Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Volvo Group (Lastbilar, etc) startar sin första egna batteri-monterings fabrik. Kommer bygga batteipack med Samsung-celler.
https://www.volvogroup.com/se/news-and- ... 66603.html
https://www.volvogroup.com/se/news-and- ... 66603.html
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Artikel i media
Positiv jämförelse på tripp mellan Volvo V60 Recharge och Tesla M3 Sth-Abisko:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/5G73vO ... -bensinbil
Kräver AB Plus men
Slutsatsen blir...
En sista anledning är att Model 3 är snål. Efter 274 mils motorvägskörning (vi kör ju hem också) visar trippmätaren en snittförbrukning på 1,74 kWh – det är väldigt snålt för en elbil.
130 mil i elbilen kostade 911 kronor i drivmedelskostnad.
130 mil i laddhybriden, där de första sju milen gick på el, kostade 1 770 kronor.
Det bevisar att köra långt med elbil kan gå helt friktionsfritt, och behöver inte ta särskilt mycket längre tid, så länge det finns någonstans att ladda den. Och det inte är kö till laddstolpen.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/5G73vO ... -bensinbil
Kräver AB Plus men
Slutsatsen blir...
En sista anledning är att Model 3 är snål. Efter 274 mils motorvägskörning (vi kör ju hem också) visar trippmätaren en snittförbrukning på 1,74 kWh – det är väldigt snålt för en elbil.
130 mil i elbilen kostade 911 kronor i drivmedelskostnad.
130 mil i laddhybriden, där de första sju milen gick på el, kostade 1 770 kronor.
Det bevisar att köra långt med elbil kan gå helt friktionsfritt, och behöver inte ta särskilt mycket längre tid, så länge det finns någonstans att ladda den. Och det inte är kö till laddstolpen.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Artikel i media
Vad var tidsskillnaden?R2_m3 skrev:Positiv jämförelse på tripp mellan Volvo V60 Recharge och Tesla M3 Sth-Abisko:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/5G73vO ... -bensinbil
Kräver AB Plus men
Slutsatsen blir...
En sista anledning är att Model 3 är snål. Efter 274 mils motorvägskörning (vi kör ju hem också) visar trippmätaren en snittförbrukning på 1,74 kWh – det är väldigt snålt för en elbil.
130 mil i elbilen kostade 911 kronor i drivmedelskostnad.
130 mil i laddhybriden, där de första sju milen gick på el, kostade 1 770 kronor.
Det bevisar att köra långt med elbil kan gå helt friktionsfritt, och behöver inte ta särskilt mycket längre tid, så länge det finns någonstans att ladda den. Och det inte är kö till laddstolpen.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Re: Artikel i media
1 timme långsammare med Tesla.jontis skrev:Vad var tidsskillnaden?R2_m3 skrev:Positiv jämförelse på tripp mellan Volvo V60 Recharge och Tesla M3 Sth-Abisko:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/5G73vO ... -bensinbil
Kräver AB Plus men
Slutsatsen blir...
En sista anledning är att Model 3 är snål. Efter 274 mils motorvägskörning (vi kör ju hem också) visar trippmätaren en snittförbrukning på 1,74 kWh – det är väldigt snålt för en elbil.
130 mil i elbilen kostade 911 kronor i drivmedelskostnad.
130 mil i laddhybriden, där de första sju milen gick på el, kostade 1 770 kronor.
Det bevisar att köra långt med elbil kan gå helt friktionsfritt, och behöver inte ta särskilt mycket längre tid, så länge det finns någonstans att ladda den. Och det inte är kö till laddstolpen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Artikel i media
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Artikel i media
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Artikel i media
https://www.di.se/live/ctek-levererar-l ... stockholm/
Batteriladdarbolaget Ctek ska leverera över 1.000 laddplatser till vad som är tänkt att bli Europas hittills största elbilsgarage, beläget i Stockholm.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Tycker även att det var en bra timlönBjelke skrev:En timme på 274 mil? Det är ju sjukt lite
Re: Artikel i media
En timme på vägen dit, inte tur och retur. Men bra ändå.Bjelke skrev:En timme på 274 mil? Det är ju sjukt lite
Till en del förklaras det med att de tog gott om tid på sig för lunch i Sundsvall, båda bilarna, vilket ledde till att Teslan blev fulladdad där.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Artikel i media
Bra att ha fönsterkrossare i bilen, oavsett bilmärke.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... video/amp/
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... video/amp/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Aha ja det är mycket bra ändå, och jämför man med verkligheten så blir det ju för dom allra flestaHok skrev:En timme på vägen dit, inte tur och retur. Men bra ändå.Bjelke skrev:En timme på 274 mil? Det är ju sjukt lite
Till en del förklaras det med att de tog gott om tid på sig för lunch i Sundsvall, båda bilarna, vilket ledde till att Teslan blev fulladdad där.
minst ett sånt stopp ändå, så ganska ok
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Artikel i media
Långsamt brandförlopp dock och ingen explosion (mindre energi i en elbil än en bil med full tank diesel eller bensin).Tellus skrev:Bra att ha fönsterkrossare i bilen, oavsett bilmärke.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... video/amp/
Bra film som visar på att elbilar är säkrare.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Artikel i media
Det har du rätt i. På MY är det iof nog bara bakrutan som går att krossa med en sådan, de andra fönstren är väl laminerade?Tellus skrev:Bra att ha fönsterkrossare i bilen, oavsett bilmärke.
Insåg när jag såg din kommentar karmlösa dörrar är säkrare om man inte har fönsterkrossare och krossbara fönster. Föraren lyckades ju sparka ur sidorutan. Hade nog vart svårt med an traditionell dörr där glaset är inlåst i sin list från alla tre sidor.
Teslaägare sedan 2013
-
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Artikel i media
Det finns väl en mekanisk back-up för att öppna dörren i en Model Y precis som i en Model 3?... Hade föraren koll på den funktionen?...Olof Tenghoff skrev:Det har du rätt i. På MY är det iof nog bara bakrutan som går att krossa med en sådan, de andra fönstren är väl laminerade?Tellus skrev:Bra att ha fönsterkrossare i bilen, oavsett bilmärke.
[Ett Youtube-klipp – se ovan...]
Insåg när jag såg din kommentar karmlösa dörrar är säkrare om man inte har fönsterkrossare och krossbara fönster. Föraren lyckades ju sparka ur sidorutan. Hade nog vart svårt med an traditionell dörr där glaset är inlåst i sin list från alla tre sidor.
Och:
Vet inte om följande stämmer, men jag har läst i en annan tråd på det här forumet att det ska vara lättare än man tror att trycka ut vindrutan med benen... Så det hade väl i så fall varit ytterligare ett alternativ...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Artikel i media
På en bil med mekanisk öppning ja. VW har väl mekanisk backup vad jag förstår på ID, men vet inte vad Tesla har.Fredrik j skrev:Om inte bilen är krockad är det väl enklare att öppna dörren?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
-
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Artikel i media
Som sagt...PapaD skrev:På en bil med mekanisk öppning ja. VW har väl mekanisk backup vad jag förstår på ID, men vet inte vad Tesla har.Fredrik j skrev:Om inte bilen är krockad är det väl enklare att öppna dörren?
Har inte Model Y det här med?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Artikel i media
Stämmer, Y har det också. S och X har förresten nödöppnare även för bakdörrarna. Poängen med glaskrossare var väl om dörrarna är blockerade efter en olycka. Men som sagt om det bara är bakrutan som är krossbar som på nyare teslor så är glasskrossare ganska oanvändbart.SwedishAdvocate skrev:Som sagt...PapaD skrev:På en bil med mekanisk öppning ja. VW har väl mekanisk backup vad jag förstår på ID, men vet inte vad Tesla har.Fredrik j skrev:Om inte bilen är krockad är det väl enklare att öppna dörren?
Har inte Model Y det här med?
Teslaägare sedan 2013
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Tror det är ägaren som säger typ ”..and the battery started smoking…” eller nåt liknande,
näe det kan man nog säga att det inte gjorde för det där är verkligen inte en batteri -brand, och
som sagts redan, det var väldigt lugnt förlopp och verkar starta i mcu eller nåt där framme, kanske
t.o.m. något tillbehör (men det borde ägaren ha hunnit märka isf antar jag).
Att öppna dörrarna om all elektronik slås ut måste jag nog kolla upp igen hur det funkar
känner jag ändå
näe det kan man nog säga att det inte gjorde för det där är verkligen inte en batteri -brand, och
som sagts redan, det var väldigt lugnt förlopp och verkar starta i mcu eller nåt där framme, kanske
t.o.m. något tillbehör (men det borde ägaren ha hunnit märka isf antar jag).
Att öppna dörrarna om all elektronik slås ut måste jag nog kolla upp igen hur det funkar
känner jag ändå
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Artikel i media
15v lithium batteriet? Fast bilen var ca 6 månader, kanske vanligt 12v då.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Artikel i media
Varför kunde man inte öppna bilen som vanligt? Bilen blinkar ju hela tiden, då kan det inte vara fel på 12V batteriet.Fredrik j skrev:Om inte bilen är krockad är det väl enklare att öppna dörren?
Re: Artikel i media
1000 och en Watt ?Zalman3 skrev:https://www.di.se/live/ctek-levererar-l ... stockholm/
Batteriladdarbolaget Ctek ska leverera över 1.000 laddplatser till vad som är tänkt att bli Europas hittills största elbilsgarage, beläget i Stockholm.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Artikel i media
Vet inte om man skrivit om det här tidigare.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... nt-display
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... nt-display
Re: Artikel i media
Bra, men ett månadsabonnemang kostar 2938 kr! Även om el ingår så är det väl i högsta laget för en boendeparkering?nek0 skrev:Vet inte om man skrivit om det här tidigare.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... nt-display