Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Plans submitted for electric battery 'gigafactory' in Coventry.

Mission critical" plans have been submitted for an electric car battery plant that could create up to 6,000 new jobs.

https://www.bbc.com/news/uk-england-cov ... e-57842375
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Nedanstående kan läsas i SvD om bränder i Chevrolet Bolt. Det är trevligt att se kommentaren längst ned i artikeln. Kanske börjar poletten trilla ner.



Fordonsjätten General Motors har förnyade problem med sin eldrivna modell Chevrolet Bolt. Över 50 000 bilar kallades tillbaka för en uppdatering förra året, men nu kommer nya larm om risk för brand i samband med laddning.

”För att vara på den säkra sidan ber vi ägare till 2017–2019 års Chevrolet Bolt, som var föremål för återkallandet, att parkera sina bilar utomhus omedelbart efter laddning, samt att inte lämna fordonen på laddning över natten, medan vi utreder dessa incidenter”, skriver GM, som betonar att problemen utreds med högsta prioritet.

De senaste larmen handlar om två bilar som trots att de uppdaterats fattat eld, i Vermont respektive New Jersey. Förra året rapporterades minst fem liknande händelser, men efter återkallandet trodde sig GM ha undanröjt faran genom att uppdatera bilarnas programvara.

Problemen berör de första årens produktion av Bolt, de nyaste bilarna omfattas inte. I Europa har modellen sålts under namnet Opel Ampera-E, men i ganska små upplagor.

Generellt sett brinner bilar med förbränningsmotor avsevärt oftare än elbilar – risken är 5--10 gånger så stor att en avgasbil fattar eld, enligt amerikansk statistik.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:
LarsL skrev:
mikebike skrev:
Från SvD:

"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."

Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
Bra jobbat…? En eluppvärmd villa 30 000 kWh/år? 30000 / 2,5 kWh = 12000 mil. Genomsnittsbilen körs 1200 mil/år alltså 10 bilar per ”eluppvärmd villa”. Så elen för att framställa vätgasen räcker till 200 0000 elbilar.

Det är ändå skit och ingenting. Den fossilfria stålproduktionen i Hybrit-projektet ska komma att kräva 15 TWh per år. Northvolt ska förbruka 2 TWh per år... Då är 20 tusen villor "ingenting". (~0,6 TWh)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... tt-i-lulea
Ja, men där är ju tanken att vätgasen ska ersätta kol vid stålframställning. Om Lysekil tänker använda det till att driva fordon så är det ju en annan skala.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

GM pratar vätgas.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

LAddkaos Lofoten!

https://bulletin.nu/turister-om-laddkao ... kora-elbil

Nån som kånner igen sig?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
LAddkaos Lofoten!

https://bulletin.nu/turister-om-laddkao ... kora-elbil

Nån som kånner igen sig?
Den som skrivit den artikeln har ingen koll på vad han skriver om. Historien bakom handlar om att det inte finns destinationsladdare i Lofoten. Men sedan mixar skribenten in ”laddnätverket” vilket ju tillsammans med bilden får en att tänka på Tesla och snabbladdare.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Artikel i media

Inlägg av heldiggrisen »

wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Sen blir det intressant att veta hur man definierat ”elladningsstation”?
Räcker det med 1x50kW? Någon som sett definitionen?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Skönt att artikeln är bakom betalvägg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Rubiks »

wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Vad händer med Trafikverkets mål att ha en snabbladdare närmare än 50 km från aktuell position som innebär 100 km mellan laddarna nu då? Kommer alla planer få göras om och laddarna flyttas för att nå upp till kravet på 60 km mellan laddarna?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth
I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth
I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.
Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth
I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.
Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.
Absolut. Dessa snabbtågsprojekt är ett gigantiskt slöseri av våra skattepengar på något som kommer ha extremt liten betydelse och nytta i framtiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

Fredrik j skrev:

Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.
Lästa nånstans om en kommentar av en ägare till bussbolag, han sa något i stil med att han kunde ha 10-minuters trafik i mer eller mindre hela sverige för den summan det kostade för snabbtåget..
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

LarsL skrev:
Swede1 skrev:
LAddkaos Lofoten!

https://bulletin.nu/turister-om-laddkao ... kora-elbil

Nån som kånner igen sig?
Den som skrivit den artikeln har ingen koll på vad han skriver om. Historien bakom handlar om att det inte finns destinationsladdare i Lofoten. Men sedan mixar skribenten in ”laddnätverket” vilket ju tillsammans med bilden får en att tänka på Tesla och snabbladdare.
Ok, klent med ac laddning alltså, det verkar som de håller på att bygga/få igång sex 180 kW laddare i Svolver, borde underlätta framöver för turisterna. Lite sugen är man, sagolik natur.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Artikel i media

Inlägg av themax »

Gargamel skrev:

Lästa nånstans om en kommentar av en ägare till bussbolag, han sa något i stil med att han kunde ha 10-minuters trafik i mer eller mindre hela sverige för den summan det kostade för snabbtåget..
Eller ställa alla bilar i fem år och ha helt gratis busstrafik.

--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.
Är det pengar som behövs? Har inte northvolt flera miljarder i orderböckerna? Statliga pengar behöver ju användas där få vill investera.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.
Är det pengar som behövs? Har inte northvolt flera miljarder i orderböckerna? Statliga pengar behöver ju användas där få vill investera.
Ja, jag vet inte riktigt vad det är som behövs. Det går ju långsamt att bygga batterifabriker. Det som skulle behövas är att det byggs snabbare, så att det inte längre är flaskhalsen för en elbilskonvertering i stor skala. Antar att mer pengar skulle möjliggöra 3-skift vid arbetsplatserna och dessutom fler anställda byggare. Det går ju uppenbarligen att bygga stora projekt snabbare, det visade Tesla i Kina och kinesiska staten har ju bevisat det många ggr om.
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.
Fast jag talar inte om själva tillverkningsprocessen av batterier utan uppbyggnaden av fabriker. När de väl finns på plats så försvinner flaskhalsen i ebilstillverkningen.
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.
Fast jag talar inte om själva tillverkningsprocessen av batterier utan uppbyggnaden av fabriker. När de väl finns på plats så försvinner flaskhalsen i ebilstillverkningen.
Så du menar att man har miljardkontrakt men saknar pengar till att uppföra byggnader? Då är det väl snarare statliga krediter man bör diskutera?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Innebär cementkrisen slutet för Volvo Car - ingen batterifabrik tillsammans med Northvolt?

Cementkrisen kan innebära slutet för Volvo Car, då den tänkta gemensamma batterifabriken med Northvolt inte kommer kunna byggas enligt tidplan. Med EU:s nya krav på att alla personbilar som säljs i EU år 2035 måste vara utsläppsfria så riskerar biltillverkare som inte kan producera 100% elbilar att gå omkull. Att få fram batterier och 100% elbilar blir en ödesfråga för Hisingens stolthet.

http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/i ... volvo.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Innebär cementkrisen slutet för Volvo Car - ingen batterifabrik tillsammans med Northvolt?

Cementkrisen kan innebära slutet för Volvo Car, då den tänkta gemensamma batterifabriken med Northvolt inte kommer kunna byggas enligt tidplan. Med EU:s nya krav på att alla personbilar som säljs i EU år 2035 måste vara utsläppsfria så riskerar biltillverkare som inte kan producera 100% elbilar att gå omkull. Att få fram batterier och 100% elbilar blir en ödesfråga för Hisingens stolthet.


http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/i ... volvo.html
Vad har man för agenda på cornucopia? Är man emot stoppet för Cementa att producera cement på Gotland?

http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/r ... ktigt.html
Skriv svar