Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Det finns en risk att den gör det. Tekoindustrin i Sverige försvann. Varvsindustrin försvann. Bilindustrin kan också försvinna. Man kan inte bara förutsätta att allt ska fortsätta som det alltid gjort.

Den här artikeln har länkats på det här forumet förr men den är intressant. https://cleantechnica.com/2019/02/25/th ... -industry/
The next generation of fully electric vehicles with larger batteries is a far superior generation of products than any vehicle burning fossil fuels in an internal combustion engine (FFV). This opinion is considered a fact by many who know both types of vehicles, and to them, there is “no discussion about it.”

“Luckily,” not many customers are currently aware of this. Otherwise, the industry would be in big trouble already.
Allt det du och andra retar dig på med oss elbilsförare. Att vi är självgoda, arroganta, hjärntvättade osv beror ju på det faktum att det är så mycket trevligare att köra på el. Din uppfattning är väl att det är en uppoffring vi gör för miljöns skull eller nåt annat knepigt. Varför skulle vi annars välja bort det där "härliga motorljudet" eller förmågan att kunna köra 100 mil utan att pissa.

De som går tillbaka till fossilbilar gör det sällan eller aldrig pga drivlinan. När det finns bilar från de flesta tillverkare till priser i nivå med dagens fossilbilar så kommer det dessutom vara överlägset billigare totalt sett. Senast 2025 är vi där. Vem ska då köpa en ny fossilbil? Husvagnsägare kanske? Straffskatterna på nya fossilbilar kommer bli allt högre också.

Att BMW tror att 85% av deras bilar kommer ha tanklock bådar inte gott.
Many leading voices in the oil and car industries still see electric vehicles as a niche product. BMW thinks that by 2030, 11 years from now, 85% of its products will have an exhaust and only 30% will have a plug. That is, the company expects that only 15% of its production will be fully battery electric vehicles.
Flaskhalsen kommer antagligen att vara tillverkningskapaciteten.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.
Vet inte om det skulle vara riktat till mig? Hur som helst så håller jag med dig.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
dd88 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Volvo AB: 90 844 anställda
Autoliv: 47 886 anställda
Volvo Cars AB: 42 908 anställda

Enligt: http://www.largestcompanies.se/topplist ... a-i-landet

Hade det enbart handlat om att få in mer skatt så hade regeringen säkerligen kört vidare, men det lär vara politiskt självmord om man ska börja yxa i de här bolagen.
'

Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.
Vet inte om det skulle vara riktat till mig? Hur som helst så håller jag med dig.

Det gläder mig. :) Trodde du var inne på "staten skyddar Volvo för mycket"-spåret.

Annars är det till alla som drömmer om att BYD, BAIC och allt vad de heter ska ta över världen så att de förhatliga tyska (och svenska) tillverkarna går i konkurs. Brukar ju finnas en sån attityd hos de som är mest rabiata här.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Köper inte alls "rädda Svenska jobb" resonemanget.

Är man inte konkurrenskraftig, så är man borta, helt enkelt.

Läs på om varvkrisen på 1970-talet, då man med statliga medel försökte hålla den döende Svenska varvsindustri under armarna.
Många skattemiljarder slösades bort. Vilken idioti!
Tänk om dessa miljarder satsats på ny teknik som hade framtiden för sig.
Satsas det en enda skattekrona på att hålla fossilbilsmarknaden igång är det slöseri!



You don’t need to change – your survival is not mandatory är berömda ord som är sant.
Famous quality guru W. Edwards Deming had a great quote that went something like this: "You don’t need to change – your survival is not mandatory." Futurist Joel Barker notes that "When paradigms shift, everyone goes back to zero."
https://www.processexcellencenetwork.co ... -mandatory

I Polen försöker myndigheterna tuta i befolkningen att man ska var stolt över kolgruvor och kolkraftverk.
Solceller och vingkraftverk är ett hot mot "landet".

I Skellefteå pratar man om att ca 10.000 nya jobb skapas i kölvattnet av Northvolts etablering.
Och på sikt knappt 30.000 nya Skellefteåbor fram till 2030.
En annan som fått som han vill är kommunalrådet Lorents Burman (S). Det har fällts många hårda ord i kommunfullmäktigedebatter kring Skellefteås befolkningsmål, 80 000 invånare 2030. Det finns de som ansett att målet är orealistiskt. Nu är det inte det längre. Det kommer att krossas. Nu blir det nog att sikta mot 100 000.
https://www.norran.se/asikter/kronikor/ ... ellefteas/


Ska statliga medel satsas så är det på teknik som är miljövänlig och har framtiden för sig.
Volvocars VD säger att 20.000 personer måste utbildas inom elektrifiering.
Volvo Cars är en av aktörerna som gått ut med att de ska genomföra en utbildningsinsats. Till exempel ska över 20 000 människor utbildas inom elektrifiering, framgår det i Sveriges Radio.
”Vi står inför ett stort teknikskifte. Det ställer ett enormt krav på ett kompetensskifte i bolaget”, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, till Ekot.
https://www.va.se/nyheter/2019/08/08/fo ... stallning/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Det där är väl iofs antalet anställda globalt. Men både Volvo AB och Volvo Cars har iaf ~25 000 anställda vardera i Sverige.
Ska vi ha folk som har råd att köpa elbilar så kan vi inte kasta landet i fullständig depression och massarbetslöshet. Eller ska vi köpa billiga elbilar från Kina med de korvören vi får kvar i Sverige? Då är Sverige snart ett U-land. Tänk er för.
Vet inte om det skulle vara riktat till mig? Hur som helst så håller jag med dig.

Det gläder mig. :) Trodde du var inne på "staten skyddar Volvo för mycket"-spåret.

Annars är det till alla som drömmer om att BYD, BAIC och allt vad de heter ska ta över världen så att de förhatliga tyska (och svenska) tillverkarna går i konkurs. Brukar ju finnas en sån attityd hos de som är mest rabiata här.
Nej, det lilla som staten skyddar Volvo ser jag inte som ett problem. :) Våra regeringar brukar vara rätt ointresserade av strategier och handling för hur vi ska kunna behålla en fortsatt kunkurrenskraftig exportindustri, det känns som att de tar den för givet många gånger. Jämför man med många andra länder i världen som Kina (framförallt i Kina), Japan, USA, vissa Europeiska länder med flera så är den statliga inblandningen här ändå minimal i jämförelse.

I Tyskland är det ju främst delstaterna som har inflytande i flera av biltillverkarna genom sitt ägandeskap i dem, vilket har visat sig vara ett lyckosamt och långsiktigt upplägg för både biltillverkarna och Tyskland. I flera fall så har ju faktiskt delstaterna och fackförbunden snabbare blivit positiva till elbilar och ny teknik i allmänhet. Kanske för att de främst ser välstånd och sysselsättning som sin främsta drivkraft (och att man därför måste börja ställa om i god tid), medans företagsledarna i många fall (inte alla) mest ser den kortsiktiga vinsten.

Ja det är en mycket märklig attityd som är väldigt ogenomtänkt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Annars är det till alla som drömmer om att BYD, BAIC och allt vad de heter ska ta över världen så att de förhatliga tyska (och svenska) tillverkarna går i konkurs.
Brukar ju finnas en sån attityd hos de som är mest rabiata här.
Givetvis vill jag att Volvo är konkurrenskraftiga, så att inte kineserna tar över helt.
Men ställer inte Volvo snabbt om till billiga och bra elbilar så finns det inget hopp för Volvo, med eller utan stöd från staten.

Att Volvocars som företag ska klara att betala 20 miljarder varje år till Tesla(som FCA gör) för utsläppsrätter, då kommer Volvo gå i konkurs.


Tyvärr ser det ännu illa ut för Volvo, de HÖJER sitt CO2 utsläpp i snitt.
Jatos undersökning visar att Volvo Cars har bland de högsta genomsnittliga utsläppen av koldioxid för nya bilar i Europa.
Dessutom ökar de. I fjol steg utsläppen med 5,8 gram/km till 130 jämfört med 2017.
https://www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-i- ... 1.14500773

Och klarar inte Volvo 95g CO2 per km, då väntar miljardböter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Annars är det till alla som drömmer om att BYD, BAIC och allt vad de heter ska ta över världen så att de förhatliga tyska (och svenska) tillverkarna går i konkurs.
Brukar ju finnas en sån attityd hos de som är mest rabiata här.
Givetvis vill jag att Volvo är konkurrenskraftiga, så att inte kineserna tar över helt.
Men ställer inte Volvo snabbt om till billiga och bra elbilar så finns det inget hopp för Volvo, med eller utan stöd från staten.

Att Volvocars som företag ska klara att betala 20 miljarder varje år till Tesla(som FCA gör) för utsläppsrätter, då kommer Volvo gå i konkurs.


Tyvärr ser det ännu illa ut för Volvo, de HÖJER sitt CO2 utsläpp i snitt.
Jatos undersökning visar att Volvo Cars har bland de högsta genomsnittliga utsläppen av koldioxid för nya bilar i Europa.
Dessutom ökar de. I fjol steg utsläppen med 5,8 gram/km till 130 jämfört med 2017.
https://www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-i- ... 1.14500773

Och klarar inte Volvo 95g CO2 per km, då väntar miljardböter.

Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Köper inte alls "rädda Svenska jobb" resonemanget.

Är man inte konkurrenskraftig, så är man borta, helt enkelt.

Läs på om varvkrisen på 1970-talet, då man med statliga medel försökte hålla den döende Svenska varvsindustri under armarna.
Många skattemiljarder slösades bort. Vilken idioti!
Tänk om dessa miljarder satsats på ny teknik som hade framtiden för sig.
Satsas det en enda skattekrona på att hålla fossilbilsmarknaden igång är det slöseri!
Den statliga inblandningen i under varvskrisen var mycket dåligt skött, och bidrog till att i princip hela varvsindustrin i Sverige dog. Med det sagt kunde en statlig inblandning på rätt sätt kunnat omstrukturera och rädda delar av vår varvsindustri och gjort den konkurrenskraftig. Se på Finland och Tyskland, de har fortfarande en varvsindustri, om än en nishad sådan. Den omställningen hade företagen där aldrig klarat själva.

Den främsta orsaken till varvskrisens början i Sverige var enligt många den Japanska statens räntesubventionering av lån som de erbjöd fartygsköpare hos Japanska varv. I Sverige och i de flesta andra länder var fartygsköparnan tvungna att låna pengar av banken till hög ränta. Det gav en gigantisk nackdel i konkurrensen och gjorde att kunderna flydde till främst Japanska varv. Att sen staten hanterade krisen på fel sätt och gjorde kontraproduktiva åtgärder är en annan femma, och bevisar väl främst att det var fel folk som sattes på att hantera krisen. SBS

Min uppfattning är att Volvo är på det klara med att de behöver ställa om och att det pågår i detta nu, men de måste kunna överleva under tiden också. Sen ska man nog inte ha några illusioner om att Volvo står och faller med den Svenska marknaden (även om den såklart är betydande). Om de nu skulle vara beroende av att hålla upp ICE-försäljningen så lär det snarare vara från de stora marknaderna i Europa plus USA och Kina, där majoriteten av volymerna finns.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?

Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?

Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/

Nu är väl Fiat-Chrysler "lite" större än Volvo Cars? De verkar tillverka ca 4,6 miljoner bilar per år. Volvo slog rekord 2018 med 642 tusen. Borde bli ca 2,8 miljarder i böter då. Fortfarande väldigt mycket pengar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Det finns en risk att den gör det. Tekoindustrin i Sverige försvann. Varvsindustrin försvann. Bilindustrin kan också försvinna. Man kan inte bara förutsätta att allt ska fortsätta som det alltid gjort.

Den här artikeln har länkats på det här forumet förr men den är intressant. https://cleantechnica.com/2019/02/25/th ... -industry/
The next generation of fully electric vehicles with larger batteries is a far superior generation of products than any vehicle burning fossil fuels in an internal combustion engine (FFV). This opinion is considered a fact by many who know both types of vehicles, and to them, there is “no discussion about it.”

“Luckily,” not many customers are currently aware of this. Otherwise, the industry would be in big trouble already.
Allt det du och andra retar dig på med oss elbilsförare. Att vi är självgoda, arroganta, hjärntvättade osv beror ju på det faktum att det är så mycket trevligare att köra på el. Din uppfattning är väl att det är en uppoffring vi gör för miljöns skull eller nåt annat knepigt. Varför skulle vi annars välja bort det där "härliga motorljudet" eller förmågan att kunna köra 100 mil utan att pissa.

De som går tillbaka till fossilbilar gör det sällan eller aldrig pga drivlinan. När det finns bilar från de flesta tillverkare till priser i nivå med dagens fossilbilar så kommer det dessutom vara överlägset billigare totalt sett. Senast 2025 är vi där. Vem ska då köpa en ny fossilbil? Husvagnsägare kanske? Straffskatterna på nya fossilbilar kommer bli allt högre också.

Att BMW tror att 85% av deras bilar kommer ha tanklock bådar inte gott.
Many leading voices in the oil and car industries still see electric vehicles as a niche product. BMW thinks that by 2030, 11 years from now, 85% of its products will have an exhaust and only 30% will have a plug. That is, the company expects that only 15% of its production will be fully battery electric vehicles.
Flaskhalsen kommer antagligen att vara tillverkningskapaciteten.
Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.

Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?

Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/
Smart move (främst för Tesla) men jag undrar om EU kommissionen verkligen godkänner en sådan pool ordning. Jag kan förstå att t.ex VAG gruppen med alla deras olika märken funkar, likaväl som t.ex BMW & Mini men två helt olika tillverkare som inget har gemensamt ekonomisk skulle gå, det verkar märkligt. Men vi får väl se vad EU säger.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:

Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.

Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.

Det är jättesvårt att jämföra med Kodak, Facit och allt sånt. Men det kommer ju en tipping point när bara fossil-entusiaster väljer fossila bränslen. Visst fanns det folk som ville ha "riktiga knappar" på sin mobil även efter iPhone kom. Smartphones var en fluga, drog för mycket batteri, hade känslig skärm. Men nu, 12 år senare så finns det väl knappt mobiler med knappar att köpa. Nån gång så kom det ett läge där de gamla blev nästintill osäljbara. Så blir det med fossilbilar också. Vem ska välja en skakig 2-liters diesel om 7-8 år när du kan köpa en elbil som har 50 mils räckvidd och gör 0-100 under 5 sekunder för samma, eller lägre, pris?

Visst kommer det finnas entusiaster som håller sig kvar. Men de är betydligt färre än man kan tro.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:

Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.

Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.

Det är jättesvårt att jämföra med Kodak, Facit och allt sånt. Men det kommer ju en tipping point när bara fossil-entusiaster väljer fossila bränslen. Visst fanns det folk som ville ha "riktiga knappar" på sin mobil även efter iPhone kom. Smartphones var en fluga, drog för mycket batteri, hade känslig skärm. Men nu, 12 år senare så finns det väl knappt mobiler med knappar att köpa. Nån gång så kom det ett läge där de gamla blev nästintill osäljbara. Så blir det med fossilbilar också. Vem ska välja en skakig 2-liters diesel om 7-8 år när du kan köpa en elbil som har 50 mils räckvidd och gör 0-100 under 5 sekunder för samma, eller lägre, pris?

Visst kommer det finnas entusiaster som håller sig kvar. Men de är betydligt färre än man kan tro.
Indeed, och dessa entusiaster kommer kanske främst inte finnas för bruksbilar, utan snarare vissa sportbilar osv.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:

Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.

Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.

Det är jättesvårt att jämföra med Kodak, Facit och allt sånt. Men det kommer ju en tipping point när bara fossil-entusiaster väljer fossila bränslen. Visst fanns det folk som ville ha "riktiga knappar" på sin mobil även efter iPhone kom. Smartphones var en fluga, drog för mycket batteri, hade känslig skärm. Men nu, 12 år senare så finns det väl knappt mobiler med knappar att köpa. Nån gång så kom det ett läge där de gamla blev nästintill osäljbara. Så blir det med fossilbilar också. Vem ska välja en skakig 2-liters diesel om 7-8 år när du kan köpa en elbil som har 50 mils räckvidd och gör 0-100 under 5 sekunder för samma, eller lägre, pris?

Visst kommer det finnas entusiaster som håller sig kvar. Men de är betydligt färre än man kan tro.
Indeed, och dessa entusiaster kommer kanske främst inte finnas för bruksbilar, utan snarare vissa sportbilar osv.
Ja, bruksbilarna går ju först. De sista tjurskallarna har till sist inget val eftersom ingen kommer tillverka fossilbilar p g a låg efterfrågan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i media

Inlägg av Legato »

Jag tror generellt den globala övergången kommer gå snabbt, men samtidigt tror jag fossila bruksbilar kommer byggas länge, länge än...

Det finns så sjukt många faktorer att räkna in. Det finns ju lokala marknader med en eller flera av dessa komponenter:
* Låga (ibland löjligt låga...) bensinpriser.
* Höga elpriser.
* Dåligt utbyggda elnät.
* Inga ekonomiska stöd för att köpa "rena" bilar.
* Inga skattepåslag på "smutsiga" bilar.

På marknader med många av dessa faktorer kommer fossilbilar vara billigare och/eller mer praktiska i många årtionden till tyvärr.

Generellt sett så tror jag dock fossilbilen blir en nischprodukt i västvärlden redan om ca 10 år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

Bild

Det tog fyra år att gå från att vara dominant med >50% marknadsandel till att bli marginaliserad med <10% för Nokia.
Det är detta som nu sker med elbilar.

En annan som visar hur vinsterna omfördelades galet snabbt:
Bild

Förändring går inte över en natt, men på några få år kan det hända väldigt mycket.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Varför skulle det vara problem att få över den "outbildade massan"?
De skaffade tv, internet, köpte smartphones.... de kommer köpa elbilar också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.

Inte sagt det heller. Egentligen vet jag inte om jag vill att det blir en norm. Trivs så bra utan köer när jag ska ladda.

Jag tror dock att 2-10% går fortare än 1-2%. Och 10-30% går lika snabbt. Och sen är det "tipping point"-dags. Kommer bara smälla till. Men när? Ingen aning. Men säg 2-3 år för varje "steg". Det blir 6-9 år alltså. Nån gång mellan 2025 och 2030. Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.

Inte sagt det heller. Egentligen vet jag inte om jag vill att det blir en norm. Trivs så bra utan köer när jag ska ladda.

Jag tror dock att 2-10% går fortare än 1-2%. Och 10-30% går lika snabbt. Och sen är det "tipping point"-dags. Kommer bara smälla till. Men när? Ingen aning. Men säg 2-3 år för varje "steg". Det blir 6-9 år alltså. Nån gång mellan 2025 och 2030. Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
Håller med, 15% 2030 känns inte alls troligt, det kommer gå fortare än så. Volvo säger ju 50% BEV 2025 globalt för dem, det ligger nog närmare sanningen. Självklart med lokala avvikelser både upp och ner som andra redan har påpekat.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar