Detta visar med all önskvärd tydlighet att fossilbilstillverkarna inte vill sluta med att sälja fossilbilar!Bjelke skrev:Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Var det någon som trodde det? Var det någon som trodde att oljeindustrin skulle ge upp sin årliga vinster på Biljonbelopp? Nej, naturligtvis kommer de fortsätta att streta emot med näbbar och klor. Vi kommer den närmaste tiden få se en skitstorm som vi inte ens trodde var möjlig.Zalman3 skrev:Detta visar med all önskvärd tydlighet att fossilbilstillverkarna inte vill sluta med att sälja fossilbilar!Bjelke skrev:Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Re: Artikel i media
Elon citat:
http://www.ibtimes.comThe CEO went on further to say that come the year 2022, owning a gas-powered vehicle would be similar to “owning a horse.”
In a tweet over the weekend, Musk slammed gasoline-run vehicles and called them a “passing fad.” He went on to say that “gas cars are so last-century!” and added that “they look cool in a museum.” Musk has always been very vocal about his hate for anything that runs on internal combustion engines.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875
Volvo vill ha kvar V90, V60, XC60 osv på topplistan av Sveriges mest sålda bilar. Tror nog att våra politiker har fått ta emot en del "information" från Volvo gällande detta.Bilbranschens organisation Bil Sweden har krävt att skattehöjningen ska stoppas, och de ser nu ut att få sin vilja igenom. Även Volvo Cars i Sverige har debatterat emot att hybrider straffas och mister sin status som bonusbilar och ser ut att ha blivit bönhörda.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp.Laban skrev:Bjelke skrev:Och bland kommentarerna om gårdagens artikel av Tibor här på TCS så nämns det även att det kanske inte blir en så kraftig höjning av skatterna
vid årsskiftet som planerat utan något mildare
Det länkas där till
https://www.bytbil.com/nyheter/bytbil-a ... ppas-19875Volvo vill ha kvar V90, V60, XC60 osv på topplistan av Sveriges mest sålda bilar. Tror nog att våra politiker har fått ta emot en del "information" från Volvo gällande detta.Bilbranschens organisation Bil Sweden har krävt att skattehöjningen ska stoppas, och de ser nu ut att få sin vilja igenom. Även Volvo Cars i Sverige har debatterat emot att hybrider straffas och mister sin status som bonusbilar och ser ut att ha blivit bönhörda.
Re: Artikel i media
Gissar på att Volvo har varit emot skattehöjningarna rent allmänt.Geni87 skrev:Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Det är väl avgasvarianterna, de där 95% av övriga Volvobilar, som de tänker på? Flertalet modeller låg ju precis under eller egentligen på gränsen enligt NEDC och de hamnar nu tydligt på fle sida i och med att skatten på CO2-utsläpp räknas ut mer korrekt på WLTP-siffrorna.Geni87 skrev:
Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Kanske det, men det var ju just att hybriderna inte blev lika förmånliga som det klagades på från Volvos håll, iaf enligt citatet från artikeln. Det ena behöver väl inte utesluta det andra dock.Svenssons skrev:Det är väl avgasvarianterna, de där 95% av övriga Volvobilar, som de tänker på? Flertalet modeller låg ju precis under eller egentligen på gränsen enligt NEDC och de hamnar nu tydligt på fle sida i och med att skatten på CO2-utsläpp räknas ut mer korrekt på WLTP-siffrorna.Geni87 skrev:
Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Artikel i media
Klart att Volvo offentligt vill försvara sina hybrider men mot regeringen har det sannolikt inte varit så mycket prat om de där 5% utan om samtliga bilar och vad det skulle kunna innebära i jobb för Sverige om Regeringen inte ändrar sig.Geni87 skrev:Kanske det, men det var ju just att hybriderna inte blev lite förmånliga som det klagades på från Volvos håll, iaf enligt citatet från artikeln. Det ena behöver väl inte utesluta det andra dock.Svenssons skrev:Det är väl avgasvarianterna, de där 95% av övriga Volvobilar, som de tänker på? Flertalet modeller låg ju precis under eller egentligen på gränsen enligt NEDC och de hamnar nu tydligt på fle sida i och med att skatten på CO2-utsläpp räknas ut mer korrekt på WLTP-siffrorna.Geni87 skrev:
Fast Volvos hybridförsäljning i Sverige står för ~5% av det totala antalet sålda Volvos. Så att hybriderna får behålla sin bonus är knappast en garanti för att de kommer fortsätta ligga i topp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Volvo AB: 90 844 anställdadd88 skrev:Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.
Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.
https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.
Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda
Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet
Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
'dd88 skrev:Volvo AB: 90 844 anställdadd88 skrev:Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.
Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.
https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.
Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda
Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet
Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Re: Artikel i media
Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.Geni87 skrev:'dd88 skrev:Volvo AB: 90 844 anställdadd88 skrev:Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.
Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.
https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.
Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda
Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet
Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Re: Artikel i media
Det finns en risk att den gör det. Tekoindustrin i Sverige försvann. Varvsindustrin försvann. Bilindustrin kan också försvinna. Man kan inte bara förutsätta att allt ska fortsätta som det alltid gjort.dd88 skrev:Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.
Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.
https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.
Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Den här artikeln har länkats på det här forumet förr men den är intressant. https://cleantechnica.com/2019/02/25/th ... -industry/
Allt det du och andra retar dig på med oss elbilsförare. Att vi är självgoda, arroganta, hjärntvättade osv beror ju på det faktum att det är så mycket trevligare att köra på el. Din uppfattning är väl att det är en uppoffring vi gör för miljöns skull eller nåt annat knepigt. Varför skulle vi annars välja bort det där "härliga motorljudet" eller förmågan att kunna köra 100 mil utan att pissa.The next generation of fully electric vehicles with larger batteries is a far superior generation of products than any vehicle burning fossil fuels in an internal combustion engine (FFV). This opinion is considered a fact by many who know both types of vehicles, and to them, there is “no discussion about it.”
“Luckily,” not many customers are currently aware of this. Otherwise, the industry would be in big trouble already.
De som går tillbaka till fossilbilar gör det sällan eller aldrig pga drivlinan. När det finns bilar från de flesta tillverkare till priser i nivå med dagens fossilbilar så kommer det dessutom vara överlägset billigare totalt sett. Senast 2025 är vi där. Vem ska då köpa en ny fossilbil? Husvagnsägare kanske? Straffskatterna på nya fossilbilar kommer bli allt högre också.
Att BMW tror att 85% av deras bilar kommer ha tanklock bådar inte gott.
Flaskhalsen kommer antagligen att vara tillverkningskapaciteten.Many leading voices in the oil and car industries still see electric vehicles as a niche product. BMW thinks that by 2030, 11 years from now, 85% of its products will have an exhaust and only 30% will have a plug. That is, the company expects that only 15% of its production will be fully battery electric vehicles.
Re: Artikel i media
Vet inte om det skulle vara riktat till mig? Hur som helst så håller jag med dig.Verdi skrev:Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.Geni87 skrev:'dd88 skrev:Volvo AB: 90 844 anställdadd88 skrev:Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.
Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.
https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.
Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda
Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet
Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Re: Artikel i media
Geni87 skrev:Vet inte om det skulle vara riktat till mig? Hur som helst så håller jag med dig.Verdi skrev:Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.Geni87 skrev:'dd88 skrev:Volvo AB: 90 844 anställdadd88 skrev:Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.
Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.
https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.
Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda
Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet
Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Det gläder mig. Trodde du var inne på "staten skyddar Volvo för mycket"-spåret.
Annars är det till alla som drömmer om att BYD, BAIC och allt vad de heter ska ta över världen så att de förhatliga tyska (och svenska) tillverkarna går i konkurs. Brukar ju finnas en sån attityd hos de som är mest rabiata här.
Re: Artikel i media
Köper inte alls "rädda Svenska jobb" resonemanget.
Är man inte konkurrenskraftig, så är man borta, helt enkelt.
Läs på om varvkrisen på 1970-talet, då man med statliga medel försökte hålla den döende Svenska varvsindustri under armarna.
Många skattemiljarder slösades bort. Vilken idioti!
Tänk om dessa miljarder satsats på ny teknik som hade framtiden för sig.
Satsas det en enda skattekrona på att hålla fossilbilsmarknaden igång är det slöseri!
You don’t need to change – your survival is not mandatory är berömda ord som är sant.
I Polen försöker myndigheterna tuta i befolkningen att man ska var stolt över kolgruvor och kolkraftverk.
Solceller och vingkraftverk är ett hot mot "landet".
I Skellefteå pratar man om att ca 10.000 nya jobb skapas i kölvattnet av Northvolts etablering.
Och på sikt knappt 30.000 nya Skellefteåbor fram till 2030.
Ska statliga medel satsas så är det på teknik som är miljövänlig och har framtiden för sig.
Volvocars VD säger att 20.000 personer måste utbildas inom elektrifiering.
Är man inte konkurrenskraftig, så är man borta, helt enkelt.
Läs på om varvkrisen på 1970-talet, då man med statliga medel försökte hålla den döende Svenska varvsindustri under armarna.
Många skattemiljarder slösades bort. Vilken idioti!
Tänk om dessa miljarder satsats på ny teknik som hade framtiden för sig.
Satsas det en enda skattekrona på att hålla fossilbilsmarknaden igång är det slöseri!
You don’t need to change – your survival is not mandatory är berömda ord som är sant.
https://www.processexcellencenetwork.co ... -mandatoryFamous quality guru W. Edwards Deming had a great quote that went something like this: "You don’t need to change – your survival is not mandatory." Futurist Joel Barker notes that "When paradigms shift, everyone goes back to zero."
I Polen försöker myndigheterna tuta i befolkningen att man ska var stolt över kolgruvor och kolkraftverk.
Solceller och vingkraftverk är ett hot mot "landet".
I Skellefteå pratar man om att ca 10.000 nya jobb skapas i kölvattnet av Northvolts etablering.
Och på sikt knappt 30.000 nya Skellefteåbor fram till 2030.
https://www.norran.se/asikter/kronikor/ ... ellefteas/En annan som fått som han vill är kommunalrådet Lorents Burman (S). Det har fällts många hårda ord i kommunfullmäktigedebatter kring Skellefteås befolkningsmål, 80 000 invånare 2030. Det finns de som ansett att målet är orealistiskt. Nu är det inte det längre. Det kommer att krossas. Nu blir det nog att sikta mot 100 000.
Ska statliga medel satsas så är det på teknik som är miljövänlig och har framtiden för sig.
Volvocars VD säger att 20.000 personer måste utbildas inom elektrifiering.
https://www.va.se/nyheter/2019/08/08/fo ... stallning/Volvo Cars är en av aktörerna som gått ut med att de ska genomföra en utbildningsinsats. Till exempel ska över 20 000 människor utbildas inom elektrifiering, framgår det i Sveriges Radio.
”Vi står inför ett stort teknikskifte. Det ställer ett enormt krav på ett kompetensskifte i bolaget”, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, till Ekot.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Nej, det lilla som staten skyddar Volvo ser jag inte som ett problem. Våra regeringar brukar vara rätt ointresserade av strategier och handling för hur vi ska kunna behålla en fortsatt kunkurrenskraftig exportindustri, det känns som att de tar den för givet många gånger. Jämför man med många andra länder i världen som Kina (framförallt i Kina), Japan, USA, vissa Europeiska länder med flera så är den statliga inblandningen här ändå minimal i jämförelse.Verdi skrev:Geni87 skrev:Vet inte om det skulle vara riktat till mig? Hur som helst så håller jag med dig.Verdi skrev:Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.Geni87 skrev:Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Det gläder mig. Trodde du var inne på "staten skyddar Volvo för mycket"-spåret.
Annars är det till alla som drömmer om att BYD, BAIC och allt vad de heter ska ta över världen så att de förhatliga tyska (och svenska) tillverkarna går i konkurs. Brukar ju finnas en sån attityd hos de som är mest rabiata här.
I Tyskland är det ju främst delstaterna som har inflytande i flera av biltillverkarna genom sitt ägandeskap i dem, vilket har visat sig vara ett lyckosamt och långsiktigt upplägg för både biltillverkarna och Tyskland. I flera fall så har ju faktiskt delstaterna och fackförbunden snabbare blivit positiva till elbilar och ny teknik i allmänhet. Kanske för att de främst ser välstånd och sysselsättning som sin främsta drivkraft (och att man därför måste börja ställa om i god tid), medans företagsledarna i många fall (inte alla) mest ser den kortsiktiga vinsten.
Ja det är en mycket märklig attityd som är väldigt ogenomtänkt.
Re: Artikel i media
Givetvis vill jag att Volvo är konkurrenskraftiga, så att inte kineserna tar över helt.Annars är det till alla som drömmer om att BYD, BAIC och allt vad de heter ska ta över världen så att de förhatliga tyska (och svenska) tillverkarna går i konkurs.
Brukar ju finnas en sån attityd hos de som är mest rabiata här.
Men ställer inte Volvo snabbt om till billiga och bra elbilar så finns det inget hopp för Volvo, med eller utan stöd från staten.
Att Volvocars som företag ska klara att betala 20 miljarder varje år till Tesla(som FCA gör) för utsläppsrätter, då kommer Volvo gå i konkurs.
Tyvärr ser det ännu illa ut för Volvo, de HÖJER sitt CO2 utsläpp i snitt.
https://www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-i- ... 1.14500773Jatos undersökning visar att Volvo Cars har bland de högsta genomsnittliga utsläppen av koldioxid för nya bilar i Europa.
Dessutom ökar de. I fjol steg utsläppen med 5,8 gram/km till 130 jämfört med 2017.
Och klarar inte Volvo 95g CO2 per km, då väntar miljardböter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Zalman3 skrev:Givetvis vill jag att Volvo är konkurrenskraftiga, så att inte kineserna tar över helt.Annars är det till alla som drömmer om att BYD, BAIC och allt vad de heter ska ta över världen så att de förhatliga tyska (och svenska) tillverkarna går i konkurs.
Brukar ju finnas en sån attityd hos de som är mest rabiata här.
Men ställer inte Volvo snabbt om till billiga och bra elbilar så finns det inget hopp för Volvo, med eller utan stöd från staten.
Att Volvocars som företag ska klara att betala 20 miljarder varje år till Tesla(som FCA gör) för utsläppsrätter, då kommer Volvo gå i konkurs.
Tyvärr ser det ännu illa ut för Volvo, de HÖJER sitt CO2 utsläpp i snitt.
https://www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-i- ... 1.14500773Jatos undersökning visar att Volvo Cars har bland de högsta genomsnittliga utsläppen av koldioxid för nya bilar i Europa.
Dessutom ökar de. I fjol steg utsläppen med 5,8 gram/km till 130 jämfört med 2017.
Och klarar inte Volvo 95g CO2 per km, då väntar miljardböter.
Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?
Re: Artikel i media
Den statliga inblandningen i under varvskrisen var mycket dåligt skött, och bidrog till att i princip hela varvsindustrin i Sverige dog. Med det sagt kunde en statlig inblandning på rätt sätt kunnat omstrukturera och rädda delar av vår varvsindustri och gjort den konkurrenskraftig. Se på Finland och Tyskland, de har fortfarande en varvsindustri, om än en nishad sådan. Den omställningen hade företagen där aldrig klarat själva.Zalman3 skrev:Köper inte alls "rädda Svenska jobb" resonemanget.
Är man inte konkurrenskraftig, så är man borta, helt enkelt.
Läs på om varvkrisen på 1970-talet, då man med statliga medel försökte hålla den döende Svenska varvsindustri under armarna.
Många skattemiljarder slösades bort. Vilken idioti!
Tänk om dessa miljarder satsats på ny teknik som hade framtiden för sig.
Satsas det en enda skattekrona på att hålla fossilbilsmarknaden igång är det slöseri!
Den främsta orsaken till varvskrisens början i Sverige var enligt många den Japanska statens räntesubventionering av lån som de erbjöd fartygsköpare hos Japanska varv. I Sverige och i de flesta andra länder var fartygsköparnan tvungna att låna pengar av banken till hög ränta. Det gav en gigantisk nackdel i konkurrensen och gjorde att kunderna flydde till främst Japanska varv. Att sen staten hanterade krisen på fel sätt och gjorde kontraproduktiva åtgärder är en annan femma, och bevisar väl främst att det var fel folk som sattes på att hantera krisen. SBS
Min uppfattning är att Volvo är på det klara med att de behöver ställa om och att det pågår i detta nu, men de måste kunna överleva under tiden också. Sen ska man nog inte ha några illusioner om att Volvo står och faller med den Svenska marknaden (även om den såklart är betydande). Om de nu skulle vara beroende av att hålla upp ICE-försäljningen så lär det snarare vara från de stora marknaderna i Europa plus USA och Kina, där majoriteten av volymerna finns.
Re: Artikel i media
Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Zalman3 skrev:Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
Nu är väl Fiat-Chrysler "lite" större än Volvo Cars? De verkar tillverka ca 4,6 miljoner bilar per år. Volvo slog rekord 2018 med 642 tusen. Borde bli ca 2,8 miljarder i böter då. Fortfarande väldigt mycket pengar.
Re: Artikel i media
Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.Verdi skrev:Det finns en risk att den gör det. Tekoindustrin i Sverige försvann. Varvsindustrin försvann. Bilindustrin kan också försvinna. Man kan inte bara förutsätta att allt ska fortsätta som det alltid gjort.dd88 skrev:Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.
Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.
https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.
Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Den här artikeln har länkats på det här forumet förr men den är intressant. https://cleantechnica.com/2019/02/25/th ... -industry/
Allt det du och andra retar dig på med oss elbilsförare. Att vi är självgoda, arroganta, hjärntvättade osv beror ju på det faktum att det är så mycket trevligare att köra på el. Din uppfattning är väl att det är en uppoffring vi gör för miljöns skull eller nåt annat knepigt. Varför skulle vi annars välja bort det där "härliga motorljudet" eller förmågan att kunna köra 100 mil utan att pissa.The next generation of fully electric vehicles with larger batteries is a far superior generation of products than any vehicle burning fossil fuels in an internal combustion engine (FFV). This opinion is considered a fact by many who know both types of vehicles, and to them, there is “no discussion about it.”
“Luckily,” not many customers are currently aware of this. Otherwise, the industry would be in big trouble already.
De som går tillbaka till fossilbilar gör det sällan eller aldrig pga drivlinan. När det finns bilar från de flesta tillverkare till priser i nivå med dagens fossilbilar så kommer det dessutom vara överlägset billigare totalt sett. Senast 2025 är vi där. Vem ska då köpa en ny fossilbil? Husvagnsägare kanske? Straffskatterna på nya fossilbilar kommer bli allt högre också.
Att BMW tror att 85% av deras bilar kommer ha tanklock bådar inte gott.Flaskhalsen kommer antagligen att vara tillverkningskapaciteten.Many leading voices in the oil and car industries still see electric vehicles as a niche product. BMW thinks that by 2030, 11 years from now, 85% of its products will have an exhaust and only 30% will have a plug. That is, the company expects that only 15% of its production will be fully battery electric vehicles.
Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Artikel i media
Smart move (främst för Tesla) men jag undrar om EU kommissionen verkligen godkänner en sådan pool ordning. Jag kan förstå att t.ex VAG gruppen med alla deras olika märken funkar, likaväl som t.ex BMW & Mini men två helt olika tillverkare som inget har gemensamt ekonomisk skulle gå, det verkar märkligt. Men vi får väl se vad EU säger.Zalman3 skrev:Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Artikel i media
dd88 skrev:
Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.
Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.
Det är jättesvårt att jämföra med Kodak, Facit och allt sånt. Men det kommer ju en tipping point när bara fossil-entusiaster väljer fossila bränslen. Visst fanns det folk som ville ha "riktiga knappar" på sin mobil även efter iPhone kom. Smartphones var en fluga, drog för mycket batteri, hade känslig skärm. Men nu, 12 år senare så finns det väl knappt mobiler med knappar att köpa. Nån gång så kom det ett läge där de gamla blev nästintill osäljbara. Så blir det med fossilbilar också. Vem ska välja en skakig 2-liters diesel om 7-8 år när du kan köpa en elbil som har 50 mils räckvidd och gör 0-100 under 5 sekunder för samma, eller lägre, pris?
Visst kommer det finnas entusiaster som håller sig kvar. Men de är betydligt färre än man kan tro.