Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?

Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?

Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/

Nu är väl Fiat-Chrysler "lite" större än Volvo Cars? De verkar tillverka ca 4,6 miljoner bilar per år. Volvo slog rekord 2018 med 642 tusen. Borde bli ca 2,8 miljarder i böter då. Fortfarande väldigt mycket pengar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Det finns en risk att den gör det. Tekoindustrin i Sverige försvann. Varvsindustrin försvann. Bilindustrin kan också försvinna. Man kan inte bara förutsätta att allt ska fortsätta som det alltid gjort.

Den här artikeln har länkats på det här forumet förr men den är intressant. https://cleantechnica.com/2019/02/25/th ... -industry/
The next generation of fully electric vehicles with larger batteries is a far superior generation of products than any vehicle burning fossil fuels in an internal combustion engine (FFV). This opinion is considered a fact by many who know both types of vehicles, and to them, there is “no discussion about it.”

“Luckily,” not many customers are currently aware of this. Otherwise, the industry would be in big trouble already.
Allt det du och andra retar dig på med oss elbilsförare. Att vi är självgoda, arroganta, hjärntvättade osv beror ju på det faktum att det är så mycket trevligare att köra på el. Din uppfattning är väl att det är en uppoffring vi gör för miljöns skull eller nåt annat knepigt. Varför skulle vi annars välja bort det där "härliga motorljudet" eller förmågan att kunna köra 100 mil utan att pissa.

De som går tillbaka till fossilbilar gör det sällan eller aldrig pga drivlinan. När det finns bilar från de flesta tillverkare till priser i nivå med dagens fossilbilar så kommer det dessutom vara överlägset billigare totalt sett. Senast 2025 är vi där. Vem ska då köpa en ny fossilbil? Husvagnsägare kanske? Straffskatterna på nya fossilbilar kommer bli allt högre också.

Att BMW tror att 85% av deras bilar kommer ha tanklock bådar inte gott.
Many leading voices in the oil and car industries still see electric vehicles as a niche product. BMW thinks that by 2030, 11 years from now, 85% of its products will have an exhaust and only 30% will have a plug. That is, the company expects that only 15% of its production will be fully battery electric vehicles.
Flaskhalsen kommer antagligen att vara tillverkningskapaciteten.
Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.

Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?

Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/
Smart move (främst för Tesla) men jag undrar om EU kommissionen verkligen godkänner en sådan pool ordning. Jag kan förstå att t.ex VAG gruppen med alla deras olika märken funkar, likaväl som t.ex BMW & Mini men två helt olika tillverkare som inget har gemensamt ekonomisk skulle gå, det verkar märkligt. Men vi får väl se vad EU säger.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:

Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.

Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.

Det är jättesvårt att jämföra med Kodak, Facit och allt sånt. Men det kommer ju en tipping point när bara fossil-entusiaster väljer fossila bränslen. Visst fanns det folk som ville ha "riktiga knappar" på sin mobil även efter iPhone kom. Smartphones var en fluga, drog för mycket batteri, hade känslig skärm. Men nu, 12 år senare så finns det väl knappt mobiler med knappar att köpa. Nån gång så kom det ett läge där de gamla blev nästintill osäljbara. Så blir det med fossilbilar också. Vem ska välja en skakig 2-liters diesel om 7-8 år när du kan köpa en elbil som har 50 mils räckvidd och gör 0-100 under 5 sekunder för samma, eller lägre, pris?

Visst kommer det finnas entusiaster som håller sig kvar. Men de är betydligt färre än man kan tro.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:

Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.

Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.

Det är jättesvårt att jämföra med Kodak, Facit och allt sånt. Men det kommer ju en tipping point när bara fossil-entusiaster väljer fossila bränslen. Visst fanns det folk som ville ha "riktiga knappar" på sin mobil även efter iPhone kom. Smartphones var en fluga, drog för mycket batteri, hade känslig skärm. Men nu, 12 år senare så finns det väl knappt mobiler med knappar att köpa. Nån gång så kom det ett läge där de gamla blev nästintill osäljbara. Så blir det med fossilbilar också. Vem ska välja en skakig 2-liters diesel om 7-8 år när du kan köpa en elbil som har 50 mils räckvidd och gör 0-100 under 5 sekunder för samma, eller lägre, pris?

Visst kommer det finnas entusiaster som håller sig kvar. Men de är betydligt färre än man kan tro.
Indeed, och dessa entusiaster kommer kanske främst inte finnas för bruksbilar, utan snarare vissa sportbilar osv.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:

Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.

Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.

Det är jättesvårt att jämföra med Kodak, Facit och allt sånt. Men det kommer ju en tipping point när bara fossil-entusiaster väljer fossila bränslen. Visst fanns det folk som ville ha "riktiga knappar" på sin mobil även efter iPhone kom. Smartphones var en fluga, drog för mycket batteri, hade känslig skärm. Men nu, 12 år senare så finns det väl knappt mobiler med knappar att köpa. Nån gång så kom det ett läge där de gamla blev nästintill osäljbara. Så blir det med fossilbilar också. Vem ska välja en skakig 2-liters diesel om 7-8 år när du kan köpa en elbil som har 50 mils räckvidd och gör 0-100 under 5 sekunder för samma, eller lägre, pris?

Visst kommer det finnas entusiaster som håller sig kvar. Men de är betydligt färre än man kan tro.
Indeed, och dessa entusiaster kommer kanske främst inte finnas för bruksbilar, utan snarare vissa sportbilar osv.
Ja, bruksbilarna går ju först. De sista tjurskallarna har till sist inget val eftersom ingen kommer tillverka fossilbilar p g a låg efterfrågan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i media

Inlägg av Legato »

Jag tror generellt den globala övergången kommer gå snabbt, men samtidigt tror jag fossila bruksbilar kommer byggas länge, länge än...

Det finns så sjukt många faktorer att räkna in. Det finns ju lokala marknader med en eller flera av dessa komponenter:
* Låga (ibland löjligt låga...) bensinpriser.
* Höga elpriser.
* Dåligt utbyggda elnät.
* Inga ekonomiska stöd för att köpa "rena" bilar.
* Inga skattepåslag på "smutsiga" bilar.

På marknader med många av dessa faktorer kommer fossilbilar vara billigare och/eller mer praktiska i många årtionden till tyvärr.

Generellt sett så tror jag dock fossilbilen blir en nischprodukt i västvärlden redan om ca 10 år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

Bild

Det tog fyra år att gå från att vara dominant med >50% marknadsandel till att bli marginaliserad med <10% för Nokia.
Det är detta som nu sker med elbilar.

En annan som visar hur vinsterna omfördelades galet snabbt:
Bild

Förändring går inte över en natt, men på några få år kan det hända väldigt mycket.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Varför skulle det vara problem att få över den "outbildade massan"?
De skaffade tv, internet, köpte smartphones.... de kommer köpa elbilar också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.

Inte sagt det heller. Egentligen vet jag inte om jag vill att det blir en norm. Trivs så bra utan köer när jag ska ladda.

Jag tror dock att 2-10% går fortare än 1-2%. Och 10-30% går lika snabbt. Och sen är det "tipping point"-dags. Kommer bara smälla till. Men när? Ingen aning. Men säg 2-3 år för varje "steg". Det blir 6-9 år alltså. Nån gång mellan 2025 och 2030. Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.

Inte sagt det heller. Egentligen vet jag inte om jag vill att det blir en norm. Trivs så bra utan köer när jag ska ladda.

Jag tror dock att 2-10% går fortare än 1-2%. Och 10-30% går lika snabbt. Och sen är det "tipping point"-dags. Kommer bara smälla till. Men när? Ingen aning. Men säg 2-3 år för varje "steg". Det blir 6-9 år alltså. Nån gång mellan 2025 och 2030. Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
Håller med, 15% 2030 känns inte alls troligt, det kommer gå fortare än så. Volvo säger ju 50% BEV 2025 globalt för dem, det ligger nog närmare sanningen. Självklart med lokala avvikelser både upp och ner som andra redan har påpekat.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
Jag också.

Kastar mig in i leken med ett par felbedömningar :)

Om vi antar att andelen sålda BEV ungefär följer en S-kurva 0 -100% enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Logistisk_funktion
Det i sig kan absolut vara en felbedömning eftersom bilköpsbeteendet kan ändras mer än vi anar på 5 år.

Idag har vi i Sverige c:a 4 % andel sålda elbilar så det är lite för tidigt att kunna pricka in S-kurvan så där jätte noga. 2023 så kommer det troligen att vara lätt att passa in kurvan.

S-kurvetabellerna nedan ger att Sverige ligger 2-3 år före hela Europa och 3-5 år efter Norge.
Jag har svårt att tro att det går så snabbt som i exempel 2, men exempel 1 kan nog å andra sidan överskridas.

Källa för andel = kvot mellan Elbilsstistik / Bil Sweden. Inga andra hänsyn tagna än rent matematiska.

Exempel 1 långsam takt anpassad ungefär till verklig ökning av försäljning mellan 2014 och 2019
Det är mycket större ökning senate året, men det kan ju vara en "störning" som beror på introduktionen av Model 3 (alltså att ökningen tillfälligt varit större pga. uppdämt behov.)

År Beräknad Verklig
2014 0,33% 0,35%
2015 0,55% 0,84%
2016 0,90% 0,74%
2017 1,48% 0,92%
2018 2,41% 1,58%
2019 3,92% 4,00% hittills
2020 6,30%
2021 10%
2022 15%
2023 23%
2024 33%
2025 45%
2026 57%
2027 69%
2028 79%
2029 86%
2030 91%
2031 94%
2032 96%
2033 98%
2034 99%

Exempel 2 snabb takt anpassad ungefär till verklig ökning av försäljning mellan 2018 och 2019
År Beräknad Verklig
2014 0,04% 0,35%
2015 0,09% 0,84%
2016 0,24% 0,74%
2017 0,61% 0,92%
2018 1,55% 1,58%
2019 3,92% 4,00% hittills
2020 9,53%
2021 21%
2022 41%
2023 65%
2024 82%
2025 92%
2026 97%
2027 99%
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

Dagens fångst i digitaltidningen:
http://www.smp.se/vaxjo/vaxjo-man-stal- ... dda-bilen/

Lite kreativt ändå att ladda bilen via lyktstolpen, fast kanske borde frågat innan. Undrar vilken paragraf det hamnar under, stöld eller annan?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av loftux »

frippe skrev:
Dagens fångst i digitaltidningen:
http://www.smp.se/vaxjo/vaxjo-man-stal- ... dda-bilen/

Lite kreativt ändå att ladda bilen via lyktstolpen, fast kanske borde frågat innan. Undrar vilken paragraf det hamnar under, stöld eller annan?
Olovlig energiavledning

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olovlig_energiavledning
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Alltså.. Undra vilka källor "journalisten" använde här...
https://www.va.se/nyheter/2019/08/14/gm ... 8bb708.jpg[/img]
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Alltså.. Undra vilka källor "journalisten" använde här...
https://www.va.se/nyheter/2019/08/14/gm ... 8bb708.jpg[/img]
Inkompetenta tillverkare som FCA? ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:

Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.
Ja, cirka 7 år med dagens utveckling...

Dvs normen kommer då vara att man köper en elbil istället för en avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:

Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.
Ja, cirka 7 år med dagens utveckling...

Dvs normen kommer då vara att man köper en elbil istället för en avgasbil.
Och vi ligger ca 2 år före europasnittet.. så runt 2025 i Sverige står elbilar för ca 50% av nybilsförsäljningen om kurvan håller i sig. (Och det inte går lika fort som senaste året där ökningen varit 2-300%.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det är alltid en S-kurva aldrig linjärt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Det är alltid en S-kurva aldrig linjärt.
Jag räknar inte linjärt heller utan att utvecklingen var ca 70% ökning år på år. Det är visserligen ingen sannolik utveckling eftersom det planar ut vid en viss nivå och utvecklingen är inte stabilt på 70%, senaste kvartalet ökade försäljningen mer än kvartalet innan t.ex. Framtiden är lätt att sia om men svår att få korrekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Svenska kraftnäts skandalbygge i skånska Lyby försenas än mer. Det statliga affärsverket har satsat 7,3 miljarder på en omriktarstation och en 43 mil lång elförbindelse. Projektet är fyra år försenat. Nu leder slarv med kabelskarvar till ytterligare fjorton månaders förseningar.
...
Under provdrift nu i sommar har Svenska kraftnät upptäckt flera skarvfel på kablarna. Därför kommer nu samtliga kabelskarvar att bytas ut. Det är ett jättearbete som tar med än ett år att färdigställa.
På 570 platser mellan Värnamo och Hurva kommer Svenska kraftnäts entreprenör att gräva sig ner till de kraftiga elkablar som ligger nedgrävda i marken för att byta ut de båda skarvarna på kablarna.

"Effektöverföring på förbindelsen kan ske först efter att samtliga kabelskarvar bytts ut och slutlig provning genomförts, vilket beräknas vara klart hösten 2020", heter det i ett pressmeddelande från Svenska kraftnät.
https://www.sydsvenskan.se/2019-08-21/s ... en-i-skane
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Skriv svar