Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Det kan bli dyrt att stämma en bilhandlare.

Högsta domstolen avvisade fordringar från bilköpare:
Eirik måste betala över en miljon till sin bilförsäljare
Bilkunden Eirik Skjærseth förlorade i högsta domstolen när han försökte upphäva en svidande dom av hovrätten.

Han dömdes också till att betala bilhandlaren så mycket som 800 000 kronor i rättegångskostnader och ersättning, förutom att han skulle behöva betala sina egna rättegångskostnader.

Den slutliga räkningen var över en miljon kronor.

https://motor.no/a/200860
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Esterox skrev:
Kommer inte åt sektionen. Är det enbart för tesla-ägare ?
Konstigt att det söker ägare och tar en som hyrt bil.
Detta är vad de sökte efter:
Vi funderar på att göra ett konsumentinriktat nyhetsinslag om det stora intresset för elbilar. Har ni någon färskt elbils-ägare som vi skulle kunna intervjua.
Det är inget hyllningsreportage om Tesla dock - mer om hur man som bilägare resonerar kring laddstolpar, kostnader, räckvidd och så vidare.
Max 1 timme från Stockholm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-13/a ... ar-konkurs
Cirka 500 bensinstationer i Sverige riskerar att gå i konkurs det närmaste året. Särskilt tufft är det för små stationer på landsbygden, som pressas av miljökrav och svävande riktlinjer kring framtidens fordonsbränslen.
– Vi famlar i mörker och är 100 procent bakbundna av politiska beslut som inte tar hänsyn till konsekvenserna för små stationsägare, säger Magnus Westin som driver den kombinerade mack- och närbutiken, Gulf och Handlar'n i Dösjebro.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

wilfried skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-13/a ... ar-konkurs
Cirka 500 bensinstationer i Sverige riskerar att gå i konkurs det närmaste året. Särskilt tufft är det för små stationer på landsbygden, som pressas av miljökrav och svävande riktlinjer kring framtidens fordonsbränslen.
– Vi famlar i mörker och är 100 procent bakbundna av politiska beslut som inte tar hänsyn till konsekvenserna för små stationsägare, säger Magnus Westin som driver den kombinerade mack- och närbutiken, Gulf och Handlar'n i Dösjebro.
Detta har jag förutspått länge, och tror detta är bara början på bensinmacksdöden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Kommer garanterat försvinna en hel del, samtidigt så får man tänka på att det är potentiella laddställen.

Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Kommer garanterat försvinna en hel del, samtidigt så får man tänka på att det är potentiella laddställen.

Är väl runt 800 stationer i Sverige idag, försvinner mer än hälften så påverkar det ju definitivt landsbygden där de fyller ett större behov än bara bränsle.
Vissa kan konvertera till laddställen, om de ligger strategiskt till i förhållande till där de resande har behov att ladda längs vägen.

Alla kommer nog dock inte kunna det, då de kanske ligger på ställen som inte har många resande som passerar förbi.

De som har tillräckligt stor del av affärsverksamheten som baseras på dagligvaruförsäljning kanske kan konvertera till en reguljär dagligvaruhandel/närbutik, men troligen så kommer inte alla ha tillräckligt stor omsättning och vinstmarginal för att klara den transitionen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Grimlos
elbilist
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Grimlos »

taliz skrev:
De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Däremot tjänar de pengar på att sälja andra saker, precis som vilken renodlad mack som helst... Samt att det är ju en service i sig att de finns vilket är ett mervärde.

Men Lifvs koncept i kombination med laddare kommer erbjuda lika bra service för glesbygden om än lite mindre arbetstillfällen lokalt - dock service på fler platser.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Grimlos skrev:
taliz skrev:
De tjänar ju ändå inga pengar på bränslet.
Men något slags stöd för att etablera snabbladdare istället vore kanske lämpligt.
Däremot tjänar de pengar på att sälja andra saker, precis som vilken renodlad mack som helst... Samt att det är ju en service i sig att de finns vilket är ett mervärde.

Men Lifvs koncept i kombination med laddare kommer erbjuda lika bra service för glesbygden om än lite mindre arbetstillfällen lokalt - dock service på fler platser.
Ja det är det jag menar, det är ju kringförsäljningen de tjänar på.
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att svänga förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.
Det är inte sällan så att det är antingen eller. Det finns en bemannad mack, eller så finns det en automatstation. Inte både och.
Främst i/kring städer man kan välja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Dom bemannade mackarna i mindre samhällen har haft det lika tufft som livsmedelshandlare eller butiker generellt. Förr kunde det ju finnas flera konkurrenter på varje ort. Numera har ju ofta allt, livsmedel, kiosk, postkontor, bensinmack fått slås ihop till en verksamhet.
Med rätt läge klarar dom sig utan bensinförsäljning. Med fel läge hjälper det inte med fördubblad bensinförsäljning.
Precis som med närbutiken så saknar man den inte förens den är borta. Då är det för sent att stödja den genom att handla där och man får längre när man vill kompletteringshandla.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.

https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.

https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I

/fth
När det finns ömsesidiga intressen blir det ju inte så svåra förhandlingar.

Samma med etanolsatsningen när det begav sig. Det spelade ju Saab rakt i händerna. Ingen slump.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Nackdelen är ju att man gör sig själv (Sverige) en björntjänst. Istället borde intern industri styras emot att bli konkurrens kraftig inte stöd eller bidragsberoende.
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Nackdelen är ju att man gör sig själv (Sverige) en björntjänst. Istället borde intern industri styras emot att bli konkurrens kraftig inte stöd eller bidragsberoende.
Hur hade elbilsförsäljningen sett ut utan stöd?

Dödar man sin industri kommer den inte tillbaka. Ska vi gissa på att man vill ha en omställning, inte en avveckling?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Dumt stöd hjälper inte, se varven. Mm måste hjälpa sin industri att ställa om till den nya ordningen så mycket det bara går.
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Dumt stöd hjälper inte, se varven. Mm måste hjälpa sin industri att ställa om till den nya ordningen så mycket det bara går.
Genom att anpassa bonus/malus nu men samtidigt sätta en dead line när man ska ha ställt om menar du?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Norges Automobil-Forbund (NAF.no) har gjort ett test av laddhastighet och räckvidd under sommarförhållanden:

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021

Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2

Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till? :?

Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?

Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv. ;)

Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR:
test.jpg
Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.

Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.

Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Norges Automobil-Forbund (NAF.no) har gjort ett test av laddhastighet och räckvidd under sommarförhållanden:

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021

Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2

Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till? :?

Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?

Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv. ;)

Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR:
test.jpg
Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.

Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.

Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.

/fth
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.

Definitivt årets elbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Credde skrev:
Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.
Bra KPI, jag lade till den också, genomgående imponerande verklig räckvidd, som minst 97% av WLTP (Xpeng), och som mest 124% (BMW):
test2.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.

Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar