Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.
Det är inte sällan så att det är antingen eller. Det finns en bemannad mack, eller så finns det en automatstation. Inte både och.
Främst i/kring städer man kan välja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Dom bemannade mackarna i mindre samhällen har haft det lika tufft som livsmedelshandlare eller butiker generellt. Förr kunde det ju finnas flera konkurrenter på varje ort. Numera har ju ofta allt, livsmedel, kiosk, postkontor, bensinmack fått slås ihop till en verksamhet.
Med rätt läge klarar dom sig utan bensinförsäljning. Med fel läge hjälper det inte med fördubblad bensinförsäljning.
Precis som med närbutiken så saknar man den inte förens den är borta. Då är det för sent att stödja den genom att handla där och man får längre när man vill kompletteringshandla.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.

https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.

https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I

/fth
När det finns ömsesidiga intressen blir det ju inte så svåra förhandlingar.

Samma med etanolsatsningen när det begav sig. Det spelade ju Saab rakt i händerna. Ingen slump.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Nackdelen är ju att man gör sig själv (Sverige) en björntjänst. Istället borde intern industri styras emot att bli konkurrens kraftig inte stöd eller bidragsberoende.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Nackdelen är ju att man gör sig själv (Sverige) en björntjänst. Istället borde intern industri styras emot att bli konkurrens kraftig inte stöd eller bidragsberoende.
Hur hade elbilsförsäljningen sett ut utan stöd?

Dödar man sin industri kommer den inte tillbaka. Ska vi gissa på att man vill ha en omställning, inte en avveckling?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Dumt stöd hjälper inte, se varven. Mm måste hjälpa sin industri att ställa om till den nya ordningen så mycket det bara går.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Dumt stöd hjälper inte, se varven. Mm måste hjälpa sin industri att ställa om till den nya ordningen så mycket det bara går.
Genom att anpassa bonus/malus nu men samtidigt sätta en dead line när man ska ha ställt om menar du?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Norges Automobil-Forbund (NAF.no) har gjort ett test av laddhastighet och räckvidd under sommarförhållanden:

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021

Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2

Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till? :?

Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?

Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv. ;)

Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR:
test.jpg
Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.

Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.

Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Norges Automobil-Forbund (NAF.no) har gjort ett test av laddhastighet och räckvidd under sommarförhållanden:

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021

Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2

Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till? :?

Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?

Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv. ;)

Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR:
test.jpg
Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.

Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.

Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.

/fth
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.

Definitivt årets elbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Credde skrev:
Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.
Bra KPI, jag lade till den också, genomgående imponerande verklig räckvidd, som minst 97% av WLTP (Xpeng), och som mest 124% (BMW):
test2.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.

Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.

Definitivt årets elbil.
Helt klart mycket imponerande siffror för Ioniq 5!

Jag är lite fundersam över den något blygsamma totala räckvidden, särskilt med tanke på att man inte har tillgång till SuC, men under förutsättning att man kan hitta bra snabbladdare under färd så bör den extrema laddhastigheten göra att den funkar som långfärdslok trots detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

fth skrev:
martinot skrev:
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.

Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?

/fth
Sagt och gjort, här kan ni leka med siffrorna som ni vill! ;)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.

Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?

/fth
Sagt och gjort, här kan ni leka med siffrorna som ni vill! ;)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

/fth
Tackar!

Snyggt jobbat med sammanställningen (något NAF själva borde gjort)! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
dd88 skrev:
Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.

Definitivt årets elbil.
Helt klart mycket imponerande siffror för Ioniq 5!

Jag är lite fundersam över den något blygsamma totala räckvidden, särskilt med tanke på att man inte har tillgång till SuC, men under förutsättning att man kan hitta bra snabbladdare under färd så bör den extrema laddhastigheten göra att den funkar som långfärdslok trots detta.

/fth
Jo, lite det konceptet som gjort att e-tron är så effektiv i praktiken så länge som Ionity finns längs vägen, trots att den är väldigt törstig (stora "fyrkantiga" och tunga SUV:ar drar alltid mycket soppa, och än mer kännbar blir den höga förbrukningen när de istället för fossilbränsle går på el).

Är verkligen imponerad av batterikemin hos E-GMP. Extremt bra jobbat av Hyundai. Även VAG och PPE imponerar måste sägas (i detta fallet i form av e-tron GT).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).

Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).

Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
https://insideevs.com/news/407979/audi- ... tric-cars/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).

Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
https://insideevs.com/news/407979/audi- ... tric-cars/
Tack! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!


Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!


Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD
Är rätt vanligt att företag inom vätgas (men faktiskt mer ofta än vad man först tror inom vindkraft) har kopplingar till och samarbeten med olje/gasindustrin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar