Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Northvolds vd på TV4 tidigare idag.

Fick bl.a. frågan om blodsbatterier.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

leiflodde skrev:
Northvolds vd på TV4 tidigare idag.

Fick bl.a. frågan om blodsbatterier.
Länk - möjligen? ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Tänkt på det också i några år. Tomgångskörning i stad är förbjudet i mer än några få minuter, köra dieselvärmare i en halvtimme ibland helt utan rening är inga problem...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Jerker, vad har du gjort nu?!
0438B21D-38B1-4C23-B1CE-3F5FFC01ED40.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Svenssons skrev:
Tänkt på det också i några år. Tomgångskörning i stad är förbjudet i mer än några få minuter, köra dieselvärmare i en halvtimme ibland helt utan rening är inga problem...
Funderade på samma bl.a. förra veckan när en kollega nämnde att värmaren gick hela julhelgen fast hen var ledig :o orkade inte ändra klockan :twisted:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Jerker, vad har du gjort nu?!
Schhh...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Tänkt på det också i några år. Tomgångskörning i stad är förbjudet i mer än några få minuter, köra dieselvärmare i en halvtimme ibland helt utan rening är inga problem...
Det är galet knasigt och totalt inkonsekvent (som mycket i samhället). Att man straffar någon som tomgångskör i 5 minuter (med partikelfilter och katalysator), men låter de med dieselvärmare spruta ut helt orenade utsläpp, och en enormt massa partiklar i timtals (tex. taxi) är rent hål i huvudet. Vad tänker våra politiker med?

Samma sak med alla kinesiska moppebilar som släpper ut helt orenat, och som alla ungar far om omkring med. Förutom att vara dåliga för miljön (en moppebil kan skitna ner lika mycket som 20 vanliga ICE-bilar) så verkar de inte speciellt trafiksäkra heller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Artikel i media

Inlägg av micke_r »

leiflodde skrev:
Svenssons skrev:
Tänkt på det också i några år. Tomgångskörning i stad är förbjudet i mer än några få minuter, köra dieselvärmare i en halvtimme ibland helt utan rening är inga problem...
Funderade på samma bl.a. förra veckan när en kollega nämnde att värmaren gick hela julhelgen fast hen var ledig :o orkade inte ändra klockan :twisted:
Skottpengar på sånt, ok lite hårt men det är inte ok beteende! Hade han haft Volvo så drar värmaren så mycket batteri också förutom diesel så han inte kommer kunna använda den om den stått och gått utan att köra efteråt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Det är galet knasigt och totalt inkonsekvent (som mycket i samhället). Att man straffar någon som tomgångskör i 5 minuter (med partikelfilter och katalysator), men låter de med dieselvärmare spruta ut helt orenade utsläpp, och en enormt massa partiklar i timtals (tex. taxi) är rent hål i huvudet. Vad tänker våra politiker med?
Är det någon som blir straffad för tomgångskörning i praktiken? Har man någonsin sett polisen gå runt i en stillastående bilkö och dela ut böter?
Man får nog bete sig betydligt mer provokativt än så.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Är det någon som blir straffad för tomgångskörning i praktiken? Har man någonsin sett polisen gå runt i en stillastående bilkö och dela ut böter?
Inte vad jag känner till eller hört talas om.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

One pedal driving har fått en ny innebörd!
Bromspedalen kan lossna i 60 000 bilar – Audi, Seat, Skoda och Volkswagen drabbade.
https://www.vibilagare.se/nyheter/broms ... n-drabbade
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Artikel i media

Inlägg av tor-ake »

Till bränslevärmarnas försvar skall sägas att de är väldigt effektiva, och trycket och temperaturen i förbränningskammaren är relativt lågt, så det blir inte samma typ av avgaser som från en kolvmotor. Mycket partiklar men det mesta i bilens omedelbara närhet om det inte blåser. Inte så mycket NOx. Värmaren kommer också snabbt upp i arbetstemperatur, jämfört med kolvmotorn som behöver stå och stånka i många minuter innan den slutar spy ut oförbrända kolväten.

