Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

SwedishAdvocate skrev:
joel80 skrev:
LarsL skrev:
Jag är helt säker på att Kina inte vill att deras invånare ska få tillgång till ett fritt internet.
Fast du har ingen som helst information kring vad som hänt mellan satelliterna och rymdstationerna? Även om Kina inte vill ha fritt internet så betyder inte det automatiskt att det inte varit incidenter med Starlink.
Tror du Kina skulle kunna tänka sig att flytta sin rymdstation för möjliggöra ett fritt ocensurerat Internet i Kina?

Nu är inte jag expert på omloppsbanor, men det känns ju som det borde vara liite, lite lättare att flytta på en rymdstation jämfört med tusentals satelliter...

Den kan ju också vara så att ett av rymdstationens huvudsakliga syften är att kunna fungera som ett verktyg i Militärdiktaturens propaganada och agera 'liten', 'liten' 'oskyldig' stoppkloss för internetlösningar som den Kinesiska Militärdiktaturen inte kommer kunna censurera...
Kan ju vara detta som upprör kineserna också
Military Satellite Bus
In October 2020, the Space Development Agency (SDA) awarded SpaceX an initial $150 million dual-use contract to develop a "deluxe" military version of the Starlink satellite bus.[183] The first tranche of satellites are scheduled to launch September 2022 to form part of the Tracking Layer of the Space Force's National Defense Space Architecture (NDSA).[184]

The NDSA will be composed of seven layers and mirrors concepts from the former Brilliant Pebbles system. Cost overruns had led to cancellation of these earlier programs but SpaceX and other reusable launch systems have mitigated concerns according to a 2019 Congressional Budget Office analysis.[185] The new constellation also leverages Starlink and other commercial technology development to reduce costs, such as free-space optical laser terminals in a mesh network for secure command and control.[186]

While much of the program is classified, it broadly envisions layers of LEO satellites, some containing space-based interceptors to track and neutralize perceived threats such as ballistic missiles. Captain Joshua Daviscourt, USAF indicated the satellite constellations will include hypersonic re-entry vehicles or micro-missiles fielding pods of 100 interceptors onboard each satellite.[187] Previous National Research Council studies show space-based interceptors could kinetically impact a target within 2 minutes of initiating a de-orbit.[188][189] The Union of Concerned Scientists however warns that these weapon systems staged around the Earth would escalate tensions with Russia and China and called the project "fundamentally destabilizing". [190]

Starlink's military satellite development is overseen internally at SpaceX by retired four-star general Terrence J. O'Shaughnessy.[191]
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Låter ju inte som världens allvarligaste problem. Får ta det nästa gång den ska in på service… eller vänta nu då blir det ju aldrig gjort.
I usa tror jag det är lagkrav på backkamera.
Ja, det är krav på backkamera i USA men det gör ju inte felet mer allvarligt för oss/mig.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5426
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

12man skrev:
Kan ju vara detta som upprör kineserna också
[Ett långt citat vars källa är den här URL:en:
https://en.wikipedia.org/wiki/Starlink# ... ellite_Bus]
Helt ärligt: Ingen aning.

Men 'for arguments sake': Låtom oss ponera att du är korrekt i detta antagande...

En Militärdiktatur blir upprörd över att en Demokrati arbetar för att ha ett militärt övertag över nämnda Militärdiktatur...

Yeah... That would be a real shocker – wouldn't it?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Låter ju inte som världens allvarligaste problem. Får ta det nästa gång den ska in på service… eller vänta nu då blir det ju aldrig gjort.
I usa tror jag det är lagkrav på backkamera.
Ja, det är krav på backkamera i USA men det gör ju inte felet mer allvarligt för oss/mig.
Nej, men anledningen till varför det hausas upp i usa.
Men troligtvis behöver ju tesla oftare göra återkallelser då man inte regelbundet får in bilarna för service. Det är ju då andra gör mindre akuta åtgärder.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Nej, men anledningen till varför det hausas upp i usa.
Men troligtvis behöver ju tesla oftare göra återkallelser då man inte regelbundet får in bilarna för service. Det är ju då andra gör mindre akuta åtgärder.
Ja, det är svårare att få att få återkallelse fixade på Tesla då man inte är inne och servar den.

Sen hörs det mycket mer om Teslas återkallelser än andra bilar, då det genererar klick.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Artikel i media

Inlägg av Elix747 »

themax skrev:
joem65 skrev:
I DN idag:

"Tesla återkallar bilar efter kameraproblem

Tesla återkallar 475 000 bilar av modellerna Model 3 och Model S, enligt amerikanska myndigheter.

Problem med backkamera har ökat riskerna för en krasch, vilket gör att bilarna nu återkallas."

https://www.dn.se/ekonomi/tesla-aterkal ... raproblem/

Någon som vet mer om detta?
Kabel i bakluckan kan gå av. https://www.nhtsa.gov/vehicle/2019/TESL ... WD#recalls
Undrar om det är samma kabelhärva som har gått av så att mitt bakljus på trunken har slocknat. Är backkameran nästa som slocknar?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Intressant lagändring som börjar gälla imorgon.


Köpa batterilagring tillsammans med grannar? :)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... d-varandra
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Artikel i media

Inlägg av pejvic »

Riktigt roligt inlägg av Grufman bil AB på
Facebook!
De säger att elbilar är det som gäller.
De mekar normalt med stora amerikanska suvar och mustanger. Folk går bananas i kommentarsfältet:)

Kul läsning!

Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: Artikel i media

Inlägg av Njz »

Jag fick denna nyss av svärfar som är duktig på att försöka hitta brister med elbilar i allmänhet och våran M3 i synnerhet.

Det förklarade varför några appar kopplats borta från kopplingen häromdagen. Har inte sett denna här men ber ändå om ursäkt på förhand om jag lyckats dubbelposta :)

https://www.dagensps.se/motor/19-arig-h ... eslabilar/
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Njz skrev:
Jag fick denna nyss av svärfar som är duktig på att försöka hitta brister med elbilar i allmänhet och våran M3 i synnerhet.

Det förklarade varför några appar kopplats borta från kopplingen häromdagen. Har inte sett denna här men ber ändå om ursäkt på förhand om jag lyckats dubbelposta :)

https://www.dagensps.se/motor/19-arig-h ... eslabilar/
Säkerhetsbrister med allt fler uppkopplade saker, inklusive bilar är ju generellt. Jag förstår inte hur din svärfar kan få det till att det spelar någon roll om drivlinan är elektrisk eller inte? Känns totalt ologiskt.

Sedan läser man vad hackaren skrivit så står det så här:
Samtidigt uppger Colombo att det är ägarnas eget fel och att det inte är Teslas infrastruktur som är problemet.
Misstänker att det handlar om tredjepartstjänster där användare uppgett sina lösenord i klartext, och sedan har han hackat dessa tredjepartstjänster. Alternativt att han utnyttjan deras tjänster via de tokens som de fått. Det senare är dock mindre allvarligt, och en orsak att man aldrig skall ge sina lösenord och kontouppgifter till andra än Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: Artikel i media

Inlägg av Njz »

Tack för bra svar!

Ologiskt håller jag med om. Det är väl tyvärr relativt vanligt i den generationen, och han har ofta problem att förstå vad som exempelvis orsakad fel på dator, mobil, kanaler etc - så det ligger nog mycket i det. En skepsis till ny teknik och en förkärlek till förbränningsmotorn. Lite det vanliga.

Men han tycker onekligen det är kul när han provkör bilen :D
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av renes »

martinot skrev:
Misstänker att det handlar om tredjepartstjänster där användare uppgett sina lösenord i klartext, och sedan har han hackat dessa tredjepartstjänster. Alternativt att han utnyttjan deras tjänster via de tokens som de fått. Det senare är dock mindre allvarligt, och en orsak att man aldrig skall ge sina lösenord och kontouppgifter till andra än Tesla.
Det var en icke namngiven tredjeparts tjänst som inte skyddade API tokens tillräckligt. Nånting i stil med Teslafi (som sagt inte namngiven) eller Tibber, typ.

Precis det här som gjort att jag aldrig använt mig av tredjeparts tjänst baserad på inlogging eller tokens. Var bara en fråga om tid.

Vad Tesla borde göra, dock, är att möjliggöra tokens med begränsad tillgång, t.ex. read-only, eller valbart med tillgång till laddtider och laddstatus, t.ex. Det skulle minska problemen med läckande tokens.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

renes skrev:
Vad Tesla borde göra, dock, är att möjliggöra tokens med begränsad tillgång, t.ex. read-only, eller valbart med tillgång till laddtider och laddstatus, t.ex. Det skulle minska problemen med läckande tokens.
Exakt, mer granulära rättigheter, samt möjlighet att de går ut på tiden om man inte förnyar de.

Som du är inne på; när man tillåter tredjepartstjänster att få full tillgång till din bil, så ökar risken kraftig för denna typ av säkerhetsproblem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Hybrider brinner oftare än bensinbilar men elbilar ligger sanslöst lågt i brandrisk. Statistik från USA.

https://www.vibilagare.se/nyheter/betyd ... ar-elbilar

Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Finns det kanske skillnader i när/var bilar tar eld? En fossilbil (som inte antänds av en tändsticka) tar väl eld under körning? Eller i direkt anslutning till körning? Det är väl då överhettade komponenter tillsammans med brandfarlig vätska kan bli ett problem? När det gäller laddbara bilar är väl risken som störst vid laddning och kanske inte alltid på grund av bilen själv utan mer laddutrustningen?
Dock kan det ju bli värre med en bil som fattar eld i garaget i källaren på huset jämfört med om bilen börjar brinna ute på vägen?

Dessa skillnader drunknar ju kanske i pajkastningen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Finns det kanske skillnader i när/var bilar tar eld? En fossilbil (som inte antänds av en tändsticka) tar väl eld under körning? Eller i direkt anslutning till körning? Det är väl då överhettade komponenter tillsammans med brandfarlig vätska kan bli ett problem? När det gäller laddbara bilar är väl risken som störst vid laddning och kanske inte alltid på grund av bilen själv utan mer laddutrustningen?
Dock kan det ju bli värre med en bil som fattar eld i garaget i källaren på huset jämfört med om bilen börjar brinna ute på vägen?

Dessa skillnader drunknar ju kanske i pajkastningen?
Det är ju ganska stor risk att en fossilbil tar eld när den bara står också. Lite typisk är väl att man ska koppla bort batteriet på bilar och maskiner som ska stå en längre tid. Alla mina grävare och traktorer har ju huvudströmbrytare som ska kopplas ifrån när man ställer maskinerna, just pga brandrisken.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Kan det ha att göra med att med elbilar så installerar de flesta, speciellt amerikaner med sitt speciella elsystem, laddbox för att ladda snabbare.

(Ladd)hybrider nöjer dom sig med något trött och högst osäkert 110v nema.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det kanske skillnader i när/var bilar tar eld? En fossilbil (som inte antänds av en tändsticka) tar väl eld under körning? Eller i direkt anslutning till körning? Det är väl då överhettade komponenter tillsammans med brandfarlig vätska kan bli ett problem? När det gäller laddbara bilar är väl risken som störst vid laddning och kanske inte alltid på grund av bilen själv utan mer laddutrustningen?
Dock kan det ju bli värre med en bil som fattar eld i garaget i källaren på huset jämfört med om bilen börjar brinna ute på vägen?

Dessa skillnader drunknar ju kanske i pajkastningen?
Det är ju ganska stor risk att en fossilbil tar eld när den bara står också. Lite typisk är väl att man ska koppla bort batteriet på bilar och maskiner som ska stå en längre tid. Alla mina grävare och traktorer har ju huvudströmbrytare som ska kopplas ifrån när man ställer maskinerna, just pga brandrisken.
Jag vet. Gör samma sak på min veteranbil. Men frågan är ju hur stor risken är att avsvalnad, förvarad bil fattar eld för att 12v-batteriet är inkopplat. Jag är ganska säker på att den absolut största delen bilbränder inträffar iunder eller i nära anslutning till att bilen används. Naturligtvis undantaget om branden är anlagd. Hur det är med elbilar vet jag inte. Dom få som fattar eld, när händer det?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det kanske skillnader i när/var bilar tar eld? En fossilbil (som inte antänds av en tändsticka) tar väl eld under körning? Eller i direkt anslutning till körning? Det är väl då överhettade komponenter tillsammans med brandfarlig vätska kan bli ett problem? När det gäller laddbara bilar är väl risken som störst vid laddning och kanske inte alltid på grund av bilen själv utan mer laddutrustningen?
Dock kan det ju bli värre med en bil som fattar eld i garaget i källaren på huset jämfört med om bilen börjar brinna ute på vägen?

Dessa skillnader drunknar ju kanske i pajkastningen?
Det är ju ganska stor risk att en fossilbil tar eld när den bara står också. Lite typisk är väl att man ska koppla bort batteriet på bilar och maskiner som ska stå en längre tid. Alla mina grävare och traktorer har ju huvudströmbrytare som ska kopplas ifrån när man ställer maskinerna, just pga brandrisken.
Jag vet. Gör samma sak på min veteranbil. Men frågan är ju hur stor risken är att avsvalnad, förvarad bil fattar eld för att 12v-batteriet är inkopplat. Jag är ganska säker på att den absolut största delen bilbränder inträffar iunder eller i nära anslutning till att bilen används. Naturligtvis undantaget om branden är anlagd. Hur det är med elbilar vet jag inte. Dom få som fattar eld, när händer det?
Rimligtvis bör brandrisken hos ICE-bilar vara störst när de körs och motorerna är varma, men det är ju en extra risk om så är fallet. Om bilen ändå brinner är det ju bättre att det sker när ingen människa är i den.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det kanske skillnader i när/var bilar tar eld? En fossilbil (som inte antänds av en tändsticka) tar väl eld under körning? Eller i direkt anslutning till körning? Det är väl då överhettade komponenter tillsammans med brandfarlig vätska kan bli ett problem? När det gäller laddbara bilar är väl risken som störst vid laddning och kanske inte alltid på grund av bilen själv utan mer laddutrustningen?
Dock kan det ju bli värre med en bil som fattar eld i garaget i källaren på huset jämfört med om bilen börjar brinna ute på vägen?

Dessa skillnader drunknar ju kanske i pajkastningen?
Det är ju ganska stor risk att en fossilbil tar eld när den bara står också. Lite typisk är väl att man ska koppla bort batteriet på bilar och maskiner som ska stå en längre tid. Alla mina grävare och traktorer har ju huvudströmbrytare som ska kopplas ifrån när man ställer maskinerna, just pga brandrisken.
Jag vet. Gör samma sak på min veteranbil. Men frågan är ju hur stor risken är att avsvalnad, förvarad bil fattar eld för att 12v-batteriet är inkopplat. Jag är ganska säker på att den absolut största delen bilbränder inträffar iunder eller i nära anslutning till att bilen används. Naturligtvis undantaget om branden är anlagd. Hur det är med elbilar vet jag inte. Dom få som fattar eld, när händer det?
Rimligtvis bör brandrisken hos ICE-bilar vara störst när de körs och motorerna är varma, men det är ju en extra risk om så är fallet. Om bilen ändå brinner är det ju bättre att det sker när ingen människa är i den.
Jag har uppfattat debatten om brand och elbilar som att det är en större risk att det går knas i samband med laddning och står då bilen i ett garaget kan det ju bli problematiskt. En bensinbil som fattar eld längs vägen blir ju på sin höjd en trafikstockning. Att man inte skulle hinna ut kan säkert förekomma men skulle tro att antalet innebrända människor i bilar som inte varit med om olycka först är försvinnande liten. Förmodligen så liten att den är mindre än adelen elbilar som fattar eld. Men som sagt tror jag oftare att det är laddutrustningen som är den svaga punkten, inte själva bilen. Kanske kommer risken att öka när man laddboxar blir äldre?

Tror det skulle behöva lite saklig statistik men den kommer ju omedelbart drunkna i pajkastningen där det går ut på att själv köra en bil som brinner minst.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
Rimligtvis bör brandrisken hos ICE-bilar vara störst när de körs och motorerna är varma, men det är ju en extra risk om så är fallet. Om bilen ändå brinner är det ju bättre att det sker när ingen människa är i den.
Jag har uppfattat debatten om brand och elbilar som att det är en större risk att det går knas i samband med laddning och står då bilen i ett garaget kan det ju bli problematiskt. En bensinbil som fattar eld längs vägen blir ju på sin höjd en trafikstockning. Att man inte skulle hinna ut kan säkert förekomma men skulle tro att antalet innebrända människor i bilar som inte varit med om olycka först är försvinnande liten. Förmodligen så liten att den är mindre än adelen elbilar som fattar eld. Men som sagt tror jag oftare att det är laddutrustningen som är den svaga punkten, inte själva bilen. Kanske kommer risken att öka när man laddboxar blir äldre?

Tror det skulle behöva lite saklig statistik men den kommer ju omedelbart drunkna i pajkastningen där det går ut på att själv köra en bil som brinner minst.
Jag tror inte heller att antalet människor som blivit innebrända i en ICE-bil som fattat eld är stor, men risken att en människa ska komma till skada vid en brand som uppstår i laddutrustning torde vara extremt liten.
Jag kan mycket väl tänka mig att elbilsbrand vid laddning är en av de vanligaste situationerna då (de trots allt sällsynta) elbilsbränder uppstår.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
Rimligtvis bör brandrisken hos ICE-bilar vara störst när de körs och motorerna är varma, men det är ju en extra risk om så är fallet. Om bilen ändå brinner är det ju bättre att det sker när ingen människa är i den.
Jag har uppfattat debatten om brand och elbilar som att det är en större risk att det går knas i samband med laddning och står då bilen i ett garaget kan det ju bli problematiskt. En bensinbil som fattar eld längs vägen blir ju på sin höjd en trafikstockning. Att man inte skulle hinna ut kan säkert förekomma men skulle tro att antalet innebrända människor i bilar som inte varit med om olycka först är försvinnande liten. Förmodligen så liten att den är mindre än adelen elbilar som fattar eld. Men som sagt tror jag oftare att det är laddutrustningen som är den svaga punkten, inte själva bilen. Kanske kommer risken att öka när man laddboxar blir äldre?

Tror det skulle behöva lite saklig statistik men den kommer ju omedelbart drunkna i pajkastningen där det går ut på att själv köra en bil som brinner minst.
Jag tror inte heller att antalet människor som blivit innebrända i en ICE-bil som fattat eld är stor, men risken att en människa ska komma till skada vid en brand som uppstår i laddutrustning torde vara extremt liten.
Jag kan mycket väl tänka mig att elbilsbrand vid laddning är en av de vanligaste situationerna då (de trots allt sällsynta) elbilsbränder uppstår.
Eller när man kraschar en superelsportbil i hög fart ut på ett fält. BildBild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

joel80 skrev:
Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
Rimligtvis bör brandrisken hos ICE-bilar vara störst när de körs och motorerna är varma, men det är ju en extra risk om så är fallet. Om bilen ändå brinner är det ju bättre att det sker när ingen människa är i den.
Jag har uppfattat debatten om brand och elbilar som att det är en större risk att det går knas i samband med laddning och står då bilen i ett garaget kan det ju bli problematiskt. En bensinbil som fattar eld längs vägen blir ju på sin höjd en trafikstockning. Att man inte skulle hinna ut kan säkert förekomma men skulle tro att antalet innebrända människor i bilar som inte varit med om olycka först är försvinnande liten. Förmodligen så liten att den är mindre än adelen elbilar som fattar eld. Men som sagt tror jag oftare att det är laddutrustningen som är den svaga punkten, inte själva bilen. Kanske kommer risken att öka när man laddboxar blir äldre?

Tror det skulle behöva lite saklig statistik men den kommer ju omedelbart drunkna i pajkastningen där det går ut på att själv köra en bil som brinner minst.
Jag tror inte heller att antalet människor som blivit innebrända i en ICE-bil som fattat eld är stor, men risken att en människa ska komma till skada vid en brand som uppstår i laddutrustning torde vara extremt liten.
Jag kan mycket väl tänka mig att elbilsbrand vid laddning är en av de vanligaste situationerna då (de trots allt sällsynta) elbilsbränder uppstår.
Eller när man kraschar en superelsportbil i hög fart ut på ett fält. BildBild
Richard Hammond då 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av borgward »

https://www.vibilagare.se/nyheter/stell ... -inte-vart

Intressant! Då vet man deras ambitionsnivå och slipper titta på deras elbilar vid nästa köp ... :x
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

borgward skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/stell ... -inte-vart

Intressant! Då vet man deras ambitionsnivå och slipper titta på deras elbilar vid nästa köp ... :x
Enligt Carlos Tavares finns betydligt effektivare och enklare sätt att minska utsläppen, men han nämner inte vilka dessa alternativ är.

Att ställa om fabrikerna till att bygga elbilar istället för bensin- och dieselbilar tror han dessutom kommer med ”sociala risker”.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar