Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:

Konkurrenterna tror sig veta sedan gammalt att ska man sälja många bilar behöver man ha en bredd i modellprogrammet och investerar i det. Tesla, i andra sidan, anser att man ser tecken på att utmaningen mest handlar om produktionskapacitet.
Kanske har Tesla rätt. Har t.ex. lite svårt att se vad en BMW X6 gör bättre än en X5. Känns ofta som skapade behov av biltillverkarna. Även om jag körde SUV förut (BMW X3), så tycker jag att SUV:ar är ett av bilhistoriens största misstag. Kan förstå att folk vill sitta lite högre (gillar det själv), men det går att göra bilar med hög sittposition utan 20 cm markfrigång. Någon sorts lite högre kombibil typ Mercedes R-klass eller B-klass är mycket bättre än SUV-eländet som ger onödigt tunga och törstiga bilar med dåliga vägegenskaper. Och i Sverige behöver man ärligt talat ingen SUV eftersom det är förbjudet att köra i terräng.
För protokollet så tycker inte jag Tesla Model Y är en SUV. Den är snarare byggd som en MPV med högt monterad stol och låg markfrigång.
Så kanske biltillverkarna borde fokusera på färre modeller med elmotor istället för att hitta på nya varianter av bränsleslukande låtsasterrängbilar. El-suvar som BMW iX och Audi E-tron är en total återvändsgränd tycker jag. Däremot är det smart att bygga elbilar lite högre så man får en bättre sittposition i baksätet. Men då är det bättre att bygga dem som BMW i3, Tesla Model Y eller VW Id3. Alltså högre taklinje, men med låg markfrigång.
Ofta är det väl kanske där Teslaägaren räknar fel tror jag. Bara för att man själv inte förstår varför det finns en marknad för både X6 och X5 drar man slutsatsen att ingen av dom behövs och kunderna skulle lika gärna kunna åka ModelY.
Väldigt många gör ju bedömningen att alla egentligen vill åka någon av Teslas bilar men man låtsas inte om det.
SUV är ju populärt för att kunderna vill ha dom. Dom säljer bättre än lägre bilar helt enkelt. I framtiden är det ohållbart med bilar med så högt luftmotstånd men att alla vill åka likadana bilar eller byta till en likadan bil hela tiden är inte troligt.

Tror inte det var det han menade faktiskt. Han använde Model Y som ett exempel (av tre) på hur man borde bygga istället.

Vad gäller Teslas modellprogram så finns där ingen bil som intresserar mig längre. I praktiken finns det bara två varianter av en modell att köpa här i Sverige. Model S har jag inte längre lust att köpa ens om den skulle finnas tillgänglig. Knepig ratt, knepig växelväljare, höjda priser, ingen bonus, kraftigt höjt förmånsvärde... Dessutom ser den mer eller mindre likadan ut som när den kom för 10 år sen. Så jag känner varken något större "vill ha" och jag kan inte heller se att den är värd pengarna.

Model 3 och Y? Tack, men nej tack. Känslan finns inte där.

ps. Ironiskt nog har X6 lägre luftmotstånd än X5. :)
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
Tror inte det var det han menade faktiskt. Han använde Model Y som ett exempel (av tre) på hur man borde bygga istället.

Vad gäller Teslas modellprogram så finns där ingen bil som intresserar mig längre. I praktiken finns det bara två varianter av en modell att köpa här i Sverige. Model S har jag inte längre lust att köpa ens om den skulle finnas tillgänglig. Knepig ratt, knepig växelväljare, höjda priser, ingen bonus, kraftigt höjt förmånsvärde... Dessutom ser den mer eller mindre likadan ut som när den kom för 10 år sen. Så jag känner varken något större "vill ha" och jag kan inte heller se att den är värd pengarna.

Model 3 och Y? Tack, men nej tack. Känslan finns inte där.

ps. Ironiskt nog har X6 lägre luftmotstånd än X5. :)
Precis. Det går att bygga högbyggda bilar med hög sittposition med hyfsat lågt luftmotstånd. Och efter att ha kört BMW X3 i 6 år så hade jag bara nytta av markfrigången en gång och det var när det hade toksnöat i Stockholm i november och jag skulle parkera på en oplogad gata. Då hade jag snö upp till underredet.
För övrigt så är det skrämmande vad lätt det är att bli en Tesla fanboy. Jag har tidigare varit mycket kritisk till Tesla och tyckt att det var ett överhypat märke. Men nu är jag där själv och försvarar Tesla. Dock är jag inte märkesfanatiker. I så fall hade jag nog kört BMW i4 eller iX, eftersom jag kommer från en BMW-familj. Ärligt talat så är jag precis av motsatt åsikt jämfört med MWall. Jag avskydde Model S när jag körde den första gången (2015 eller 2016). Tyckte det kändes som att sitta i ett djupt badkar och köra. Och sittkomforten passade mig inte alls. När Model 3 kom så tyckte jag däremot att den passade mig perfekt. Jag gillar stora glasytor och en låg instrumentpanel. Men jag är öppen för att byta märke nästa gång. Måste nog det eftersom det skulle kännas tråkigt att köpa en Model Y igen om några år. Kanske går tillbaka till BMW om de kan få till "Camp mode" och videostreaming i bilen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
MWall skrev:
Tror inte det var det han menade faktiskt. Han använde Model Y som ett exempel (av tre) på hur man borde bygga istället.

Vad gäller Teslas modellprogram så finns där ingen bil som intresserar mig längre. I praktiken finns det bara två varianter av en modell att köpa här i Sverige. Model S har jag inte längre lust att köpa ens om den skulle finnas tillgänglig. Knepig ratt, knepig växelväljare, höjda priser, ingen bonus, kraftigt höjt förmånsvärde... Dessutom ser den mer eller mindre likadan ut som när den kom för 10 år sen. Så jag känner varken något större "vill ha" och jag kan inte heller se att den är värd pengarna.

Model 3 och Y? Tack, men nej tack. Känslan finns inte där.

ps. Ironiskt nog har X6 lägre luftmotstånd än X5. :)
Precis. Det går att bygga högbyggda bilar med hög sittposition med hyfsat lågt luftmotstånd. Och efter att ha kört BMW X3 i 6 år så hade jag bara nytta av markfrigången en gång och det var när det hade toksnöat i Stockholm i november och jag skulle parkera på en oplogad gata. Då hade jag snö upp till underredet.
För övrigt så är det skrämmande vad lätt det är att bli en Tesla fanboy. Jag har tidigare varit mycket kritisk till Tesla och tyckt att det var ett överhypat märke. Men nu är jag där själv och försvarar Tesla. Dock är jag inte märkesfanatiker. I så fall hade jag nog kört BMW i4 eller iX, eftersom jag kommer från en BMW-familj. Ärligt talat så är jag precis av motsatt åsikt jämfört med MWall. Jag avskydde Model S när jag körde den första gången (2015 eller 2016). Tyckte det kändes som att sitta i ett djupt badkar och köra. Och sittkomforten passade mig inte alls. När Model 3 kom så tyckte jag däremot att den passade mig perfekt. Jag gillar stora glasytor och en låg instrumentpanel. Men jag är öppen för att byta märke nästa gång. Måste nog det eftersom det skulle kännas tråkigt att köpa en Model Y igen om några år. Kanske går tillbaka till BMW om de kan få till "Camp mode" och videostreaming i bilen.

Jag provsatt en i4 idag när jag lämnade in i3:an på verkstad. Det var då betydligt mer Model S än Model 3 vad gäller hur man sitter. Men är du van vid en SUV så blir det nog som du säger. Jag gillar dock att sitta lågt. Ju högre man sitter desto mer känner man av sidorörelser i bilen. Ärligt talat gillar jag inte riktigt att köra vår i3 på kurvig landsväg. Blir åksjuk. Den funkar bara på raka vägar och i stan tycker jag. Dock är i3 lite vinglig av sig. En klassisk SUV är väl bättre men det blir ändå inte riktigt rätt för mig.

Stolarna som kom nån gång under 2017 ("Premium"-stolar) är helt ok. "Next gen"-stolarna som kom 2015 är hårdare och lite mer skålade. De där utan sidostöd i sitsen som fanns först är ganska träiga.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

Jo det stämmer nog att sidorörelser känns mer när man sitter högre. Det är därför jag gillar Model Y, för även LR modellen kränger extremt lite i kurvor. Betydligt mindre än min förra X3:a till exempel. Dessutom så slipper man vaggandet i sidled i Teslan, som annars är vanligt på SUVar på grund av kraftiga krängningshämmare.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Detta visste i alla fall inte jag, men man lär sig alltid något nytt regelbundet :)

Senaste tiden har det när man svänger och kört sakta varit ett "knäppande" ljud som ökat om hastigheten ökat och tvärt om.

Idag när jag bytte däck var det sen tyst igen och förstod först inte varför men googlade och fann denna artikel som jag länkar till.

https://xn--mnsterdjup-sommardck-szb29a ... gevarnare/

Tydligen kan det vara så enkelt.

Vet att många redan visste men inte jag.

Kör försiktigt i sommar ;)

Tesla original från 2019 och 19 tum som jag bytte.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Köpte Tesla när flygbiljetterna var inställda: – Det var inget ämne att inte åka – Nidaros

- Inställd flyg räckte inte för att stoppa namsosingen Benjamin Derås (24) och Mikael Ingebrigtsen (24) från att resa på en pojkresa till Torrevieja i Spanien
https://www.nidaros.no/
Screenshot_20220713-234126_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

Standard connection ska inte längre ingå livslångt.

https://www.teslarati.com/new-tesla-ord ... -for-life/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Teslas girighet fortsätter…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Artikel i media

Inlägg av Tellus »

Men det ingår i 8 år, sedan en månadskostnad?
Är väl för att täcka utbyte av modem som kan bli inkompantibelt.
På vår Leaf som är 10 år, funkar telematiken och app styrning på 2g modem och telenor fortfarande, gratis :shock:
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Fast om Tesla tillverkar 2 miljoner bilar om året, så blir det ju lite kostnader för uppkopplingen under 8 år. Jag tycker det är rimligt att betala en liten slant för det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Nu när nödtelefon med positionering blir obligatoriskt i eu kan man inte erbjuda bilar helt utan uppkoppling. Det kommer behöva ingå i bilens pris. Precis som t.ex. återvinningen av bilen gör.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Artikel i media

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
Fast om Tesla tillverkar 2 miljoner bilar om året, så blir det ju lite kostnader för uppkopplingen under 8 år. Jag tycker det är rimligt att betala en liten slant för det.
Det blir ju inte dyrare per bil för att man tillverkar fler bilar :) Dom har ju marginaler på 25-30% så jag tycker det är snålt. Det är ju inte fri SuC precis.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
Fast om Tesla tillverkar 2 miljoner bilar om året, så blir det ju lite kostnader för uppkopplingen under 8 år. Jag tycker det är rimligt att betala en liten slant för det.
Det blir ju inte dyrare per bil för att man tillverkar fler bilar :) Dom har ju marginaler på 25-30% så jag tycker det är snålt. Det är ju inte fri SuC precis.
Dubblerat pris på SuC, slopad referral, 1 månad premium connectivity, borttaget svankstöd i passagerarstolen, ingen datatrafik i USB-C, ingen radar, ingen möjlighet att spela musik från USB o.s.v.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
Fast om Tesla tillverkar 2 miljoner bilar om året, så blir det ju lite kostnader för uppkopplingen under 8 år. Jag tycker det är rimligt att betala en liten slant för det.
Det blir ju inte dyrare per bil för att man tillverkar fler bilar :) Dom har ju marginaler på 25-30% så jag tycker det är snålt. Det är ju inte fri SuC precis.
Nej dyrt är det inte per bil. Mitt m2m simkort till roadstern kostar 29 kr/månad + trafiken, låt säga en 50-lapp. På 2 milj bilar blir det 100 mille/månad eller på 8 år över 10 miljarder. Då blir det ju en del trots allt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Men helt utan uppkoppling blir det väl inte om man inte betalar?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Artikel i media

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
Fast om Tesla tillverkar 2 miljoner bilar om året, så blir det ju lite kostnader för uppkopplingen under 8 år. Jag tycker det är rimligt att betala en liten slant för det.
Det blir ju inte dyrare per bil för att man tillverkar fler bilar :) Dom har ju marginaler på 25-30% så jag tycker det är snålt. Det är ju inte fri SuC precis.
Nej dyrt är det inte per bil. Mitt m2m simkort till roadstern kostar 29 kr/månad + trafiken, låt säga en 50-lapp. På 2 milj bilar blir det 100 mille/månad eller på 8 år över 10 miljarder. Då blir det ju en del trots allt.
Ja men det spelar väl ingen roll om man tar ut kostnaden vid köp av varje enskild bil vilket jag tror borde rymmas i de där marginalerna. Vidare tror jag att du får en lite bättre deal om du har några hundra miljoner simkort. I Amazon Kindle ingår det utan kostnad för enhetens livstid (i alla fall sist jag använde en sådan) och den kostar ett par tusenlappar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Artikel i media

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Men helt utan uppkoppling blir det väl inte om man inte betalar?
Det lär man bli som jag förstår.
https://www.tesla.com/en_EU/support/connectivity
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
Teslas girighet fortsätter…
Snarare marknadsanpassning. I min VW ingår det i 3 år tror jag, sen får man pynta.
Men jag kan inte ens spela internetradio med det som ingår, det kostar extra från start.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

mikebike skrev:
ingen möjlighet att spela musik från USB o.s.v.
Någon källa på ovan? För enligt Tesla själva så ingår det uppspelning från USB:
What music & media are available with Standard Connectivity?
Standard Connectivity offers Bluetooth® pairing, FM radio, Sirius XM capability in North America (for XM-enabled and configured vehicles) and playback from a USB drive.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

unumlapis skrev:
mikebike skrev:
ingen möjlighet att spela musik från USB o.s.v.
Någon källa på ovan? För enligt Tesla själva så ingår det uppspelning från USB:
What music & media are available with Standard Connectivity?
Standard Connectivity offers Bluetooth® pairing, FM radio, Sirius XM capability in North America (for XM-enabled and configured vehicles) and playback from a USB drive.
Jag har tre källor:
-Det alternativet finns inte i menyn i min bil.
-Det framgår av manualen att det saknas i vissa bilar.
-SC har bekräftat att den möjligheten är borttagen.

Detta gäller en Model Y LR levererad Q1 i år. De som levererades Q4 2021 kan spela musik från USB.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

mikebike skrev:
What music & media are available with Standard Connectivity?
Standard Connectivity offers Bluetooth® pairing, FM radio, Sirius XM capability in North America (for XM-enabled and configured vehicles) and playback from a USB drive.
Jag har tre källor:
-Det alternativet finns inte i menyn i min bil.
-Det framgår av manualen att det saknas i vissa bilar.
-SC har bekräftat att den möjligheten är borttagen.

Detta gäller en Model Y LR levererad Q1 i år. De som levererades Q4 2021 kan spela musik från USB.
Ok, klart udda att man väljer ta bort det i en del bilar då de ändå har samma hårdvara och i dina diskussion med SC är det något man avser att ta bor helt på sikt från alla bilar samt någon förklaring varför i så fall eller varför det saknar i en del bilar? Skulle sakna möjligheten att kunna spela flac filer från usb om detta är något Tesla avser på sikt att plocka bort något jag absolut skulle protestera över detta.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

unumlapis skrev:
mikebike skrev:
What music & media are available with Standard Connectivity?
Standard Connectivity offers Bluetooth® pairing, FM radio, Sirius XM capability in North America (for XM-enabled and configured vehicles) and playback from a USB drive.
Jag har tre källor:
-Det alternativet finns inte i menyn i min bil.
-Det framgår av manualen att det saknas i vissa bilar.
-SC har bekräftat att den möjligheten är borttagen.

Detta gäller en Model Y LR levererad Q1 i år. De som levererades Q4 2021 kan spela musik från USB.
Ok, klart udda att man väljer ta bort det i en del bilar då de ändå har samma hårdvara och i dina diskussion med SC är det något man avser att ta bor helt på sikt från alla bilar samt någon förklaring varför i så fall eller varför det saknar i en del bilar? Skulle sakna möjligheten att kunna spela flac filer från usb om detta är något Tesla avser på sikt att plocka bort något jag absolut skulle protestera över detta.
Ja, visst borde det bara vara mjukvara?
Samtidigt försvann datatrafiken från uttagen i mittkonsolen och först trodde jag att det var det som var problemet, men tydligen inte..
Jag tror detta gäller alla nyare MYLR....
MYP har tydligen datatrafik i USB-C men jag vet inte om de kan spela musik från USB?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Vet inte om denna gamla artikel varit uppe tidigare, artikel om hur mycket el det går åt för att få fram bensin till pump!

https://www.autoblog.com/2011/10/14/how ... HFNStyuNuf
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Vet inte om denna gamla artikel varit uppe tidigare, artikel om hur mycket el det går åt för att få fram bensin till pump!

https://www.autoblog.com/2011/10/14/how ... HFNStyuNuf
Så 2,1 kWh/l, om jag i hastigheten räknade rätt. Om detta stämmer så är det väldigt intressant.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev:
Gustafsson skrev:
Vet inte om denna gamla artikel varit uppe tidigare, artikel om hur mycket el det går åt för att få fram bensin till pump!

https://www.autoblog.com/2011/10/14/how ... HFNStyuNuf
Så 2,1 kWh/l, om jag i hastigheten räknade rätt. Om detta stämmer så är det väldigt intressant.
Vad tex en MY klarar sig bra på. Intressant.
27,8 kWp solceller
Skriv svar