Ändå säger BP att snabbladdning är lika lönsamt som tankning. Men det är klart tankning är kanske inte lönsamt i Norrlandsinland heller. Fler måste nog tänka som Tesla ochse allt som ett system där bilen behöver laddning både i Stockholm och i Dorotea.
Driva mack har väll inte varit lönsamt på bränslet i över 15 år iallafall. Längre bak känner jag ingen ägare utav mack så har ingen erfarenhet.
Det som mackarna tjänar pengar på är det som handlas i butiken. Därav är mackar som har mycket morgon och kvällstrafik ofta väldigt framgångsrika pga försäljning utav kaffe och macka.
Ändå säger BP att snabbladdning är lika lönsamt som tankning. Men det är klart tankning är kanske inte lönsamt i Norrlandsinland heller. Fler måste nog tänka som Tesla ochse allt som ett system där bilen behöver laddning både i Stockholm och i Dorotea.
Kanske i tättbefolkade länder men knappast i större delen av Sverige.
Ändå säger BP att snabbladdning är lika lönsamt som tankning. Men det är klart tankning är kanske inte lönsamt i Norrlandsinland heller. Fler måste nog tänka som Tesla ochse allt som ett system där bilen behöver laddning både i Stockholm och i Dorotea.
Kanske i tättbefolkade länder men knappast i större delen av Sverige.
Varför tror du så? Svergie har en av Europas största elbilsvagnpark. Beläggningen på laddstationer längst med våra Europavägar är rätt höga nu. Även om jag oftast lyckas hitta en tom plats så är det numera mer vanligt att det står minst en annan och laddar och att minst en kommer under tiden man är där. Tur att många börjat sätta upp 4 eller fler laddare per plats.
Tror Norrland kommer kunna bli affärsmässigt intressant framöver när andelen elbilar ökar än mer. (Vi är ändå bara på runt 5-6% av totalen än.)
Fram till dess borde staten gå in och hantera det så att infrastrukturen finns och fungerar. Tror man gjorde så i Norge.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driva mack har väll inte varit lönsamt på bränslet i över 15 år iallafall. Längre bak känner jag ingen ägare utav mack så har ingen erfarenhet.
Det som mackarna tjänar pengar på är det som handlas i butiken. Därav är mackar som har mycket morgon och kvällstrafik ofta väldigt framgångsrika pga försäljning utav kaffe och macka.
Det där tror jag är en myt eller möjligen propaganda från oljeindustrin. Kollar man vilka bolag som är de största i världen så återfinns oljebolagen där… självklart är det lönsamt att sälja bensin… skulle jag säga. Möjligt att de pungslår mackägare men det är ju liksom deras problem. De kan ha bättre fördelning om de vill.
Alltså egentligen är det exakt så jag menar att laddningen ska fungera. Dela vinsterna mellan lägena och tillverkningen.
Driva mack har väll inte varit lönsamt på bränslet i över 15 år iallafall. Längre bak känner jag ingen ägare utav mack så har ingen erfarenhet.
Det som mackarna tjänar pengar på är det som handlas i butiken. Därav är mackar som har mycket morgon och kvällstrafik ofta väldigt framgångsrika pga försäljning utav kaffe och macka.
Det där tror jag är en myt eller möjligen propaganda från oljeindustrin. Kollar man vilka bolag som är de största i världen så återfinns oljebolagen där… självklart är det lönsamt att sälja bensin… skulle jag säga. Möjligt att de pungslår mackägare men det är ju liksom deras problem. De kan ha bättre fördelning om de vill.
Alltså egentligen är det exakt så jag menar att laddningen ska fungera. Dela vinsterna mellan lägena och tillverkningen.
Klart oljebolagen går med vinst. Vad man menar är att det finns låga marginaler i sista steget. För själva bensinmacken.
Jämför priset på bemannat och obemannat. För att betala bemannade mackar med marginal på bränslet skulle skillnaden mot obemannat behöva vara betydligt större tror jag.
Det fattas betalningsvilja precis som med laddstationer. Jag tankar oftast på automatstationer. Skulle man lägga mackkostnaden på bränslet skulle det beslutet bli ännu enklare.
Ändå säger BP att snabbladdning är lika lönsamt som tankning. Men det är klart tankning är kanske inte lönsamt i Norrlandsinland heller. Fler måste nog tänka som Tesla ochse allt som ett system där bilen behöver laddning både i Stockholm och i Dorotea.
Kanske i tättbefolkade länder men knappast i större delen av Sverige.
Varför tror du så? Svergie har en av Europas största elbilsvagnpark. Beläggningen på laddstationer längst med våra Europavägar är rätt höga nu. Även om jag oftast lyckas hitta en tom plats så är det numera mer vanligt att det står minst en annan och laddar och att minst en kommer under tiden man är där. Tur att många börjat sätta upp 4 eller fler laddare per plats.
Tror Norrland kommer kunna bli affärsmässigt intressant framöver när andelen elbilar ökar än mer. (Vi är ändå bara på runt 5-6% av totalen än.)
Fram till dess borde staten gå in och hantera det så att infrastrukturen finns och fungerar. Tror man gjorde så i Norge.
Ja längs europavägarna är det såklart säkert lönsamt. Jag skrev ju "stora delar" och inte hela. Men det räcker ju inte med europavägarna.
Men problemet med laddstationer är samma eller liknande som för bensinstationer. Ska man ha ett fungerande system måste man även ha stationer i obygden annars haltar det. Här är det bara Tesla som tänker stort och ser bilen och laddningen som ett system där varje del inte måste vara självförsörjande.
Men problemet med laddstationer är samma eller liknande som för bensinstationer. Ska man ha ett fungerande system måste man även ha stationer i obygden annars haltar det. Här är det bara Tesla som tänker stort och ser bilen och laddningen som ett system där varje del inte måste vara självförsörjande.
Nej, bensinstationer besöks av lokalinvånarna under hela året. En snabbladdare i "obygden" där alla laddar hemma kommer bara användas av genomresande. Och de är ofta som en ketchupflaska. Först kommer ingenting, sen ingenting... och sen ALLT på en och samma gång.
Låt säga att en DC laddare levererar 50 kW i snitt under 10 av dygnets timmar. Om vinsten på elen då är 3 kr blir det ändå bara 1500/dygn. Det är inte mycket för att betala investeringarna med.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Driva mack har väll inte varit lönsamt på bränslet i över 15 år iallafall. Längre bak känner jag ingen ägare utav mack så har ingen erfarenhet.
Det som mackarna tjänar pengar på är det som handlas i butiken. Därav är mackar som har mycket morgon och kvällstrafik ofta väldigt framgångsrika pga försäljning utav kaffe och macka.
Det där tror jag är en myt eller möjligen propaganda från oljeindustrin. Kollar man vilka bolag som är de största i världen så återfinns oljebolagen där… självklart är det lönsamt att sälja bensin… skulle jag säga. Möjligt att de pungslår mackägare men det är ju liksom deras problem. De kan ha bättre fördelning om de vill.
Alltså egentligen är det exakt så jag menar att laddningen ska fungera. Dela vinsterna mellan lägena och tillverkningen.
Har jobbat inom olje/gas-industrin, och marginalerna och vinsterna är en enorm skillnad mellan upstream (de som tar upp olja) som oftast är enormt lönsam, och downstream (raffinaderier, och de som säljer olja/bensin/gas till kunder) som oftast har väldigt tunna vinstmarginaler.
Därav att tex. Statoil la sina bensinmackar och många av sina raffinaderier i ett eget bolag, SFR (Staoil Fuel & Retail), och behöll den extremt lönsamma upstreamverksamheten i moderbolaget (som numera heter "Equinor"). Därefter så sålde de av SFR till kanadensiska Couche-Tard, som efter att under ett par år kört under namnet "Statoil" döpte om det till "Circle K".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Men problemet med laddstationer är samma eller liknande som för bensinstationer. Ska man ha ett fungerande system måste man även ha stationer i obygden annars haltar det. Här är det bara Tesla som tänker stort och ser bilen och laddningen som ett system där varje del inte måste vara självförsörjande.
Jo, Tesla är de enda som sett till helhetslösningen för sina kunder. De har kunnat göra detta genom att subventionera SuC med bilförsäljningen.
Vi får se om de fortsatt har råd med denna typ av subventioner om de öppnar upp SuC för alla bilmärken, inklusive en massa märken och kunder som valt att inte subventionera SuC. Då riskerar denna tidigare/nuvarande affärsmodell och helhetslösning att rämna i sär. Men vi får se vad som händer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tydligen jobbar Erik Wedberg på Teknikens Värld också.
Och på Vi bilägare, han gjorde detta väldigt objektiva test för två år sedan:
Spännande att se om anledningen till att man inte kan kommentera på Youtube är självklar när man tittat en stund
Man kunde kommentera i början men det blev rätt nasty så de stängde av funktionen. Måste tyvärr erkänna att jag bidrog själv genom kommentaren ”Kunde de inte tagit en testare som inte hittade sin fru i sängen med grannen kvällen innan inspelningen” men jag kunde inte låta bli, han är ju negativ till precis allt. T.o.m glastak är ju dåligt för varför skulle man vilja tiltta uppåt liksom
Tom. norrmännen reagerade på sin tid över testen av Model 3 i Vi Bilägare:
«Finnes ikke komfortabel», mener svenske eksperter:
Svenskene slakter Tesla Model 3
Sveriges største bilmagasin deler ikke nordmenns begeistring for Teslas nykommer. Og det handler ikke bare om prisen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tydligen jobbar Erik Wedberg på Teknikens Värld också.
Och på Vi bilägare, han gjorde detta väldigt objektiva test för två år sedan:
Spännande att se om anledningen till att man inte kan kommentera på Youtube är självklar när man tittat en stund
Man kunde kommentera i början men det blev rätt nasty så de stängde av funktionen. Måste tyvärr erkänna att jag bidrog själv genom kommentaren ”Kunde de inte tagit en testare som inte hittade sin fru i sängen med grannen kvällen innan inspelningen” men jag kunde inte låta bli, han är ju negativ till precis allt. T.o.m glastak är ju dåligt för varför skulle man vilja tiltta uppåt liksom
Tom. norrmännen reagerade på sin tid över testen av Model 3 i Vi Bilägare:
«Finnes ikke komfortabel», mener svenske eksperter:
Svenskene slakter Tesla Model 3
Sveriges største bilmagasin deler ikke nordmenns begeistring for Teslas nykommer. Og det handler ikke bare om prisen.
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Tänker du på youtube-klippet nu?
Om så är fallet så anser jag att han på den korta tiden han har på sig, väljer just att fokusera på det negativa. Han kunde ha valt ett annat fokus. Han säger inget om laddning och elförbrukning, vilket är viktiga parametrar på en elbil. Vissa delar håller jag inte med honom om, exempelvis var det hur enkelt som helst för mig att vänja mig vid hastighetsmätaren på skärmen. Kan en 50-plussare som jag ställa om utan problem, efter att ha haft körkort i 39 år och bara kört bilar med konventionell instrumentering (förutom en Mini) så borde en yngre förmåga fixa det lätt.
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Tänker du på youtube-klippet nu?
Om så är fallet så anser jag att han på den korta tiden han har på sig, väljer just att fokusera på det negativa. Han kunde ha valt ett annat fokus. Han säger inget om laddning och elförbrukning, vilket är viktiga parametrar på en elbil. Vissa delar håller jag inte med honom om, exempelvis var det hur enkelt som helst för mig att vänja mig vid hastighetsmätaren på skärmen. Kan en 50-plussare som jag ställa om utan problem, efter att ha haft körkort i 39 år och bara kört bilar med konventionell instrumentering (förutom en Mini) så borde en yngre förmåga fixa det lätt.
Just hastighetsmätaren kan t.o.m. jag hålla med om att man vänjer sig med, som inte är ett tesla fan. Men visst tycker jag att det är bättre i S och x.
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Blir det inte ganska konstigt att testa performance med 20 tums, som han säger är större än standard och klaga över att den inte fjädrar mjukt. Om man vill ha en bil som fjädrar mjukt så köper man ju liksom inte sportversionen med extra låga lågprofildäck.
Angående skärmen så kan det väl vara jobbigt att ställa om från vanlig hastighetsmätare rakt fram, men om det är ens egen bil som man har för det mesta, så lär man ju vänja sig. Men om man tex är journalist och kör Elina bilar varje dag så är det väl jobbigt att ställa om, men för 99% av köparna är det ju inget problem.
Har inte testat själv, men personligen så brukar jag behålla bilar länge och då ser jag helst att det bara är en enda skärm jag behöver ha fungerande i stället för två eller flera. Jag tänker på underhållskostnaderna när de går sönder typ.
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Blir det inte ganska konstigt att testa performance med 20 tums, som han säger är större än standard och klaga över att den inte fjädrar mjukt. Om man vill ha en bil som fjädrar mjukt så köper man ju liksom inte sportversionen med extra låga lågprofildäck.
Angående skärmen så kan det väl vara jobbigt att ställa om från vanlig hastighetsmätare rakt fram, men om det är ens egen bil som man har för det mesta, så lär man ju vänja sig. Men om man tex är journalist och kör Elina bilar varje dag så är det väl jobbigt att ställa om, men för 99% av köparna är det ju inget problem.
Har inte testat själv, men personligen så brukar jag behålla bilar länge och då ser jag helst att det bara är en enda skärm jag behöver ha fungerande i stället för två eller flera. Jag tänker på underhållskostnaderna när de går sönder typ.
Nu brukar ju jag inte ha bilar så länge, får jag höra men inte är det väl så vanligt att skärmar går sönder. Eller är det vanligt på Tesla? Senast var väl i min i Saab 9-3 som tappade vissa pixlar eller streck eller vad man ska kalla det, visade bara tecken och siffror. Och att byta en display är väl sällan dyrt.
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Blir det inte ganska konstigt att testa performance med 20 tums, som han säger är större än standard och klaga över att den inte fjädrar mjukt. Om man vill ha en bil som fjädrar mjukt så köper man ju liksom inte sportversionen med extra låga lågprofildäck.
Angående skärmen så kan det väl vara jobbigt att ställa om från vanlig hastighetsmätare rakt fram, men om det är ens egen bil som man har för det mesta, så lär man ju vänja sig. Men om man tex är journalist och kör Elina bilar varje dag så är det väl jobbigt att ställa om, men för 99% av köparna är det ju inget problem.
Har inte testat själv, men personligen så brukar jag behålla bilar länge och då ser jag helst att det bara är en enda skärm jag behöver ha fungerande i stället för två eller flera. Jag tänker på underhållskostnaderna när de går sönder typ.
Nu brukar ju jag inte ha bilar så länge, får jag höra men inte är det väl så vanligt att skärmar går sönder. Eller är det vanligt på Tesla? Senast var väl i min i Saab 9-3 som tappade vissa pixlar eller streck eller vad man ska kalla det, visade bara tecken och siffror. Och att byta en display är väl sällan dyrt.
Lite svårt att säga också, det har väl inte börjat dyka upp rapporter om trasiga skärmar direkt, men
dom tidiga Model S-bilarna hade ju problem med det där minnet som var ganska korkat designat, men det
är typ det enda jag hört om, annars verkar det funka bra vad jag vet
Nu är det ju inte många elbilar som är direkt gamla heller såklart men jag tycker inte dom lite modernare
fossilarna med liknande skärmar (fast ofta lite mindre) heller verkar ha några direkta problem, fast där har jag
ingen stor koll heller…