Jag vet jag var långsammare...Svenssons skrev:Länken postades innan bildenLarsL skrev:det har försvunnit många bensinstationer/pumpar/automatstationer sedan 1960-talet.
https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Edit, tog bort bilden då den redan postats
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.
Re: Artikel i media
Privatpersoner köper knappt 1/3 av alla nya bilar i Sverige, resten är företag.Jerker skrev:När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.
På landsbygden har man dessutom lägre inkomster och köper begagnat i betydligt större utsträckning än stadsbor.
Dvs elbilar kommer först slå som tjänstebil, sedan som privatbil bland de i stan... och allra sist, mest som begagnat, hos de på landet.
Många mackar lever förövrigt redan idag på att sälja mat, dryck, tidningar, spel osv och så lär det fortsätta. Vissa, som är smarta nog att skaffa laddare, lär kunna exploatera att elbilar stannar längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Visst är det så, men det finns ju lite företag ute på landsbygden ocksåtaliz skrev:Privatpersoner köper knappt 1/3 av alla nya bilar i Sverige, resten är företag.Jerker skrev:När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.
På landsbygden har man dessutom lägre inkomster och köper begagnat i betydligt större utsträckning än stadsbor.
Dvs elbilar kommer först slå som tjänstebil, sedan som privatbil bland de i stan... och allra sist, mest som begagnat, hos de på landet.
Många mackar lever förövrigt redan idag på att sälja mat, dryck, tidningar, spel osv och så lär det fortsätta. Vissa, som är smarta nog att skaffa laddare, lär kunna exploatera att elbilar stannar längre.
(fast inte i närheten av antalet kring storstäderna kanske, men procentuellt så kanske det inte skiljer så mycket, i förhållande till folkmängden alltså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Då tillhör man något sorts unikum.
Bor på landet, privatperson och vi har vars en elbil (en köpt ny och den andra begagnad) .
Närmsta kollektivtrafik är 2 bussar om dagen (kl. 08 och 15).
Finns tre företag (slakteri, snickeri och design) i byn och ett av dem har laddhybrid, Kia Optima.
Bor på landet, privatperson och vi har vars en elbil (en köpt ny och den andra begagnad) .
Närmsta kollektivtrafik är 2 bussar om dagen (kl. 08 och 15).
Finns tre företag (slakteri, snickeri och design) i byn och ett av dem har laddhybrid, Kia Optima.
Polestar 2 awd -21
Re: Artikel i media
[quote="LarsA"]Då tillhör man något sorts unikum.
Bor på landet, privatperson och vi har vars en elbil (en köpt ny och den andra begagnad) .
Närmsta kollektivtrafik är 2 bussar om dagen (kl. 08 och 15).
Då är väl jag ännu mer unik som har exakt samma upplägg som du, dessutom samma antal bussar. Men jag är kvinna.
Bor på landet, privatperson och vi har vars en elbil (en köpt ny och den andra begagnad) .
Närmsta kollektivtrafik är 2 bussar om dagen (kl. 08 och 15).
Då är väl jag ännu mer unik som har exakt samma upplägg som du, dessutom samma antal bussar. Men jag är kvinna.
Artikel i media
Jag sa inte att det inte finns folk som har råd på landet, bara att de är betydligt färre. Ju längre ifrån storstan, ju färre med hög inkomst.
Är själv uppväxt på norra Öland. Bor några tusen där året runt. Men nya bilar kunde man räkna i ental.
Är själv uppväxt på norra Öland. Bor några tusen där året runt. Men nya bilar kunde man räkna i ental.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
På Öland (och då särskilt norra änden) får ju ett rätt stort inflöde av rika stadsbor under en tredjedel av året. Är också uppväxt på Öland men då den södra änden.taliz skrev:Jag sa inte att det inte finns folk som har råd på landet, bara att de är betydligt färre. Ju längre ifrån storstan, ju färre med hög inkomst.
Är själv uppväxt på norra Öland. Bor några tusen där året runt. Men nya bilar kunde man räkna i ental.
Små lokala bensinstationer som inte ligger längs en större väg lär nog få problem med tiden om de inte tänker kreativt och kanske fixar någon typ av attraktion i närheten av stationen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.
Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.
Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."
https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.
Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.
Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."
https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Re: Artikel i media
Är lite allergisk mot att man pratar andelar. Visst, det säger kanske något om vart trenden är på väg, men man kan ju inte dra några slutsatser angående utsläppen baserat på enbart en andel.Kevork skrev:Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.
Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.
Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."
https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Re: Artikel i media
Nej visst är det så att det inte går att dra några direkta slutsatser gällande utsläppen. Men känns ju ändå som positivt att kol minskar.Geni87 skrev:Är lite allergisk mot att man pratar andelar. Visst, det säger kanske något om vart trenden är på väg, men man kan ju inte dra några slutsatser angående utsläppen baserat på enbart en andel.Kevork skrev:Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.
Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.
Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."
https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Hade varit kul att se trenden från 2000 tills nu samt kompletterat med utsläppen från respektive primärenergikälla.
Re: Artikel i media
Jo fast att kol minskar står det ju inte (även om det mycket väl kan vara så att kol minskar). Det som är intressant är ju hur mycket skit vi släpper ut och om då kol är konstant och man ökar på med förnybart har man ju inte gjort ett skvatt för miljön, om det nu är det som är målet.Kevork skrev:Nej visst är det så att det inte går att dra några direkta slutsatser gällande utsläppen. Men känns ju ändå som positivt att kol minskar.Geni87 skrev:Är lite allergisk mot att man pratar andelar. Visst, det säger kanske något om vart trenden är på väg, men man kan ju inte dra några slutsatser angående utsläppen baserat på enbart en andel.Kevork skrev:Europas elsystem ställer om – förnybart ökar och kolet minskar
"Andelen producerad el från vindkraft, solenergi, vattenkraft och biobränsleeldade anläggningar ökade med två procentenheter och ligger nu på 32,3 procent.
Kolet (inklusive brunkol) minskade samtidigt sin andel med en dryg procentenhet till 19,2 procent.
Kärnkraftens andel förblev oförändrad med 25,5 procent.
Resterande produktion bestod 2018 av gas med 18,9 procent och övriga fossila bränslen 4 procent."
https://www.energiforetagen.se/pressrum ... t-minskar/
Hade varit kul att se trenden från 2000 tills nu samt kompletterat med utsläppen från respektive primärenergikälla.
Hittade dock den här bilden om hur det ser ut i Tyskland. Ändå imponerande att minska kol och kärnkraft samtidigt, det går åt rätt håll (även om de för min del gärna hade fått behålla kärnkraften).
Re: Artikel i media
Model 3 bästa bilen AMS chefredaktör kört i vinterväglag:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... h9K8y6rukE
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... h9K8y6rukE
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i media
Mycket bra analys av Kadhammar. Han tar upp och funderar över vad skrivningen i januariöverenskommelsens punkt nr. 31 egentligen betyder:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... volutionen
När han ringer till Volvo och Scania och frågar hur de planerar inför detta så ställer de sig helt frågande. I deras värld finns det inte på kartan att inte få sälja fossilfordon efter 2030.Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... volutionen
Re: Artikel i media
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Re: Artikel i media
Skilj på bilar och lastvagnar så blir det hela enklareJerker skrev:Mycket bra analys av Kadhammar. Han tar upp och funderar över vad skrivningen i januariöverenskommelsens punkt nr. 31 egentligen betyder:När han ringer till Volvo och Scania och frågar hur de planerar inför detta så ställer de sig helt frågande. I deras värld finns det inte på kartan att inte få sälja fossilfordon efter 2030.Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... volutionen
Man måste vara försiktig att tolka in för mycket i våra folkvaldas något stokastiska uttalanden
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Fossilfordon. En lastbil som drivs på HVO100 eller liknade är väl inte ett fossilfordon?Geni87 skrev:Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Precis, beror ju på hur man tolkar det. Snubben från Volvo Trucks sa att om förbudet gäller förbränningsmotorer blir det svårt, och det är ju inte så svårt att inse.Jeppe_E skrev:Fossilfordon. En lastbil som drivs på HVO100 eller liknade är väl inte ett fossilfordon?Geni87 skrev:Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Re: Artikel i media
Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.Geni87 skrev:Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Re: Artikel i media
Har inte koll på hur Tesla Semi är gjord och så. Men reglerna för lastbilar är annorlunda i USA kontra Ex Sverige. Det finns Max längd för lastbilsekipage. Minns inte exakt men säg 24 meter. I Sverige mäts hela lastbilen medans USA mäter från föraren och bakåt eller om det är skåp och bakåt, plus att dom inte har samma längdkrav. Därför är det inte så vanligt att se huv på lastbilar i Europa just för att huven skäl plats för gods. Man vill ha liten hytt i en lastbil förutom fjärr där du även vill kunna övernattat ordentligt.LarsL skrev:Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.Geni87 skrev:Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Så att ersätta i Europa kan vara bökigare än USA men säger inte att det måste vara det bara att det är olika förutsättningar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Artikel i media
25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det och en del olika kombinationer.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Och vi har en annan maxhöjd i Sverige än i Europa va ? Eller är det Europa som har kontra resten av världen ?Jeppe_E skrev:25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det och en del olika kombinationer.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Artikel i media
Vikten är 35 ton i USA, lite mer i vissa stater, emot 60 ton i EU.
Men det är inte så avgörande tror jag, bara tesla vill satsa på andra marknader.
Men det är inte så avgörande tror jag, bara tesla vill satsa på andra marknader.
Re: Artikel i media
vw tycker att bosch ska bidra med 1 miljard euro
http://www.spiegel.de/wirtschaft/untern ... 52317.html
http://www.spiegel.de/wirtschaft/untern ... 52317.html
ms 76132 "Eleamore"