https://www.bbc.com/news/uk-england-cov ... e-57842375
Plans submitted for electric battery 'gigafactory' in Coventry.
Mission critical" plans have been submitted for an electric car battery plant that could create up to 6,000 new jobs.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Nedanstående kan läsas i SvD om bränder i Chevrolet Bolt. Det är trevligt att se kommentaren längst ned i artikeln. Kanske börjar poletten trilla ner.
Fordonsjätten General Motors har förnyade problem med sin eldrivna modell Chevrolet Bolt. Över 50 000 bilar kallades tillbaka för en uppdatering förra året, men nu kommer nya larm om risk för brand i samband med laddning.
”För att vara på den säkra sidan ber vi ägare till 2017–2019 års Chevrolet Bolt, som var föremål för återkallandet, att parkera sina bilar utomhus omedelbart efter laddning, samt att inte lämna fordonen på laddning över natten, medan vi utreder dessa incidenter”, skriver GM, som betonar att problemen utreds med högsta prioritet.
De senaste larmen handlar om två bilar som trots att de uppdaterats fattat eld, i Vermont respektive New Jersey. Förra året rapporterades minst fem liknande händelser, men efter återkallandet trodde sig GM ha undanröjt faran genom att uppdatera bilarnas programvara.
Problemen berör de första årens produktion av Bolt, de nyaste bilarna omfattas inte. I Europa har modellen sålts under namnet Opel Ampera-E, men i ganska små upplagor.
Generellt sett brinner bilar med förbränningsmotor avsevärt oftare än elbilar – risken är 5--10 gånger så stor att en avgasbil fattar eld, enligt amerikansk statistik.
Fordonsjätten General Motors har förnyade problem med sin eldrivna modell Chevrolet Bolt. Över 50 000 bilar kallades tillbaka för en uppdatering förra året, men nu kommer nya larm om risk för brand i samband med laddning.
”För att vara på den säkra sidan ber vi ägare till 2017–2019 års Chevrolet Bolt, som var föremål för återkallandet, att parkera sina bilar utomhus omedelbart efter laddning, samt att inte lämna fordonen på laddning över natten, medan vi utreder dessa incidenter”, skriver GM, som betonar att problemen utreds med högsta prioritet.
De senaste larmen handlar om två bilar som trots att de uppdaterats fattat eld, i Vermont respektive New Jersey. Förra året rapporterades minst fem liknande händelser, men efter återkallandet trodde sig GM ha undanröjt faran genom att uppdatera bilarnas programvara.
Problemen berör de första årens produktion av Bolt, de nyaste bilarna omfattas inte. I Europa har modellen sålts under namnet Opel Ampera-E, men i ganska små upplagor.
Generellt sett brinner bilar med förbränningsmotor avsevärt oftare än elbilar – risken är 5--10 gånger så stor att en avgasbil fattar eld, enligt amerikansk statistik.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Ja, men där är ju tanken att vätgasen ska ersätta kol vid stålframställning. Om Lysekil tänker använda det till att driva fordon så är det ju en annan skala.MWall skrev:LarsL skrev:Bra jobbat…? En eluppvärmd villa 30 000 kWh/år? 30000 / 2,5 kWh = 12000 mil. Genomsnittsbilen körs 1200 mil/år alltså 10 bilar per ”eluppvärmd villa”. Så elen för att framställa vätgasen räcker till 200 0000 elbilar.mikebike skrev:Från SvD:
"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."
Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
Det är ändå skit och ingenting. Den fossilfria stålproduktionen i Hybrit-projektet ska komma att kräva 15 TWh per år. Northvolt ska förbruka 2 TWh per år... Då är 20 tusen villor "ingenting". (~0,6 TWh)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... tt-i-lulea
Re: Artikel i media
GM pratar vätgas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Den som skrivit den artikeln har ingen koll på vad han skriver om. Historien bakom handlar om att det inte finns destinationsladdare i Lofoten. Men sedan mixar skribenten in ”laddnätverket” vilket ju tillsammans med bilden får en att tänka på Tesla och snabbladdare.Swede1 skrev:
Re: Artikel i media
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmalSå påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål
…
2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
…
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna.wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmalSå påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål
…
2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
…
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Artikel i media
Sen blir det intressant att veta hur man definierat ”elladningsstation”?wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmalSå påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål
…
2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
…
Räcker det med 1x50kW? Någon som sett definitionen?
Re: Artikel i media
Skönt att artikeln är bakom betalväggwilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmalSå påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål
…
2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
…
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Vad händer med Trafikverkets mål att ha en snabbladdare närmare än 50 km från aktuell position som innebär 100 km mellan laddarna nu då? Kommer alla planer få göras om och laddarna flyttas för att nå upp till kravet på 60 km mellan laddarna?wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmalSå påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål
…
2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
…
Re: Artikel i media
I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.fth skrev:Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna.wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmalSå påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål
…
2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
…
/fth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.martinot skrev:I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.fth skrev:Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna.wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmalSå påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål
…
2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
…
/fth
Re: Artikel i media
Absolut. Dessa snabbtågsprojekt är ett gigantiskt slöseri av våra skattepengar på något som kommer ha extremt liten betydelse och nytta i framtiden.Fredrik j skrev:Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.martinot skrev:I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.fth skrev:Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna.wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmalSå påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål
…
2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
…
/fth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Lästa nånstans om en kommentar av en ägare till bussbolag, han sa något i stil med att han kunde ha 10-minuters trafik i mer eller mindre hela sverige för den summan det kostade för snabbtåget..Fredrik j skrev:
Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.
Re: Artikel i media
Ok, klent med ac laddning alltså, det verkar som de håller på att bygga/få igång sex 180 kW laddare i Svolver, borde underlätta framöver för turisterna. Lite sugen är man, sagolik natur.LarsL skrev:Den som skrivit den artikeln har ingen koll på vad han skriver om. Historien bakom handlar om att det inte finns destinationsladdare i Lofoten. Men sedan mixar skribenten in ”laddnätverket” vilket ju tillsammans med bilden får en att tänka på Tesla och snabbladdare.Swede1 skrev:
Re: Artikel i media
Eller ställa alla bilar i fem år och ha helt gratis busstrafik.Gargamel skrev:
Lästa nånstans om en kommentar av en ägare till bussbolag, han sa något i stil med att han kunde ha 10-minuters trafik i mer eller mindre hela sverige för den summan det kostade för snabbtåget..
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Artikel i media
Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.
Re: Artikel i media
Är det pengar som behövs? Har inte northvolt flera miljarder i orderböckerna? Statliga pengar behöver ju användas där få vill investera.Jerker skrev:Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.
Re: Artikel i media
Ja, jag vet inte riktigt vad det är som behövs. Det går ju långsamt att bygga batterifabriker. Det som skulle behövas är att det byggs snabbare, så att det inte längre är flaskhalsen för en elbilskonvertering i stor skala. Antar att mer pengar skulle möjliggöra 3-skift vid arbetsplatserna och dessutom fler anställda byggare. Det går ju uppenbarligen att bygga stora projekt snabbare, det visade Tesla i Kina och kinesiska staten har ju bevisat det många ggr om.Fredrik j skrev:Är det pengar som behövs? Har inte northvolt flera miljarder i orderböckerna? Statliga pengar behöver ju användas där få vill investera.Jerker skrev:Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.
Re: Artikel i media
Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.
Re: Artikel i media
Fast jag talar inte om själva tillverkningsprocessen av batterier utan uppbyggnaden av fabriker. När de väl finns på plats så försvinner flaskhalsen i ebilstillverkningen.Fredrik j skrev:Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.
Re: Artikel i media
Så du menar att man har miljardkontrakt men saknar pengar till att uppföra byggnader? Då är det väl snarare statliga krediter man bör diskutera?Jerker skrev:Fast jag talar inte om själva tillverkningsprocessen av batterier utan uppbyggnaden av fabriker. När de väl finns på plats så försvinner flaskhalsen i ebilstillverkningen.Fredrik j skrev:Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.
Re: Artikel i media
http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/i ... volvo.html
Innebär cementkrisen slutet för Volvo Car - ingen batterifabrik tillsammans med Northvolt?
Cementkrisen kan innebära slutet för Volvo Car, då den tänkta gemensamma batterifabriken med Northvolt inte kommer kunna byggas enligt tidplan. Med EU:s nya krav på att alla personbilar som säljs i EU år 2035 måste vara utsläppsfria så riskerar biltillverkare som inte kan producera 100% elbilar att gå omkull. Att få fram batterier och 100% elbilar blir en ödesfråga för Hisingens stolthet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Vad har man för agenda på cornucopia? Är man emot stoppet för Cementa att producera cement på Gotland?Zalman3 skrev:http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/i ... volvo.html
Innebär cementkrisen slutet för Volvo Car - ingen batterifabrik tillsammans med Northvolt?
Cementkrisen kan innebära slutet för Volvo Car, då den tänkta gemensamma batterifabriken med Northvolt inte kommer kunna byggas enligt tidplan. Med EU:s nya krav på att alla personbilar som säljs i EU år 2035 måste vara utsläppsfria så riskerar biltillverkare som inte kan producera 100% elbilar att gå omkull. Att få fram batterier och 100% elbilar blir en ödesfråga för Hisingens stolthet.
http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/r ... ktigt.html