Inte för att bli politisk… men snyggareSwede1 skrev:Jadå, hoppet lever, snart slipper vi den sömniga Boxar-näsan och får en snyggare statsminister som dessutom förstår grundläggande ekonomiska samband.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7062
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Mina siffror ovan baserar sig förstås på underliggande siffror om total produktion etc., jag grep dom inte bara ur luften.renes skrev:Ännu bättre vore om någon faktiskt orkade leta fram produktionssiffrorna och göra en vettigare beräkning, förstås. Men som det ser ut tycker jag det verkar fungera i alla fall.
Global produktion av (fossil) vätgas är c:a 80 miljoner ton/år.
Mängden vätgas som krävs för att ersätta fossila bränslen i den globala stålproduktionen är ytterligare c:a 125 miljoner ton.
Branschens egna mycket optimistiska prognoser är att det år 2040 globalt skall finnas elektrolysörer med en kapacitet att producera c:a 25 miljoner ton vätgas per år.
Det innebär alltså att man år 2040 i bästa fall kommer att ha en kapacitet att ersätta c:a 12% av den fossila vätgasen.
För att år 2040 ersätta 100% av den fossila vätgasen måste man alltså överträffa dessa optimistiska prognoser med >800%.
Detta är då under förutsättning att ingen annan användning av vätgas tillkommer (utöver dagens processer och stålproduktion), dvs ingen energilagring, inga transporter, ingen ökad efterfrågan på stål eller konstgödsel etc., då måste man skruva upp siffrorna ytterligare.
Den enorma kapacitetsökningen skulle helt sakna motstycke i världshistorien, det skulle t.ex. krävas en exponentiell utveckling av teknik och produktion som vida överträffar Moores lag som låg bakom hela datorrevolutionen och informationssamhället. För mig är detta helt orimligt, inte minst eftersom den underliggande tekniken i praktiken är "mogen" och egentligen helt saknar potentialen att öht få en exponentiell utveckling.
För att detta skall ske måste dock kurvan vara exponentiell, och då har vi tyvärr problemet med att integralen av kurvans inledande del ger en ganska blygsam reduktion av co2-utsläppen. Det kommer alltså ta 10-20 år innan detta ger någon egentlig effekt på våra utsläpp och vår klimatpåverkan, då är det sannolikt för sent.
Nej, min slutsats är helt klart att de resurser som är tänkta att sätta in i detta kan användas betydligt bättre på andra sätt.
Jag kan säkert också räknat fel här och var, men hur jag än vrider och vänder på siffrorna så ter sig detta som helt orealistiskt och rätt meningslöst.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Jag tänkte enbart på åtgången av energi, inte på elektrolysutrustningen. Om det är så begränsande som du säger så ser det inte ljust ut. I så fall har du ju rätt.fth skrev:Branschens egna mycket optimistiska prognoser är att det år 2040 globalt skall finnas elektrolysörer med en kapacitet att producera c:a 25 miljoner ton vätgas per år.
Det innebär alltså att man år 2040 i bästa fall kommer att ha en kapacitet att ersätta c:a 12% av den fossila vätgasen.
För att år 2040 ersätta 100% av den fossila vätgasen måste man alltså överträffa dessa optimistiska prognoser med >800%.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Artikel i media
Branschers egna och experters prognoser brukar aldrig ha någon korrelation till hur utvecklingen sedan ser ut. Det kan såklart bli så i det här fallet men kanske inte troligt. Här är vår vän Tony Sebas diagram över industrins egna prognoser i relation till den faktiska utvecklingen för solcellsindustrin.fth skrev:Branschens egna mycket optimistiska prognoser är att det år 2040 globalt skall finnas elektrolysörer med en kapacitet att producera c:a 25 miljoner ton vätgas per år.
/fth
Re: Artikel i media
I senaste numret a Megafonen står det en del intressant om utvecklingen av en elektrifierad flygtrafik som är på gång i Skellefteå.
https://megafonen.se/2021/09/las-megafo ... flygtrafik
https://megafonen.se/2021/09/las-megafo ... flygtrafik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7062
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Prognoser är förstås alltid lättast att göra i efterhand, och dom där IEA-kurvorna brukar ofta tas upp som exempel på dettaJordad skrev:Branschers egna och experters prognoser brukar aldrig ha någon korrelation till hur utvecklingen sedan ser ut. Det kan såklart bli så i det här fallet men kanske inte troligt. Här är vår vän Tony Sebas diagram över industrins egna prognoser i relation till den faktiska utvecklingen för solcellsindustrin.