Man kan nog jämföra värmaren med en oljepanna som ju fortfarande får användas för uppvärmning av hus på många platser. Eller vedkamin. Jag har en sån "finrumskamin" som jag eldar nån kubikmeter björkved i varje vinter, och den släpper nog tyvärr, måste jag säga, ut mer partiklar än grannarnas dieselvärmare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

tor-ake skrev:
Man kan nog jämföra värmaren med en oljepanna som ju fortfarande får användas för uppvärmning av hus på många platser. Eller vedkamin. Jag har en sån "finrumskamin" som jag eldar nån kubikmeter björkved i varje vinter, och den släpper nog tyvärr, måste jag säga, ut mer partiklar än grannarnas dieselvärmare.
Värmepanna och vedkamin har dock krav på "avgasröret" så att avgaserna sprids bort. Här skickas avgaserna ut i marknivå inte sällan i stadsmiljö.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Artikel i media

Inlägg av tor-ake »

Ja precis, att partiklarna (röken) håller sig nära bilen kan ju vara både bra och dåligt. Dåligt om man måste gå i närheten. I Stadsmiljö, vid en trottoar t.ex, borde det vara totalförbud.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev:
Ja precis, att partiklarna (röken) håller sig nära bilen kan ju vara både bra och dåligt. Dåligt om man måste gå i närheten. I Stadsmiljö, vid en trottoar t.ex, borde det vara totalförbud.
Det värsta är att de riskerar att dras in i kupén. Hos min XC60 D5 satt värmarens avgasrör bakom höger framhjul, om man stod still luktade det gammal långtradare i bilen.
Det var den direkta orsaken till att jag sålde den bilen.
När bilen var "ny" rök värmaren så mycket att grannarna ringde brandkåren, jag vaknade av att Polisen ringde!

Bilen innan och de två efterföljande var bensindrivna och där var det aldrig problem med avgaslukt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Ska vi fortsätta på dieselvärmare så vill jag passa på att ge en känga till ett par av mina annars trevliga grannar: de har egen parkering med väggutag direkt i anslutning. Och så står deras diesellok där och bränner diesel istället för att vara inkopplade med en 1 meters kabel i väggen.

Varför gör man så här? :?
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Artikel i media

Inlägg av Erxon »

Teslaspolen skrev:
Ska vi fortsätta på dieselvärmare så vill jag passa på att ge en känga till ett par av mina annars trevliga grannar: de har egen parkering med väggutag direkt i anslutning. Och så står deras diesellok där och bränner diesel istället för att vara inkopplade med en 1 meters kabel i väggen.

Varför gör man så här? :?
Har man dieselvärmare behöver man inte en elektrisk motorvärmare, så enkelt resonerar de flesta. Det är en extra kostnad

Sen att jag på min gamla V70 som hade dieselvärmare så monterade jag även en elektrisk motorvärmare då jag på jobbet har möjlighet till stolpe och även hade en batteriladdare inkopplad genom motorvärmaruttaget. Samtidigt som man fick varm bil så laddade jag batteriet, medan hemma körde jag dieselvärmaren på morgonen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

Teslaspolen skrev:
Ska vi fortsätta på dieselvärmare så vill jag passa på att ge en känga till ett par av mina annars trevliga grannar: de har egen parkering med väggutag direkt i anslutning. Och så står deras diesellok där och bränner diesel istället för att vara inkopplade med en 1 meters kabel i väggen.

Varför gör man så här? :?
Därför att man kan starta och ställa in dieselvärmaren med mobilen?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Dom som tycker Teslabjörn är "biased" borde nog lyssna från ca 19:00 i denna videon. :lol:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

mikebike skrev:
Teslaspolen skrev:
Ska vi fortsätta på dieselvärmare så vill jag passa på att ge en känga till ett par av mina annars trevliga grannar: de har egen parkering med väggutag direkt i anslutning. Och så står deras diesellok där och bränner diesel istället för att vara inkopplade med en 1 meters kabel i väggen.

Varför gör man så här? :?
Därför att man kan starta och ställa in dieselvärmaren med mobilen?
Det kan man ju med elvärmare också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Teslaspolen skrev:
mikebike skrev:
Teslaspolen skrev:
Ska vi fortsätta på dieselvärmare så vill jag passa på att ge en känga till ett par av mina annars trevliga grannar: de har egen parkering med väggutag direkt i anslutning. Och så står deras diesellok där och bränner diesel istället för att vara inkopplade med en 1 meters kabel i väggen.

Varför gör man så här? :?
Därför att man kan starta och ställa in dieselvärmaren med mobilen?
Det kan man ju med elvärmare också.
Nog inte alla som har det. Har inte för mig det fanns ngt uttag på min V60. Men att starta dieselvärmaren från mobilen gick fint.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar