Jerker skrev:OK, efter lång tvekan så skriver jag detta. Jag orkar egentligen inte bli indragen i långa diskussioner men kan inte heller hålla tyst.
Jag har en bekant vars äldsta dotter (19 år) har fastnat för en kille som bildligt talat enbart pissar på henne. Hon är förstående för att han inte riktigt orkar söka jobb just nu, att han bara sitter och spelar dataspel hela kvällarna och nätterna och sover på dagarna, att han bor gratis i hennes lägenhet, att han är ute med kompisar 5 kvällar i veckan osv. osv. Jag kan inte återge hela bilden av den här vidriga killen, men min första reaktion när jag hörde om honom var "Tillverkas verkligen sådan här svin ännu, i detta årtusende, här i Sverige?" Hans föräldrar har bokstavligen kastat ut honom eftersom alla uppfostringsförsök har misslyckats. De vägrar att försörja honom längre. (Man kan ha synpunkter på det, men han är lite äldre än flickvännen, c:a 25.) Han kan väl knappast kvala in som incel eftersom han uppenbarligen har tillgång till sex, men annars verkar han bära alla andra kännetecken på denna grupp män. Detta är en kille som anser att han inte ska behöva anstränga sig utan ska bli försörjd ändå. Han har bröder som är helt normala, så vad som har format honom är en gåta. Att hans flickvän är som hon är kan förklaras med att både mor och mormor har en historia av att ha varit ihop med skitstövlar och låtit sig trampas på. Detta är ett extremexempel, men det finns många liknande i en fallande skala till det normala.
Jag har lärare både i släkten och bekantskapskretsen och har hört många diskussioner om hur det funkar i skolan och mycket referenser till studier. Killars fallande prestationsförmåga i skolan har jag hört en hel del om genom åren. Idag känner sig killar åsidosatta i klassrummet och undervisningen anser de vara fel eftersom de inte kan ta till sig den. Det finns grundlig forskning på det här. Man har gjort studier på hur lärares uppmärksamhet fördelas mellan olika elever i klassrumssituationer. När man filmat lektioner har man kunnat se att killarna generellt fått oproportionerligt mycket uppmärksamhet, även de som är duktiga. De har fått svara oftare på frågor när de räckt upp handen, för att ta ett exempel. Så, när lärarna har blivit medvetna om detta och gett flickorna lika mycket uppmärksamhet som killarna tidigare fått så blir det ramaskri bland killarna som inte tycker att de får lika mycket uppmärksamhet som tjejerna får.
Det finns nåt grundläggande i hur flickor och pojkar traditionellt har hanterat det som de uppfattar som, eller som verkligen är, orättvisor i skolan. Flickor tar på sig skulden och biter ihop och jobbar hårdare, pojkar klagar och skyller på andra, och vissa försöker fuska. Givetvis finns det stora individuella skillnader och enskilda bevis på motsatsen, men det större perspektivet visar på dessa skillnader. Förr kom killar i mycket större utsträckning undan med att inte vara jätteduktiga i skolan men ändå få relativt bra betyg. Idag är det inte lika lätt.
Det genusforskningen har gjort är precis samma sak som all annan forskning gör, nämligen att dokumentera och mäta, inte bara tycka. Det är då man kommer fram till sådant som kanske inte alltid är så bekvämt att höra. Det sticker i ögonen på många män som traditionellt har åtnjutit en rad privilegier, som man givetvis inte ser som privilegier utan som självskrivna rättigheter.
Jag blir bara trött när jag ser allt raljerande om genusforskning och när man slänger termer som PK omkring sig. Det är därför jag egentligen inte vill skriva det här inlägget. Det blir så låg nivå på argumentationen då.
Det finns många killar som gör bra ifrån sig i skolan och får belöning för det. Men det finns en grupp som inte gör det men som bara klagar på att omständigheterna inte är rättvisa och det är deras världsbild som hörs i sådana här diskussioner. Förr klarade sig många fler av dem igenom skolan med hyfsade betyg. Nu har de ingen gräddfil längre. De anser att den gräddfilen har blivit vikt för tjejer istället. Jag vågar påstå att gräddfilen helt är avskaffad. Nu gäller det för alla att prestera.
Jaha du, när jag gick ut nian så hade jag 4,37 i medelbetyg i nian, med femma i matte, fysik och kemi tex. (7 femmor har jag för mig) Har för mig jag hade högst betyg i klassen.
När vi hade klassträff 15 år senare så läste jag på Chalmers (hade jobbat några år emellan) och vår klassföreståndare var med, han kom ihåg vad ganska många hette, men naturligtvis inte mig, en tjej som förfalskade sin pappas namnteckning på ett frånvarointyg (och blev upptäckt) kom han förstås ihåg namnet på, hon skolkade en del och så..
Enligt din undersökning så behöver killar mer uppmärksamhet än tjejer i skolan, men det ska tydligen fördelas 'rättvist'. Så de får lika mycket var trots att de behöver olika mycket
Skulle vara intressant om de skulle tillämpa samma sak med invandrarnas barn, de skolor med mycket invandrarbarn får ju mycket mer pengar per elev. Borde inte det också vara 'rättvist'. Alltså att de skulle få samma belopp per elev som skolorna med få invandrarbarn.
Det är möjligt att forskningen går korrekt till men besluten man tar, baserat på den, är ju ofta helt vansinniga.
Kan lägga till att jag aldrig fått högre betyg än vad jag skrivit på centrala provet, men vid ett par tillfällen fått lägre. Redan för 40 år sedan förekom det att man för klasser satte högre betyg än vad klassen presterade på centrala provet, särskilt mycket över var det i storstäderna. Det är likadant idag. Så att betygen skulle vara kunskapsbaserade är tyvärr inte så värst korrekt.