Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Klassiska nybörjarfel.
* Han litar på att om man bara har ett par mils marginal på en långresa så ska det räcka ända fram.
* Han litar tydligen bara till navigatorn i bilen för att hitta laddare. Satsar först på en 50 kW-laddare och missuppfattar först situationen att det står en Audi där och laddar, men det visar sig att den laddar AC. Sen beklagar sig över att det bara är en 50 kW-laddare när bilen klarar 70 kW. När Audiägaren kommer tillbaka pekar han på 350-kW-laddare inom synhåll och att han inte fått igång dem. Dessa hade Glenn missat eftersom de inte fanns i hans navigator. Han testar inte om han får igång dem.
* Väl framme konstaterar han att det tagit 45 minuter längre med elbil. Han förstår inte att om han lättat lite på gasfoten och kört lite saktare hade han kommit ända fram och bara förlorat få några minuter.
* På morgonen efter (hos sina föräldrar) är han efterklok och konstaterar att han borde ha satt bilen på laddning så fort han har kommit fram och ska nu göra idet på morgonen stället. Han letar upp en förlängningssladd och drar fram men konstaterar att det inte finns nån AC-laddare i bilen. *SUCK*
* Han åker in till Delsbo för att ladda och får krångla med att lägga in sitt kreditkort i appen först. Sen ringer han sin far som kommer och hämtar honom "med sin diesel".
* När han ska åka tillbaka bryr han sig inte att ladda fullt, utan bara så att han tar sig till Tönnebro. Där går det inte att starta 350-kW-laddarna (Eon). Han försöker tydligen inte heller att ringa kundtjänst. På 50kW-laddaren står redan en bil så han drar till Gävlebro och laddar där.

Det jag blir upprörd över är att han gör en demonstration av hur illa förberedd han är och upprepar samma fel som så många andra biljournalister gjort redan för flera år sedan. Är et inte dags att sluta upp med de dumheterna nu och istället göra videor om vad man ska tänka på innan man ger sig ut på långresa? Speciellt om man hyr eller lånar en bil. För mig är det helt uppenbart att han hade klarat sig både dit och hem utan att stanna och ladda bara genom att sänka hastigheten lite och se till att ha med sig en AC-laddsladd.

Visst, det är bra att nån påpekar att det kan vara problem med att helt nya 350-kW-laddare inte går att använda, men fördenskull behöver man inte göra en så här fånig video.

Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Artikel i media

Inlägg av tor-ake »

MWall skrev:
Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Ja, frågan är hur påläst man skall vara, inte bara för att åka elbil, utan att åka nånstans över huvud taget? Säg att man skall åka på ett journalistgig nånstans i centrala Stockholm. Giget börjar exakt kl 09:00 och du kommer från någon tidning på en mindre ort där man kan ta bilen eller cykeln överallt. Hur hittar du fram och hur parkerar du om du har noll koll på appar och abbonemang? Ser inga artiklar om det?

Man behöver minst SLs app, Easypark (med registrerat kreditkort), och ett kreditkort med blipp plus planera. Eller "köra på navigatorn", sitta 2 timmar i bilkö, dubbelparkera och ta 1200 spänn i böter.

Livet är inte så enkelt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

tor-ake skrev:
MWall skrev:
Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Ja, frågan är hur påläst man skall vara, inte bara för att åka elbil, utan att åka nånstans över huvud taget? Säg att man skall åka på ett journalistgig nånstans i centrala Stockholm. Giget börjar exakt kl 09:00 och du kommer från någon tidning på en mindre ort där man kan ta bilen eller cykeln överallt. Hur hittar du fram och hur parkerar du om du har noll koll på appar och abbonemang? Ser inga artiklar om det?

Man behöver minst SLs app, Easypark (med registrerat kreditkort), och ett kreditkort med blipp plus planera. Eller "köra på navigatorn", sitta 2 timmar i bilkö, dubbelparkera och ta 1200 spänn i böter.

Livet är inte så enkelt.

Dålig liknelse.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Jerker skrev:
Klassiska nybörjarfel.
* Han litar på att om man bara har ett par mils marginal på en långresa så ska det räcka ända fram.
* Han litar tydligen bara till navigatorn i bilen för att hitta laddare. Satsar först på en 50 kW-laddare och missuppfattar först situationen att det står en Audi där och laddar, men det visar sig att den laddar AC. Sen beklagar sig över att det bara är en 50 kW-laddare när bilen klarar 70 kW. När Audiägaren kommer tillbaka pekar han på 350-kW-laddare inom synhåll och att han inte fått igång dem. Dessa hade Glenn missat eftersom de inte fanns i hans navigator. Han testar inte om han får igång dem.
* Väl framme konstaterar han att det tagit 45 minuter längre med elbil. Han förstår inte att om han lättat lite på gasfoten och kört lite saktare hade han kommit ända fram och bara förlorat få några minuter.
* På morgonen efter (hos sina föräldrar) är han efterklok och konstaterar att han borde ha satt bilen på laddning så fort han har kommit fram och ska nu göra idet på morgonen stället. Han letar upp en förlängningssladd och drar fram men konstaterar att det inte finns nån AC-laddare i bilen. *SUCK*
* Han åker in till Delsbo för att ladda och får krångla med att lägga in sitt kreditkort i appen först. Sen ringer han sin far som kommer och hämtar honom "med sin diesel".
* När han ska åka tillbaka bryr han sig inte att ladda fullt, utan bara så att han tar sig till Tönnebro. Där går det inte att starta 350-kW-laddarna (Eon). Han försöker tydligen inte heller att ringa kundtjänst. På 50kW-laddaren står redan en bil så han drar till Gävlebro och laddar där.

Det jag blir upprörd över är att han gör en demonstration av hur illa förberedd han är och upprepar samma fel som så många andra biljournalister gjort redan för flera år sedan. Är et inte dags att sluta upp med de dumheterna nu och istället göra videor om vad man ska tänka på innan man ger sig ut på långresa? Speciellt om man hyr eller lånar en bil. För mig är det helt uppenbart att han hade klarat sig både dit och hem utan att stanna och ladda bara genom att sänka hastigheten lite och se till att ha med sig en AC-laddsladd.

Visst, det är bra att nån påpekar att det kan vara problem med att helt nya 350-kW-laddare inte går att använda, men fördenskull behöver man inte göra en så här fånig video.

Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Körde ju en Seat Mii för någon vecka sedan och skulle ladda.
Fick inte igång CCS laddaren. Ringde supporten. Telefon kö.
Stolpen behövde en omstart. Tog 10 min.
Sen gick det att ladda.
Det måste till Plug and Charge som i verkligheten fungerar för att elbilar ska slå igenom stort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Artikel i media

Inlägg av Dodde »

martinot skrev:
bonath skrev:
Nån som har koll på vad han gjorde???

https://www.aftonbladet.se/bil/a/EaBAp5 ... a-gick-det
Har inte Plus, men ser ut att vara något som lagts in eller skapats av Robert Collin, och han är ju extremt känd för att gilla BEV.
Hahaha! Colin älskar BEV.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Dodde skrev:
martinot skrev:
bonath skrev:
Nån som har koll på vad han gjorde???

https://www.aftonbladet.se/bil/a/EaBAp5 ... a-gick-det
Har inte Plus, men ser ut att vara något som lagts in eller skapats av Robert Collin, och han är ju extremt känd för att gilla BEV.
Hahaha! Colin älskar BEV.
Fast det här var Glenn Lindberg.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Elbil är ett nytt transportmedel med sina egenheter. Det är klart att man måste lära sig det om man ska ha eller köra en sån bil. Om man vänder på det så är det en massa att lära sig om fossilbilar om man kommer från en elbil och inte känner till något annat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Jerker skrev:
Klassiska nybörjarfel.
* Han litar på att om man bara har ett par mils marginal på en långresa så ska det räcka ända fram.
* Han litar tydligen bara till navigatorn i bilen för att hitta laddare. Satsar först på en 50 kW-laddare och missuppfattar först situationen att det står en Audi där och laddar, men det visar sig att den laddar AC. Sen beklagar sig över att det bara är en 50 kW-laddare när bilen klarar 70 kW. När Audiägaren kommer tillbaka pekar han på 350-kW-laddare inom synhåll och att han inte fått igång dem. Dessa hade Glenn missat eftersom de inte fanns i hans navigator. Han testar inte om han får igång dem.
* Väl framme konstaterar han att det tagit 45 minuter längre med elbil. Han förstår inte att om han lättat lite på gasfoten och kört lite saktare hade han kommit ända fram och bara förlorat få några minuter.
* På morgonen efter (hos sina föräldrar) är han efterklok och konstaterar att han borde ha satt bilen på laddning så fort han har kommit fram och ska nu göra idet på morgonen stället. Han letar upp en förlängningssladd och drar fram men konstaterar att det inte finns nån AC-laddare i bilen. *SUCK*
* Han åker in till Delsbo för att ladda och får krångla med att lägga in sitt kreditkort i appen först. Sen ringer han sin far som kommer och hämtar honom "med sin diesel".
* När han ska åka tillbaka bryr han sig inte att ladda fullt, utan bara så att han tar sig till Tönnebro. Där går det inte att starta 350-kW-laddarna (Eon). Han försöker tydligen inte heller att ringa kundtjänst. På 50kW-laddaren står redan en bil så han drar till Gävlebro och laddar där.

Det jag blir upprörd över är att han gör en demonstration av hur illa förberedd han är och upprepar samma fel som så många andra biljournalister gjort redan för flera år sedan. Är et inte dags att sluta upp med de dumheterna nu och istället göra videor om vad man ska tänka på innan man ger sig ut på långresa? Speciellt om man hyr eller lånar en bil. För mig är det helt uppenbart att han hade klarat sig både dit och hem utan att stanna och ladda bara genom att sänka hastigheten lite och se till att ha med sig en AC-laddsladd.

Visst, det är bra att nån påpekar att det kan vara problem med att helt nya 350-kW-laddare inte går att använda, men fördenskull behöver man inte göra en så här fånig video.

Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Jag skulle säga att du har rätt i en del. Det kräver vissa kunskaper för att ladda en elbils om inte behövs på samma sätt för att tanka en ICE-bil. Sedan finns det andra fördelar som att inte behöva lära sig detta med att checka nivå på motorolja och byten av olja på service (eller om man gör det själv).

Så det finns både sina +/- med elbilar vs ICE-bilar.

Men det går att lära sig rätt OK att ladda hemma, och så länge med inte reser längre än vad batterierna räcker ToR (den flesta varadagspendligen och vardagsärenden) så håller det och fungerar rätt bra med alla elbilar.

Det är först när man skall resa, och behöver snabbladda, som det blir fortfarande väldigt mycket mer krångligt, och en sämre upplevelse om man inte kör Tesla. Själv hade jag inte orkat med att köra annan elbil än Tesla i dagsläget, men det kommer ju att bli bra på sikt.

Det är bara en fråga om tid innan alla andra är ikapp, och det blir lika enkelt för alla. Den tiden kommer också.

Runt sekelskiftet 1800/1900-talet var det säkert inte heller helt oproblematiskt att resa med en ICE-bil istället när alla var vana vid häst&vagn eller tåg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Artikel i media

Inlägg av Dodde »

Jerker skrev:
Dodde skrev:
martinot skrev:
bonath skrev:
Nån som har koll på vad han gjorde???

https://www.aftonbladet.se/bil/a/EaBAp5 ... a-gick-det
Har inte Plus, men ser ut att vara något som lagts in eller skapats av Robert Collin, och han är ju extremt känd för att gilla BEV.
Hahaha! Colin älskar BEV.
Fast det här var Glenn Lindberg.
Dom älskar nog BEV lika mycket.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Artikel i media

Inlägg av krille »

martinot skrev:
Det är först när man skall resa, och behöver snabbladda, som det blir fortfarande väldigt mycket mer krångligt, och en sämre upplevelse om man inte kör Tesla. Själv hade jag inte orkat med att köra annan elbil än Tesla i dagsläget, men det kommer ju att bli bra på sikt.
Sådär värst mycket jobbigare är det inte tycker jag... Chargefinder i mobilen behöver man allt, resten skulle lösa sig om man slapp alla appar/taggar från alla de femtioelva operatörerna... Oavsett om det sker med Plug&Charge eller kreditkortsläsare.. Så länge jag slipper krångla med avtal för varje ställe jag vill ladda på... (Nej, Plugsurfing är inte ett alternativ)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

krille skrev:
martinot skrev:
Det är först när man skall resa, och behöver snabbladda, som det blir fortfarande väldigt mycket mer krångligt, och en sämre upplevelse om man inte kör Tesla. Själv hade jag inte orkat med att köra annan elbil än Tesla i dagsläget, men det kommer ju att bli bra på sikt.
Sådär värst mycket jobbigare är det inte tycker jag... Chargefinder i mobilen behöver man allt, resten skulle lösa sig om man slapp alla appar/taggar från alla de femtioelva operatörerna... Oavsett om det sker med Plug&Charge eller kreditkortsläsare.. Så länge jag slipper krångla med avtal för varje ställe jag vill ladda på... (Nej, Plugsurfing är inte ett alternativ)
Har haft alldeles för mycket krångel med sådant på tredjepartsladdare än vad jag någonsin haft på SuC (och då snabbladdar jag på SuC 95% av tiden jag snabbladdar).

Lägg därtill trasiga laddare, få laddpunkter per station och inte sällan köer till de få som finns och fungerar. Plötsligt är inte alternativen direkt "premium" längre, utan rätt hemsk och tidsödande upplevelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
krille skrev:
martinot skrev:
Det är först när man skall resa, och behöver snabbladda, som det blir fortfarande väldigt mycket mer krångligt, och en sämre upplevelse om man inte kör Tesla. Själv hade jag inte orkat med att köra annan elbil än Tesla i dagsläget, men det kommer ju att bli bra på sikt.
Sådär värst mycket jobbigare är det inte tycker jag... Chargefinder i mobilen behöver man allt, resten skulle lösa sig om man slapp alla appar/taggar från alla de femtioelva operatörerna... Oavsett om det sker med Plug&Charge eller kreditkortsläsare.. Så länge jag slipper krångla med avtal för varje ställe jag vill ladda på... (Nej, Plugsurfing är inte ett alternativ)
Har haft alldeles för mycket krångel med sådant på tredjepartsladdare än vad jag någonsin haft på SuC (och då snabbladdar jag på SuC 95% av tiden jag snabbladdar).

Lägg därtill trasiga laddare, få laddpunkter per station och inte sällan köer till de få som finns och fungerar. Plötsligt är inte alternativen direkt "premium" längre, utan rätt hemsk och tidsödande upplevelse.
Jag är just nu glad att jag inte har en tesla, för skulle jag behöva åka till Uppsala eller Vagnhärad för att ladda bilen så skulle jag få bo där.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
krille skrev:
martinot skrev:
Det är först när man skall resa, och behöver snabbladda, som det blir fortfarande väldigt mycket mer krångligt, och en sämre upplevelse om man inte kör Tesla. Själv hade jag inte orkat med att köra annan elbil än Tesla i dagsläget, men det kommer ju att bli bra på sikt.
Sådär värst mycket jobbigare är det inte tycker jag... Chargefinder i mobilen behöver man allt, resten skulle lösa sig om man slapp alla appar/taggar från alla de femtioelva operatörerna... Oavsett om det sker med Plug&Charge eller kreditkortsläsare.. Så länge jag slipper krångla med avtal för varje ställe jag vill ladda på... (Nej, Plugsurfing är inte ett alternativ)
Har haft alldeles för mycket krångel med sådant på tredjepartsladdare än vad jag någonsin haft på SuC (och då snabbladdar jag på SuC 95% av tiden jag snabbladdar).

Lägg därtill trasiga laddare, få laddpunkter per station och inte sällan köer till de få som finns och fungerar. Plötsligt är inte alternativen direkt "premium" längre, utan rätt hemsk och tidsödande upplevelse.
Jag är just nu glad att jag inte har en tesla, för skulle jag behöva åka till Uppsala eller Vagnhärad för att ladda bilen så skulle jag få bo där.
???

Varför skulle inte en Tesla kunna ladda på andra ställen?

Sedan pratade ja inte om hemmaladdning, utan om snabbladdning på längre resor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av Dafro »

Håller med Martinot att jag inte riktigt förstod vad du menar, laddar gör man ju helst hemma och då är det ju bra om SuC är en bit bort men gärna åt det håll man ska.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Dafro skrev:
Håller med Martinot att jag inte riktigt förstod vad du menar, laddar gör man ju helst hemma och då är det ju bra om SuC är en bit bort men gärna åt det håll man ska.
Och Tesla kan ju som sagt även ladda på alla dom andra laddarna så den kan omöjligt vara sämre ur någon
som helst vinkel för snabbladdning…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Artikel i media

Inlägg av tor-ake »

MWall skrev:
tor-ake skrev:
MWall skrev:
Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?

Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Ja, frågan är hur påläst man skall vara, inte bara för att åka elbil, utan att åka nånstans över huvud taget? Säg att man skall åka på ett journalistgig nånstans i centrala Stockholm. Giget börjar exakt kl 09:00 och du kommer från någon tidning på en mindre ort där man kan ta bilen eller cykeln överallt. Hur hittar du fram och hur parkerar du om du har noll koll på appar och abbonemang? Ser inga artiklar om det?

Man behöver minst SLs app, Easypark (med registrerat kreditkort), och ett kreditkort med blipp plus planera. Eller "köra på navigatorn", sitta 2 timmar i bilkö, dubbelparkera och ta 1200 spänn i böter.

Livet är inte så enkelt.

Dålig liknelse.
Konstruktiv argumentation :roll:

Min poäng är att om man skall från A till B med bil är det inte alltid man kan sätta sig i bilen och åka. Om man inte känner till trafikförhållandena, parkerings- eller laddmöjligheterna så blir det mer eller mindre besvärligt eller omöjligt. Man måste planera, och man måste ha appar och kreditkort, inte bara på en långresa till Delsbo, utan också en kort resa på 30km kan ställa till det om man är naiv. Oavsett om man har en Tesla, Audi TDi eller Wuling Mini.

Ser fram emot artikeln "Jag skulle åka finlandskryssning men kom en timme försent och fick bilen bortbogserad från stadsgårdskajen. Betydligt mer substans och saker som kan gå fel där än att ladda en Kia i Tönnebro.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Vore kul att göra samma typ av resa med en fossilbil och att bara komma från elbil eller Tesla erfarenhet.
Man hämtar bilen från handlaren och kör iväg. Förväntar sig att bilen ska varna om det är dåligt med laddning men inget händer förrän lampan tänds. Men interns då kommer något förslag… måste vara något fel. Slår in slutdestinationen igen för att bilen ska förstå att jag inte kommer fram. Men inget händer?!? Tillslut får man söka manuellt i navigatorn efter en mack och det finns ju några att välja på så tar första bästa.
På maken kör fram till pumpen och stoppar i sladden och går in och tar en kaffe. Kommer ut 20 minuter senare och märker att tanken fortfarande är tom. Vad sjutton är det som händer? Varför får jag ingen soppa?
En trevlig Audi förare säger att man måste betala först och sedan börja tanka. Okej, sätter mig i bilen och försöker hitta var jag registrerar kortet, inget napp. Kollar AppStore om möjligen bensinbolaget eller bilmärket har en app som man kan betala med, nähä inte det. Går in i butiken där jag köpte kaffe nyss och undrar om jag kan betala försliten bränsle, men de säger att de inte kan aktivera pumparna utan att man måste betala vid pumparna. Går ut till pumpen och hittar ingenstans att blippa ett kort… driver någon med mig! En entusiastisk ungdom i A-traktor som just tankat färdigt pekar på en låda som ser ut som en laddare som står mellan pumparna och säger att det är där du ska betala.
Oj, vad dyrt det var med snabbtankning 18kr/liter. Jag väljer att bara tanka kvartstank, då kommer jag ju fram med godmarginal till stugan. Men fort gick det när jag väl kom igång, bra där.
Kommer fram till stuga precis när lampan tänds, perfekt timing! Nu kan jag fylla på billigt under natten. Men till min förvåning säger min far att de inte har någon påfyllare hemma. Kanske finns delen slatt bensin i gräsklippardunken som jag kan ta? Jo, då det gjorde de!
När jag ska ge mig av hemma så är lampan släkt och jag känner mig positiv. Kommer däremot inte mer än någon kilometer innan lampan tänds igen, den där klipparbensinen var nog dålig. Stugan ligger ju en bit ut och mackdöden har ju gjort att det är en bit till närmaste mack men jag försöker ta mig till den. Men bara någon km innan macken så hostar bilen till och stannar.
Jag kommer då ihåg tricket med dunken som min far visade mig så jag vandrar iväg till macken till fots. Naturligtvis börjar det regna efter att jag köpt en dunk med bensin och är påväg tillbaka till bilen.
När dunken är tippad i bilen så kan jag, dyblöt, ta mig till macken och tanka så att jag kommer tillbaka tillhandlaren. Funderar på hur skönt det var att åka Tesla och slippa allt detta trassel. Det är ju bara att åka…
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Artikel i media

Inlägg av Johlei »

LarsL skrev:
Vore kul att göra samma typ av resa med en fossilbil och att bara komma från elbil eller Tesla erfarenhet.
Man hämtar bilen från handlaren och kör iväg. Förväntar sig att bilen ska varna om det är dåligt med laddning men inget händer förrän lampan tänds. Men interns då kommer något förslag… måste vara något fel. Slår in slutdestinationen igen för att bilen ska förstå att jag inte kommer fram. Men inget händer?!? Tillslut får man söka manuellt i navigatorn efter en mack och det finns ju några att välja på så tar första bästa.
På maken kör fram till pumpen och stoppar i sladden och går in och tar en kaffe. Kommer ut 20 minuter senare och märker att tanken fortfarande är tom. Vad sjutton är det som händer? Varför får jag ingen soppa?
En trevlig Audi förare säger att man måste betala först och sedan börja tanka. Okej, sätter mig i bilen och försöker hitta var jag registrerar kortet, inget napp. Kollar AppStore om möjligen bensinbolaget eller bilmärket har en app som man kan betala med, nähä inte det. Går in i butiken där jag köpte kaffe nyss och undrar om jag kan betala försliten bränsle, men de säger att de inte kan aktivera pumparna utan att man måste betala vid pumparna. Går ut till pumpen och hittar ingenstans att blippa ett kort… driver någon med mig! En entusiastisk ungdom i A-traktor som just tankat färdigt pekar på en låda som ser ut som en laddare som står mellan pumparna och säger att det är där du ska betala.
Oj, vad dyrt det var med snabbtankning 18kr/liter. Jag väljer att bara tanka kvartstank, då kommer jag ju fram med godmarginal till stugan. Men fort gick det när jag väl kom igång, bra där.
Kommer fram till stuga precis när lampan tänds, perfekt timing! Nu kan jag fylla på billigt under natten. Men till min förvåning säger min far att de inte har någon påfyllare hemma. Kanske finns delen slatt bensin i gräsklippardunken som jag kan ta? Jo, då det gjorde de!
När jag ska ge mig av hemma så är lampan släkt och jag känner mig positiv. Kommer däremot inte mer än någon kilometer innan lampan tänds igen, den där klipparbensinen var nog dålig. Stugan ligger ju en bit ut och mackdöden har ju gjort att det är en bit till närmaste mack men jag försöker ta mig till den. Men bara någon km innan macken så hostar bilen till och stannar.
Jag kommer då ihåg tricket med dunken som min far visade mig så jag vandrar iväg till macken till fots. Naturligtvis börjar det regna efter att jag köpt en dunk med bensin och är påväg tillbaka till bilen.
När dunken är tippad i bilen så kan jag, dyblöt, ta mig till macken och tanka så att jag kommer tillbaka tillhandlaren. Funderar på hur skönt det var att åka Tesla och slippa allt detta trassel. Det är ju bara att åka…
Precis! Plus att jag höll på att krocka flera gånger för bilen bromsar ju inte när jag släpper gaspedalen. Jag måste hitta en annan särskild stanna-bilen-pedal! Helt livsfarligt!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

LarsL skrev:
Vore kul att göra samma typ av resa med en fossilbil och att bara komma från elbil eller Tesla erfarenhet.
Man hämtar bilen från handlaren och kör iväg. Förväntar sig att bilen ska varna om det är dåligt med laddning men inget händer förrän lampan tänds. Men interns då kommer något förslag… måste vara något fel. Slår in slutdestinationen igen för att bilen ska förstå att jag inte kommer fram. Men inget händer?!? Tillslut får man söka manuellt i navigatorn efter en mack och det finns ju några att välja på så tar första bästa.
På maken kör fram till pumpen och stoppar i sladden och går in och tar en kaffe. Kommer ut 20 minuter senare och märker att tanken fortfarande är tom. Vad sjutton är det som händer? Varför får jag ingen soppa?
En trevlig Audi förare säger att man måste betala först och sedan börja tanka. Okej, sätter mig i bilen och försöker hitta var jag registrerar kortet, inget napp. Kollar AppStore om möjligen bensinbolaget eller bilmärket har en app som man kan betala med, nähä inte det. Går in i butiken där jag köpte kaffe nyss och undrar om jag kan betala försliten bränsle, men de säger att de inte kan aktivera pumparna utan att man måste betala vid pumparna. Går ut till pumpen och hittar ingenstans att blippa ett kort… driver någon med mig! En entusiastisk ungdom i A-traktor som just tankat färdigt pekar på en låda som ser ut som en laddare som står mellan pumparna och säger att det är där du ska betala.
Oj, vad dyrt det var med snabbtankning 18kr/liter. Jag väljer att bara tanka kvartstank, då kommer jag ju fram med godmarginal till stugan. Men fort gick det när jag väl kom igång, bra där.
Kommer fram till stuga precis när lampan tänds, perfekt timing! Nu kan jag fylla på billigt under natten. Men till min förvåning säger min far att de inte har någon påfyllare hemma. Kanske finns delen slatt bensin i gräsklippardunken som jag kan ta? Jo, då det gjorde de!
När jag ska ge mig av hemma så är lampan släkt och jag känner mig positiv. Kommer däremot inte mer än någon kilometer innan lampan tänds igen, den där klipparbensinen var nog dålig. Stugan ligger ju en bit ut och mackdöden har ju gjort att det är en bit till närmaste mack men jag försöker ta mig till den. Men bara någon km innan macken så hostar bilen till och stannar.
Jag kommer då ihåg tricket med dunken som min far visade mig så jag vandrar iväg till macken till fots. Naturligtvis börjar det regna efter att jag köpt en dunk med bensin och är påväg tillbaka till bilen.
När dunken är tippad i bilen så kan jag, dyblöt, ta mig till macken och tanka så att jag kommer tillbaka tillhandlaren. Funderar på hur skönt det var att åka Tesla och slippa allt detta trassel. Det är ju bara att åka…
Samtidigt efter det har regnat och jag faktisk inte behövde göra nåt, vindrutetorkarna funkade helt automatisk så blev det plötsligt kväll och mörkt. Då var det jag upplevde en helt ny värld, jag kunde faktisk se nånting i mörkret då nånting framme i bilen lyste upp framför mig ordentligt medans jag körde.

Jag har nu efter fler dagar fortfarande inte hittat pruttkudden!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Volvo ökar produktionen av elbilar.

Han konstaterar samtidigt att elektrifieringen fortsätter och i oktober har Volvo Cars inlett produktionen av den andra modellen som är helt elektrisk: C40 Recharge.

”Efter att ha levererat vår första helt elektriska Volvo för ett år sedan, utgör helt elektriska bilar fyra procent av den totala försäljningen i tredje kvartalet”, skriver Håkan Samuelsson.
”Vi ska öka årlig produktionskapacitet för helt elektriska bilar i Gent, Belgien och Taizhou (tidigare kallad Luqiao), Kina, från nuvarande cirka 15 000 bilar till minst 150 000 bilar efter sommaren 2022”, tillägger han.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ca ... nu-7025261
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Artikel i media

Inlägg av Johlei »

Credde skrev:
LarsL skrev:
Vore kul att göra samma typ av resa med en fossilbil och att bara komma från elbil eller Tesla erfarenhet.
Man hämtar bilen från handlaren och kör iväg. Förväntar sig att bilen ska varna om det är dåligt med laddning men inget händer förrän lampan tänds. Men interns då kommer något förslag… måste vara något fel. Slår in slutdestinationen igen för att bilen ska förstå att jag inte kommer fram. Men inget händer?!? Tillslut får man söka manuellt i navigatorn efter en mack och det finns ju några att välja på så tar första bästa.
På maken kör fram till pumpen och stoppar i sladden och går in och tar en kaffe. Kommer ut 20 minuter senare och märker att tanken fortfarande är tom. Vad sjutton är det som händer? Varför får jag ingen soppa?
En trevlig Audi förare säger att man måste betala först och sedan börja tanka. Okej, sätter mig i bilen och försöker hitta var jag registrerar kortet, inget napp. Kollar AppStore om möjligen bensinbolaget eller bilmärket har en app som man kan betala med, nähä inte det. Går in i butiken där jag köpte kaffe nyss och undrar om jag kan betala försliten bränsle, men de säger att de inte kan aktivera pumparna utan att man måste betala vid pumparna. Går ut till pumpen och hittar ingenstans att blippa ett kort… driver någon med mig! En entusiastisk ungdom i A-traktor som just tankat färdigt pekar på en låda som ser ut som en laddare som står mellan pumparna och säger att det är där du ska betala.
Oj, vad dyrt det var med snabbtankning 18kr/liter. Jag väljer att bara tanka kvartstank, då kommer jag ju fram med godmarginal till stugan. Men fort gick det när jag väl kom igång, bra där.
Kommer fram till stuga precis när lampan tänds, perfekt timing! Nu kan jag fylla på billigt under natten. Men till min förvåning säger min far att de inte har någon påfyllare hemma. Kanske finns delen slatt bensin i gräsklippardunken som jag kan ta? Jo, då det gjorde de!
När jag ska ge mig av hemma så är lampan släkt och jag känner mig positiv. Kommer däremot inte mer än någon kilometer innan lampan tänds igen, den där klipparbensinen var nog dålig. Stugan ligger ju en bit ut och mackdöden har ju gjort att det är en bit till närmaste mack men jag försöker ta mig till den. Men bara någon km innan macken så hostar bilen till och stannar.
Jag kommer då ihåg tricket med dunken som min far visade mig så jag vandrar iväg till macken till fots. Naturligtvis börjar det regna efter att jag köpt en dunk med bensin och är påväg tillbaka till bilen.
När dunken är tippad i bilen så kan jag, dyblöt, ta mig till macken och tanka så att jag kommer tillbaka tillhandlaren. Funderar på hur skönt det var att åka Tesla och slippa allt detta trassel. Det är ju bara att åka…
Samtidigt efter det har regnat och jag faktisk inte behövde göra nåt, vindrutetorkarna funkade helt automatisk så blev det plötsligt kväll och mörkt. Då var det jag upplevde en helt ny värld, jag kunde faktisk se nånting i mörkret då nånting framme i bilen lyste upp framför mig ordentligt medans jag körde.

Jag har nu efter fler dagar fortfarande inte hittat pruttkudden!
Pruttkudden går inte att stänga av menar du?!? Och det luktar fan om ICE:n :-D
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Stellantis genomgår stora förändringar

Stellantis undergoes 'unprecedented' shake-up of its European dealership network.

Hybrid retail model to be rolled out for premium brands, vans in 2023.

Stellantis believes its new car retail guidelines will result in more multibrand dealerships like this Peugeot, Citroen and DS store in London.

TURIN -- Stellantis is working with its European dealers on a shake-up that industry experts say is unmatched in its size and scope.
https://www.europe.autonews.com/automak ... nted-shake
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Volvo Cars har beviljats ett statligt stöd på drygt 144 miljoner kronor för att ställa om en del av tillverkningen på Volvos motorfabrik Powertrain Engineering i Skövde till elmotorproduktion.

www.di.se
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:

Volvo Cars har beviljats ett statligt stöd på drygt 144 miljoner kronor för att ställa om en del av tillverkningen på Volvos motorfabrik Powertrain Engineering i Skövde till elmotorproduktion.

http://www.di.se
Ägarna till Volvo borde få stå för fiolerna och inte skattebetalarna tycker jag. De har nog pengar nog för att täcka den där lilla summan för dem, men vi ska väl sponsra ägarnas vinst.
Mosse97
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2017 22:16

Re: Artikel i media

Inlägg av Mosse97 »

P4 rapporterar att förare övergett sina elbilar på E6 i snöyran. https://sverigesradio.se/artikel/forare-overger-sina-elbilar-pa-e6-i-snoyran-far-barga-en-hel-del
Lite tråkigt att en del information utelämnas. De uppger att batteriet laddats ur pga hålla värme i bilen, men jag uppfattar inte att de talar om hur länge de behövt stå tex.
Skriv svar