Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Artikel i media

Inlägg av VoltAmpere »

Från 11 bilar i juli -20 till 6 bilar i juli -21 är ju 45% ner...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

VoltAmpere skrev:
Från 11 bilar i juli -20 till 6 bilar i juli -21 är ju 45% ner...
Japp, men lite dåligt statistiskt underlag :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Försäljning i Sverige juni-juli.
Screenshot_20210731-142557_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Försäljning i Sverige juni-juli.
Screenshot_20210731-142557_Chrome.jpg
Jag tycker dagens industri och Zalman3 är precis lika larvig fast från olika håll med cherry-Pilkington ur statistiken. Varför valde du just juni-juli?
Varför inte maj-juli?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Remuz skrev:
VoltAmpere skrev:
Från 11 bilar i juli -20 till 6 bilar i juli -21 är ju 45% ner...
Japp, men lite dåligt statistiskt underlag :lol:
För stora rubriker behöver man inte ha bra underlag
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Frågan är om det är lika illa som när analytiker i branschen brer på:
Tesla’s Model 3 continues to perform well becoming Europe’s second best-selling car in June
https://www.jato.com/teslas-model-3-con ... r-in-june/

Sen är det även intressant att den näst bäst säljande bilen fick utrymme i rubriken och inte den bäst säljande…
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Frågan är om det är lika illa som när analytiker i branschen brer på:
Tesla’s Model 3 continues to perform well becoming Europe’s second best-selling car in June
https://www.jato.com/teslas-model-3-con ... r-in-june/

Sen är det även intressant att den näst bäst säljande bilen fick utrymme i rubriken och inte den bäst säljande…
Man hade väl artikeln färdigskriven och fick justera lite. Dom dyker ju upp efter varje kvartal.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Artikel i media

Inlägg av R2_m3 »

intressant intervju med Elon av EverydayAstronaut:

Lång men finns index så man kan hoppa till intressantare delar.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Volkswagenkoncernen – som tidigare legat långt efter i elektrifieringen av personbilar – lägger nu i överväxeln. Biljätten förbereder sig på den största omställningen i företagets historia.
Målet är att bli större än Tesla i tillverkning av elbilar. Svenska Dagbladet berättar i dag om resan men sår också tvivel.
År 2020 var Tesla mer än dubbelt så stor som VW-koncernen på elbilar.

Tesla sålde 500 000 rena elbilar
VW 230 000
GM 211 000
Renault-Nissan-Mitsubishi 191 000
Hyundai-Kia 145 000 bilar
enligt analysföretaget EV-volumes.

Tesla kommer kraftigt att öka sin produktion 2022, med två nya fabriker (Austin och Berlin) och en årsgammal i Kina (Shanghai), som kommer att öka i produktion.
EV-volumes räknar med att Tesla kommer att sälja tre miljoner elbilar om fyra år och då kommer att fortsätta vara dubbelt så stor som VW på elbilsmarknaden.
Klart är dock att utbudet och därmed konkurrensen på elbilsmarknaden fortsätter öka. Ett tecken på det är VW-koncernens satsning och dess nya elbilsplattform PPE och snart SSP, som kommer att ersätta den nyligen lanserade MEB-plattformen; MEB är koncernens första rena elbilsplattform – men är redan omodern.
Hyundai-Kias offensiva satsning på elbilar, som matchar Tesla i prestanda, är ett annat tecken.
Det pratas allt mera om att MEB elbilsplattform redan är omodern, och Ford har inte ens fått ut någon bil på den plattformen.
Dessutom har tydligen Ford Mach-e bilarna stora mjukvaru bekymmer, speciellt med nyckellösningen.


Exempel:
I've had my Mach-E for a little over a week, and I'm finding the Phone as a Key to be a bit unreliable. It mostly works, but a couple of times the door would not open for me, so I had to enter the code on the door to get in.
Once I was in the vehicle I could not start it. I restarted the FordPass app on my phone, and after waiting for a bit I was able to turn on the car.
I am the primary driver of the car, but my wife has no patience for unreliable technology, so I gave her the one key fob that you get.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Artikel i media

Inlägg av sven-labil »

Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Artikel i media

Inlägg av Hmpftfhdns »

sven-labil skrev:
Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Hur menar du? P=U*I — så med dubbla spänningen behövs bara halva strömmen för samma effekt, vilket innebär färre elektroner som krockar och skapar värme, vilket leder till mindre värmeutveckling. Det var väl rätt sagt eller tänker jag för enkelt?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Artikel i media

Inlägg av Hmpftfhdns »

Hittade till min förvåning en artikel om en elbil i Teknikens Värld från 1 september 1994. :D
FADAA50D-0AAC-4106-89DA-4FF943847524.jpeg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Hmpftfhdns skrev:
sven-labil skrev:
Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Hur menar du? P=U*I — så med dubbla spänningen behövs bara halva strömmen för samma effekt, vilket innebär färre elektroner som krockar och skapar värme, vilket leder till mindre värmeutveckling. Det var väl rätt sagt eller tänker jag för enkelt?
Kan man ladda battericeller med dubbla spänningen bara för att man tar in dubblar inkommande spänningen? Om inte så är det exakt samma ström som går genom cellerna och exakt samma värmeutveckling i just battericellerna...

Litiumbattericeller laddas med ca 4.2 V, aldrig högre oavsett om elbilen laddas med 400V eller 800V. Strömstyrkan till en cell halveras inte bara för att bilen kan ladda med 800V. Det är exakt samma värmeutveckling i batterierna oavsett spänningen bilen laddar med givet att det är samma typ av batterier.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Lithium är alltid 3,7 V, det ligger i kemin.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
Hmpftfhdns skrev:
sven-labil skrev:
Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Hur menar du? P=U*I — så med dubbla spänningen behövs bara halva strömmen för samma effekt, vilket innebär färre elektroner som krockar och skapar värme, vilket leder till mindre värmeutveckling. Det var väl rätt sagt eller tänker jag för enkelt?
Kan man ladda battericeller med dubbla spänningen bara för att man tar in dubblar inkommande spänningen? Om inte så är det exakt samma ström som går genom cellerna och exakt samma värmeutveckling i just battericellerna...

Litiumbattericeller laddas med ca 4.2 V, aldrig högre oavsett om elbilen laddas med 400V eller 800V. Strömstyrkan till en cell halveras inte bara för att bilen kan ladda med 800V. Det är exakt samma värmeutveckling i batterierna oavsett spänningen bilen laddar med givet att det är samma typ av batterier.

800V borde ju ha mindre värmeutveckling från kontakten och in till batteriet dock. Om det nu spelar någon roll?
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Artikel i media

Inlägg av per »

Antingen består "batteriet" av 200 celler som kopplas i serie och laddas med 800 V,
eller också kopplar vi 100 celler i serie som parallellkopplas med de övriga 100 cellerna och alltihop laddas med 400 V och dubbla strömmen från laddaren, men fortfarande samma ström genom varje enskild cell.

Uppvärmningen av cellerna påverkas inte. Laddtiden påverkas inte.

Men om 400 V-laddaren inte kan lämna tillräckligt hög ström så påverkas naturligtvis laddtiden, men knappast att det skulle gå dubbelt så fort.

Skolkunskaper i all ära, men man måste även tänka.
S70D -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
Svenssons skrev:
Hmpftfhdns skrev:
sven-labil skrev:
Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Hur menar du? P=U*I — så med dubbla spänningen behövs bara halva strömmen för samma effekt, vilket innebär färre elektroner som krockar och skapar värme, vilket leder till mindre värmeutveckling. Det var väl rätt sagt eller tänker jag för enkelt?
Kan man ladda battericeller med dubbla spänningen bara för att man tar in dubblar inkommande spänningen? Om inte så är det exakt samma ström som går genom cellerna och exakt samma värmeutveckling i just battericellerna...

Litiumbattericeller laddas med ca 4.2 V, aldrig högre oavsett om elbilen laddas med 400V eller 800V. Strömstyrkan till en cell halveras inte bara för att bilen kan ladda med 800V. Det är exakt samma värmeutveckling i batterierna oavsett spänningen bilen laddar med givet att det är samma typ av batterier.

800V borde ju ha mindre värmeutveckling från kontakten och in till batteriet dock. Om det nu spelar någon roll?
Se den fetmarkerade texten, artikeln pekar specifikt ut batteriet. Visst blir förlusterna lite mindre just i kabel och elektronik innan men det är inte där de större förlusterna ligger och inte det som artikeln pekar på som sagt var.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

sven-labil skrev:
Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Journalister har nästan alltid otur, eller är extremt okunniga om de saker de skriver om. Finns journalister som är ärliga och kunniga kring det de skriver om, men tyvärr så känns det som att ofta så inte är fallet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Artikel i media

Inlägg av Tellus »

Hmpftfhdns skrev:
Hittade till min förvåning en artikel om en elbil i Teknikens Värld från 1 september 1994. :D

Är väl ungefär så många "svenssons" fortfarande tror en elbil fungerar
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Hmpftfhdns skrev:
Hittade till min förvåning en artikel om en elbil i Teknikens Värld från 1 september 1994. :D
Spännande! Visste inte ens om att det funnits några danska elbilar! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Artikel i media

Inlägg av Aida »

Så här svarade min käre gamle far som är elektronikingenjör på frågan om huruvida 800 volt kan höja laddtakten och minska värmeutvecklingen:

”Jag tror att högre spänning ger lägre värmeutveckling trots allt
Där finns ju laddregulator och elektronik som inte är så glada för hög ström. Pga inre mot-stånd i halvledare som tyristorer, MOS-fet’ar genereras mer förluster och värme som ju kräver större kylflänsar vid högre strömgenomgång. Där är alltid ett inre motstånd i en halv
ledare som genererar värme som måste bort...
Lättare att konstruera en halv-
ledare som tål spänning än hög ström. Dessutom, -hög ström kräver ”grövre grejor” överallt i hela kedjan vilket oxå ökar på vikten. Kanske inte så mycket men varje kilo och hekto räknas ju totalt sett...”

Vad tror ni om det?
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Artikel i media

Inlägg av Makkari »

Aida skrev:
Så här svarade min käre gamle far som är elektronikingenjör på frågan om huruvida 800 volt kan höja laddtakten och minska värmeutvecklingen:

”Jag tror att högre spänning ger lägre värmeutveckling trots allt
Där finns ju laddregulator och elektronik som inte är så glada för hög ström. Pga inre mot-stånd i halvledare som tyristorer, MOS-fet’ar genereras mer förluster och värme som ju kräver större kylflänsar vid högre strömgenomgång. Där är alltid ett inre motstånd i en halv
ledare som genererar värme som måste bort...
Lättare att konstruera en halv-
ledare som tål spänning än hög ström. Dessutom, -hög ström kräver ”grövre grejor” överallt i hela kedjan vilket oxå ökar på vikten. Kanske inte så mycket men varje kilo och hekto räknas ju totalt sett...”

Vad tror ni om det?
Din far har 100% i rätt i det han säger, men det är inte det som är problemet med snabbladdning. Värmeproblemet vid snabbladdning ligger hos cellerna, och styrelektronikens värme påverkar inte batteripaketet. Det har alltså inte varit värmeutvecklingen hos de andra komponenterna som varit begränsningen för laddhastighet, utan värmeutvecklingen i batteripaketet.

Edit för att förtydliga ytterligare: Ja, det finns massor med fina vinster man kan göra med högre spänning, men inga av de problemen har varit flaskhalsar tidigare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det är en klassisk fel optimering av något som inte är flaskhalsen. Elon pratade ganska länge om det vid Everyday astronaut intervjun. Varje konstruktör måste vara chefskonstruktör och förstå hela systemet. Det är jättelätt att något team får ansvar för en del tex ladd elektronik och då optimerar sin del och glömmer helt helheten.

I det här fallet ger ju tabless celler betydligt mer då arean ökar och sträckan minskar på cellnivån. Resten är bara en fråga om hur många celler du parallell eller seriellkopplar.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Artikel i media

Inlägg av Hmpftfhdns »

Tänkte att jag tänkte för enkelt :roll:

Men nu blir jag nyfiken på vad de egentligen gjort för att kunna ladda med högre effekt med EGMP om 800V bara är en dimridå — nån som har koll?
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Artikel i media

Inlägg av Aida »

Hmpftfhdns skrev:
Tänkte att jag tänkte för enkelt :roll:

Men nu blir jag nyfiken på vad de egentligen gjort för att kunna ladda med högre effekt med EGMP om 800V bara är en dimridå — nån som har koll?
Politik. CCS tillåter endast över 150 kw med mer än 400 volt. Har man lärt mig i annan tråd.
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar