Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
Moderator: Redaktion
Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
Zalman3 skrev:Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.Verdi skrev:Det finns en risk att den gör det. Tekoindustrin i Sverige försvann. Varvsindustrin försvann. Bilindustrin kan också försvinna. Man kan inte bara förutsätta att allt ska fortsätta som det alltid gjort.dd88 skrev:Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.
Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.
https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.
Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Den här artikeln har länkats på det här forumet förr men den är intressant. https://cleantechnica.com/2019/02/25/th ... -industry/
Allt det du och andra retar dig på med oss elbilsförare. Att vi är självgoda, arroganta, hjärntvättade osv beror ju på det faktum att det är så mycket trevligare att köra på el. Din uppfattning är väl att det är en uppoffring vi gör för miljöns skull eller nåt annat knepigt. Varför skulle vi annars välja bort det där "härliga motorljudet" eller förmågan att kunna köra 100 mil utan att pissa.The next generation of fully electric vehicles with larger batteries is a far superior generation of products than any vehicle burning fossil fuels in an internal combustion engine (FFV). This opinion is considered a fact by many who know both types of vehicles, and to them, there is “no discussion about it.”
“Luckily,” not many customers are currently aware of this. Otherwise, the industry would be in big trouble already.
De som går tillbaka till fossilbilar gör det sällan eller aldrig pga drivlinan. När det finns bilar från de flesta tillverkare till priser i nivå med dagens fossilbilar så kommer det dessutom vara överlägset billigare totalt sett. Senast 2025 är vi där. Vem ska då köpa en ny fossilbil? Husvagnsägare kanske? Straffskatterna på nya fossilbilar kommer bli allt högre också.
Att BMW tror att 85% av deras bilar kommer ha tanklock bådar inte gott.Flaskhalsen kommer antagligen att vara tillverkningskapaciteten.Many leading voices in the oil and car industries still see electric vehicles as a niche product. BMW thinks that by 2030, 11 years from now, 85% of its products will have an exhaust and only 30% will have a plug. That is, the company expects that only 15% of its production will be fully battery electric vehicles.
Smart move (främst för Tesla) men jag undrar om EU kommissionen verkligen godkänner en sådan pool ordning. Jag kan förstå att t.ex VAG gruppen med alla deras olika märken funkar, likaväl som t.ex BMW & Mini men två helt olika tillverkare som inget har gemensamt ekonomisk skulle gå, det verkar märkligt. Men vi får väl se vad EU säger.Zalman3 skrev:Ja, de är onekligen lite sena på bollen. Men 20 miljarder i böter? Är det så mycket?
https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/Tesla (TSLA) is going to get up to $2 billion from Fiat-Chrysler to meet emission standards
dd88 skrev:
Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.
Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.
Indeed, och dessa entusiaster kommer kanske främst inte finnas för bruksbilar, utan snarare vissa sportbilar osv.Verdi skrev:dd88 skrev:
Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.
Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.
Det är jättesvårt att jämföra med Kodak, Facit och allt sånt. Men det kommer ju en tipping point när bara fossil-entusiaster väljer fossila bränslen. Visst fanns det folk som ville ha "riktiga knappar" på sin mobil även efter iPhone kom. Smartphones var en fluga, drog för mycket batteri, hade känslig skärm. Men nu, 12 år senare så finns det väl knappt mobiler med knappar att köpa. Nån gång så kom det ett läge där de gamla blev nästintill osäljbara. Så blir det med fossilbilar också. Vem ska välja en skakig 2-liters diesel om 7-8 år när du kan köpa en elbil som har 50 mils räckvidd och gör 0-100 under 5 sekunder för samma, eller lägre, pris?
Visst kommer det finnas entusiaster som håller sig kvar. Men de är betydligt färre än man kan tro.
Ja, bruksbilarna går ju först. De sista tjurskallarna har till sist inget val eftersom ingen kommer tillverka fossilbilar p g a låg efterfrågan.Geni87 skrev:Indeed, och dessa entusiaster kommer kanske främst inte finnas för bruksbilar, utan snarare vissa sportbilar osv.Verdi skrev:dd88 skrev:
Jag är helt med på att saker och ting kommer röras om i grytan men jag ger inte heller mycket för domedagsprofetior. Svårt att dra paralleller till andra bolag och branscher då många klassiska exempel antingen inte ville eller kunde anpassa sig, Volvo har ju gett en massa tomma löften i några år nu men det visar iaf att dom är medvetna om att något måste ske.
Frågan är om stundande lågkonjunktur kommer göra skada eller nytta för övergången till eldrift, om 50% av all nybilsförsäljning är el 2025 så skulle jag säga att det är svinbra. Jag gissar snarare på 20-30%, enskilda länder kommer givetvis ligga högre.
Det är jättesvårt att jämföra med Kodak, Facit och allt sånt. Men det kommer ju en tipping point när bara fossil-entusiaster väljer fossila bränslen. Visst fanns det folk som ville ha "riktiga knappar" på sin mobil även efter iPhone kom. Smartphones var en fluga, drog för mycket batteri, hade känslig skärm. Men nu, 12 år senare så finns det väl knappt mobiler med knappar att köpa. Nån gång så kom det ett läge där de gamla blev nästintill osäljbara. Så blir det med fossilbilar också. Vem ska välja en skakig 2-liters diesel om 7-8 år när du kan köpa en elbil som har 50 mils räckvidd och gör 0-100 under 5 sekunder för samma, eller lägre, pris?
Visst kommer det finnas entusiaster som håller sig kvar. Men de är betydligt färre än man kan tro.
Varför skulle det vara problem att få över den "outbildade massan"?dd88 skrev:Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.dd88 skrev:Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.Verdi skrev:Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.dd88 skrev:Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
dd88 skrev:Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.Verdi skrev:Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.dd88 skrev:Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Håller med, 15% 2030 känns inte alls troligt, det kommer gå fortare än så. Volvo säger ju 50% BEV 2025 globalt för dem, det ligger nog närmare sanningen. Självklart med lokala avvikelser både upp och ner som andra redan har påpekat.Verdi skrev:dd88 skrev:Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.Verdi skrev:Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.dd88 skrev:Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Inte sagt det heller. Egentligen vet jag inte om jag vill att det blir en norm. Trivs så bra utan köer när jag ska ladda.
Jag tror dock att 2-10% går fortare än 1-2%. Och 10-30% går lika snabbt. Och sen är det "tipping point"-dags. Kommer bara smälla till. Men när? Ingen aning. Men säg 2-3 år för varje "steg". Det blir 6-9 år alltså. Nån gång mellan 2025 och 2030. Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
Jag också.Verdi skrev:Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
Olovlig energiavledningfrippe skrev:Dagens fångst i digitaltidningen:
http://www.smp.se/vaxjo/vaxjo-man-stal- ... dda-bilen/
Lite kreativt ändå att ladda bilen via lyktstolpen, fast kanske borde frågat innan. Undrar vilken paragraf det hamnar under, stöld eller annan?
Inkompetenta tillverkare som FCA?joel80 skrev:Alltså.. Undra vilka källor "journalisten" använde här...
https://www.va.se/nyheter/2019/08/14/gm ... 8bb708.jpg[/img]
Ja, cirka 7 år med dagens utveckling...dd88 skrev:
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.
Och vi ligger ca 2 år före europasnittet.. så runt 2025 i Sverige står elbilar för ca 50% av nybilsförsäljningen om kurvan håller i sig. (Och det inte går lika fort som senaste året där ökningen varit 2-300%.)Svenssons skrev:Ja, cirka 7 år med dagens utveckling...dd88 skrev:
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.
Dvs normen kommer då vara att man köper en elbil istället för en avgasbil.
Jag räknar inte linjärt heller utan att utvecklingen var ca 70% ökning år på år. Det är visserligen ingen sannolik utveckling eftersom det planar ut vid en viss nivå och utvecklingen är inte stabilt på 70%, senaste kvartalet ökade försäljningen mer än kvartalet innan t.ex. Framtiden är lätt att sia om men svår att få korrekt.LarsL skrev:Det är alltid en S-kurva aldrig linjärt.
https://www.sydsvenskan.se/2019-08-21/s ... en-i-skaneSvenska kraftnäts skandalbygge i skånska Lyby försenas än mer. Det statliga affärsverket har satsat 7,3 miljarder på en omriktarstation och en 43 mil lång elförbindelse. Projektet är fyra år försenat. Nu leder slarv med kabelskarvar till ytterligare fjorton månaders förseningar.
...
Under provdrift nu i sommar har Svenska kraftnät upptäckt flera skarvfel på kablarna. Därför kommer nu samtliga kabelskarvar att bytas ut. Det är ett jättearbete som tar med än ett år att färdigställa.
På 570 platser mellan Värnamo och Hurva kommer Svenska kraftnäts entreprenör att gräva sig ner till de kraftiga elkablar som ligger nedgrävda i marken för att byta ut de båda skarvarna på kablarna.
"Effektöverföring på förbindelsen kan ske först efter att samtliga kabelskarvar bytts ut och slutlig provning genomförts, vilket beräknas vara klart hösten 2020", heter det i ett pressmeddelande från Svenska kraftnät.