Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Det är sant att brytning av sällsynta jordartsmetaller, liksom brytning av alla andra mineraler, är förenat med en måttlig till stor miljöförstöring och potentiellt dåliga arbetsförhållanden, särskilt om man köper från en diktatur eller ännu värre ett konfliktområde.
Men det här är inga olösliga problem. Man kan sköta gruvor på ett miljömässigt och socialt ansvarstagande sätt. Man kan öppna nya gruvor i Sverige eller andra demokratier. Det är inget starkt argument mot elbilar som sådana.
Alla hans föreslagna lösningar - biogas, biodiesel, etanol och vätgas - de har däremot olösliga problem. Världen har inte tillräckligt med slaktavfall och andra restprodukter för att göra biogas till alla världens bilar. Man kan inte odla tillräckligt med sockerrör heller för att göra etanol av, och vätgas vet vi väl alla vid det här laget att det mest är ett omständligt sätt att driva en elbil på. Inget av det där är bra lösningar i stor skala.
Men det här är inga olösliga problem. Man kan sköta gruvor på ett miljömässigt och socialt ansvarstagande sätt. Man kan öppna nya gruvor i Sverige eller andra demokratier. Det är inget starkt argument mot elbilar som sådana.
Alla hans föreslagna lösningar - biogas, biodiesel, etanol och vätgas - de har däremot olösliga problem. Världen har inte tillräckligt med slaktavfall och andra restprodukter för att göra biogas till alla världens bilar. Man kan inte odla tillräckligt med sockerrör heller för att göra etanol av, och vätgas vet vi väl alla vid det här laget att det mest är ett omständligt sätt att driva en elbil på. Inget av det där är bra lösningar i stor skala.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Artikel i media
En ytterligare grej som inte verkar vara särskilt välkänt i Sverige och som således inte alla känner ang. biogas-/metangasdrivna fordon är tyvärr följande:Jerka skrev:.../ Alla hans föreslagna lösningar - biogas, biodiesel, etanol och vätgas - de har däremot olösliga problem. Världen har inte tillräckligt med slaktavfall och andra restprodukter för att göra biogas till alla världens bilar. Man kan inte odla tillräckligt med sockerrör heller för att göra etanol av, och vätgas vet vi väl alla vid det här laget att det mest är ett omständligt sätt att driva en elbil på. Inget av det där är bra lösningar i stor skala. [Min fetstil.]
Det här kände t.ex. inte jag till när jag köpte en beg. ~2012 gasdriven Passat kombi 2014 eller när jag köpte min nuvarande ~2015 beg. gasdrivna Golf kombi 2018...1. CNG vehicles produce a large number of particles. Particle pollution is linked to a number of serious diseases including cancer , Alzheimer’s and cardiovascular and respiratory /.../ illnesses . CNG cars and vans, unlike their diesel and petrol counterparts, are not subject to /.../ a particle number emission limit. This is despite Euro 6 CNG cars and vans having been shown to emit a large number of particles; for one van model tested particle number emissions were 50% higher than permitted for diesel or petrol vans . Heavy duty CNG /.../ vehicles are not subject to an on-road particle number limit until 2023 but have been /.../ shown to emit up to 3000 billion (3x10 /.../) particles per km which is far from negligible and /.../ buses also emit a large number of particles. The highest particle number emissions from CNG vehicles are usually measured during urban driving (i.e. low speeds, cold starts) which is particularly concerning for air quality in cities and urban areas.
2. CNG vehicles emit especially large numbers of ultrafine particles as small as 2.5 nm. /.../ These particles could potentially be the most harmful to human health as they have been shown to penetrate deep into the body and have been linked to an increased risk of brain cancer. If particles as small as 2.5nm are taken into account, the total amount of particles /.../ emitted by CNG cars and vans increases by between 100-500 times. For heavy duty CNG /.../ vehicles, extending the measurement range down to 10 nm has been shown to increase the total amount of particles by 100% and this is likely to increase if 2.5nm particles are /.../ considered. [Min fetstil.]
Källa: Sidorna 1 och 2 i det här PDF-dokumentet:
https://www.transportenvironment.org/si ... report.pdf
Och det blir ju inte bättre av att avgasröret slutar i höjd med förarstolen på min gasbil (eftersom det finns gastankar som hindrar att man kan dra det hela vägen till bakänden på bilen)...
Således sitter jag nu för tiden och stänger av AC'n vid samtliga rödljus eller när bilen står stilla av andra anledningar. På vägen hem en gång vid middagstid hamnade jag i en kö på motorvägen. Ute var det ~30 C varmt och gassande solsken. Att sitta i den kön med AC'n och motorn avstängd var lagom kul kan jag ju säga...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Artikel i media
Käre direktör Thomas det finns något som heter "LFP-batterier" som kräver långt mycket mindre sällsynta jordartsmetaller och har varit i produktion i rätt många elbilar nu sedan minst 2år tillbaka i tiden.Erxon skrev:Tidningen Transportnytt har denna inledning där VD'n för logistikföretaget NTEX uttalar sig.
Lite glad är jag att vi inte längre använder NTEX för våra transporter längre
MVH
Re: Artikel i media
Ja och LFP batterier lär ju även minska bränderna som han oroar sig över.NiklasTesla skrev:Käre direktör Thomas det finns något som heter "LFP-batterier" som kräver långt mycket mindre sällsynta jordartsmetaller och har varit i produktion i rätt många elbilar nu sedan minst 2år tillbaka i tiden.Erxon skrev:Tidningen Transportnytt har denna inledning där VD'n för logistikföretaget NTEX uttalar sig.
Lite glad är jag att vi inte längre använder NTEX för våra transporter längre
MVH
Re: Artikel i media
"Sällsynta jordartsmetaller" används förövrigt i stora mängder av oljeindustrin. Tex vid raffinering. Men även av fordonstillverkare, tex i katalysator.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
https://teslaclubsweden.se/sverige-ett- ... r-norrman/
ett laddmardröm
Artiklarna på tcs är ofta mycket gedigna och har bra fakta , förutom språket som fallerar. Tyvärr sänker det intrycket och hela innehållet ifrågasätts lätt, eller så slutar jag läsa, jag tycker det är tråkigt.
Nån mer som kan korrekturläsa, jag kan ställa upp ibland.
Mvh
ett laddmardröm
Artiklarna på tcs är ofta mycket gedigna och har bra fakta , förutom språket som fallerar. Tyvärr sänker det intrycket och hela innehållet ifrågasätts lätt, eller så slutar jag läsa, jag tycker det är tråkigt.
Nån mer som kan korrekturläsa, jag kan ställa upp ibland.
Mvh
Re: Artikel i media
Det är ju en fråga om hur mycket per bil. Inte om det används eller ej. Dvs ej en binär fråga.taliz skrev:"Sällsynta jordartsmetaller" används förövrigt i stora mängder av oljeindustrin. Tex vid raffinering. Men även av fordonstillverkare, tex i katalysator.
Re: Artikel i media
Nej det är det inte. All kritik i media handlar om att elbilar kräver dessa "sällsynta jordartsmetaller" och att avgasbilar inte gör det, vilket alltså är fel.MWall skrev:Det är ju en fråga om hur mycket per bil. Inte om det används eller ej. Dvs ej en binär fråga.taliz skrev:"Sällsynta jordartsmetaller" används förövrigt i stora mängder av oljeindustrin. Tex vid raffinering. Men även av fordonstillverkare, tex i katalysator.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Det är väl också så att det är elmotorerna som kräver sällsynta jordartsmetaller? Litium och Cobalt är ju inte sällsynta jordartsmetaller tex.taliz skrev:Nej det är det inte. All kritik i media handlar om att elbilar kräver dessa "sällsynta jordartsmetaller" och att avgasbilar inte gör det, vilket alltså är fel.MWall skrev:Det är ju en fråga om hur mycket per bil. Inte om det används eller ej. Dvs ej en binär fråga.taliz skrev:"Sällsynta jordartsmetaller" används förövrigt i stora mängder av oljeindustrin. Tex vid raffinering. Men även av fordonstillverkare, tex i katalysator.
Annan lustighet är att de flesta av dessa är upptäckta i Sverige av svenskar, tipsa SD
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Artikel i media
Ungefär samma nivå av slarvfel som DN Motor men utan deras ointresse för korrekta tekniska beskrivningar... Jag är nöjd, särskilt med tanke på att författaren inte får betalt (eller?) och jag får läsa gratisSwede1 skrev:https://teslaclubsweden.se/sverige-ett- ... r-norrman/
ett laddmardröm
Artiklarna på tcs är ofta mycket gedigna och har bra fakta , förutom språket som fallerar. Tyvärr sänker det intrycket och hela innehållet ifrågasätts lätt, eller så slutar jag läsa, jag tycker det är tråkigt.
Nån mer som kan korrekturläsa, jag kan ställa upp ibland.
Mvh
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Artikel i media
Resten är bakom betalvägg...Stefan kör bil för under 50 öre milen
Publicerad 10 jun 2022 kl 17.17
Det var teknikintresset som fick Stefan Sjöberg, 42, att installera den första solcellsanläggningen.
Kort därefter förstod han att det fanns stora pengar att spara.
– I helgen köpte vi köpte vi el för sju öre kilowattimmen när det var som billigast och sålde för 2,50 kronor till elnätsägaren när det var som dyrast.
Han har installerat ytterligare en anläggning och har tre lagringsbara batterier i garaget.
– Utöver solceller och batterier så passar vi självklart på att ladda elbilarna när elen är billig, många gånger kan vi ha en milkostnad i bränsle under 50 öre. /...
Källa: https://www.expressen.se/dinapengar/ste ... ore-milen/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Artikel i media
https://electrek.co/2022/06/13/bill-eli ... -argument/
I North Carolina kan affärsinnehavare få $50000 i bidrag för att ta bort elbilsladdning, alternativt bli tvingad att erbjuda kunderna gratis bensin och diesel, om House Representative Kidwell får igenom sitt lagförslag. Ska man skratta eller gråta?
Han har iallafall ett passande namn Kidwell/Skojaväl.
I North Carolina kan affärsinnehavare få $50000 i bidrag för att ta bort elbilsladdning, alternativt bli tvingad att erbjuda kunderna gratis bensin och diesel, om House Representative Kidwell får igenom sitt lagförslag. Ska man skratta eller gråta?
Han har iallafall ett passande namn Kidwell/Skojaväl.
Teslaägare sedan 2013
Re: Artikel i media
Nya idioter kravlar fram ur sina hålor varje dag.Olof Tenghoff skrev:https://electrek.co/2022/06/13/bill-eli ... -argument/
I North Carolina kan affärsinnehavare få $50000 i bidrag för att ta bort elbilsladdning, alternativt bli tvingad att erbjuda kunderna gratis bensin och diesel, om House Representative Kidwell får igenom sitt lagförslag. Ska man skratta eller gråta?
Han har iallafall ett passande namn Kidwell/Skojaväl.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1307
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Artikel i media
https://elbil.no/et-skritt-naermere-malet/
"Elbilforeningen roser enigheten mellom SV og regjeringen om å fase inn moms på elbiler via en reell toppmomsmodell. Forhandlingsresultatet gir forbrukerne forutsigbarhet for nivået på elbilmomsen frem til 2025.
– Dette gir stø kurs for et svært vellykket klimatiltak, og det gir trygghet for at vi kan nå målet om at alle biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. Vi er svært lettet over at regjeringens idé om en subsidieordning for elbil skrotes, og at man i stedet går for en reell toppmomsmodell, sier generalsekretør Christina Bu i Norsk elbilforening.
Regjeringen og SV har i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett blitt enige om at det fra 2023 skal innføres moms på elbilers kjøpsbeløp over 500.000 kroner, og at elbilers momsfritak ut over dette skal beholdes frem til 2025. "
"Elbilforeningen roser enigheten mellom SV og regjeringen om å fase inn moms på elbiler via en reell toppmomsmodell. Forhandlingsresultatet gir forbrukerne forutsigbarhet for nivået på elbilmomsen frem til 2025.
– Dette gir stø kurs for et svært vellykket klimatiltak, og det gir trygghet for at vi kan nå målet om at alle biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. Vi er svært lettet over at regjeringens idé om en subsidieordning for elbil skrotes, og at man i stedet går for en reell toppmomsmodell, sier generalsekretør Christina Bu i Norsk elbilforening.
Regjeringen og SV har i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett blitt enige om at det fra 2023 skal innføres moms på elbilers kjøpsbeløp over 500.000 kroner, og at elbilers momsfritak ut over dette skal beholdes frem til 2025. "
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Artikel i media
Jerker skrev:Nya idioter kravlar fram ur sina hålor varje dag.Olof Tenghoff skrev:https://electrek.co/2022/06/13/bill-eli ... -argument/
I North Carolina kan affärsinnehavare få $50000 i bidrag för att ta bort elbilsladdning, alternativt bli tvingad att erbjuda kunderna gratis bensin och diesel, om House Representative Kidwell får igenom sitt lagförslag. Ska man skratta eller gråta?
Han har iallafall ett passande namn Kidwell/Skojaväl.
Märkligt. Vi får ju lära oss att amerikaner inte kan känna avundsjuka.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Artikel i media
Resten är bakom betalvägg...Laddhybrid utan ork
PUBLICERAD: 12 JUN 2022, KL 19:06
Hasse Isakzon lovades fem mil i räckvidd när han köpte en begagnad laddhybrid-Golf. Men i verkligheten orkar den bara halva sträckan.
Hasse Isakzon har två bilar i hushållet. När andrabilen skulle bytas ut förra hösten föll valet på en begagnad laddhybrid. Närmare bestämt en Volkswagen Golf GTE från 2016. Trots 12 000 mil på mätaren fortfarande i mycket bra skick.
Enligt bilhandlaren gick den fem mil på el. [Min understrykning.] /...
Källa:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -utan-ork/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Kan man gissa att det är 5 mil NEDC som handlaren snackat?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Ja, det plus viss degradering, antagligen.Teslaspolen skrev:Kan man gissa att det är 5 mil NEDC som handlaren snackat?
Re: Artikel i media
Det handlar om att kunna klaga på elbilar!!! Herregud, reportrarna får orgasm!G66142 skrev:Vad är nyhetsvärdet i detta kan man undra..
Re: Artikel i media
Visst är tyskarna lite konstiga?
https://www.vibilagare.se/nyheter/tyska ... ingsmotorn
https://www.vibilagare.se/nyheter/tyska ... ingsmotorn
Re: Artikel i media
Njae. Inte särskilt. Är dyrt med elektricitet i Tyskland och Autobahn är inte så snäll mot elbilar.nek0 skrev:Visst är tyskarna lite konstiga?
https://www.vibilagare.se/nyheter/tyska ... ingsmotorn
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Artikel i media
Nej men Tyskland är väl den ekonomi i världen som är mest beroende av sin bilindustri. Resultatet är urstark opinionsbildning mot hot som till exempel elbilar.nek0 skrev:Visst är tyskarna lite konstiga?
https://www.vibilagare.se/nyheter/tyska ... ingsmotorn
(Är ingen slump att Tesla lägger sina fabriker i de största motståndslägren. Troja)
Teslaägare sedan 2013
Re: Artikel i media
Olof Tenghoff skrev:Nej men Tyskland är väl den ekonomi i världen som är mest beroende av sin bilindustri. Resultatet är urstark opinionsbildning mot hot som till exempel elbilar.nek0 skrev:Visst är tyskarna lite konstiga?
https://www.vibilagare.se/nyheter/tyska ... ingsmotorn
(Är ingen slump att Tesla lägger sina fabriker i de största motståndslägren. Troja)
Ja fast de tyska tillverkarna gör ju elbilar också. Åtminstone VAG och Mercedes satsar ju ganska hårt. (Betydligt hårdare än t ex Volvo och japanerna iaf)
Re: Artikel i media
https://www.sydsvenskan.se/2022-06-17/s ... landskronaSveriges största batterilager ska byggas i Landskrona
17 juni 2022 15:47
Ett av Nordens största batteripaket ska installeras nästa år nära Landskronas elverk. Det ska bidra till säkrare elproduktion för de industrier som etablerar sig i Landskrona.
– Det behövs, inte minst i södra Sverige där mycket planerad produktion försvunnit, säger Patrik Svensson, pressansvarig på Svenska kraftnät.
Det pratas mycket i Sverige om effekt och energi – megawatt och kilowattimmar. Däremot inte så mycket om elnätets frekvens. Om den avviker för mycket från 50 hertz kan det leda till strömavbrott.
Och där finns det en roll att spela för det jättebatteri som ska installeras i Landskrona. Eller snarare ett paket av batterier.
– Ett batterilager kan kompensera för över- eller underproduktion genom att snabbt antingen ta emot eller skjuta ut. Det huvudsakliga syftet blir att hålla hela vårt elnätssystem på 50 hertz, säger Magnus Mattsson.
Han är marknadschef på Renewable Energy Systems (RES), ett av tre bolag bakom batterilagret i Landskrona. Med sig har de Scandinavian Capacity Reserve (SCR) och kommunala Landskrona energi.
[...]
Batterilagret ska byggas på Gasverksgatan i Landskronas industriområde, täcka 4 000 kvadratmeter, och vara i drift sommaren 2023.
Det kommer att ha en effekt på 20 megawatt – vilket skulle bli det största i Sverige.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh