Ni tycker det är värt 70 miljarder för att ni ska spara några minuter nån gång i halvåret? Tur ni inte är finansministrar.
I Göteborg så bygger de en ny tågstation och vägar runt stan, till en kostnad som förmodligen kommer hamna på mer än 70 miljarder.
Godkänt av finansministrar. Verkar inte ha stoppats av de.
Sedan kan jag hålla med om att där är (för) mycket pengar, som man kan värdera att använda till annat och bättre ändamål.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Snabbtåg hade varit värt om leverans på stambanan och tågen var iår. Nu är det väl 2045 eller nåt och då tror jag vi transporterar oss på andra sätt. Kanske tom robottaxi funkar då, men jag är tveksam
Betyder det att jag blir tämligen ensam i tunneln när jag som vanligt bara kör igenom Stockholm för att komma norrut?
Låter ju lovande.
MWall skrev:
Du anar inte hur lite jag bryr mig om trafiken i Stockholm. Jag vill åka _förbi_ eländet. Det kommer jag kunna göra sen. Skitbra!
Ni tycker det är värt 40 miljarder för att ni ska spara några minuter nån gång i halvåret? Tur ni inte är finansministrar.
Ja lätt värt det.
Men det var inte det frågan i mitt inlägg handlade om. Du kanske ska läsa en gång till.
Ja, initialt kommer du vara "tämligen" ensam. Men precis som alla andra nya vägar i/kring storstäder så fylls de upp efter några år. Sk "induced demand".
Essingeleden är ju en "förbifart". Den går över stan och det finns inga trafikljus eller korsningar där.
Att den är full med trafik ändrar inte på detta faktum. Men ändå spenderar man ofantliga summor på ytterligare en idiotiskt "förbifart". Den kommer inte lösa problemen på Essingeleden. Finns flera studier som visar att det bara är några enstaka % av alla på Essingeleden som faktiskt skall förbi stan.
Finns ingen stad i hela världen som löst trafikstockningar genom att bygga fler vägar.
Den enda lösningen på problemet är att investera i andra trafikslag, så folk väljer dem istället för att köra bil.
De städer som inte har "trafikinfarkt" är de som satsat på cykelinfrastruktur och kollektivtrafik.
Fel. Jag har ett antal exempel när förbifarter eller utbyggnader eliminerat köerna. Det tråkiga för några ställen, inte där jag kör ofta, har det tyvärr innebär att stadkärnan dött.
Vilka exempel då?
Förbifarten förbi Uppsala
Västerleden förbi Norrtälje
Sträckningen genom Västerås
Förbifarten förbi Tranås
Ringleden i Vetlanda
Ringleden förbi Sala
Bron i Sundsvall
Höga kusten bron
för att nämna några.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Sällan jag åker förbi Stockholm.. men visst kan det vara smidigt den gången. Dock tror jag den inte kommer göra så mycket mot trängseln på Essingeleden och i Stockholm.
Med större satsning på kollektivtrafik och kansle ny spårtrafik hade man helt säkert kommit undan billigare med större resultat på minskad trängsel.
Ev. om man hade man tagit mindre hänsyn till "rika" områden och kört på den lite kortare och enklare (mindre tunnel) östliga dragningen, då hade fler "lokala" resor kunnat gå den vägen istället för Essingeleden också. Nu ligger det lite för långt västerut för att underlätta för tillräckligt många inom Stockholm. (Vissa får det såklart enklare, men den minskade mängden på Essingeleden kommer nog vara ikappäten inom bara några år med den trafikökning vi har idag.)
Det är hur jag ser det, vi får väl se om jag varit ute och cyklat eller om det blir så.
Tvärtom tror jag att den kommer att avlasta Essingeleden. Mycket av den tunga trafiken från Rosersberg som skall söderöver kommer att slippa Essingeleden.
Ditt demagoga resonemang att förbifart är till för det rika är bara dumt. De rika i Stockholm bor på Östermalm, i Danderyd, på Lidingö och i Bromma (Äppelviken). Ingen som bor där kommer att välja förbifarten istället för Essingeleden. Man kan istället säga att förbifarten drogs så långt västerut för att just de inte skulle kunna ha nytta av den. De som har mest nytta av förbifarten, förutom övriga östersjökommuner i Sverige, är invånare i Botkyrka, Salem, Rinkeby, Tensta, Sollentuna och Märsta m fl. Inga av dem är höginkomstkommuner.
Läs det jag skriver! Jag skrev inte att den bara är till för de rika! Var fick du det ifrån?
Jag skrev om valet av vägsträckningen.
Du skrev att man tog för mycket hänsyn till rika områden när man bestämde sträckningen. Jag poängterar att de är de områdena i Stockholm som inte direkt får nytta av förbifarten. Möjligen indirekt då det blir mindre trafik på Essingeleden.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Sällan jag åker förbi Stockholm.. men visst kan det vara smidigt den gången. Dock tror jag den inte kommer göra så mycket mot trängseln på Essingeleden och i Stockholm.
Med större satsning på kollektivtrafik och kansle ny spårtrafik hade man helt säkert kommit undan billigare med större resultat på minskad trängsel.
Ev. om man hade man tagit mindre hänsyn till "rika" områden och kört på den lite kortare och enklare (mindre tunnel) östliga dragningen, då hade fler "lokala" resor kunnat gå den vägen istället för Essingeleden också. Nu ligger det lite för långt västerut för att underlätta för tillräckligt många inom Stockholm. (Vissa får det såklart enklare, men den minskade mängden på Essingeleden kommer nog vara ikappäten inom bara några år med den trafikökning vi har idag.)
Det är hur jag ser det, vi får väl se om jag varit ute och cyklat eller om det blir så.
Tvärtom tror jag att den kommer att avlasta Essingeleden. Mycket av den tunga trafiken från Rosersberg som skall söderöver kommer att slippa Essingeleden.
Ditt demagoga resonemang att förbifart är till för det rika är bara dumt. De rika i Stockholm bor på Östermalm, i Danderyd, på Lidingö och i Bromma (Äppelviken). Ingen som bor där kommer att välja förbifarten istället för Essingeleden. Man kan istället säga att förbifarten drogs så långt västerut för att just de inte skulle kunna ha nytta av den. De som har mest nytta av förbifarten, förutom övriga östersjökommuner i Sverige, är invånare i Botkyrka, Salem, Rinkeby, Tensta, Sollentuna och Märsta m fl. Inga av dem är höginkomstkommuner.
Läs det jag skriver! Jag skrev inte att den bara är till för de rika! Var fick du det ifrån?
Jag skrev om valet av vägsträckningen.
Du skrev att man tog för mycket hänsyn till rika områden när man bestämde sträckningen. Jag poängterar att de är de områdena i Stockholm som inte direkt får nytta av förbifarten. Möjligen indirekt då det blir mindre trafik på Essingeleden.
Tanken var nog att hänsynen består i att man undviker dessa områden för dom är så ”fina” även om det hade
varit bättre att offra dom områdena ur trafiksynpunkt, utan väljer att dra dom stora lederna på andra områden istället…
Essingeleden är ju en "förbifart". Den går över stan och det finns inga trafikljus eller korsningar där.
Att den är full med trafik ändrar inte på detta faktum. Men ändå spenderar man ofantliga summor på ytterligare en idiotiskt "förbifart". Den kommer inte lösa problemen på Essingeleden. Finns flera studier som visar att det bara är några enstaka % av alla på Essingeleden som faktiskt skall förbi stan.
Finns ingen stad i hela världen som löst trafikstockningar genom att bygga fler vägar.
Den enda lösningen på problemet är att investera i andra trafikslag, så folk väljer dem istället för att köra bil.
De städer som inte har "trafikinfarkt" är de som satsat på cykelinfrastruktur och kollektivtrafik.
Fel. Jag har ett antal exempel när förbifarter eller utbyggnader eliminerat köerna. Det tråkiga för några ställen, inte där jag kör ofta, har det tyvärr innebär att stadkärnan dött.
Vilka exempel då?
Förbifarten förbi Uppsala
Västerleden förbi Norrtälje
Sträckningen genom Västerås
Förbifarten förbi Tranås
Ringleden i Vetlanda
Ringleden förbi Sala
Bron i Sundsvall
Höga kusten bron
för att nämna några.
Vet inte om stadskärnan i Uppsala märkt av nya motorvägen. Skönt att slippa genomfarten genom Boländerna iaf. Var hemskt där ibland med alla rödljus.
Essingeleden är ju en "förbifart". Den går över stan och det finns inga trafikljus eller korsningar där.
Att den är full med trafik ändrar inte på detta faktum. Men ändå spenderar man ofantliga summor på ytterligare en idiotiskt "förbifart". Den kommer inte lösa problemen på Essingeleden. Finns flera studier som visar att det bara är några enstaka % av alla på Essingeleden som faktiskt skall förbi stan.
Finns ingen stad i hela världen som löst trafikstockningar genom att bygga fler vägar.
Den enda lösningen på problemet är att investera i andra trafikslag, så folk väljer dem istället för att köra bil.
De städer som inte har "trafikinfarkt" är de som satsat på cykelinfrastruktur och kollektivtrafik.
Fel. Jag har ett antal exempel när förbifarter eller utbyggnader eliminerat köerna. Det tråkiga för några ställen, inte där jag kör ofta, har det tyvärr innebär att stadkärnan dött.
Vilka exempel då?
Förbifarten förbi Uppsala
Västerleden förbi Norrtälje
Sträckningen genom Västerås
Förbifarten förbi Tranås
Ringleden i Vetlanda
Ringleden förbi Sala
Bron i Sundsvall
Höga kusten bron
för att nämna några.
Vet inte om jag skulle benämna något av det där för städer.
Dom som kör på motorvägen där ska inte till dom där hålorna helt enkelt.
Fel. Jag har ett antal exempel när förbifarter eller utbyggnader eliminerat köerna. Det tråkiga för några ställen, inte där jag kör ofta, har det tyvärr innebär att stadkärnan dött.
Vilka exempel då?
Förbifarten förbi Uppsala
Västerleden förbi Norrtälje
Sträckningen genom Västerås
Förbifarten förbi Tranås
Ringleden i Vetlanda
Ringleden förbi Sala
Bron i Sundsvall
Höga kusten bron
för att nämna några.
Vet inte om jag skulle benämna något av det där för städer.
Dom som kör på motorvägen där ska inte till dom där hålorna helt enkelt.
OK! Jag slänger in tunneln unde Boston också
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Tycker Oslo lyckats väldigt väl med att leda undan volymtrafiken från gatuplan, och ner i tunnlar under jorden. Blivit mycket bättre framkomlighet som bilist, men även trevligare när man promenerar i staden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Sällan jag åker förbi Stockholm.. men visst kan det vara smidigt den gången. Dock tror jag den inte kommer göra så mycket mot trängseln på Essingeleden och i Stockholm.
Med större satsning på kollektivtrafik och kansle ny spårtrafik hade man helt säkert kommit undan billigare med större resultat på minskad trängsel.
Ev. om man hade man tagit mindre hänsyn till "rika" områden och kört på den lite kortare och enklare (mindre tunnel) östliga dragningen, då hade fler "lokala" resor kunnat gå den vägen istället för Essingeleden också. Nu ligger det lite för långt västerut för att underlätta för tillräckligt många inom Stockholm. (Vissa får det såklart enklare, men den minskade mängden på Essingeleden kommer nog vara ikappäten inom bara några år med den trafikökning vi har idag.)
Det är hur jag ser det, vi får väl se om jag varit ute och cyklat eller om det blir så.
Tvärtom tror jag att den kommer att avlasta Essingeleden. Mycket av den tunga trafiken från Rosersberg som skall söderöver kommer att slippa Essingeleden.
Ditt demagoga resonemang att förbifart är till för det rika är bara dumt. De rika i Stockholm bor på Östermalm, i Danderyd, på Lidingö och i Bromma (Äppelviken). Ingen som bor där kommer att välja förbifarten istället för Essingeleden. Man kan istället säga att förbifarten drogs så långt västerut för att just de inte skulle kunna ha nytta av den. De som har mest nytta av förbifarten, förutom övriga östersjökommuner i Sverige, är invånare i Botkyrka, Salem, Rinkeby, Tensta, Sollentuna och Märsta m fl. Inga av dem är höginkomstkommuner.
Läs det jag skriver! Jag skrev inte att den bara är till för de rika! Var fick du det ifrån?
Jag skrev om valet av vägsträckningen.
Du skrev att man tog för mycket hänsyn till rika områden när man bestämde sträckningen. Jag poängterar att de är de områdena i Stockholm som inte direkt får nytta av förbifarten. Möjligen indirekt då det blir mindre trafik på Essingeleden.
Att jag nämnde att man anpassat vägen för att inte inkräkta för mycket på vissa "rikare" områden hade inget med att göra kring vem som får nytta av den.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
VW to submit next 5-year investment plan in December.
Decision delayed on strategy to counter's Tesla's new European plant
"The increased competitive pressures have underscored the necessity to include this joint vision in our next planning round," Diess said.
FRANKFURT -- Drawing up a plan to transform Volkswagen Group's home plant in Wolfsburg, Germany, into a competitive counterweight to Tesla's new European factory will slightly delay the automaker's next 5-year investment plan, CEO Herbert Diess said.
"Over the past few weeks we have intensified the discussions around a shared vision for Wolfsburg 2030," Diess told analysts following the presentation of third-quarter results on Thursday.
"The increased competitive pressures have underscored the necessity to include this joint vision in our next planning round," Diess said.
All the parties involved had agreed at supervisory board meeting on Wednesday to move the submission of the investment plan to Dec. 9, Diess said. The change will give the automaker "a few more weeks to agree on a shared vision and roadmap for the transformation," he said.
VW had originally planned to agree on the next investment plan on Nov. 12.
Comments by Diess last month that the company could lose 30,000 jobs if it transitioned too slowly to electric vehicles have upset labor representatives who hold half of the seats on the automaker's supervisory board.
Diess told analysts on Thursday that he was confident VW could keep up with Tesla as the U.S. electric-car maker prepares to opena new factory in Gruenheide near Berlin.
VW will need to make further cost cuts, including headcount reductions at the Wolfsburg plant, Diess said. "For sure we need some headcount reduction, to be as competitive," he said.
Tesla aims to start production at its plant by the end of the year and eventually build up to 500,000 cars a year with 12,000 employees. VW employs 25,000 people to build 700,000 cars in Wolfsburg.
Diess said the Tesla site was setting a new benchmark in terms of productivity, speed and lean management.
VW koncernen ligger nu på en årstakt på ca 7-8 miljoner bilar.
Tesla på knappt 1 miljon.
Men eftersom Tesla tjänar så mycket mera per bil, så måste VW bygga mer än 3 miljoner bilar för att ha samma nettovinst.
Om det tar ca 30 timmar att bygga en VW och målet för Tesla är 10 timmar.
Och om VW betalar ca 30% mera för sina batterier.
Då får VW det tufft att konkurrera.
Klarar VW en snabb omställning till elbilar?
Det pratas om att VW betalar ca 30% mer för sina batterier än vad Tesla gör.
Om VW betalar 30% mer för sina batterier än vad Tesla gör skulle batteri tillverkarna ju hellre sälja till VW än till Tesla… (om man bortser från möjligen långsiktiga avtal).
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Klarar VW en snabb omställning till elbilar?
Det pratas om att VW betalar ca 30% mer för sina batterier än vad Tesla gör.
Om VW betalar 30% mer för sina batterier än vad Tesla gör skulle batteri tillverkarna ju hellre sälja till VW än till Tesla… (om man bortser från möjligen långsiktiga avtal).
Skillnaden i batteripris beror nog mest på att Tesla allt mera gått över till billigare LFP batterier.
Och beställt ca 800.000 LFP batterier för 2022 från CATL.
Tesla places 45 GWh LFP battery order from CATL for 2022 — enough for nearly 800k Model 3 and Model Y.
Edit:
Battery Day Tesla hade för ett år sedan ska ses i ljuset av att man förhandlade om priset med CATL om en beställning av 800.000 batterier.
Elon sa väl nåt i stil med att vi själva kan tillverka 4680 batterier för ca 50 dollar per kWh, när man beställde batterier från olika batteritillverkare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Klarar VW en snabb omställning till elbilar?
Det pratas om att VW betalar ca 30% mer för sina batterier än vad Tesla gör.
Om VW betalar 30% mer för sina batterier än vad Tesla gör skulle batteri tillverkarna ju hellre sälja till VW än till Tesla… (om man bortser från möjligen långsiktiga avtal).
Skillnaden i batteripris beror nog mest på att Tesla allt mera gått över till billigare LFP batterier.
Och beställt ca 800.000 LFP batterier för 2022 från CATL.
Tesla places 45 GWh LFP battery order from CATL for 2022 — enough for nearly 800k Model 3 and Model Y.
Edit:
Battery Day Tesla hade för ett år sedan ska ses i ljuset av att man förhandlade om priset med CATL om en beställning av 800.000 batterier.
Elon sa väl nåt i stil med att vi själva kan tillverka 4680 batterier för ca 50 dollar per kWh, när man beställde batterier från olika batteritillverkare.
Då kan väl de andra gå över till billigare, och sämre?, batterier också isf?
Klarar VW en snabb omställning till elbilar?
Det pratas om att VW betalar ca 30% mer för sina batterier än vad Tesla gör.
Om VW betalar 30% mer för sina batterier än vad Tesla gör skulle batteri tillverkarna ju hellre sälja till VW än till Tesla… (om man bortser från möjligen långsiktiga avtal).
Man konkurrerar inte om samma celler. Tesla använder små cylindriska 2170 som är enkla och billiga att masstillverka. VAG använder stora prismatiska celler som är dyrare.
De enda prismatiska celler Tesla använder är billiga LFP. VAG har dåligt designade bilar som tyvärr är för ineffektiva för att de ska kunna använda LFP.