Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Teslaclubsweden gick igenom elbilsförsäljning per capita för ett år sen (för 2019) och nog är det en rätt tydligt övervikt på försäljningen på landsbygden.
https://teslaclubsweden.se/myten-om-elb ... ndsbygden/
https://teslaclubsweden.se/myten-om-elb ... ndsbygden/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
En stor anledning är nog kommunbilar och liknande som får stor påverkan rent statistiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Sorgligt.Viper skrev:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja minst sagt... såg det på nyheterna igår kväll... ovärt av Sverige.taliz skrev:Sorgligt.Viper skrev:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Sådant här är tydligen helt ointressant för vår regering, inklusive Miljöparitet, att fokusera på.Bjelke skrev:Ja minst sagt... såg det på nyheterna igår kväll... ovärt av Sverige.taliz skrev:Sorgligt.Viper skrev:
En annan märklig sak, som både tidigare borgerliga regeringar och nuvarande, underlåtit att ta tag i, är alla dåliga billiga kinesiska moppebilar som ungdomar bränner runt med i villaområden och spyr ut dåliga avgaser och massvis med skadliga partiklar, ofta helt utan avgasrening.
Varför förbjuder man inte bara moppebilar rakt av? Varför skall en moppebil få släppa ut 20 ggr mer skit än en modern riktig bil?
Kan inte ungdomar verkligen hålla sig 1,5-2 år, och istället köpa en riktig småbil när de är 18 istället?
Tror det varit mycket bättre för miljön, för medtrafikanter och för deras egen säkerhet (säkerhets i dessa kinesiska moppebilar är ju inte alls samma krav som en vanlig småbil som passerat Euro NCAP).
Dags att förbjuda alla miljöfarliga och säkerhetsmässigt undermåliga moppebilar/EPA-fordon tycker jag. Känns helt "out of sync" med alla andra allt hårdare krav som ställs på övriga fordonsflottan i landet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Sorgligt att en Volvo 142 från 1972, och en Volvo S80 från 2010 som går på 3 burkar, båda släpper ut lika mycket och båda klarar besiktningen.Viper skrev:
Bara tragiskt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Solklart fall av lobby men varför?Jerker skrev:Och hur motiverade politikerna detta?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Jag googlade och hittade rapporten från utredningen som transportstyrelsen gjorde tillsammans med naturvårdsverket.Bjelke skrev:Solklart fall av lobby men varför?Jerker skrev:Och hur motiverade politikerna detta?
https://www.transportstyrelsen.se/4ab73 ... ktning.pdf
Några intressanta saker:
1. Det var besiktningsbranschen som förordade förändringarna 2018 i syfte att förenkla kontrollen av avgasrening. Alltså samma lobbyorganisation som nu klagar.... 2. Sänkta krav omfattar endast bensinbilar. Dieselbilarna fick skärpta krav:
Re: Artikel i media
Det krävs fler motröster när branschen försöker sätta en ensidig bild av skogsbruket som klimatsmart.
Får man tro skogsindustrin är trädfällning det klimatsmartaste som finns. På några år har man satsat 150 miljoner kronor på att ”sätta bilden” att skogen brukas för klimatets skull, framgår av en intressant reportageserie i DN.
https://www.expressen.se/ledare/arvid-a ... om-skogen/
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Boken igen på rea nu på bokusducce916 skrev:
Boken kom maj 2020
ms 76132 "Eleamore"
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Artikel i media
Räckviddstest vinter c4, ux300, g3, xc40, id.3, polestar, mach-e awd, mach-e rwd, model 3 awd lr.
https://www.tv2.no/a/13889445
https://motor.no/elbil/elbilene-som-har ... ren/193624
https://www.tv2.no/a/13889445
https://motor.no/elbil/elbilene-som-har ... ren/193624
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Artikel i media
Tellus skrev:Räckviddstest vinter c4, ux300, g3, xc40, id.3, polestar, mach-e awd, mach-e rwd, model 3 awd lr.
https://www.tv2.no/a/13889445
https://motor.no/elbil/elbilene-som-har ... ren/193624
Värmepumpen gör skillnad i kallare väder.Tesla Model 3 gjør det betydelig bedre enn sist vinter
M3 LR AWD EAP 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Artikel i media
Är nog en kombination av värmepump och framförallt octovalve som tar värme från batteriet som gör att förbrukningen blir otroligt låg.Tomas L skrev:Tellus skrev:Räckviddstest vinter c4, ux300, g3, xc40, id.3, polestar, mach-e awd, mach-e rwd, model 3 awd lr.
https://www.tv2.no/a/13889445
https://motor.no/elbil/elbilene-som-har ... ren/193624Värmepumpen gör skillnad i kallare väder.Tesla Model 3 gjør det betydelig bedre enn sist vinter
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Artikel i media
Fast det gör väl också att snabbladdningen hämmas så på totalen är det sämre? Den här typen av räckviddstester är väl lite 2010-tal kan jag tycka. Då fanns det inte snabbladdare överallt och räckvidden var helt avgörande. Nu är ju ett 100 mila test ett bättre mätvärde.Tellus skrev:
Är nog en kombination av värmepump och framförallt octovalve som tar värme från batteriet som gör att förbrukningen blir otroligt låg.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Artikel i media
Batteriet värms upp när man navigerar till supercharger så snabbladdningen går snabbt, men då får man betala tillbaka i form av högre förbrukning när batteriet ska värmas upp igen.LarsL skrev:Fast det gör väl också att snabbladdningen hämmas så på totalen är det sämre? Den här typen av räckviddstester är väl lite 2010-tal kan jag tycka. Då fanns det inte snabbladdare överallt och räckvidden var helt avgörande. Nu är ju ett 100 mila test ett bättre mätvärde.Tellus skrev:
Är nog en kombination av värmepump och framförallt octovalve som tar värme från batteriet som gör att förbrukningen blir otroligt låg.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Artikel i media
Om testen:
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
Att PS2 och XC40 får nästan samma räckvidd är ett tydligt tecken på hur sakta dom kör i testet(och den förvånansvärt låga förbrukningen på typ alla i testet).Tomas L skrev:Tellus skrev:Räckviddstest vinter c4, ux300, g3, xc40, id.3, polestar, mach-e awd, mach-e rwd, model 3 awd lr.
https://www.tv2.no/a/13889445
https://motor.no/elbil/elbilene-som-har ... ren/193624Värmepumpen gör skillnad i kallare väder.Tesla Model 3 gjør det betydelig bedre enn sist vinter
Nu är ju redan Teslan överlägsen, men om dom kört i "svenska" hastigheter hade det varit ännu tydligare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Artikel i media
Vid laddning värms också batteriet upp till ca 25 grader och sugs ur till ca 5 grader.dd88 skrev:Om testen:
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.
Annars omöjligt att få en förbrukning på 136Wh på vintern.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Artikel i media
Äldre nyhet/krönika, men jag tycker han har en mycket god poäng.Magre skrev:Jo:LarsL skrev:Är inget fel på stora tunga bilar... det är avgasgeneratorn som är fel.Magre skrev:men stora tunga elbilar är ok (eftersom du beställt en cybertruck)?LarsL skrev:Rapport pressar Volvo chefen Håkan Samuelsson om deras tunga bilar och han försvarar sig med att fossilmotorer inte är framtiden utan ”Hel elektrifierade bilar”. Sedan fortsatte han något mumlande om att det är svårt och tar tid.
Jag tycker det är lite stort ändå.
Håkan Matson: ”Tungt, stort och onödigt”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-p ... sakerheten
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Gillar.taliz skrev:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Lyssnade nyss på ett inslag i SR P1 där forskaren hävdar att "En laddhybrid går framförallt på el, så den använder förhållandevis lite bränsle." Öivind Andersson, professor i förbränningsmotorteknik på Lunds universitet.
Jag, som i min enfald trodde att hybrider främst inte går på el.
https://sverigesradio.se/artikel/laddhy ... -ny-studie
Jag, som i min enfald trodde att hybrider främst inte går på el.
https://sverigesradio.se/artikel/laddhy ... -ny-studie
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Öivind Andersson är notorisk elbilsmotståndare, han har skrivit ett antal artiklar där han hävdar att elbilar är dåliga för miljön, fossiler är jättebra, och laddhybrider är ännu bättre, t.ex. följande:Kriper skrev:Lyssnade nyss på ett inslag i SR P1 där forskaren hävdar att "En laddhybrid går framförallt på el, så den använder förhållandevis lite bränsle." Öivind Andersson, professor i förbränningsmotorteknik på Lunds universitet.
https://sverigesradio.se/artikel/laddhy ... -ny-studie
https://www.nyteknik.se/opinion/utslapp ... ar-6922773
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options