt sätt att lära sig något.
visste vi ju men ändå, så GM kommer nog klara sigWhen you look at the volume that General Motors sells and the customers that we have, we need to help everybody get there. We think that the solution is EVs, not hybrids. But you have to make sure you have a robust charging infrastructure. You got to make sure that you have the price points where a person can buy the vehicle when it’s their only vehicle that they have to depend on day in and day out.
They can’t say okay, now I’m going on a road trip, and I switch to this other vehicle in my garage. And so that’s why we’re working so hard on the charging piece. And we’re working so hard on getting the battery costs down.
Har Teknikens värld korrekta citat och uttalande från GM så finns det grova brister inom GM angående elbilar:12man skrev:Mary Barra, GM’s chief executive, :
visste vi ju men ändå, så GM kommer nog klara sigWhen you look at the volume that General Motors sells and the customers that we have, we need to help everybody get there. We think that the solution is EVs, not hybrids. But you have to make sure you have a robust charging infrastructure. You got to make sure that you have the price points where a person can buy the vehicle when it’s their only vehicle that they have to depend on day in and day out.
They can’t say okay, now I’m going on a road trip, and I switch to this other vehicle in my garage. And so that’s why we’re working so hard on the charging piece. And we’re working so hard on getting the battery costs down.
Tja, de räknar ju in GF Berlin i beräkningen så (Tesla Model 3 räknas upp med andra europeiska bilar)...Bjelke skrev:Och apropå att dom stora drakarna i Europa ska ta över elbilsmarknaden...
https://www.nyteknik.se/elbilar/rapport ... na-6990486
Jo jag la märke till det, lite fult med tanke på "rubriken " liksom...themax skrev:Tja, de räknar ju in GF Berlin i beräkningen så (Tesla Model 3 räknas upp med andra europeiska bilar)...Bjelke skrev:Och apropå att dom stora drakarna i Europa ska ta över elbilsmarknaden...
https://www.nyteknik.se/elbilar/rapport ... na-6990486
och mckinsey direkt på tyskaMcKinsey’s study does not include potential production from Tesla’s Gigafactory planned to open near Berlin. Tesla expects to have the Gigafactory up and running by mid-2021. Consider the numbers when Tesla ramps up European production at the site.
in their dreamsMcKinsey-Analyse: Verkäufe von E-Fahrzeugen legen in Europa 2019 um 44% zu, China nur plus 3%, USA brechen um 12% ein - Modelloffensive kommt: 600 neue E- Modelle bis 2024 - Deutsche Hersteller werden ab 2021 Weltmarktführer für E-Autos
Fixat.Pontus skrev:Du har dubblat texten i ditt inlägg.
Det intressanta skulle möjligen varit att jämföra med hur många som skulle ha dött av viruset om man inte hade vidtagit åtgärderna, och det kommer vi inte att få veta.Niklas Z skrev:Jag vill på intet vis förringa allvaret i den pågående Coronaepidemin, men följande är ändå värt att lyfta fram. Givetvis måste det nedanstående betraktas som preliminärt och vi har ännu inte sett slutet, eller ens kulminationen på epidemin, men det skulle vara bra om politikerna agerade lika kraftfullt i fråga om luftföroreningar.
"Marshall Burke har beräknat hälsovinsterna med utsläppsminskningarna i Kina – och kommer fram till att de sannolikt har räddat minst 53 000 människoliv, varav 1 400 barn under fem år. Och då har han använt mycket konservativa beräkningsmetoder och bortsett från alla potentiella utsläppsrelaterade dödsfall hos människor mellan 5 och 70 år, rapporterar Forbes.
– Även med de mest konservativa antagandena, har runt 20 gånger fler liv räddats på grund av utsläppsminskningar än som har förlorats på grund av viruset, säger Marshall Burke till Forbes.
Även den belgiska forskaren François Gemenne, chef för miljöforskningsinstitutet Hugo-observatoriet vid universitetet i Liège, menar att långt fler liv räddas genom utsläppsminskningarna än genom att viruset begränsas.
– Det som överraskar mig mest är att de åtgärder vi är beredda att vidta för att hantera coronaviruset är mycket allvarligare än de åtgärder vi skulle vara redo att vidta för att hantera klimatförändringen eller luftföroreningar, säger Gemenne till tv-kanalen France 24."
Hämtat från svd.se.
Poängen med resonemanget är ju inte att man gjort för mycket för att stoppa smittan, utan att man gör alldeles för lite för att hejda utsläppen av skadliga ämnen från kraftverk, industrier, transportsystem och andra förorenare.FlyingBlue skrev:
Det intressanta skulle möjligen varit att jämföra med hur många som skulle ha dött av viruset om man inte hade vidtagit åtgärderna, och det kommer vi inte att få veta.
Personligen tycker jag inte om hypotetiska resonemang av den karaktären, då de bottnar i att man egentligen inte förstått varför drastiska åtgärder vidtagits. Jag tror inte att någon skulle uppskatta ett havererat sjukvårdsystem (dagens brister skulle framstå som lyxvård i sammanhanget)
Jag instämmer naturligvis i detta.Niklas Z skrev:Poängen med resonemanget är ju inte att man gjort för mycket för att stoppa smittan, utan att man gör alldeles för lite för att hejda utsläppen av skadliga ämnen från kraftverk, industrier, transportsystem och andra förorenare.
Tar man de siffror du nämner här så är det ganska precis 1000 människor som dör av avgaser per dag.FlyingBlue skrev:Jag instämmer naturligvis i detta.Niklas Z skrev:Poängen med resonemanget är ju inte att man gjort för mycket för att stoppa smittan, utan att man gör alldeles för lite för att hejda utsläppen av skadliga ämnen från kraftverk, industrier, transportsystem och andra förorenare.
Enligt en studie av International Council on Clean Transportation (ICCT) dör minst 3,4 miljoner människor varje år av luftföroreningar. Elva procent av dessa dödsfall orsakas av avgaser. Utsläppen från transportsektorn kopplas till hjärt- och lungsjukdomar, stroke och diabetes och tros ha kostat det globala samhället cirka 1 000 miljarder USA-dollar under 2015.