Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Om det hade varit balanserat och sakligt så hade dom inte försökt svartmåla målsägande utan tagit målet till nästa instans. Här använder man sin plattform för att utmåla honom som en gold digger, är det rimligt när domstol har dömt till hans fördel? Samtidigt som man indirekt erkänner att det funnits problem förr genom att säga att vi är bättre nu.
Jag är rätt övertygad om att dom kommer ta målet till nästa instans, och att skadeståndet kommer bli $0 eller iaf en bråkdel av aktuell summa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Om det hade varit balanserat och sakligt så hade dom inte försökt svartmåla målsägande utan tagit målet till nästa instans. Här använder man sin plattform för att utmåla honom som en gold digger, är det rimligt när domstol har dömt till hans fördel? Samtidigt som man indirekt erkänner att det funnits problem förr genom att säga att vi är bättre nu.
P.S. hela målet bygger ju på "svartmålning" från målsägandens sida, Tesla å sin sida bemöter och kommenterar bara anklagelserna.

Vad specifikt i "Regarding Today’s Jury Verdict" tycker du är svartmålning?

Inget, vad jag kan se.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

fth skrev:
dd88 skrev:
Om det hade varit balanserat och sakligt så hade dom inte försökt svartmåla målsägande utan tagit målet till nästa instans. Här använder man sin plattform för att utmåla honom som en gold digger, är det rimligt när domstol har dömt till hans fördel? Samtidigt som man indirekt erkänner att det funnits problem förr genom att säga att vi är bättre nu.
P.S. hela målet bygger ju på "svartmålning" från målsägandens sida, Tesla å sin sida bemöter och kommenterar bara anklagelserna.

Vad specifikt i "Regarding Today’s Jury Verdict" tycker du är svartmålning?

Inget, vad jag kan se.

/fth
Är det svartmålning att stämma en arbetsplats för rasism? Vet inte om jag kan hålla med där.

Som du skrev själv, dom ger bild av att målsägande enbart är ute efter pengar. Tycker själv att skadeståndet är på tok för högt, men att skriva av sig i ren spite för att man förlorade målet är ofräscht.



Nu är detta från UK, men strukturell rasism är på global skala
07229688-DBBF-4E24-8B41-5EC8C76DEB4A.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Olyckligt ordval. "Svartmåla". :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Är det svartmålning att stämma en arbetsplats för rasism? Vet inte om jag kan hålla med där *

Som du skrev själv, dom ger bild av att målsägande enbart är ute efter pengar. Tycker själv att skadeståndet är på tok för högt, men att skriva av sig i ren spite för att man förlorade målet är ofräscht.
Jag tycker inte alls det är fel att stämma en arbetsplats för rasism, och jag är övertygad om att problemet är stort, i USA, men även här och på andra platser.

Jag tycker dock att i det här fallet tydligt framgår att Tesla som företag verkar ha gjort vad som förväntas av dom.

När Tesla (i mina ögon) sakligt bemöter anklagelserna en och en så framstår målsäganden absolut som gold digger.

Jag är dock övertygad om att det beror på att det faktiskt är på det viset, inte för att Tesla vinklar sitt inlägg.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Är det svartmålning att stämma en arbetsplats för rasism?
Det tycker jag inte alls.

Det är de specifika anklagelserna i stämningen som är svartmålning, påståenden om systematisk rasism, att klagomål ignorerats etc., trots att bevisligen många åtgärder vidtagits under tiden Diaz var anställd, åtgärder som Diaz också sade sig vara nöjd med.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Tesla har säkert gjort vad dom kan, tycker även skadeståndet är orimligt, det säger jag inget om.

Det är snarare deras uttalande som jag tycker är ofräscht. Påminner om Göran Lambertz.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

dd88 skrev:
Tesla har säkert gjort vad dom kan, tycker även skadeståndet är orimligt, det säger jag inget om.

Det är snarare deras uttalande som jag tycker är ofräscht. Påminner om Göran Lambertz.
Har du något förslag på hur de borde uttalat sig istället? Vad precis borde de ha sagt och vad borde de ha förtigit?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
dd88 skrev:
Tesla har säkert gjort vad dom kan, tycker även skadeståndet är orimligt, det säger jag inget om.

Det är snarare deras uttalande som jag tycker är ofräscht. Påminner om Göran Lambertz.
Har du något förslag på hur de borde uttalat sig istället? Vad precis borde de ha sagt och vad borde de ha förtigit?
Tycker också att sista stycket hade räckt och sen gå vidare.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

renes skrev:
dd88 skrev:
Tesla har säkert gjort vad dom kan, tycker även skadeståndet är orimligt, det säger jag inget om.

Det är snarare deras uttalande som jag tycker är ofräscht. Påminner om Göran Lambertz.
Har du något förslag på hur de borde uttalat sig istället? Vad precis borde de ha sagt och vad borde de ha förtigit?
Hade räckt med detta:
We do recognize that in 2015 and 2016 we were not perfect. We’re still not perfect. But we have come a long way from 5 years ago. We continue to grow and improve in how we address employee concerns. Occasionally, we’ll get it wrong, and when that happens we should be held accountable.

The Tesla of 2015 and 2016 (when Mr. Diaz worked in the Fremont factory) is not the same as the Tesla of today. Since then, Tesla has added an Employee Relations team, dedicated to investigating employee complaints. Tesla has added a Diversity, Equity & Inclusion team dedicated to ensuring that employees have the equal opportunity to excel at Tesla. And Tesla now has a comprehensive Employee Handbook (replacing the Anti-Handbook Handbook) where all of our HR policies, employee protections, and ways to report issues are published in one easy-to-find online document.

We acknowledge that we still have work to do to ensure that every employee feels that they can bring their whole self to work at Tesla. And as I posted in July, we will continue to remind everyone who enters the Tesla workplace that any discriminatory slurs – no matter the intent or who is using them – will not be tolerated.

Thank You For All You Do For Tesla

Valerie
VP, People
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

I Skellefteå är det rekordstort intresse att köpa laddbar bil. Av de nyregistrerade bilarna under tredje kvartalet var 48% laddbara. 59% av dom var rena elbilar.

https://norran.se/nyheter/artikel/rekor ... g/rx1946gl

En stor del varför det säljs så många laddbara bilar verkar vara pga bränslepriset.

https://norran.se/nyheter/artikel/bensi ... l/l79zeg1r
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av BrooklynS »

”Laddbar”… ja det krävs ju inte mycket för det.

Elbil är något helt annat.
Tesla Y LR -22 EAP
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

BrooklynS skrev:
”Laddbar”… ja det krävs ju inte mycket för det.

Elbil är något helt annat.
Det är fler elbilar Än laddhybrider i allafall. Och laddhybrider är för många en "ingång" till elbil. De minskar också nu i andel av laddbart där "rena" elbilar växer mest. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

joel80 skrev:
BrooklynS skrev:
”Laddbar”… ja det krävs ju inte mycket för det.

Elbil är något helt annat.
Det är fler elbilar Än laddhybrider i allafall. Och laddhybrider är för många en "ingång" till elbil. De minskar också nu i andel av laddbart där "rena" elbilar växer mest. :)
I min mening är hybrider det absoluta sämsta skräpet man kan ha i bilväg.
Tyngre bensinbil som drar mer, och ett batteri som räcker ner för backen och sedan är tom och bara är dödvikt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Jo, hybrider är ju lite märkliga "monster", och ofta det sämsta från två världar. Föredrar att våra bilar är antingen effektiva rena fossilbilar eller effektiva rena elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

http://www.vibilagare.se/nyheter/nikola ... tgasmackar

Nikola bygger vätgasmackar i USA... verkar ju... smart?
P85D svart/svart med gratis SuC
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

Bättre sent än aldrig men tror inte att Nikola kommer att lyckas med att bygga upp ett nätverk av Vätgasmackar.

2016 var det prat om att de skulle bygga totalt 364 vätgasstationer. Byggstart 2018 och stå klart i slutet av 2019. Det är slutet av 2021 nu.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Elbilar kräver fler gruvor i Sverige – regeringen ser över lagen.

I Europa konsumerar vi ungefär en fjärdedel av världens råvaror, men producerar endast tre procent. Det här vill EU ändra på och Sveriges regering har beställt en utredning av den svenska minerallagen.

– Vi behöver mer förnybar energi, vi kommer behöva elektriska bilar och vi kommer ha en industri som kan tillverka stål utan kol, och då kommer det att krävas att vi bidrar och det är grunden för de här utredningarna, säger näringsminster Ibrahim Baylan (S
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... -i-sverige
1633429062.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... m-elbilar/

Kan vi sluta prata om elbilar?

Har han rätt? Peder ska köra en 1500 hk oljebrännare i sommar, vad kan den kosta per mil i bränsle då? :lol:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Interessant om eltillgången i grannlandet.
Goda elförbindelser med Sverige som producerar mycket vindkraft gör att elpriset i Norge är extremt lågt emellanåt.
https://www.nrk.no/trondelag/store-fors ... 1.15692021
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... m-elbilar/

Kan vi sluta prata om elbilar?

Har han rätt? Peder ska köra en 1500 hk oljebrännare i sommar, vad kan den kosta per mil i bränsle då? :lol:
"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... m-elbilar/

Kan vi sluta prata om elbilar?

Har han rätt? Peder ska köra en 1500 hk oljebrännare i sommar, vad kan den kosta per mil i bränsle då? :lol:

Han har både rätt och fel. Ovanligt bra krönika av honom.

Det han har rätt i är att det är sjukt tröttsamt med debatten för/emot elbil. Det blir bara sandlåda.

Det han har fel i är att det tar för lång tid att ladda och att det är svårt att hitta laddare. Iaf om man kör Tesla. Men han gillar ju inte Tesla alls så då förstår jag honom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Vad kommer de här citaten ifrån?
För vissa kommer endast ett förbud att funka så är det nog. Det är ju bara att titta på glödlampor, detskulle nog varit en drös med folk som fortfarande envisades med dem om de inte förbjudits.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Vad kommer de här citaten ifrån?
För vissa kommer endast ett förbud att funka så är det nog. Det är ju bara att titta på glödlampor, detskulle nog varit en drös med folk som fortfarande envisades med dem om de inte förbjudits.
Peder på Auto Motor och Sport (AMS).

Håller med om att han inte känns som den skarpaste kniven i lådan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

Peder har inget intresse eller tålamod och dessutom stör han sig på elbilar och dess ägare. Han verkar också ha ett behov av att hävda sig med stora bilar som låter mycket. Klart det ”inte funkar” med elbil då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar