Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20211018-225548_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Då får jag representera miljömupparna! :mrgreen: Jag skulle aldrig ha köpt en Tesla om det inte vore för att
1. jag tvunget vill köra elbil, av miljöskäl.
2. Tesla var först med att erbjuda en elbil med anständig dragvikt som gick att medelst skohorn, våld och vaselin tvinga in i min privata hushållsbudget.

Om det inte vore för dragkroken skulle jag inte köra Tesla idag, men definitivt nån annan elbil, så billig som möjligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Bild
Detta (förutom SuC överlägset andra laddnät) är huvudorsaken till att Taycan gick bort för mig när jag bytte elbil i somras, trots att jag gillar den bilen mycket i övrigt.

Var lite samma orsak till att PS2 inte heller varit så aktuell tidigare som elbil för oss (trots att jag gillar infotianment och vägprestanda).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

Peter Andersson skrev:
tesla newbie skrev:
När jag läser diverse kommentarsfält till elbilsartiklar så upplever jag snarare att folk känner sig tvingade att byta till en teknik som de upplever som sämre och dyrare. Jag tycker media borde göra ett bätrre jobb med att förklara varför elbilar är så mycket bättre tekniskt.
50 fördelar med en elbil.

https://teslaclubsweden.se/50-fordelar-med-en-elbil/
Det var en bra lista, men den borde ju publiceras i en stor kvällstidning istället för på en sajt för elbilsälskare :-). Jag tycker de som listar elbilens fördelar i massmedia gör ett ganska dåligt jobb och fokuserar på fel saker. Att den är tyst är ett ganska dåligt argument tycker jag. Många moderna bensinmotorer hörs knappt alls inne i kupén. Och många elbilar slutar vara tysta när man kommer upp i fart.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

tesla newbie skrev:
Peter Andersson skrev:
tesla newbie skrev:
När jag läser diverse kommentarsfält till elbilsartiklar så upplever jag snarare att folk känner sig tvingade att byta till en teknik som de upplever som sämre och dyrare. Jag tycker media borde göra ett bätrre jobb med att förklara varför elbilar är så mycket bättre tekniskt.
50 fördelar med en elbil.

https://teslaclubsweden.se/50-fordelar-med-en-elbil/
Det var en bra lista, men den borde ju publiceras i en stor kvällstidning istället för på en sajt för elbilsälskare :-). Jag tycker de som listar elbilens fördelar i massmedia gör ett ganska dåligt jobb och fokuserar på fel saker. Att den är tyst är ett ganska dåligt argument tycker jag. Många moderna bensinmotorer hörs knappt alls inne i kupén. Och många elbilar slutar vara tysta när man kommer upp i fart.
Detta gäller ju även utanför kupén. Den här löjliga bestämmelsen om att man ska ha ett syntetiskt ljud för att elbilar ska höras i låga farter saknar ju i princip vetenskapligt stöd. OK, ta en usel bilförare som rusar bensinmotorn och slirar på kopplingen, den bilen hörs bättre när den ska krypköra på en parkering. Men normalt så låter en ICE väldigt lite i lägre hastigheter med obelastad motor och skulle isåfall även de tvingas ha syntetiskt ljud.

Vid landsvägskörning kan man omöjligt höra skillnad på om det är en ICE eller en elbil som passerar. I de hastigheterna är det däck- och vindljud som dominerar.

Talar vi däremot om tung trafik så kommer det att revolutionera ljudmiljön kring vägar och i städer när dieslarna fasas ut. En diesel i en lastbil som gasar för att övervinna motståndet i en tung last låter fruktansvärt mycket. Även på landsväg hör man stor skillnad på ett sånt fordon som passerar om det är utförslut eller uppförsbacke. "Jag har bott vid en landsväg...", eller rättare sagt en motorväg i över 10 år, så jag vet vad jag talar om. Vägsträckan i fråga lutade svagt och lastbilarna som fick motlut lät hemskt när de gasade på och de som hade utförslut lät väldigt lite. Personbilar, däremot, lät ungefär lika mycket i båda riktningar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

Jag tycker nog att dieselmotorer, och många moderna direktinsprutade bensinmotorer, låter ganska mycket på tomgång.

Å andra sidan låter mina cyklar betydligt mindre än vilken bil som helst. Inget krav på ekerflärp ännu....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
tjusig bild
Range/batteristorlek = förbrukning
Hade varit enklare men då blir ju bilden/diagrammet lika coolt antar jag…
Hursomhelst så visar man alltså att stora bilar har högre förbrukning och små bilar har lägre…typ…
Jo det var ju en gigantisk nyhet…. :lol:
Man kanske skulle kunna krångla till det ännu mer med ett 3-dimensionellt diagram?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Range/batteristorlek = förbrukning
Hade varit enklare men då blir ju bilden/diagrammet lika coolt antar jag…
Hursomhelst så visar man alltså att stora bilar har högre förbrukning och små bilar har lägre…typ…
Jo det var ju en gigantisk nyhet…. :lol:
Man kanske skulle kunna krångla till det ännu mer med ett 3-dimensionellt diagram?
Framförallt visar ju grafen att Tesla spelar i en annan division än alla andra tillverkare när det kommer till effektivitet, oavsett viktklass.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev:
Jag tycker nog att dieselmotorer, och många moderna direktinsprutade bensinmotorer, låter ganska mycket på tomgång.

Å andra sidan låter mina cyklar betydligt mindre än vilken bil som helst. Inget krav på ekerflärp ännu....
T.ex är VW:s 1.0 TSI nästan helt tyst på tomgång. Den BMW 118i jag körde när jag väntade på Teslan var också nästan helt tyst. Man hör bara motorn när den hoppar igång. Däremot håller jag med om att det vore trevligt om bussar och lastbilar kunde bli eldrivna och även vespor. Av någon anledning så uppskattar jag inte motorljud speciellt mycket. Tycker det låter oharmoniskt. Många tycker detta låter fantastiskt, men jag är inte så säker:
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

Zalman3 skrev:
Screenshot_20211018-225548_Facebook.jpg
Förvånansvärt dåliga siffror för Rivian tycker jag. Borde varit bättre med tanke på att det är en helt ny konstruktion på en dedikerad eldriftsplattform.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

tesla newbie skrev:
Zalman3 skrev:
Screenshot_20211018-225548_Facebook.jpg
Förvånansvärt dåliga siffror för Rivian tycker jag. Borde varit bättre med tanke på att det är en helt ny konstruktion på en dedikerad eldriftsplattform.
Nja, man måste ju läsa grafen i "två dimensioner", Rivian ligger ju på eller något över samma linje som andra tillverkare.

I sin viktklass är ju Rivian rätt ensamma, men ser alltså ut att ha rimlig effektivitet (dock inte i samma klass som Tesla förstås ;) ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Jag tycker nog att dieselmotorer, och många moderna direktinsprutade bensinmotorer, låter ganska mycket på tomgång.

Å andra sidan låter mina cyklar betydligt mindre än vilken bil som helst. Inget krav på ekerflärp ännu....
Det skiljer sig givetvis mellan modeller, men den direktinsprutade BMW bensinare jag hade (335i) gick så tyst och mjukt på tomgång att jag inte hörde eller kände motorn när den var varmkörd. Bilen hade manuell växellåda.Det hände många gånger, både för mig och för andra som körde bilen, att man släppte upp kopplingen i tron att motorn var avstängd, vilket fick till följd att bilen tog ett litet skutt framåt eller bakåt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Här är "linjerna" jag menar, grafens övre högra hörn representerar alltså bästa effektivitet, ju närmare detta hörn desto bättre effektivitet, oavsett viktklass.
mod.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men helt utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Det är först när svaret på den frågan är "ja" som jag tror elbilen kan slå igenom på riktigt. Jag skulle köpt en Model Y även om jag hade kunnat köra min förra BMW X3 helt CO2-fritt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

tesla newbie skrev:
En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Jag hade gjort det utan tvekan.
Ja, absolut, med biobränslen o dyl har du ju fortfarande den erbarmligt låga verkningsgraden, dom lokala utsläppen är ju också samma som för fossila bränslen, ersättningsbränslen är generellt sett en dålig idé i mina ögon.

Nej, något fordon med förbränningsmotor kommer iaf jag aldrig mer köpa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av ovelundkvist »

Inte jag heller.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

tesla newbie skrev:
En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men helt utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Det är först när svaret på den frågan är "ja" som jag tror elbilen kan slå igenom på riktigt. Jag skulle köpt en Model Y även om jag hade kunnat köra min förra BMW X3 helt CO2-fritt.
Jag skulle helst köra elbil ändå. Så mycket trevligare körupplevelse. Samt smidigt att kunna "tanka" hemma eller när man är parkerad.

Skulle ersättningsbränslet vara billigare per mil än att köra på el kanske en av våra bilar hade varit med gammal förbränningsmotor...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men helt utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Det är först när svaret på den frågan är "ja" som jag tror elbilen kan slå igenom på riktigt. Jag skulle köpt en Model Y även om jag hade kunnat köra min förra BMW X3 helt CO2-fritt.

Eftersom miljön inte var en faktor i mitt val av elbil öht så skulle jag nog det, ja. Om inte de där ersättningsbränslena var nästan gratis förstås. Som elen ändå är.
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Artikel i media

Inlägg av Makkari »

Zalman3 skrev:
Bilagan Screenshot_20211018-225548_Facebook.jpg finns inte längre
Att Tesla är riktigt duktiga på att få bra resultat i EPA-test är väl ingen hemlighet, så jag gjorde en likadan fast för Edmunds-testet. Skalorna på axlarna är ungefär desamma, men svenska enheter.
jämförelse evs.png
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev:
En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men helt utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Det är först när svaret på den frågan är "ja" som jag tror elbilen kan slå igenom på riktigt. Jag skulle köpt en Model Y även om jag hade kunnat köra min förra BMW X3 helt CO2-fritt.
Jag skulle skita i det, och ändå välja att köra elbil. Är ju överlägsen körkänsla och även grymt bra ekonomi i det (för mig iaf.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.

Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.

Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.

Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.


"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Därför är Putin livrädd för grön omställning.

Reserver av olja och gas som finns i Ryssland och Mellanöstern förlorar snabbt värde när förnybar el tar en allt större del av elproduktionen och när el ersätter fossila bränslen i transportsektorn.
https://www.etc.se/ledare/darfor-ar-put ... mstallning
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Artikel i media

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.

Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.

Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.

Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.


"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Nä kan jag hålla med om.

Jag har för mig att han lånade en Model S för typ 6-7 år sedan och körde Stockholm-Oslo-Stockholm. Det gick åt skogen och han fick mycket längre restid än med fossilare. Därifrån han fått sitt elbilshat. Jag kommer inte ihåg vad som gick fel men säkert till viss del självförvållat. Han har ju en tendens att köra i icke lagstadgad hastighet också enligt egen utsago…
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

Makkari skrev:
Zalman3 skrev:
Screenshot_20211018-225548_Facebook.jpg
Att Tesla är riktigt duktiga på att få bra resultat i EPA-test är väl ingen hemlighet, så jag gjorde en likadan fast för Edmunds-testet. Skalorna på axlarna är ungefär desamma, men svenska enheter.
jämförelse evs.png
Snyggt!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Aida skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.

Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.

Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.

Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.


"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Peder är en tramsig och omogen pajas. En sån där som är polare med Jan Emanuel o liknande figurer. Stort självhävdelsebehov, vill synas och höras. Vem över 40 orkar bygga muskler liksom? Samma sak med bilarna. Han vill ju att folk ska vända sig om på gatan och då hjälper det med högt motorljud och en visuellt uppseendeväckande bil.

Jag tror dock han har lite självdistans ändå och verkar lite skön ibland så helt väck är han ju inte. Men ändå en jobbig typ i grund och botten.
Skriv svar