Kurvorna Seba visar representerar dock inte ”industrins egna” prognoser, IEA är en fristående myndighet/organ inom OECD, och deras prognosmodeller har kritiserats hårt under många år, inte minst eftersom deras prognoser för förnyelsebar energi överensstämmer nästan exakt med motsvarande prognoser från fossilindustrin.
Det finns många andra faktiskt branschnära och oberoende prognoser som har förutspått utvecklingen av förnyelsebar energi betydligt mer exakt.
De siffror jag citerar kommer från branschen, och visar den faktiska ”pipelinen”, och med tanke på de långa ledtiderna för stora anläggningar av den här typen så skulle det behövas ett ytterligare stort behov och många nya aktörer utöver dom sedan länge etablerade tillverkarna för att nämnvärt påverka prognosen.
Inte omöjligt, men väldigt osannolikt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Fanns det verkligen så många branschnära prognoser som visade den kapacitet man kom att ha inom solceller 20 år senare? Det är ändå det vi talar om här.fth skrev:Det finns många andra faktiskt branschnära och oberoende prognoser som har förutspått utvecklingen av förnyelsebar energi betydligt mer exakt.
De siffror jag citerar kommer från branschen, och visar den faktiska ”pipelinen”, och med tanke på de långa ledtiderna för stora anläggningar av den här typen så skulle det behövas ett ytterligare stort behov och många nya aktörer utöver dom sedan länge etablerade tillverkarna för att nämnvärt påverka prognosen.
Inte omöjligt, men väldigt osannolikt.
/fth
Om Seba har rätt och vi inom 5-10 år börjar få ett överflöd av nästan gratis energi under stora delar av året så kommer det trigga gigantiska investeringar för att utnyttja den energin.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7062
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det finns många som har producerat prognoser som stämt betydligt bättre med verkligheten, IEA har hela tiden varit i princip sämst i klassen.Jordad skrev:Fanns det verkligen så många branschnära prognoser som visade den kapacitet man kom att ha inom solceller 20 år senare? Det är ändå det vi talar om här.
BloombergNEF, Irena, Citi etc är några exempel, men jag vet inte hur väl dom lyckats på 20 års sikt, eller om dom rapporterna ens har funnits så länge, det kan vara intressant att titta på det
Jag skummade en metastudie nyligen som studerade just precisionen i den här typen av prognoser, jag kommer dock inte ihåg hur långt tidsintervall dom hade inkluderat, jag ska se om jag kan hitta den igen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7062
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det här är så dumt att jag nästan saknar ord.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... onversion/
EU:s öronmärkta vätgasmiljarder kommer nog tyvärr innebära att vi får se många liknande stolligheter finansieras upp över öronen med våra skattepengar för att sedan bli ingenting. /fth
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... onversion/
EU:s öronmärkta vätgasmiljarder kommer nog tyvärr innebära att vi får se många liknande stolligheter finansieras upp över öronen med våra skattepengar för att sedan bli ingenting. /fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5293
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
The hybrid Tesla Model Y is part of the Carbon2Chem initiative, which aims to reduce CO2 emissions in the steel industry. The vehicle is a concept built to showcase how methanol is recycled. The Obrist DE GmbH worked with the Technical University of Munich, the Technical University of Dresden, and the RWTH Aachen to create the vehicle. About 10 million euros were estimated to have been spent on the methanol-powered Tesla Model Y. That being said, OBRIST Group CEO Frank Wolf remained proud of the project’s end result.
Model Y P
Model S P
Model S P
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7062
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Nicke Nyfiken skrev:The hybrid Tesla Model Y is part of the Carbon2Chem initiative, which aims to reduce CO2 emissions in the steel industry. The vehicle is a concept built to showcase how methanol is recycled. The Obrist DE GmbH worked with the Technical University of Munich, the Technical University of Dresden, and the RWTH Aachen to create the vehicle. About 10 million euros were estimated to have been spent on the methanol-powered Tesla Model Y. That being said, OBRIST Group CEO Frank Wolf remained proud of the project’s end result.
