Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Om vi bortser från det att det verkar slarvats med pengar och procedurer i detta ärende, vad är det ni vänder er mot?martinot skrev:Så går det när man lägger ner kärnkraft till förmån för vindkraft.Teslaspolen skrev:https://omni.se/beredskapspengar-skulle ... m/a/0Ko7O6
Regeringen ville renovera nedlagt oljedrivet kraftvärmeverk i Stockholm för att lösa effektbrist för 2 miljarder Kronor...?
Oljeindustrin (som jag jobbat för) älskar vindkraft. Det ger nya affärsmöjligheter för olje- och gas-drivna elproduktionsanläggningar (som tex. denna ovan).
Viktigt för de nu när fordonsflottan elektrifieras och det blir en sämre marknad och efterfrågan från bilister på fossildrivmedel.
Jag ser det som ganska självklart att man måste ha en effektreserv i Stockholm, det bor nästan en miljon människor bara i Stockholms kommun. Vad skall denna effektreserv bestå i, givet att den skall kunna sättas in med några timmars varsel? Forsmark kan behöva snabbstoppa, en eller flera kraftledningar in till regionen kan slås ut, samt ett otal andra tänkbara scenarion.
Stockholm har ett stort fjärrvärmenät, och effektreserven lär sannolikt vara aktuell när det är kallt, så någon form av kraftvärme är helt rätt. Och om det inte skall vara flytande bränsle, vad skall det vara då? Sopor? Inte så bra att ha ett stort lager sopor liggande bara för behov, och om det blir en längre incident blir logistiken helt omöjlig. Samma sak med biobränslen, inte så lätt att få fram i stora volymer oplanerat.
Även innan vindkraften hade Stockholm ett stort antal värmekraftverk, det är inte så att fjärrvärmen gick på elpatron på kärnkraftel!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Artikel i media
Du har självklart rätt i att lokala små verk kan behövas, om effektnäten runt om Stockholm är för klena, och det samtidigt saknas effektkapacitet till Norrland där man kan nyttja vattenkraften som snabb reglering.tor-ake skrev:Om vi bortser från det att det verkar slarvats med pengar och procedurer i detta ärende, vad är det ni vänder er mot?martinot skrev:Så går det när man lägger ner kärnkraft till förmån för vindkraft.Teslaspolen skrev:https://omni.se/beredskapspengar-skulle ... m/a/0Ko7O6
Regeringen ville renovera nedlagt oljedrivet kraftvärmeverk i Stockholm för att lösa effektbrist för 2 miljarder Kronor...?
Oljeindustrin (som jag jobbat för) älskar vindkraft. Det ger nya affärsmöjligheter för olje- och gas-drivna elproduktionsanläggningar (som tex. denna ovan).
Viktigt för de nu när fordonsflottan elektrifieras och det blir en sämre marknad och efterfrågan från bilister på fossildrivmedel.
Jag ser det som ganska självklart att man måste ha en effektreserv i Stockholm, det bor nästan en miljon människor bara i Stockholms kommun. Vad skall denna effektreserv bestå i, givet att den skall kunna sättas in med några timmars varsel? Forsmark kan behöva snabbstoppa, en eller flera kraftledningar in till regionen kan slås ut, samt ett otal andra tänkbara scenarion.
Stockholm har ett stort fjärrvärmenät, och effektreserven lär sannolikt vara aktuell när det är kallt, så någon form av kraftvärme är helt rätt. Och om det inte skall vara flytande bränsle, vad skall det vara då? Sopor? Inte så bra att ha ett stort lager sopor liggande bara för behov, och om det blir en längre incident blir logistiken helt omöjlig. Samma sak med biobränslen, inte så lätt att få fram i stora volymer oplanerat.
Även innan vindkraften hade Stockholm ett stort antal värmekraftverk, det är inte så att fjärrvärmen gick på elpatron på kärnkraftel!
Men när denna kapacitet till vattenkraften brister, så är det ju trist att man måste gå för gamla Co2-skapande fossilverk.
Klart misslyckande IMO.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Artikel i media
Stenkol i Värtanverket....tor-ake skrev:Om vi bortser från det att det verkar slarvats med pengar och procedurer i detta ärende, vad är det ni vänder er mot?martinot skrev:Så går det när man lägger ner kärnkraft till förmån för vindkraft.Teslaspolen skrev:https://omni.se/beredskapspengar-skulle ... m/a/0Ko7O6
Regeringen ville renovera nedlagt oljedrivet kraftvärmeverk i Stockholm för att lösa effektbrist för 2 miljarder Kronor...?
Oljeindustrin (som jag jobbat för) älskar vindkraft. Det ger nya affärsmöjligheter för olje- och gas-drivna elproduktionsanläggningar (som tex. denna ovan).
Viktigt för de nu när fordonsflottan elektrifieras och det blir en sämre marknad och efterfrågan från bilister på fossildrivmedel.
Jag ser det som ganska självklart att man måste ha en effektreserv i Stockholm, det bor nästan en miljon människor bara i Stockholms kommun. Vad skall denna effektreserv bestå i, givet att den skall kunna sättas in med några timmars varsel? Forsmark kan behöva snabbstoppa, en eller flera kraftledningar in till regionen kan slås ut, samt ett otal andra tänkbara scenarion.
Stockholm har ett stort fjärrvärmenät, och effektreserven lär sannolikt vara aktuell när det är kallt, så någon form av kraftvärme är helt rätt. Och om det inte skall vara flytande bränsle, vad skall det vara då? Sopor? Inte så bra att ha ett stort lager sopor liggande bara för behov, och om det blir en längre incident blir logistiken helt omöjlig. Samma sak med biobränslen, inte så lätt att få fram i stora volymer oplanerat.
Även innan vindkraften hade Stockholm ett stort antal värmekraftverk, det är inte så att fjärrvärmen gick på elpatron på kärnkraftel!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Artikel i media
Precis. Och inte lite stenkol, heller! En hel TWh el+värme så sent som 2009 om jag läser statistiken rätt. Det är faktiskt i samma storleksordning som en kärnreaktor av de typer vi har i Ringhals/Barsebäck/Oskarshamn (1,5-5 TWh/år).mikebike skrev:Stenkol i Värtanverket....tor-ake skrev:Om vi bortser från det att det verkar slarvats med pengar och procedurer i detta ärende, vad är det ni vänder er mot?
Jag ser det som ganska självklart att man måste ha en effektreserv i Stockholm, det bor nästan en miljon människor bara i Stockholms kommun. Vad skall denna effektreserv bestå i, givet att den skall kunna sättas in med några timmars varsel? Forsmark kan behöva snabbstoppa, en eller flera kraftledningar in till regionen kan slås ut, samt ett otal andra tänkbara scenarion.
Stockholm har ett stort fjärrvärmenät, och effektreserven lär sannolikt vara aktuell när det är kallt, så någon form av kraftvärme är helt rätt. Och om det inte skall vara flytande bränsle, vad skall det vara då? Sopor? Inte så bra att ha ett stort lager sopor liggande bara för behov, och om det blir en längre incident blir logistiken helt omöjlig. Samma sak med biobränslen, inte så lätt att få fram i stora volymer oplanerat.
Även innan vindkraften hade Stockholm ett stort antal värmekraftverk, det är inte så att fjärrvärmen gick på elpatron på kärnkraftel!
Utan att vara expert på kolkraftverk tror jag faktiskt att det är lättare att få ned de dödsgiftiga utsläppen från ett oljekraftverk än från ett kolkraftverk. Och tanken är att det skall vara effektreserv, inte elda hela vintern som Värtaverket.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Artikel i media
Intressant!NiklasTesla skrev:Ny intressant video Från Tony Seba:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06
Re: Artikel i media
https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta
Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Re: Artikel i media
Tippar på följande: kallt, mycket korta körningar, bristande laddvanor och brister i fordonen.tompanhuhu skrev:https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta
Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Artikel i media
Zoe i Östersund?tompanhuhu skrev:https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta
Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06
Re: Artikel i media
Tranås ligger i Småland.MWall skrev:Zoe i Östersund?tompanhuhu skrev:https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta
Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Re: Artikel i media
Östersund hade problem med sina Zoe på vintern då 12v batterierna laddade ur pga av... fel. Korta resor med bilar gör att 12v batteriet inte hinner laddas under körningarna. Riktiga elbilar underhålls laddar så klart 12v batteriet hela tiden. Zoe är ju också kommunal bil nummer ett, av någon orsak(?), så det är rimligt att anta att det är sådana även här. Ett vet vi, det är inte en Tesla för då hade det stått med fetstil i rubriken.tompanhuhu skrev:Tranås ligger i Småland.MWall skrev:Zoe i Östersund?tompanhuhu skrev:https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta
Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Re: Artikel i media
Erxon skrev:Undrar hur man tänkte här?
Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!
Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.
Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
tompanhuhu skrev:Tranås ligger i Småland.MWall skrev:Zoe i Östersund?tompanhuhu skrev:https://sverigesradio.se/artikel/hemtja ... -far-vanta
Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Det är mycket roligare att gissa än att läsa artikeln.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Snudd på tjänstefel av dom där faktiskt, Nissan borde iaf ha synpunkter på det agerandet...martinot skrev:Erxon skrev:Undrar hur man tänkte här?
Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!
Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.
Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Jo, hoppas att de dumpar den typen av återförsäljare.Bjelke skrev:Snudd på tjänstefel av dom där faktiskt, Nissan borde iaf ha synpunkter på det agerandet...martinot skrev:Erxon skrev:Undrar hur man tänkte här?
Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!
Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.
Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
Verkar även som VAG har samma problem med många av deras VW-återförsäljare enligt tidigare länk (i denna tråden har jag för mig).
Så en klar trend att ICE-ÅF, som inte ägs av tillverkarna själva, verkar göra allt för att bromsa övergången till elbilar.
För den som är lite lätt konspiratoriskt lagd, så kan man misstänka att elbilar som inte behöver lika mycket service och reservdelar, är en sämre affär för många ÅF/verkstäder (då många av de har verkstäder som de tjänar bra med marginal på).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Fast Nissan kräver ju ganska dyr service för att garantin ska gälla så på det sättet borde inte återförsäljarna behöva oroa sig. Jag tror bara att de är ett gäng fossilhuvuden som inte vill ändra sig.
Re: Artikel i media
Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Re: Artikel i media
Det är nog mycket det som ligger bakom. BMW i3 och VW ID3 har man mest sålt via nätet och handlarna är bara upphämtningsställen. Volvo gav ingen anledning till varför de dumpade Bilia men det kan säkert varit av samma anledning.martinot skrev:Jo, hoppas att de dumpar den typen av återförsäljare.Bjelke skrev:Snudd på tjänstefel av dom där faktiskt, Nissan borde iaf ha synpunkter på det agerandet...martinot skrev:Erxon skrev:Undrar hur man tänkte här?
Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!
Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.
Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.
Verkar även som VAG har samma problem med många av deras VW-återförsäljare enligt tidigare länk (i denna tråden har jag för mig).
Så en klar trend att ICE-ÅF, som inte ägs av tillverkarna själva, verkar göra allt för att bromsa övergången till elbilar.
För den som är lite lätt konspiratoriskt lagd, så kan man misstänka att elbilar som inte behöver lika mycket service och reservdelar, är en sämre affär för många ÅF/verkstäder (då många av de har verkstäder som de tjänar bra med marginal på).
Re: Artikel i media
Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.Fredrik j skrev:Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Re: Artikel i media
Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....Jordad skrev:Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.Fredrik j skrev:Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Re: Artikel i media
Ja såklart Jag känner flera som har Zoes. De behöver mycket service av någon anledning? Mycket som går fel hela tiden.Fredrik j skrev:Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....Jordad skrev:Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.Fredrik j skrev:Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Re: Artikel i media
Ungefär som hos tesla då? Man får ju inte intrycket att dom sitter och rullar tummarna på service centers. Det finns nog möjligheter att tjäna en del pengar när garantierna går ut. Och tesla har ju en av dom starkaste inlåsningseffekten av alla märkesverkstäder?Jordad skrev:Ja såklart Jag känner flera som har Zoes. De behöver mycket service av någon anledning? Mycket som går fel hela tiden.Fredrik j skrev:Volvohandlarna säljer också renault i sverige och deras verkstäder servar/reparerar dom. Zoe....Jordad skrev:Ja alla handlare är inte dåliga. De Nissanhandlare jag har varit hos pushade Leaf bra iaf.Fredrik j skrev:Så Nissan har lyckats sälja över 8000 elbilar i Sverige trots ovilliga återförsäljare? Och volvohandlarna har krängt 11000 elbilar trots att dom förlorar pengar på det? Måste ju ändå sägas vara lite imponerande.
Men Volvo har väl inte sålt några elbilar? Den första börjar väl levereras först nu. Laddhybrider som kommer kräva massor av service om 5-10 år har de sålt gott om däremot.
Re: Artikel i media
Det finns säkert möjlighet för Nissan, Tesla, Polestar/Volvo, mflr. att tjäna pengar på både service och reservdelar för elbilar, men det som jag misstänker är att (vissa) ÅF/verkstäder inte gillar att det blir mindre volym och mindre omfattande service och delar för elbilar jämfört med de mekaniskt mer komplicerade ICE-bilarna.
Här är förresten en lite relaterad servicetråd som kan vara av intresse: viewtopic.php?f=11&t=24222
Här är förresten en lite relaterad servicetråd som kan vara av intresse: viewtopic.php?f=11&t=24222
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik