Jag åkte buss själv till min pappa 8 mil bort när jag var 8 år. När jag var 5-6 år aktiverade jag mig själv på gården eller i skogen.
Ja, det har hänt mycket på den fronten de senaste decennierna. Man kan raljera om detta, men det var inget underligt med att man satte barn på tåget med en adresslapp runt halsen och litade på att snälla vuxna skulle ta hand om dem på tåget och hjälpa dem om de skulle byta tåg nånstans.
Hörde om att när USA:s statliga postbolag startades tidigt förra seklet så dröjde det inte många år innan man var tvungna att gå ut och informera om att det inte längre var tillåtet att skicka barn som postpaket.
Angående SvD drevet om laddplatser, är det Volvos styrelse som inte vill se elbilarna komma?
Det tror jag inte men inte omöjligt. Så har de jobbat förr.
Den uppmärksammade och till stor del felaktiga IVL-rapporten som sågade elbilarnas miljönytta 2017, var ju ett beställningsjobb från Volvo. Ena rapportförfattaren jobbade på Volvo och en annan var en tidigare Volvoanställd som konsultade.
Jag åkte buss själv till min pappa 8 mil bort när jag var 8 år. När jag var 5-6 år aktiverade jag mig själv på gården eller i skogen.
Det var väl inget. Oj oj. Jag hade 14 km till skolan och fick gå varje dag. Redan i första klass. Fick brottas med vargar på vintern och björnar på sommarn.
Rena lyxen!
När jag var liten bodde vi i en skokartong på motorvägen...
Och åt en näve grus till frukost om jag inte minns fel?
Rapport pressar Volvo chefen Håkan Samuelsson om deras tunga bilar och han försvarar sig med att fossilmotorer inte är framtiden utan ”Hel elektrifierade bilar”. Sedan fortsatte han något mumlande om att det är svårt och tar tid.
Rapport pressar Volvo chefen Håkan Samuelsson om deras tunga bilar och han försvarar sig med att fossilmotorer inte är framtiden utan ”Hel elektrifierade bilar”. Sedan fortsatte han något mumlande om att det är svårt och tar tid.
Jag tycker det är lite stort ändå.
men stora tunga elbilar är ok (eftersom du beställt en cybertruck)?
Rapport pressar Volvo chefen Håkan Samuelsson om deras tunga bilar och han försvarar sig med att fossilmotorer inte är framtiden utan ”Hel elektrifierade bilar”. Sedan fortsatte han något mumlande om att det är svårt och tar tid.
Jag tycker det är lite stort ändå.
men stora tunga elbilar är ok (eftersom du beställt en cybertruck)?
Är inget fel på stora tunga bilar... det är avgasgeneratorn som är fel.
Rapport pressar Volvo chefen Håkan Samuelsson om deras tunga bilar och han försvarar sig med att fossilmotorer inte är framtiden utan ”Hel elektrifierade bilar”. Sedan fortsatte han något mumlande om att det är svårt och tar tid.
Jag tycker det är lite stort ändå.
men stora tunga elbilar är ok (eftersom du beställt en cybertruck)?
Är inget fel på stora tunga bilar... det är avgasgeneratorn som är fel.
Var väldigt många år sedan jag slutade lyssna på den gubben.
En forskningschef då eller lyssnar du inte på dom gubbarna heller?
"
Utöver miljöaspekten påverkar de tyngre bilarna också trafiksäkerheten. Enligt Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, handlar det största problemet om viktspridningen.
"
Var väldigt många år sedan jag slutade lyssna på den gubben.
En forskningschef då eller lyssnar du inte på dom gubbarna heller?
"
Utöver miljöaspekten påverkar de tyngre bilarna också trafiksäkerheten. Enligt Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, handlar det största problemet om viktspridningen.
"
Läste du mitt första inlägg eller trollar du bara?
Min poäng var att Volvos chef nu säger att helt eldrivna bilar är framtiden, missförstod detta?
Var väldigt många år sedan jag slutade lyssna på den gubben.
En forskningschef då eller lyssnar du inte på dom gubbarna heller?
"
Utöver miljöaspekten påverkar de tyngre bilarna också trafiksäkerheten. Enligt Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, handlar det största problemet om viktspridningen.
"
Varför skulle jag bry mig ett jota om att andra köpt lättare bilar som ”blir krossade” av min tunga bil? De har gjort sitt val själva att köra den bilen, jag spenderar mina pengar för min säkerhet, inte andras.
Var väldigt många år sedan jag slutade lyssna på den gubben.
En forskningschef då eller lyssnar du inte på dom gubbarna heller?
"
Utöver miljöaspekten påverkar de tyngre bilarna också trafiksäkerheten. Enligt Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, handlar det största problemet om viktspridningen.
"
Varför skulle jag bry mig ett jota om att andra köpt lättare bilar som ”blir krossade” av min tunga bil? De har gjort sitt val själva att köra den bilen, jag spenderar mina pengar för min säkerhet, inte andras.
Bilens tyngd/massa har stor betydelse för säkerheten för de som färdas i den vid en kollision. Jag tycker visst att den aspekten förtjänar att diskuteras.
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.
Vad är det för teknik som ska se till att Cybertrucken inte krockar med en gammal Opel Corsa? Ska Cybertrucken hoppa upp för att undvika Corsan?
Bilens tyngd/massa har stor betydelse för säkerheten för de som färdas i den vid en kollision. Jag tycker visst att den aspekten förtjänar att diskuteras.
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Klart det är egoistiskt, allt vi människor gör är av själviska anledningar. Att bry sig om andra gör folk bara för att de antingen mår bra av att andra ser dem som sympatiska eller för att de mår bra av att klappa sig själva på axeln för att de är så snälla. Jag tänker inte bry mig om att andra valt billiga lätta bilar när jag väljer bil, att de väljer att utsätta sig för den ökade risken för skada är deras beslut helt enkelt.
För trafiksäkerheten så är det för övrigt mer ett argument mot att köra runt i lättare bilar än tyngre bilar.
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.
Vad är det för teknik som ska se till att Cybertrucken inte krockar med en gammal Opel Corsa? Ska Cybertrucken hoppa upp för att undvika Corsan?
Teknik och regler. Bilar utan skydd mot kollisioner kommer till slut ha dödat sig själva och ingen kommer att vilja köpa bil som krockar när det finns bilar som försöker undvika krockar. Priset på bilar lär gå upp pga teknikutveckling och nya regler och man kommer hellre välja att inte ha en bil när man räknar på det ekonomiskt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.
Vad är det för teknik som ska se till att Cybertrucken inte krockar med en gammal Opel Corsa? Ska Cybertrucken hoppa upp för att undvika Corsan?
Teknik och regler. Bilar utan skydd mot kollisioner kommer till slut ha dödat sig själva och ingen kommer att vilja köpa bil som krockar när det finns bilar som försöker undvika krockar. Priset på bilar lär gå upp pga teknikutveckling och nya regler och man kommer hellre välja att inte ha en bil när man räknar på det ekonomiskt.
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.
Vad är det för teknik som ska se till att Cybertrucken inte krockar med en gammal Opel Corsa? Ska Cybertrucken hoppa upp för att undvika Corsan?
Teknik och regler. Bilar utan skydd mot kollisioner kommer till slut ha dödat sig själva och ingen kommer att vilja köpa bil som krockar när det finns bilar som försöker undvika krockar. Priset på bilar lär gå upp pga teknikutveckling och nya regler och man kommer hellre välja att inte ha en bil när man räknar på det ekonomiskt.
Om en mamma med sina två barn i en Mini eller Fiat 500 på väg till dagis frontalt kolliderar med en Cybertruck så är det väl ett case att diskutera. Att inte bry sig ett jota tycker jag är väl egoistisk. Att bygga säkerhet på stridsvagnsprincipen som exempelvis Volvo gjort och fortfarande gör är ju bara ett sätt att flytta allt krockvåldet från Goliat till David. Inte helt sympatiskt i mina ögon. Tekniken bör kunna hjälpa oss på att annat sätt än enbart genom större storlek.
Tekniken ska väl se till att en krock mellan två bilar inte inträffar? Skillnad i vikten spelar ingen roll när bilarna inte krockar.
Vad är det för teknik som ska se till att Cybertrucken inte krockar med en gammal Opel Corsa? Ska Cybertrucken hoppa upp för att undvika Corsan?
Teknik och regler. Bilar utan skydd mot kollisioner kommer till slut ha dödat sig själva och ingen kommer att vilja köpa bil som krockar när det finns bilar som försöker undvika krockar. Priset på bilar lär gå upp pga teknikutveckling och nya regler och man kommer hellre välja att inte ha en bil när man räknar på det ekonomiskt.
Ok och när tror du att vi är där? 50-100år?
Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Definiera "är där". Det är ju inget binärt utan en långsam övergång som har pågått i decennier och kommer att fortsätta. Vad händer när en Opel Corsa från 2020 krockar med en Trabant?
"är där"= bilarna med "Teknik och regler" undviker själva att krocka.