Kriminellt dumt!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5293
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Äsch. Det är skattepengar. De tar aldrig slut. Det finns alltid mer att hämta.fth skrev:Nicke Nyfiken skrev:The hybrid Tesla Model Y is part of the Carbon2Chem initiative, which aims to reduce CO2 emissions in the steel industry. The vehicle is a concept built to showcase how methanol is recycled. The Obrist DE GmbH worked with the Technical University of Munich, the Technical University of Dresden, and the RWTH Aachen to create the vehicle. About 10 million euros were estimated to have been spent on the methanol-powered Tesla Model Y. That being said, OBRIST Group CEO Frank Wolf remained proud of the project’s end result.
Kriminellt dumt!
/fth
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Artikel i media
Förutom i Schweiz, där är det mycket svårt att höja skatterna pga deras direktdemokrati. Så oftast försöker de folkvalda inte ens höja skatterna för de får ett folkinitativ emot sig.Nicke Nyfiken skrev:Äsch. Det är skattepengar. De tar aldrig slut. Det finns alltid mer att hämta.fth skrev:Nicke Nyfiken skrev:The hybrid Tesla Model Y is part of the Carbon2Chem initiative, which aims to reduce CO2 emissions in the steel industry. The vehicle is a concept built to showcase how methanol is recycled. The Obrist DE GmbH worked with the Technical University of Munich, the Technical University of Dresden, and the RWTH Aachen to create the vehicle. About 10 million euros were estimated to have been spent on the methanol-powered Tesla Model Y. That being said, OBRIST Group CEO Frank Wolf remained proud of the project’s end result.
Kriminellt dumt!
/fth
Re: Artikel i media
Himla synd att vi inte har mer former av direktdemokrati i fler länder, som tex. här i Sverige.Swede1 skrev:Förutom i Schweiz, där är det mycket svårt att höja skatterna pga deras direktdemokrati. Så oftast försöker de folkvalda inte ens höja skatterna för de får ett folkinitativ emot sig.Nicke Nyfiken skrev:Äsch. Det är skattepengar. De tar aldrig slut. Det finns alltid mer att hämta.fth skrev:Nicke Nyfiken skrev:The hybrid Tesla Model Y is part of the Carbon2Chem initiative, which aims to reduce CO2 emissions in the steel industry. The vehicle is a concept built to showcase how methanol is recycled. The Obrist DE GmbH worked with the Technical University of Munich, the Technical University of Dresden, and the RWTH Aachen to create the vehicle. About 10 million euros were estimated to have been spent on the methanol-powered Tesla Model Y. That being said, OBRIST Group CEO Frank Wolf remained proud of the project’s end result.
Kriminellt dumt!
/fth
Men kan förstå att politikerna inte skulle gilla det (tar mer makt ifrån de, som och förskjuter en del av makten närmare folket).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Ta inte detta personligt nu, men...martinot skrev:
Himla synd att vi inte har mer former av direktdemokrati i fler länder, som tex. här i Sverige.
Men kan förstå att politikerna inte skulle gilla det (tar mer makt ifrån de, som och förskjuter en del av makten närmare folket).
Ren bullshit, och jag kan bli förbannad över att det verkar vara en allmän uppfattning hos folk som inte ids ta reda på hur det förhåller sig.
För det första så är det du och jag som är politiker i en demokrati. Vem som helst kan engagera sig politiskt och samla röster kring sin fråga eller välja att samlas kring en rörelse i ett parti och påverka. Därutöver har alla sin röst som läggs i val på lokal, regional och nationell nivå.
För det andra så måste även obekväma beslut tas ibland, och det klarar inte "direktdemokrati" av. Det är definitionsmässigt populism i sin renaste form och där finns inte plats för djupgående utredningar, sammanvägande av starka intressen och framförhandlade kompromisser. Dvs det som faktiskt för utvecklingen framåt.
Istället för att vidareförmedla dylika dumheter: engagera dig politiskt och ta ansvar.
Politiker förtjänar inte förakt utan beundran, med tanke på hur mycket skit de pga folks okunskap, ignorans och dåliga beteende får ta för att de valt att engagera sig.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Artikel i media
Ja, med direkt demokrati får man extrem populist och då kan det leda till vilka galenskaper som helst. Vi skulle förmodligen lätt kunnat ha straffskatter på elbilar. Det är nog svårt att höja en generell inkomstskatt men lättare att höja avgifter. Avgifter drabbar ju bara den där klicken som väljer att göra si eller så.
Jag hade föredragit ett system där det krävs kunskap hos politiker. Kanske ska det vara krav på en viss utbildningsnivå eller att man gör ”intelligenstester”. Som politiker måste du kunna förstå saker och inte bara lita på lobbyister.
Edit: jag säger absolut inte att dagens politiker är dumma utan detta är mer en önskan jag har om ett bättre/förbättrat system.
Jag hade föredragit ett system där det krävs kunskap hos politiker. Kanske ska det vara krav på en viss utbildningsnivå eller att man gör ”intelligenstester”. Som politiker måste du kunna förstå saker och inte bara lita på lobbyister.
Edit: jag säger absolut inte att dagens politiker är dumma utan detta är mer en önskan jag har om ett bättre/förbättrat system.
Re: Artikel i media
I systemet ligger ju att expertis tas in inför svåra frågor. De flesta/alla politiska frågor bereds ju av tjänstemän.
Att folk tycker att det blir dåliga beslut ibland ligger i sakens natur, rätt ofta beror det nog också på att de inte är insatta i frågan och förstår inte varför ett visst beslut är logiskt och ofrånkomligt (kan vara tex lagstiftning som hindrar det "populistiskt rätta" beslutet).
Viktigare är faktiskt att politiker representerar befolkningen, dvs utses av väljarna i val. Däri ligger representativiteten.
Att folk tycker att det blir dåliga beslut ibland ligger i sakens natur, rätt ofta beror det nog också på att de inte är insatta i frågan och förstår inte varför ett visst beslut är logiskt och ofrånkomligt (kan vara tex lagstiftning som hindrar det "populistiskt rätta" beslutet).
Viktigare är faktiskt att politiker representerar befolkningen, dvs utses av väljarna i val. Däri ligger representativiteten.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Artikel i media
Men beslutsfattaren måste kunna förstå det som presenteras. Om man inte förstår det som presenteras så är det ju omöjligt att veta om man fattat rätt beslut eller fel. Detta är ju något som går att träna upp och lära sig… men det borde alltså vara ett krav att man lärt sig eller kan det.BrooklynS skrev:I systemet ligger ju att expertis tas in inför svåra frågor. De flesta/alla politiska frågor bereds ju av tjänstemän.
Re: Artikel i media
Detta gäller även förslagen och valen som tas upp till omröstning i direktdemokratier som Schweiz.BrooklynS skrev:I systemet ligger ju att expertis tas in inför svåra frågor. De flesta/alla politiska frågor bereds ju av tjänstemän.
Visst finns det fördelar med att ta bort folkmakt. Finns ju fördelar även med diktatur. SÅ länge som de beslut som fattas stämmer överens med ensa egna värderingar.
Personligen så är jag dock för ju närmare direkt påverkan och inflytande man som medborgare kan ha över hur samhället skall styras, och pengar fördelas.
Även om det innebär att en massa saker som majoriteten har valt inte stämmer med mina egna åsikter, så är det generellt ett mer sympatiskt system.
Ju längre bort makten flyttas från folk och medborgare, ju mer riskerar politiken att balla ur och fatta galna beslut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Artikel i media
Politiker ÄR folk och medborgare.
Senast redigerad av BrooklynS, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Artikel i media
Kvinnorna i Schweiz fick rösträtt först 1971, 50 år efter Sverige. Det via en folkomröstningen. 1959 hade männen röstat nej till kvinnlig rösträtt. I grannlandet Liechtenstein var det värre först 1984 fick kvinnorna röst efter att männen till slut röstade ja efter att ha röstat nej i 3 tidigare folkomröstningar.
Uppenbarligen ett fall där direktdemokrati gör att landet blir mindre demokratiskt.
Uppenbarligen ett fall där direktdemokrati gör att landet blir mindre demokratiskt.
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Artikel i media
På vilket sätt skulle det bara vara "på pappret"?Gargamel skrev:På pappret kanske.BrooklynS skrev:Politiken ÄR folk och medborgare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Artikel i media
Varför kan Göran Persson, Stefan Löfven, Magdalena Andersson, Anna Lindh, Bo Lundgren, Anna Kinberg Batra, Fredrik Reinfeldt, Ulf Kristersson, Annie Lööf, Maud Olofsson, Nyamko Sabuni, Jan Björklund, Göran Hägglund, Ebba Busch, Gustaf Fridolin, Isabella Lövin, Per Bolund, Märta Stenevi, Åsa Romson, Maria Wetterstrand, Peter Eriksson, Jonas Sjöstedt, Nooshi Dadgostar och Gudrun Schyman bli politiker, men inte du?...wheels skrev:I en perfekt värld kanskeBrooklynS skrev:Politiken ÄR folk och medborgare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting