Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av Elmil »

SvD skapar illusion i knät på Volvo.
En stor pekskärm, ljusradar och en räckvidd på 100 mil. Så låter det när Volvo Cars pratar om hur deras kommande nya elbilar ska se ut.
Säkert viktiga saker. Inte minst för elbilsköpare som oroar sig för att räckvidden – hur långt bilen kan gå på en laddning – inte räcker till.
Men under ytan lurar en annan stor förändring. För i fyra år har bolaget arbetat med att ta fram ett operativsystem, Volvocars.OS, som efterhand ska ta hand om allt fler funktioner i framtidens bilar. Det ska tas i bruk nästa år i samband med att efterföljaren till XC90 presenteras.
– Då sjösätter vi en ny arkitektur. Efterhand ska systemet fasas in i alla nya bilar så det är ett stort steg vi tar, säger Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform.

Likadant låter det hos en rad av konkurrenterna. Bilarna digitaliseras allt mer och kunderna ska lockas med att de i efterhand kan köpa till en rad nya tjänster och förbättringar under bilens hela livstid.
Vill du tillfälligt ha hjälp av bilen att köra längs motorvägen under långresan? Köp till funktionen. Tycker du parkeringshjälpen är för dålig? Köp en bättre.
Det här sättet att ständigt leverera nya tjänster kommer att få stora konsekvenser för biltillverkarna, för deras underleverantörer och framför allt för alla som har en bil.
– Det är en stor skillnad mot i dag när en ny bil bara blir sämre efter att den kört ut från bilhallen, säger Martin Adebahr, som arbetar med mjukvarutjänster på CEVT i Göteborg, ett teknikföretag som ägs av kinesiska Geely.

Det hela påminner rätt mycket om hur våra datorer och smarta mobiler utvecklas. De kommer med några vanliga program och appar installerade när vi köper dem, sedan lägger användare till olika funktioner på egen hand.
Att bilarna datoriseras är inget nytt. Eilert Johansson, chef inom strategisk forskning och affärsutveckling på statliga forskningsinstitutet RISE, spårar datoriseringen av bilarna tillbaka mot slutet av 1970-talet.
När katalysatorerna kom behövdes en mer noggrann styrning av motorn. Då fick en liten dator ta hand om det.
Sedan rullade det på och en vanlig personbil innehåller i dag omkring 200 datorer som sköter allt från fönsterhissar och backspeglar till bromsar. Men nu håller något på att hända med de här små datorerna, eller elektroniska kontrollenheter (ECU) som de också kallas.
– Vi går från hundratals ECU till att ha två och snart bara en dator i bilen. De funktioner som kräver mest programvara flyttar vi först, säger Patrik Bengtsson, när han förklarar hur Volvos bilar ska förändras de kommande åren med hjälp av den centrala dator bolaget bygger.
Enligt honom är det nu framför allt två områden i bilarna som kräver mycket datakraft: nöjes- och informationssystemen samt alla de funktioner som behövs för att göra bilarna säkrare och på sikt också självkörande.

Internt hos biltillverkarna leder digitaliseringen också till stora förändringar.
– Vi måste utveckla mer mjukvara själva. Det är en nästan lika stor omställning som att elektrifiera bilarna, sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vid ett framträdande tidigare under sommaren.
Och Volvo är inte ensamt om att ställa om på grund av digitaliseringen. Volkswagen räknar exempelvis med att öka från 4 000 till 10 000 utvecklare till 2025 – med målet att bli Europas näst största mjukvarubolag efter SAP.
Enligt Volvos ledning finns det en rad förklaringar till att de dragit igång den här stora förändringen, där de går mot att en enda dator med det egna operativsystemet som tar hand om det mesta. Samma resonemang går igen hos de stora konkurrenterna och det ser ut ungefär så här:
• I dag köper de in en massa delar till sina bilar från olika underleverantörer. Varje del kommer med sin egen lilla dator och kopplas sedan ihop med allt det övriga i bilen.
• Genom att bara köpa in den fysiska delen och sedan använda den egna mjukvaran går det snabbare att utveckla bilen, och biltillverkaren får mer kontroll över hur allt fungerar ihop.
• Med en egen mjukvara blir det lättare att skilja ut företagets bilar från konkurrenterna, som ofta använder samma underleverantör. Det blir också snabbare att förändra och rätta till fel.
• Digitaliseringen gör att de löpande kan ta fram nya tjänster som bilägarna kan köpa under bilens hela livstid. Det skapar nya intäkter.
I grunden handlar allt det här om att digitaliseringen ställer om ännu en bransch. Ungefär som när den gamla analoga telefonen blev en dator eller musikförsäljningen blev digital.
– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025.
Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna.
Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen.
Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform

Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner.

Alla de här satsningarna visar åtminstone en sak. Biltillverkarna själva ser mjukvaran som en väldigt viktig del de kommande åren.
– Det är de digitala tjänsterna som kommer att göra skillnad framöver. För biltillverkarna handlar det om att skaffa sig en konkurrensfördel genom att utveckla tjänster som hela tiden förbättrar bilen, säger Martin Adebahr på CEVT.
Vikten av mjukvaran går att mäta på andra sätt också. Volvo Cars utvecklar till exempel 30 procent av sin mjukvara på egen hand i dag.
När Volvocars.OS införs ökar den andelen upp mot 60 procent och väntas sedan stiga till 80 procent samtidigt som mängden mjukvara tiofaldigas vart femte år.
Det väcker frågan om hur det då ser ut med säkerheten. It-attacker är ju en vanlig företeelse.
– Säkerheten kommer inte att bli sämre än vi har i dag, säger Martin Adebahr och pekar på att datorn i bilen till exempel kan delas upp i olika delar. Då kommer kritiska system som bromsar att vara skyddade.
Patrik Bengtsson betonar på sin kant att Volvos bilar har flera lager av säkerhet. Och skulle det uppstå något säkerhetshål kan det tätas direkt eftersom bilen är uppkopplad.
– Men ett system är aldrig perfekt. Det gäller bara att ha möjlighet att kunna åtgärda direkt, säger Patrik Bengtsson och pekar vidare på att FN kommit med standarder för it-säkerhet i bilar som tillverkarna måste följa för att få bilen godkänd.
Fast frågan hänger ändå kvar i luften. Finns det risk för att någon obehörig tar sig in i systemen i en ny kraftigt datoriserad Volvo och ställer till skada?
– Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen, säger Patrik Bengtsson.
"Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner." är allt som nämns om det företag som gjort allt detta i snart 10 år... :shock:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av Dodde »

Elmil skrev:
SvD skapar illusion i knät på Volvo.
En stor pekskärm, ljusradar och en räckvidd på 100 mil. Så låter det när Volvo Cars pratar om hur deras kommande nya elbilar ska se ut.
Säkert viktiga saker. Inte minst för elbilsköpare som oroar sig för att räckvidden – hur långt bilen kan gå på en laddning – inte räcker till.
Men under ytan lurar en annan stor förändring. För i fyra år har bolaget arbetat med att ta fram ett operativsystem, Volvocars.OS, som efterhand ska ta hand om allt fler funktioner i framtidens bilar. Det ska tas i bruk nästa år i samband med att efterföljaren till XC90 presenteras.
– Då sjösätter vi en ny arkitektur. Efterhand ska systemet fasas in i alla nya bilar så det är ett stort steg vi tar, säger Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform.

Likadant låter det hos en rad av konkurrenterna. Bilarna digitaliseras allt mer och kunderna ska lockas med att de i efterhand kan köpa till en rad nya tjänster och förbättringar under bilens hela livstid.
Vill du tillfälligt ha hjälp av bilen att köra längs motorvägen under långresan? Köp till funktionen. Tycker du parkeringshjälpen är för dålig? Köp en bättre.
Det här sättet att ständigt leverera nya tjänster kommer att få stora konsekvenser för biltillverkarna, för deras underleverantörer och framför allt för alla som har en bil.
– Det är en stor skillnad mot i dag när en ny bil bara blir sämre efter att den kört ut från bilhallen, säger Martin Adebahr, som arbetar med mjukvarutjänster på CEVT i Göteborg, ett teknikföretag som ägs av kinesiska Geely.

Det hela påminner rätt mycket om hur våra datorer och smarta mobiler utvecklas. De kommer med några vanliga program och appar installerade när vi köper dem, sedan lägger användare till olika funktioner på egen hand.
Att bilarna datoriseras är inget nytt. Eilert Johansson, chef inom strategisk forskning och affärsutveckling på statliga forskningsinstitutet RISE, spårar datoriseringen av bilarna tillbaka mot slutet av 1970-talet.
När katalysatorerna kom behövdes en mer noggrann styrning av motorn. Då fick en liten dator ta hand om det.
Sedan rullade det på och en vanlig personbil innehåller i dag omkring 200 datorer som sköter allt från fönsterhissar och backspeglar till bromsar. Men nu håller något på att hända med de här små datorerna, eller elektroniska kontrollenheter (ECU) som de också kallas.
– Vi går från hundratals ECU till att ha två och snart bara en dator i bilen. De funktioner som kräver mest programvara flyttar vi först, säger Patrik Bengtsson, när han förklarar hur Volvos bilar ska förändras de kommande åren med hjälp av den centrala dator bolaget bygger.
Enligt honom är det nu framför allt två områden i bilarna som kräver mycket datakraft: nöjes- och informationssystemen samt alla de funktioner som behövs för att göra bilarna säkrare och på sikt också självkörande.

Internt hos biltillverkarna leder digitaliseringen också till stora förändringar.
– Vi måste utveckla mer mjukvara själva. Det är en nästan lika stor omställning som att elektrifiera bilarna, sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vid ett framträdande tidigare under sommaren.
Och Volvo är inte ensamt om att ställa om på grund av digitaliseringen. Volkswagen räknar exempelvis med att öka från 4 000 till 10 000 utvecklare till 2025 – med målet att bli Europas näst största mjukvarubolag efter SAP.
Enligt Volvos ledning finns det en rad förklaringar till att de dragit igång den här stora förändringen, där de går mot att en enda dator med det egna operativsystemet som tar hand om det mesta. Samma resonemang går igen hos de stora konkurrenterna och det ser ut ungefär så här:
• I dag köper de in en massa delar till sina bilar från olika underleverantörer. Varje del kommer med sin egen lilla dator och kopplas sedan ihop med allt det övriga i bilen.
• Genom att bara köpa in den fysiska delen och sedan använda den egna mjukvaran går det snabbare att utveckla bilen, och biltillverkaren får mer kontroll över hur allt fungerar ihop.
• Med en egen mjukvara blir det lättare att skilja ut företagets bilar från konkurrenterna, som ofta använder samma underleverantör. Det blir också snabbare att förändra och rätta till fel.
• Digitaliseringen gör att de löpande kan ta fram nya tjänster som bilägarna kan köpa under bilens hela livstid. Det skapar nya intäkter.
I grunden handlar allt det här om att digitaliseringen ställer om ännu en bransch. Ungefär som när den gamla analoga telefonen blev en dator eller musikförsäljningen blev digital.
– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025.
Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna.
Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen.
Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform

Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner.

Alla de här satsningarna visar åtminstone en sak. Biltillverkarna själva ser mjukvaran som en väldigt viktig del de kommande åren.
– Det är de digitala tjänsterna som kommer att göra skillnad framöver. För biltillverkarna handlar det om att skaffa sig en konkurrensfördel genom att utveckla tjänster som hela tiden förbättrar bilen, säger Martin Adebahr på CEVT.
Vikten av mjukvaran går att mäta på andra sätt också. Volvo Cars utvecklar till exempel 30 procent av sin mjukvara på egen hand i dag.
När Volvocars.OS införs ökar den andelen upp mot 60 procent och väntas sedan stiga till 80 procent samtidigt som mängden mjukvara tiofaldigas vart femte år.
Det väcker frågan om hur det då ser ut med säkerheten. It-attacker är ju en vanlig företeelse.
– Säkerheten kommer inte att bli sämre än vi har i dag, säger Martin Adebahr och pekar på att datorn i bilen till exempel kan delas upp i olika delar. Då kommer kritiska system som bromsar att vara skyddade.
Patrik Bengtsson betonar på sin kant att Volvos bilar har flera lager av säkerhet. Och skulle det uppstå något säkerhetshål kan det tätas direkt eftersom bilen är uppkopplad.
– Men ett system är aldrig perfekt. Det gäller bara att ha möjlighet att kunna åtgärda direkt, säger Patrik Bengtsson och pekar vidare på att FN kommit med standarder för it-säkerhet i bilar som tillverkarna måste följa för att få bilen godkänd.
Fast frågan hänger ändå kvar i luften. Finns det risk för att någon obehörig tar sig in i systemen i en ny kraftigt datoriserad Volvo och ställer till skada?
– Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen, säger Patrik Bengtsson.
"Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner." är allt som nämns om det företag som gjort allt detta i snart 10 år... :shock:
SvD brukar sällan skriva något positivt om elbilar, oftast bara om elbrist, räckvidd som inte räcker till och batteriet som är så smutsigt att alla borde köra Dieselbilar i all framtid (lite överdrivet).
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av Fredrik j »

Elmil skrev:
SvD skapar illusion i knät på Volvo.
En stor pekskärm, ljusradar och en räckvidd på 100 mil. Så låter det när Volvo Cars pratar om hur deras kommande nya elbilar ska se ut.
Säkert viktiga saker. Inte minst för elbilsköpare som oroar sig för att räckvidden – hur långt bilen kan gå på en laddning – inte räcker till.
Men under ytan lurar en annan stor förändring. För i fyra år har bolaget arbetat med att ta fram ett operativsystem, Volvocars.OS, som efterhand ska ta hand om allt fler funktioner i framtidens bilar. Det ska tas i bruk nästa år i samband med att efterföljaren till XC90 presenteras.
– Då sjösätter vi en ny arkitektur. Efterhand ska systemet fasas in i alla nya bilar så det är ett stort steg vi tar, säger Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform.

Likadant låter det hos en rad av konkurrenterna. Bilarna digitaliseras allt mer och kunderna ska lockas med att de i efterhand kan köpa till en rad nya tjänster och förbättringar under bilens hela livstid.
Vill du tillfälligt ha hjälp av bilen att köra längs motorvägen under långresan? Köp till funktionen. Tycker du parkeringshjälpen är för dålig? Köp en bättre.
Det här sättet att ständigt leverera nya tjänster kommer att få stora konsekvenser för biltillverkarna, för deras underleverantörer och framför allt för alla som har en bil.
– Det är en stor skillnad mot i dag när en ny bil bara blir sämre efter att den kört ut från bilhallen, säger Martin Adebahr, som arbetar med mjukvarutjänster på CEVT i Göteborg, ett teknikföretag som ägs av kinesiska Geely.

Det hela påminner rätt mycket om hur våra datorer och smarta mobiler utvecklas. De kommer med några vanliga program och appar installerade när vi köper dem, sedan lägger användare till olika funktioner på egen hand.
Att bilarna datoriseras är inget nytt. Eilert Johansson, chef inom strategisk forskning och affärsutveckling på statliga forskningsinstitutet RISE, spårar datoriseringen av bilarna tillbaka mot slutet av 1970-talet.
När katalysatorerna kom behövdes en mer noggrann styrning av motorn. Då fick en liten dator ta hand om det.
Sedan rullade det på och en vanlig personbil innehåller i dag omkring 200 datorer som sköter allt från fönsterhissar och backspeglar till bromsar. Men nu håller något på att hända med de här små datorerna, eller elektroniska kontrollenheter (ECU) som de också kallas.
– Vi går från hundratals ECU till att ha två och snart bara en dator i bilen. De funktioner som kräver mest programvara flyttar vi först, säger Patrik Bengtsson, när han förklarar hur Volvos bilar ska förändras de kommande åren med hjälp av den centrala dator bolaget bygger.
Enligt honom är det nu framför allt två områden i bilarna som kräver mycket datakraft: nöjes- och informationssystemen samt alla de funktioner som behövs för att göra bilarna säkrare och på sikt också självkörande.

Internt hos biltillverkarna leder digitaliseringen också till stora förändringar.
– Vi måste utveckla mer mjukvara själva. Det är en nästan lika stor omställning som att elektrifiera bilarna, sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vid ett framträdande tidigare under sommaren.
Och Volvo är inte ensamt om att ställa om på grund av digitaliseringen. Volkswagen räknar exempelvis med att öka från 4 000 till 10 000 utvecklare till 2025 – med målet att bli Europas näst största mjukvarubolag efter SAP.
Enligt Volvos ledning finns det en rad förklaringar till att de dragit igång den här stora förändringen, där de går mot att en enda dator med det egna operativsystemet som tar hand om det mesta. Samma resonemang går igen hos de stora konkurrenterna och det ser ut ungefär så här:
• I dag köper de in en massa delar till sina bilar från olika underleverantörer. Varje del kommer med sin egen lilla dator och kopplas sedan ihop med allt det övriga i bilen.
• Genom att bara köpa in den fysiska delen och sedan använda den egna mjukvaran går det snabbare att utveckla bilen, och biltillverkaren får mer kontroll över hur allt fungerar ihop.
• Med en egen mjukvara blir det lättare att skilja ut företagets bilar från konkurrenterna, som ofta använder samma underleverantör. Det blir också snabbare att förändra och rätta till fel.
• Digitaliseringen gör att de löpande kan ta fram nya tjänster som bilägarna kan köpa under bilens hela livstid. Det skapar nya intäkter.
I grunden handlar allt det här om att digitaliseringen ställer om ännu en bransch. Ungefär som när den gamla analoga telefonen blev en dator eller musikförsäljningen blev digital.
– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025.
Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna.
Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen.
Patrik Bengtsson, chef för Volvo Cars mjukvaruplattform

Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner.

Alla de här satsningarna visar åtminstone en sak. Biltillverkarna själva ser mjukvaran som en väldigt viktig del de kommande åren.
– Det är de digitala tjänsterna som kommer att göra skillnad framöver. För biltillverkarna handlar det om att skaffa sig en konkurrensfördel genom att utveckla tjänster som hela tiden förbättrar bilen, säger Martin Adebahr på CEVT.
Vikten av mjukvaran går att mäta på andra sätt också. Volvo Cars utvecklar till exempel 30 procent av sin mjukvara på egen hand i dag.
När Volvocars.OS införs ökar den andelen upp mot 60 procent och väntas sedan stiga till 80 procent samtidigt som mängden mjukvara tiofaldigas vart femte år.
Det väcker frågan om hur det då ser ut med säkerheten. It-attacker är ju en vanlig företeelse.
– Säkerheten kommer inte att bli sämre än vi har i dag, säger Martin Adebahr och pekar på att datorn i bilen till exempel kan delas upp i olika delar. Då kommer kritiska system som bromsar att vara skyddade.
Patrik Bengtsson betonar på sin kant att Volvos bilar har flera lager av säkerhet. Och skulle det uppstå något säkerhetshål kan det tätas direkt eftersom bilen är uppkopplad.
– Men ett system är aldrig perfekt. Det gäller bara att ha möjlighet att kunna åtgärda direkt, säger Patrik Bengtsson och pekar vidare på att FN kommit med standarder för it-säkerhet i bilar som tillverkarna måste följa för att få bilen godkänd.
Fast frågan hänger ändå kvar i luften. Finns det risk för att någon obehörig tar sig in i systemen i en ny kraftigt datoriserad Volvo och ställer till skada?
– Vi jobbar med säkerhetssystem som gör att ingen kan ta över bilen, säger Patrik Bengtsson.
"Till det här kommer Tesla som drivit på de andra tillverkarna med sin satsning på alla datorstyrda funktioner." är allt som nämns om det företag som gjort allt detta i snart 10 år... :shock:
SvD intervjuar Volvo representant och du tycker det borde handlat om Tesla.
Kanske finns det ingen Teslarepresentant att intervjua?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:

SvD intervjuar Volvo representant och du tycker det borde handlat om Tesla.
Kanske finns det ingen Teslarepresentant att intervjua?
Det gick inte att ringa till Tesla? :lol:

Nä, men det är klart det är rimligt att en artikel om Volvo handlar om Volvo och inte urartar till en fan piece om Tesla.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:

SvD intervjuar Volvo representant och du tycker det borde handlat om Tesla.
Kanske finns det ingen Teslarepresentant att intervjua?
Det gick inte att ringa till Tesla? :lol:

Nä, men det är klart det är rimligt att en artikel om Volvo handlar om Volvo och inte urartar till en fan piece om Tesla.
Det ligger dock i journalistens uppdrag att inte bara ta diktamen, utan bidra med research och ifrågasätta, det görs ju inte öht här vad jag kan se.

Mycket svag artikel generellt, det är ju svårt att avgöra vad som är citat/diktamen från SvDs "partner Volvo Car Sverige", och vad som är journalistens egna bidrag (mycket lite tolkar jag det som), men när artiklen ändå tar upp och jämför med Volvos konkurrenter så bör ju iaf ambitionen vara att göra en rättvisande jämförelse, den ambitionen verkar inte finnas alls vad jag kan se.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

På tal om Volvo. Ledaren på DI är inte helt ok med att Volvo har Kinesiskt ägande, speciellt inte med tanke på moderna bilar och dess uppkopplingar med nätet, samt att vissa anser att statsbilar i Sverige måste vara Volvo.
https://www.di.se/ledare/volvo-maste-hem/
Tänk om några år när elbilarnas revolution rullar på gatorna. De kommer att vara mycket kraftfulla datorer på hjul, med sensorer överallt som ser allt och minns allt och är uppkopplade till fordonstillverkarens centraldator för uppdatering och informationsinhämtning. De kommer också att ha sensorer som känner av förarens tillstånd så att hon inte somnar eller har alkohol i utandningsluften.

I en mening är en sådan bil en fantastisk skapelse, fossilfri, supersäker och en del i ett gigantiskt informationsmoln. I en annan mening är den en rullande spioncentral.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bilrevolutionen: ”Vi skapar en dator på hjul”

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:

SvD intervjuar Volvo representant och du tycker det borde handlat om Tesla.
Kanske finns det ingen Teslarepresentant att intervjua?
Det gick inte att ringa till Tesla? :lol:

Nä, men det är klart det är rimligt att en artikel om Volvo handlar om Volvo och inte urartar till en fan piece om Tesla.
Det ligger dock i journalistens uppdrag att inte bara ta diktamen, utan bidra med research och ifrågasätta, det görs ju inte öht här vad jag kan se.

Mycket svag artikel generellt, det är ju svårt att avgöra vad som är citat/diktamen från SvDs "partner Volvo Car Sverige", och vad som är journalistens egna bidrag (mycket lite tolkar jag det som), men när artiklen ändå tar upp och jämför med Volvos konkurrenter så bör ju iaf ambitionen vara att göra en rättvisande jämförelse, den ambitionen verkar inte finnas alls vad jag kan se.

/fth

Vad hade du velat se om Tesla då? Hur mycket hade varit rimligt? Räcker det inte med att nämna Tesla för lite kontext? Måste man redovisa mer?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Jag tycker inte SvD bara pratar om Volvo, utan de hypar faktiskt flera andra fordonstillverkare som varit ledande och är med och driver på området framåt.

Ifrån SvD-artikeln:

"– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025."

"Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna."
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Jag tycker inte SvD bara pratar om Volvo, utan de hypar faktiskt flera andra fordonstillverkare som varit ledande och är med och driver på området framåt.

Ifrån SvD-artikeln:

"– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025."

"Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna."
Det var väl just obalansen mellan hur mycket utrymme Teslas sedan många år levererade lösning fick, jämfört med de framtida högtflygande planerna hos Volvo, VW, Toyota, etc som dom kanske skall leverera i någon from typ 2025 som jag reagerade på. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Vad behövs mest? Livsmedelsproduktion eller grön el? Eller kan de två näringarna dra nytta av varandra?
Det är knäckfrågor för länsstyrelsen i Skåne när man tar ställning till om en dansk koncern ska få använda 232 hektar åkermark i Helsingborgs kommun för en jättelik solcellspark.
– Hela solcellsbranschen väntar på besked. Frågorna måste få ett svar, säger Ted Bergdahl, kommunikationschef på European Energy.
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-13/a ... oda-jorden
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
Jag tycker inte SvD bara pratar om Volvo, utan de hypar faktiskt flera andra fordonstillverkare som varit ledande och är med och driver på området framåt.

Ifrån SvD-artikeln:

"– Nu skapar vi en dator på hjul, säger Patrik Bengtsson på Volvo.
Men det är det fler som gör. Volkswagen har redan börjat med sitt Volkswagen.OS som lanseras brett 2025 och som de sedan räknar med att trycka in i 10 miljoner bilar varje år.
BMW kommer med sitt nya operativsystem i samband med att Neue Klasse, bolagets nya plattform för elbilar, kommer 2025."

"Toyota, världens största biltillverkare, har systemet Arene. Det ska ut på marknaden inom fem år och vara tillgängligt för flera tillverkare.
Enligt Woven Planet, Toyotas mjukvarubolag, kommer Arene att vara lika omvälvande för bilvärlden som Microsofts Windows varit för persondatorerna och Apples Ios varit för de smarta mobilerna."
Det var väl just obalansen mellan hur mycket utrymme Teslas sedan många år levererade lösning fick, jämfört med de framtida högtflygande planerna hos Volvo, VW, Toyota, etc som dom kanske skall leverera i någon from typ 2025 som jag reagerade på. ;)

/fth
Jo, det var ju lite märkligt kan jag hålla med om. Speciellt att de framhåller tex. Toyota som ledande på området (men inte andra som tex. Tesla). Är det något som, på gott och ont, normalt associeras till "en dator på hjul" så är det väl just Tesla?

Har dagens journalister någon koll alls undrar man? :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Uppemot 2 000 nya jobb uteblev i Robertsfors i Västerbotten när kommunen på grund av elbrist tvingades tacka nej till ett utländskt bolag som ville etablera sig. Näringslivschef Olof Norberg finner det ”oerhört frustrerande”. Det kan man gott förstå.
https://www.svd.se/tand-ett-ljus-i-stallet

Robertsfors ligger i Skellefteå krafts elområde.
Skellefteå kraft har gott om el, så de sa ja till etableringen i Robertsfors.
Men Svenska Kraftnät kan tydligen inte bygga elledningar.
För de sa nej. Så stora elledningar till lilla Robertsfors, det är helt enkelt inte möjligt. I vart fall inte inom rimlig tid.

Mycket märkligt att det nästan är omöjligt att bygga elledningar i Sverige!
I ett land som traditionellt varit duktiga på elbyggen, med ASEA(ABB) i spetsen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Drygt 2ggr sveriges statsskuld
ms 76132 "Eleamore"
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev:
Enligt artikeln har Nevs idag 700 anställda. 300 har nyligen varslats om uppsägning... Är det ens möjligt att bygga bilar i någon slags omfattning med ~400 anställda?...

Adjö Saab Automobile...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
fth skrev:
Enligt artikeln har Nevs idag 700 anställda. 300 har nyligen varslats om uppsägning... Är det ens möjligt att bygga bilar i någon slags omfattning med ~400 anställda?...

Adjö Saab Automobile...
Saab automobile gick ju i konkurs 2011.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Mercedes batterileverantör Farasis har problem, VDn går till VW.
Enligt en mediarapport kommer produktionen av battericeller av Daimler-partner Farasis Energy i Sachsen-Anhalt att skjutas upp med två och ett halvt år från april 2022 till oktober 2024.


Battericellleverantören Farasis tappar vd för VW & tysk fabrik kan vara på väg att kollapsa.

I Bitterfeld-Wolfen ville den kinesiska leverantören Farasis producera battericeller för Daimler under det kommande året . Nu kan byggandet av fabriken försenas med år - eller till och med misslyckas helt. Den lokala strategin håller på att revideras. Dessutom vill de få fabrikerna i Kina på rätt spår. Allt detta sammanfaller med avgången från den europeiska chefen för den kinesiska battericellstillverkaren Farasis, Sebastian Wolf. De dras förmodligen till Volkswagen.


Enligt en mediarapport kommer produktionen av battericeller av Daimler-partner Farasis Energy i Sachsen-Anhalt att skjutas upp med två och ett halvt år från april 2022 till oktober 2024. Även om de inte verkar vara helt överens här. Eftersom "Handelsblatt" tidigare hade rapporterat att projektet i Bitterfeld kanske inte ens kommer till stånd - men åtminstone en byggnadsfördröjning på cirka två år fram till hösten 2024 kan antas. Bara förra året förvärvade Daimler cirka tre procent av Farasis.

Enligt tidigare uppgifter ville den kinesiska leverantören investera cirka 600 miljoner euro i fabriken i Bitterfeld-Wolfen för den första byggfasen. Enligt detta bör upp till 2000 arbetstillfällen skapas. Enligt tidigare idéer bör platsen också bli koncernens nya europeiska huvudkontor. Åtminstone Daimler har gett det helt klart. För för dem borde konstruktionsfördröjningen inte leda till leveransförseningar i de utlovade cellvolymerna: Farasis kommer att leverera cellerna till Mercedes -elbilarna från Zhenjiang år 2024.

Sebastian Wolf, den europeiska chefen för den kinesiska battericellstillverkaren Farasis, går tydligen över till Volkswagen, som "Manager Magazin" rapporterar, med hänvisning till företagscirklar. Som tidningen rapporterar kommer Wolf att ansvara för att bygga de europeiska battericellanläggningarna på VW. Wolf ska ta över den operativa ledningen av produktionen av cellerna . Ett begripligt förvärv för Volkswagen, som kommer att driva sin egen e-strategi framåt.
https://www.elektroauto-news.net/2021/f ... CjcnBszRVR
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Tesla's battery factory in Germany will receive €120 million in state government funding.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... randenburg

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Nytt elbilsrekord i Sverige – Tesla toppar listan.

Tesla Model Y är den mest registrerade bilmodellen hittills i september med 534 bilar.

Elbilar håller på att slå ett historiskt rekord i Sverige just nu.
Var tredje registrerad bil i september är elektrisk – och el har gått om bensin i popularitet.
Den allra populäraste bilmodellen just nu är Tesla Model Y.

Övergången till elbilar ökar med exponentiell hastighet i Sverige. Vi är redan bäst i EU på att köpa elbilar, och nu kan Dagens PS berätta att ett historiskt rekord är på väg att slås i september.
För första gången någonsin är mer än 30 procent av de registrerade nybilarna i Sverige elektriska. Och elbilar har passerat både bensinbilar och laddhybrider i popularitet.
När halva september gått har det rullat ut över 3000 elbilar av totalt 10 000 registrerade nybilar, visar siffor från car.info.
Ökat andelen med 200 procent på ett år
Det innebär att elbilarna ökat sin marknadsandel med 200 procent jämfört med förra året. Även månad för månad, jämfört med augusti ökar elbilarna rejält.
Marknadsandelen steg med 36 procent mot augusti. Även laddhybrider ökar, men bara marginellt.

https://www.dagensps.se/motor/elbilar/n ... TDJ0jkR4no
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »




Volkswagen says chip crisis won’t ease until second half of 2022.

The head of VW’s Americas business doesn’t see U.S. auto production returning to normal levels until the second half of next year.
https://www.autonews.com/manufacturing/ ... -half-2022
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Akio Toyoda gillar inte elbilar.

Akio Toyoda Would Rather Die Than Adapt.

Akio Toyoda says moving to electric cars will destroy the Japanese economy.

Akio Toyoda, grandson of the founder of Toyota, has gone into full frontal assault mode on proposals by the Japanese government to slash carbon emissions from the transportation sector by transitioning to electric vehicles.
In addition to being the CEO of Toyota, he is also the chairman of the Japanese Automobile Manufacturers Association (JAMA), which means he has a lot of clout in his home country. (He also has a significant impact on policies in the US and other countries.)
https://cleantechnica.com/2021/09/20/ak ... han-adapt/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Låter lite som den där galna tysken som trodde att elbilar var en Fransk komplott för att förstöra Tysk ekonomi. :roll:

Är det någon som på allvar tror att elbilar kommer leda till att det krävs färre arbetare? Det enda Toyoda är rädd för är att han missat tåget och stått på fel perrong.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Din analys är nog 100% korrekt, dom skulle ha lyssnat på vad jag skrev här för flera år sedan nu så
hade dom haft ett bättre läge idag, nu ser det verkligen tufft ut tycker jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Låter lite som den där galna tysken som trodde att elbilar var en Fransk komplott för att förstöra Tysk ekonomi. :roll:

Är det någon som på allvar tror att elbilar kommer leda till att det krävs färre arbetare? Det enda Toyoda är rädd för är att han missat tåget och stått på fel perrong.
Jag tror nog iofs att elbilar kommer att leda till att betydligt färre arbetare krävs, det är ju en enorm massa människor inblandade i produktion, drift och underhåll av fossilmotorer som helt enkelt inte behövs längre, allt från R&D via tillverkning till verkstadspersonal.

Jag håller dock med till 100% att Toyota sannolikt är den stora biltillverkare som ligger sämst till i omställningen till elbilar, till mycket stor del pga att Toyoda och ledningen målat in sig i ett hörn av fortsatt fossilberoende, "självladdande" hybrider och vätgas.

Det krävs nog att styrelse, ledning, och kanske en stor del av chefer på hög och mellannivå byts ut för för att dom skall kunna vända den här supertankern från sin kollisionskurs.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Zalman3 skrev:

Nytt elbilsrekord i Sverige – Tesla toppar listan.

Tesla Model Y är den mest registrerade bilmodellen hittills i september med 534 bilar.

Elbilar håller på att slå ett historiskt rekord i Sverige just nu.
Var tredje registrerad bil i september är elektrisk – och el har gått om bensin i popularitet.
Den allra populäraste bilmodellen just nu är Tesla Model Y.

Övergången till elbilar ökar med exponentiell hastighet i Sverige. Vi är redan bäst i EU på att köpa elbilar, och nu kan Dagens PS berätta att ett historiskt rekord är på väg att slås i september.
För första gången någonsin är mer än 30 procent av de registrerade nybilarna i Sverige elektriska. Och elbilar har passerat både bensinbilar och laddhybrider i popularitet.
När halva september gått har det rullat ut över 3000 elbilar av totalt 10 000 registrerade nybilar, visar siffor från car.info.
Ökat andelen med 200 procent på ett år
Det innebär att elbilarna ökat sin marknadsandel med 200 procent jämfört med förra året. Även månad för månad, jämfört med augusti ökar elbilarna rejält.
Marknadsandelen steg med 36 procent mot augusti. Även laddhybrider ökar, men bara marginellt.

https://www.dagensps.se/motor/elbilar/n ... TDJ0jkR4no
Och ser man till laddbara bilar är det ca 50% av försäljningen.
Men intressant att elbilar nu är större än laddhybrider. Den skiftningen gick fort! För ett år sen var elbilar bara 25-30% av andelen laddbart.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar